Air - Le Voyage Dans La Lune (2012)

Frankrijk
Score
Label: Virgin

1. Astronomic Club (3:12)
  2. Seven Stars (4:22)

met Victoria Legrand

3. Retour Sur Terre (0:32)
  4. Parade (2:32)

9. Cosmic Trip (4:10)
  10. Homme Lune (0:18)
  11. Lava (2:53)
tuktak
astralwerks is us only, album komt hier uit op virgin.
dit album is geïnspireerd op een van de eerste scifi films ooit, le voyage dans la lune van georges melies. youtubelinkje
het is een volwaardig album en geen soundtrack, aangezien die film al 100 jaar oud is ofzo...

rabbit
Ik ben eigenlijk wel heel erg benieuwd naar dit album. Ik luister al een tijdje niet meer naar Air maar het concept klinkt tof, en de hoes intrigeert me. Ik hoop dat het qua geluid teruggaat naar Moon Safari of zelfs Premiers Symptômes. Mijn voorgevoel zegt me dat dit een goed album gaat worden.

avatar van Justinx
rabbit schreef:

Dat zegt mijn voorgevoel toevallig ook. Opmerkelijk, omdat ik Pocket Symphony en Love 2 eigenlijk niet zo interessant vind.

avatar van nognooit
Leuk concept en een samen werking met Victoria Legrand (Beach House), ik ben benieuwd.
Na Talkie Walkie eigenlijk niks meer van ze gehoord.

avatar van OscarWilde
Zeer benieuwd, ben altijd fan van muziek geïnspireerd door cinema, of het nu oude of nieuwe is, dus ga deze zeker ook trachten mee te pikken. Seven Stars klinkt leuk.

avatar van djarend
tuktak schreef:
astralwerks is us only, album komt hier uit op virgin.

en de film maar 14 minuten duurt........

Ruim half uur een tripje maan met Air. Het uitgangspunt is al goed: een album geïnspireerd op een film. Laat dat maar aan Air over.
Kunnen we het eeuwige vergelijk met Moon Safari ook wel achterwege laten maar tegelijkertijd spookt wel die andere soundtrack van Air, The Virgin Suicides, door mijn hoofd.
Dat was voor mij een aardig album en meer ook niet, maar waren de laatste albums dat eigenlijk ook niet?

Le Voyage Dans La Lune valt wederom in dezelfde categorie: het is een warme 'soundtrack' geworden maar heel memorabel kan ik het zeker niet noemen. Het album duurt een half uur en dat is ook wel voldoende. We krijgen leuke sfeerschetsen en met beeld erbij zal het waarschijnlijk beter tot zijn recht komen maar zoals ik wel vaker heb met soundtracks of scores: het lukt maar zelden om goed naar de voorgrond te dringen en dat doet deze nieuwe Air dus ook niet echt.
Nogmaals het zijn prima stukken muziek maar het zweeft ook wel een beetje voorbij.

Qua beoordeling zit ik een beetje tussen 3* en 3,5* in. Laat ik dan maar voor het laatste gaan.

Moon Safari en Virgin Suicides waren goud.

La Voyage Dans La Lune is hier en daar leuk, maar het doet verder weinig met je. Ik vind dat ze bij de Franse luchtige Moon Safari & Virgin Suicides hadden moeten blijven.

Het album heeft geen indruk op mij gemaakt, ik kan niet meer dan 2.5 sterren geven.

een spannende soundtrack ...............niet meer en niet minder. Goed te beluisteren op je koptelefoon.

avatar van BB King
veel songs hebben een hoger tempo dan ik van Air gewend ben, leuke soundtrack, alleen een beetje kort.

avatar van RogerV
Erg leuke soundtrack dit. Heb Air de laatste jaren niet echt gevolgd maar dit hoorde ik toevallig en klinkt heel erg goed.

Vooral die vocale tracks.

avatar van KampF
1,0
Ik had het al niet zo op Air, maar dit is echt generieke rommel gemaakt van kaas.

KampF schreef:

Dus er zit een luchtje aan?!

avatar van KampF
aERodynamIC schreef:

Dus er zit een luchtje aan?!

Klopt, een goedkope

avatar van BoyOnHeavenHill
Sebastinator schreef:
Moon Safari en Virgin Suicides waren goud.

ohmusica
Gisteren gaan schaatsen met deze soundtrack als oorverwarmers. Wat ik mooi vind dat ik een Air te horen krijg die met meer muziekstijlen overweg kan, van klassiek invloeden tot progressive rock uit de jaren 60/70. Men had makkelijk kunnen vervallen in herhaling, met oude meuk. Na een aantal inspiratieloze albums lijkt men zich hervonden te hebben. Hun reisje zit weer vol avontuur.

1,0
Rampzalige muziek bij één van de schitterendste kortfilms uit de filmgeschiedenis. Hoe durven ze.

avatar van Mimo
De eerste keer dat ik hier naar luisterde dacht ik ook iets in de richting van de 1* stemmers hier (wellicht niet zo drastisch), maar het klonk me allemaal wat ongeïnspireerd en gehaast in de oren. Ik heb de plaat een dag later nog eens opgezet, en dit keer wat aandachtiger geluisterd en het viel me op dat de plaat me al een stuk beter beviel! Bij de volgende luisterbeurten werd dat gevoel alleen maar versterkt, het is voor mij dus een echte groeiplaat, en dat zijn vaak de beste.

Zoals altijd bij Air herhalen Godin en Dunckel zichzelf nooit. Mensen die hopen dat dit een Moon Safari 2.0 is (of dat Air die uberhaupt ooit nog gaan maken) zullen wederom teleurgesteld zijn, maar voor mij is dít de echte Air. Analoge synths, piano arpeggios, nu eens met een lekkere bass groove of catchy beat, dan weer met de nodige dosis retro-futurisme of experimentele electronica (en nieuw op dit album, de timpaan); maar bovenal nemen ze je mee op reis, zoals ohmusica al zei.

Hoogtepunten op Le Voyage Dans La Lune zijn voor mij Parade (met die haast chiptune-achtige breakdown), en de laatste drie nummers in opvolging (Cosmic Trip is een van de beste nummers die ze in jaren hebben gemaakt). Minpuntjes zijn Sonic Armada dat wel twee minuten korter had gemogen, en Who Am I Now? heeft wel een heel hoog hijgmeisjes-muziek gehalte (het blijven tenslotte Fransen ). Maar wat niet is kan nog komen!

Een voorlopige 4*

avatar van Editoor
KampF schreef:
maar dit is echt generieke rommel gemaakt van kaas.

Smakeloos

Prachtige plaat toevallig voor het eerst gehoord na de film Hugo....toeval???? In deze film staat Le Voyage Dans La Lune ook centraal. Al met al, heb ervan genoten op de zondag middag. Welcome back Air!

avatar van johanfcu
Wow, wat een plaat is dit dan. Vanaf begin tot het eind een muzikale reis waar menig LSD-gebruiker nog van tript. Van Sonic Armada, Astronomic Club en Lava gaan je haren recht overeind staan. Een waardige opvolger van Virgin Suicides. Air zou alleen nog maar Scores moeten maken.

avatar van Bruno_6
Dit klinkt geweldig door mijn hoofdtelefoon.

avatar van orbit
Lounge anno 2012, komaan!

avatar van Jannemanneke
Bij deze cd is het echt wel aftellen tot Cosmic Trip ..steekt er zo bovenuit.
Niet dat de andere nummers slecht zijn, gewoon nummers zoals je van Air gewoon bent.

avatar van Banjo
na 1 keer deze cd te hebben beluistert heb ik wel iets van Wow wat was dit...
het is wel anders ik zal m nog een keer op zetten ..

avatar van Banjo
ik vind hem geweldig.. en wat een intro!
4 sterren van mij..

avatar van Damita
0,5
Doorgaans kan ik Air vrij goed smaken maar dit album stelt me zwaar teleur. Ik vind het ronduit saai. Enkel Cosmic Trip vind ik nog een leuk nummer.

avatar van 1311811
Goh, de Moon Safari was nog niet afgelopen? Er had een einde aan moeten komen, de muziek op dit album stelt me teleur