Ramones - Rocket to Russia (1977)

Punk / Rock
Label: Sire

1. Cretin Hop (1:56)
  2. Rockaway Beach (2:06)
  3. Here Today, Gone Tomorrow (2:49)
  4. Locket Love (2:11)
  5. I Don't Care (1:39)
  6. Sheena Is a Punk Rocker (2:49)
  7. We're a Happy Family (2:31)
  8. Teenage Lobotomy (2:01)
  9. Do You Wanna Dance? (1:55)
  10. I Wanna Be Well (2:28)
  11. I Can't Give You Anything (2:01)
  12. Ramona (2:37)
  13. Surfin' Bird (2:37)
  14. Why Is It Always This Way? (2:15)
  15. Needles & Pins [Early Version] * (2:24)
  16. Slug [Demo] * (2:22)
  17. It's a Long Way Back to Germany (U.K. B-Side) * (2:22)
  18. I Don't Care [Single Version] * (1:40)
  19. Sheena Is a Punk Rocker [Single Version] * (2:48)
avatar van Dielie
Ik was zelfs nog niet geboren toen dit album verscheen en toch heb ik heimwee naar die tijd, de Ramones terug zoals hun debuut, zelfs de hoes lijkt op de s/t. "Do You Wanna Dance?"

Jep, under the moonlight en vijf sterren

avatar van c-moon
Dielie schreef:
Ik was zelfs nog niet geboren toen dit album verscheen

Tja.. ik was 5 jaar

Dus ook ik heb dit pas een weinig later echt actief/bewust beluisterd, passief kon haast niet: mijn ouders waren nu niet bepaald into punkrock...

Dielie schreef:

Het is dan ook een prachtplaat!!! De vijf sterren zeker waard!

avatar van gemaster
Alweer een Ramones klassieker. Ditmaal zijn het de leuke covers die de blits maken. De heerlijke versie van 'Do You Wanna Dance' is zelfs beter dan het origineel.

Voor de rest niet zo goed als het debuut, maarja das ook een beetje lastig.

Odelay
gemaster schreef:

Voor de rest niet zo goed als het debuut, maarja das ook een beetje lastig.

Jeetje...vind je het debuut van de Ramones, waar je 4,5 sterren voor geeft, beter dan Nevermind van Nirvana, waar je 3,5 sterren voor geeft?

Hmm, hoe dit te verklaren? Is het vanwege ´al dat zelfmedelijden´ van Kurt Cobain (jouw woorden, al nam je later min of meer afstand van de uitspraken waar deze woorden in voor kwamen). Is het omdat je bij het toekennen van sterren originaliteit en invloed heel zwaar laat wegen (ik tel die zaken wel mee voor mijn lijst waarvan de top-10 op MuMe komt te staan, maar tel het niet mee bij het toekennen van sterren). Vind je het debuut van de Ramones gewoon heel erg aanstekelijk?

Ik kan het debuut van de Ramones nu meer waarderen dan eerder het geval was. Het is bij tijd en wijle behoorlijk catchy en misschien zelfs intens voor een deel. Daarnaast is het ongetwijfeld erg invloedrijk en wellicht ook vernieuwend. Maar beter dan Nevermind...? Zit er bij mij niet in denk ik. Ook als ik de twee albums op alle punten die ik voor mijn lijst gebruik vergelijk.

avatar van gemaster
Ik weet niet of dit de juiste plek is om dit te bespreken, maar ik heb gewoon een hekel aan de persoon Cobain en nog meer aan zijn volgelingen die in zwarte truien met gele smileys rondlopen. Daarnaast vind ik de muziek ook niet zo heel erg goed. 'Lithium' vind ik wel een geweldig nummer, maar met 'Smells Like Teen Spirit' en 'Come As You Are' heb ik helemaal niks.

Met Ramones heb ik in ieder geval een stuk meer. Deze plaat is weer erg constant, maar haalt helaas niet het niveau van het heerlijke debuut.

Odelay
gemaster schreef:

Een hekel aan de persoon Cobain...waarom toch? Hoe veel weet je nou helemaal over hem?

Come as you are vind ik trouwens een van Nirvana´s mooiste nummers...

avatar van De Ulk
Hey, het kan hier beter over het beste Ramones-album gaan dan over Kneus Cobain. Want dat is Rocket To Russia voor mij, met afstand het beste Ramones-album.

avatar van Hang_the_DJ
Surfin Bird @ 1:30

avatar van Joey Ramone
Heb echt alle albums van de Ramones nog op lp gehad en dit is altijd een van mijn lievelings platen geweest.
Je moet alles in perspektief zien, vandaar mijn relatief lage beoordeling, ze hebben nu eenmaal geen grote invloed gehad.
Maar ja, het was wel lekkere muziek. Werd er altijd vrolijk van.

Geen grote invloed??????

PriestMaiden
Het debuutalbum en dit album van de Ramones zijn mijn favoriete punkplaten ooit. 5/5 voor dit album. Elke song is uitstekend goed.

Gallow

avatar van Yann Samsa

Inderdaad.
Het album bevat wel enkele goede songs, maar in het algemeen is het toch minder energiek en ook het enthousiasme is wat verder te zoeken.
Ook had ik toch het gevoel: ik ken het receptje nu toch wel, gasten. Met het debut heb ik genoeg....

Vele songs zijn teleurstellend, ook staan er enkele fillers op.
Nu; op muzikaal vlak moet je natuurlijk niet echt oordelen, hier is dit minder van belang.
Maar dat 'right in your face' die veel op het debut te vinden was, is hier ook wat zoek.
Ook moet er toch nog wat meerwaarde zijn; vb: Don't wanna go down to the basement,... -> vele van de songs op het debut hebben toch een bepaald iets waardoor ze niet al te amateuristisch klinken. In tegenstelling tot hier. Ook mist het album de eerlijkheid. Toch 2.5 want er staan enkele simpele doch sterke songs op

avatar van James Douglas
Zonde dat deze plaat dan weer de energie mist die het debuut wel had.

Nou, als we heel eerlijk zijn moet je de Ramones gewoon in live-vorm horen. De eerste paar studioalbums variëren van prima tot heel goed maar je hoort vanaf een podium pas hoe goed een song zoals Cretin Hop is naar mijn bescheiden mening.

avatar van Poa
Poa
Zonde dat deze plaat dan weer de energie mist die het debuut wel had.

Inderdaad, samen met het 'rauwe randje'. Ook het songmateriaal is een stuk zwakker. Verbaast me eigenlijk dat het stemgemiddelde slechts een klein stukje lager ligt.

avatar van Strandskata
Er staan juist ijzersterke songs op dit gepolijste album (Rockaway Beach, Sheena Is a Punk Rocker, We're a Happy Family en Cretin Hop), maar die komen minder hard aan omdat het wat braaf en berekend klinkt. Gelukkig hebben we de live albums.

avatar van DjFrankie
Prachtplaat voor mij zelfs de beste denk ik. Ben blij dat ik ze toch nog 4 keer live heb gezien in de 80's

avatar van Larzz
Heb sinds kort de 40th anniversary edition enkele cd gekocht. Sober digipack zonder boekje. Geen extra tracks. Wel zgn. goede mastering. Zie dat de 2001 Rhino versie 5 extra tracks heeft en een mooi boekje met veel info en foto's. Hoe staan de 2 uitgaven in verhouding wat betreft de sound? Vreemd dat een maatschappij zo terug gaat in soberheid kwa uitgave. Heb er geen spijt van hoor. Gaat tenslotte om de originele muziek van de 1977 klassieker. Super gaaf natuurlijk!

avatar van frolunda
De eerste drie platen van de Ramones mogen gerust allemaal klassiekers genoemd worden en hoewel de meesten fans,denk ik een voorkeur hebben voor het debuut (zelf vind ik Leave home de beste) doet Rocket to Russia daar vrijwel niets voor onder.
Rockaway beach staat voor mij qua kwaliteit gelijk aan Blizkrieg bop en voor persoonlijke redenen heeft de eerste mijn voorliefde.Verder bevat Rocket to Russia met onder andere Teenage Lobotomy en Sheena Is a Punk Rocker nog een aantal 1-2-3-4 punkrock evergreens en zijn ook de covers van Do You Wanna Dance? en Surfin' Bird erg geslaagd.
Het overige materiaal komt dan misschien net niet aan dat niveau met één uitzondering,het tekstueel briljante en ook als nummer erg leuke We're a Happy Family.
Het album kent ook een prima,bijpassende productie zodat Rocket to Russia het derde hoogepunt op rij is in het oeuvre van de Ramones.