Tool - Undertow (1993)

8. (6:02)
  9. Flood (7:45)
  10. Disgustipated (15:47)
avatar van Gajarigon
Tussen al het grunge geweld van 1993 staat Undertow fier te pronken, het debuutalbum van de metalband Tool, toen nog met bassist Paul D'Amour.De gitaren en drums klinken rauw en de productie is (hoewel afdoende in kwaliteit) nog niet van het latere hoge niveau. Enkele muzikale kenmerken die later verder zouden geperfectioneerd worden schieten hier al wortel: de atypische ritmes (het titelnummer), orientale sfeer (4°), seksuele innuendo (Prison Sex), acheroverblazende climaxen (Bottom), allen zijn aanwezig, zij het nog wat ruw. Muzikaal is het ook allemaal wat eenvoudiger dan de latere albums.

Het verschil met die latere albums zit hem vooral in twee punten. Eerst zijn er de songs, die veelal rechtoe rechtaan zijn, maar nergens eentonig worden. En dat is vooral de verdienste van puntje twee: Undertow is zonder twijfel Maynard James Keenan's beste album. Een nummer als 'Sober' wordt volledig gedragen door zijn dynamische zang, die hier krachtiger klinkt dan ooit. 'Crawl Away' lijkt een dertien-in-een-dozijn nummer te worden tot Keenan gitzwarte gal begint te spuien; "this is love/this is my love for you..."

De teksten en bij uitbreiding eigenlijk het gehele album zijn cynisch, en hoewel Tool wel nooit hippy muziek zal maken klinkt het bij momenten uitermate donker. Onmacht, ontgoocheling en ongeloof zijn de kernwoorden, de reactie steevast woede, aangestoken door de uithalen van Keenan. Bijvoorbeeld het met Henry Rollins versterkte 'Bottom': Hatred/Angriness/Weakness/Guilt keeps me alive/At the bottom. Net daarom is dit album soms een serieuze beproeving om uit te zitten, maar zoals voor elk Tool album geldt: als dit was uitgebracht door een andere band, was dit een legendarische plaat geweest. Nu staat het helaas wat in de schaduw van de nakomers, maar toch een uitmuntend debuut.

avatar van RuudC
Het is een wat lastige plaat. Wat ik hier vooral merk is dat ik de stijl heel tof vind, maar de songs zelf niet heel boeiend. Undertow begint zodoende niet slecht, maar Tool maakt ook nog niet echt indruk. Pas vanaf Crawl Away gaat het echt de goede kant op en volgen enkele indrukwekkende composities. De agressie spat ervan af en dat is iets wat ik erg fijn vind. Misschien ligt het aan mijn voorkeuren, maar dat hoor ik in recente muziek nooit meer. Overall een fijne, naargeestige plaat. Jammer dat het laatste nummer vol krekels zit. Zit je toch zo tien minuten naar niets zit te luisteren. Zo'n typsich jaren negentig kwaaltje dat ik niet mis.

Tussenstand:
1. Opiate
2. Undertow

avatar van lennert
Op basis van de EP en het debuut vond ik de EP vooral veel sterker beginnen, maar Undertow geeft langzaam aan zijn geheimen prijs. Helemaal die versnelling in Crawl Away: daar gaat mijn metalen hart snel van kloppen. De songs zijn naargeestig en nog vrij stevig, maar ook mysterieus en bezwerend. Het kan echter nog beter. Het album begint niet heel sterk en de laatste track was wat mij betreft ook niet nodig geweest. Benieuwd waar de band verder heen gaat.

Tussenstand:
1. Undertow