The White Stripes - Get Behind Me Satan (2005)

Label: V2

1. Blue Orchid (2:34)
  2. The Nurse (3:46)
  3. My Doorbell (3:58)
  4. Forever for Her (Is Over for Me) (3:15)
  5. Little Ghost (2:18)
  6. The Denial Twist (2:32)
  7. White Moon (4:01)
  8. Instinct Blues (4:16)
  9. Passive Manipulation (0:35)
  10. Take, Take, Take (4:19)
  11. As Ugly as I Seem (4:09)
  12. Red Rain (3:46)
  13. I'm Lonely (But I Ain't That Lonely Yet) (4:16)
  14. Who's a Big Baby? * (3:21)
  15. Though I Hear You Calling, I Will Not Answer * (3:25)
avatar van dudehere
op hun site http://www.whitestripes.com/ph...

zijn al foto's te zien van de nieuwe clip van blue orchid
en het nummer zelf begin ik steeds beter te vinden
ik heb er vertrouwen in

Album is al te vinden begrijp ik? Of weer een gevalletje van iets te enthousiaste fans?

jOzh schreef:

Is inderdaad al gelekt

avatar van gemaster
Had er helemaal overheen gekeken. Ik zal hem eens binnenslurpen.

gemaster schreef:

Had er helemaal overheen gekeken. Ik zal hem eens binnenslurpen.

Schandalig! Zoiets zou ik nooit doen.

Ja, ook niet hoor...zeg ik terwijl ik hem bijna heb

Bloompje schreef:

Ja, ook niet hoor...zeg ik terwijl ik hem bijna heb

Wat een schaamteloze mensen hier allemaal.

42 schreef:

Wat een schaamteloze mensen hier allemaal.

Ik ben van mening, eerst testen dan kopen. Maar goed, das een hele discussie opzich (die al talloze malen gevoerd is...)

jOzh schreef:

Hmm... volgens mij heb je iets nèt niet helemaal begrepen:

image

avatar van Jordy
Zal nog even wachten met stemmen, aangezien het gemiddelde Stripes-album voor mij nog wel 's een groeiertje is, maar hij gaat richting de 3,5.

Ik vind het tot dusver duidelijk een stap terug ivm de vorige 2 albums. Het vreemde gerag in The Nurse kan ik wel waarderen en op het eind staan 2 of 3 erg fijne tracks. Maar het leeuwendeel van dit album voelt een beetje als Stripes volgens het boekje, had op meer gehoopt.

avatar van gemaster
Ik zit hiet met hetzelfde idee. Tot nu toe 3x beluisterd en het valt me een klein beetje tegen.

Ik vind de clip van Blue Orchid trouwens wel weer erg mooi.

De clip is geweldig. Dank voor de link 42! Het album is inderdaad een groeiertje. Ik vind dit album het softste wat ze gemaakt hebben. Ik ben er wel voor...

avatar van gemaster
Ik geef het album morgen nog een kans, maar ik denk dat het toch uit gaat komen op 3,5*. Er staan te weinig écht goede momenten op dit album. Het is zeker niet slecht, maar het doet me niet zoveel.

Nee, de eerste beluistering pakte me ook niet, al was niet echt geconcentreerd aan het luisteren. Maar de tijd brengt de verrassingen met zich mee...

Het is absoluut een groeier. Komt niet in de buurt van de Stijl, maar dat had ik ook niet echt verwacht.
Voorlopig 4*

avatar van dudehere
nr 1 t/m 5 geluisterd
man waar blijft die gitaar??????????
ik denk dat ik hier maar eens voor moet gaan zitten

Huh? Die gitaar zit al meteen in Blue Orchid!

De marimba maakt hier mooi deel uit van dit ganse album...

Ik vind het maar irritant in The Nurse. Sowieso niet zo'n geweldig nummer... Ik luister dit album nu voor de eerste keer, dus ik kan er verder nog niet veel over zeggen.

avatar van Jordy
Ik ga toch voor een 4. Blijf bij m'n punt dat het niet veel nieuws onder de White Stripes zon is, maar ook dit album bevat weer veel lekkers dat de eerste paar keer nog niet gelijk naar boven komt.

Het blijven onmiskenbaar the White Stripes, maar zoals inmiddels wel bekend zijn hier toch wel nieuwe elementen te vinden en is de gitaar een wat minder grote rol toebedeeld.
Opener Blue Orchid hakt er lekker in en vind ik gewoon ijzersterk. The Nurse irriteert me een beetje: het komt wat chaotisch over. Hier krijg ik dan zo'n gevoel van "we willen anders doen, maar weten niet precies hoe". In My Doorbell lukt dit dan weer wel en is gewoon een leuke nummertje. Forever for Her (Is Over for Me) is een relaxed nummer. Piano-riedeltje hier en daar. Lekker thuis komen, voetjes omhoog en even tot rust komen. White Stripes zei u ? Jazeker, we hebben het nog steeds over deze band. Little Ghost: tijd om weer van die bank af te komen met je luie donder, het is tijd voor een feestje. Jippie-ay-ee ! Country ? huh hoorde ik dat nu goed ? Ja toch ? Maar ondertussen swingen we weer rockend verder op The Denial Twist. Dit herkennen we dan toch weer wat beter als de band van bv. White Blood Cells. Maar ook hier klinkt het allemaal net even wat luchtiger. Jeetje, nu blijkt dat die single Blue Orchid toch wel wat misleidend is geweest. Dat onderstreept White Moon ook nog eens flink. Ook hier pakken ze niet heftig uit, maar kalmeren we de boel met een rustig "wiegeliedje op zijn White Stripes" .
Wat getokkel, wat gepiel en welja na al die verschillende stijlen moeten we ook nog even de blues erin gooien op Instinct Blues. Ja ja, lekker venijnig en vuil. He he, zo kenden we ze toch uit het verleden. En we weten ook nog dat Meg wat mag meezingen. Deze keer is dat op het niemanddalletje Passive Manipulation. Voor je het weet is dit al weer voorbij en gaan we over op Take, Take, Take. Een nummer waar ik niet zo goed mee uit de voeten kan. Maar ook hier pakken ze niet echt uit. Het klinkt allemaal erg akoestisch. Niet slecht, maar even wennen denk ik. As Ugly As I Seem blijft de "akoestische stijl" volgen. Ingetogen nummer wat doet uitkijken naar zomerse avonden bij een kampvuurtje. Kijk ons een fijn samen muziek maken. En toch vind ik dit een mooi nummer. Bellen ? Een hoop toeters en bellen zul je bedoelen (zonder echte toeters wel te verstaan: zover zijn ze op dit album nog niet). Wakker worden: rocken doen we nog steeds, alleen doen we dat met een paar uithalen. Red Rain is een grappig nummer zoals we ze uit het verleden wel kennen van dit duo.
I'm Lonely (But I Ain't That Lonely Yet) sluit dit nieuwe album af. De piano kwam al veelvuldig voor op deze cd. Hier speelt hij de hoofdrol.
Tja, en dan moet je een mening gaan vormen over deze plaat. Het stuitert een hoop kanten op (ook kwalitatief), en ik kan mijn vinger er niet echt op leggen. Maar doet het me wat ? Jazeker. Heel anders dan op de voorgangers, maar ik vind het een uitstekend album. Dit eigenzinnige duo valt op: het is dat kleine jongetje uit de klas die in eerste instantie niet lijkt op te vallen, maar ondertussen een hoop uithaalt waardoor er veel leven in de brouwerij is.
Laat je niet misleiden door de single Blue Orchid, maar ga uit van een hoop plezier. Het niveau van Elefant halen ze niet, maar dit is zeker een prima opvolger.

avatar van Jordy
Is het trouwens als grap bedoeld dat Jack in track 3 blijft vragen wanneer de deurbel nou gaat, en dat er dan ineens aan het eind van track 10 een deurbel gaat??

Jordy schreef:

Volgens mij wel: die deurbel gaat zo plompverloren in een ander nummer, dat moet haast wel als grap bedoeld zijn.
Ik begin trouwens steeds meer te twijfelen of 4 sterren wel voldoende zijn. Het is een erg opmerkelijk album en tegelijkertijd zo vertrouwd. Ik kom er mijn tijd goed mee door.

avatar van Kos
Kos
Ik mis toffe rifjes en ouderwets gerock. .

Jammer, want dat had ik wel verwacht, Jacks stem alleen kan me niet genoeg bekoren.

Kos schreef:

ouderwets gerock.

Red Rain!

avatar van Kos
Kos
Oke, die gaat wel redelijk los idd. Maar da's wel de enige. Instinct Blues ook wel een beetje.

Het probleem met die nummers is dan echter helaas dat ik bij het beluisteren opeens een ongelooflijk groot verlangen naar Robert Plant krijg .

Dat kan nooit de bedoeling zijn .

En leuk dat Meg weer eens een simpel liedje zingt...

Ik zit er ff doorheen, wat moet ik nou van dit album vinden, ik ben een 'fan' van de stripes, maar dit album kan ik gewoon niet door mijn keel krijgen... is de koek misschien op de de stripes??? Hopen van niet, maar met dit resultaat ga je toch twijfelen...

PS: Meg mag echt iet meer zingen want dat kan ze echt niet, vooral live...

avatar van NERD
aERodynamIC schreef:

Leuk Heb juist het compleet tegenovergestelde. Vind dit nummer echt helemaal geweldig. Relaxt caribische steeldrums, en dan ineens een gitaar-burst. Heel erg leuk.

Heb nog niet het hele album geluisterd (ga ik nog wel doen), maar tot nu toe is dit wel mijn favoriet.