Tool - Undertow (1993)

8. (6:02)
  9. Flood (7:45)
  10. Disgustipated (15:47)
ricardo schreef:
Je mag bij dit album 2 favoriete tracks aanvinken, en er zijn toch 2 users die dat nummer bij de 2 favo tracks van dit album aangevinkt hebben. Zo natuurlijk is dat dus niet. Zeker niet als je in je eentje de WE vorm gaat gebruiken. Spreek even lekker voor jezelf zeg.

Dat zijn gewoon mensen die Flood wilden aanklikken maar zich gemist hebben. Er zijn ook mensen die 'Mantra' aangeduid hebben bij Lateralus bijvoorbeeld, wat me ook nogal straf lijkt.

Joy
persoonlijk vind ik mantra een van de sfeervolste momenten uit de gehele muziekgeschiedenis

voltazy
ik vind de afsluiter van undertow trouwens het hoogtepunt van het album

Joy

het is gewoon lekker om bij vlagen een wat eenvoudigere tool in je oortjes te hebben

tool onderscheidde zich toen al met hun muziek, het viel op, was niet lledaags, geen metal, geen rock, maar wat dan, het stak toen al organisch in elkaar, en je voelde dat hier iets bijzonders aan de hand was

als je dat nu vergelijkt met de zoveelste schreeuwmetalband die allemaal hetzelfde doen als 20 jaar geleden snap je niet dat er zo weinig ontwikkeling in die muziek zit en een band als tool zich zo ontzettend heeft ontwikkelt

ik ga um zo niet weer eens draaien, ik zit momenteel in de jazz/fusion sferen, maar het plaatje zal altijd op de plank bijven liggen, klaar om ff lekker mee loos te gaan

een 5

voltazy schreef:
ik vind de afsluiter van undertow trouwens het hoogtepunt van het album

Ik vind dat dit album meerdere hoogtepunten heeft. Ik vind met name Bottom en Undertow erg lekker klinken, en Prison Sex en Sober vind ik ook hoogtepunten. Het mooie van Tool vind ik dat eigenlijk op het hele album een erg hoog niveau gehaald word zonder ook maar ergens in te zakken of zwakker te worden. Alleen de laatste 8 minuten van het laatste nummer vind ik wat overbodig, en zeker geen hoogtepunt, verder een erg goed album dat ik al vaak beluisterd heb nu.

avatar van Gajarigon
Bottom is inderdaad een heerlijk nummer. Een zeer geslaagde gastact ook!

avatar van ricardo
Dat nummer vind ik zo lekker vol klinken, en lekker energievol. voor mij denk ik het beste nummer op dit album, samen met de titeltrack die ik ook erg vol en energievol vind klinken.

ricardo schreef:

Ik vind het wel leuk bedacht, eigenlijk. Die stem aan het einde, wat volgens mij een moordenaar moet voorstellen, is van de beroemde Amerikaanse stand-up comedian Bill Hicks, waar de bandleden zwaar fan van zijn.

avatar van ricardo
Het is ook wel leuk bedacht, alleen duurt het gewoonweg te lang voor er wat gebeurt, ze hadden dat laatste stuk beter in kunnen korten van 8 naar 2 of 3 minuten dat was nog wel leuk geweest vind ik.

avatar van kaztor
Wat is dat Flood trouwens een HEERLIJK nummer...
Die aanzwellende dreiging, dat Black Sabbath-achtige, onheilspellende sfeertje... En dan ergens halverwege gaat het pas los en brengt het ons naar het hoogtepunt. Zo wordt het onderwerp 'overstroming' perfect weergegeven zoals alleen Tool dat kan!

avatar van Mindshifter
Het ondergewaardeerde tool album bij uitstek. Lekkere rauwe, duistere prog-metal en een van mijn eerste cd's. *4,5.

ONGELOOFLIJK hoe Sober en Prison Sex u laat rillen van wonderbaarlijkheid!
Geweldig debuut!

avatar van Hendrix4live
Een ''klein beetje'' ondergewaardeerd album van Tool. Dat zeg ik zo, omdat het nog steeds een hele hoge score heeft. Als alle Tool-albums een beetje lager waren dan normaal dan vond ik het ook wel erg ondergewaardeerd want hij hoort eigenlijk ook gewoon in de top 250. Maar de score is eigenlijk wel genoeg.

Verder vind ik Sober en Prison Sex hele goeie nummers. Vergeleken met hun Lateralus is dit album meer rock en is Lateralus ook nog vrij experimenteel. Met Aenima verschilt het voor mij qua sound niet heel veel alleen vind ik Aenima net iets betere songs hebben. Behalve Sober, want dat vind ik gewoon Tool's Beste nummer.

avatar van Hendrix4live
Jammer dat je maar 2 nummers mag aanvinken.

avatar van Gajarigon
Tussen al het grunge geweld van 1993 staat Undertow fier te pronken, het debuutalbum van de metalband Tool, toen nog met bassist Paul D'Amour.De gitaren en drums klinken rauw en de productie is (hoewel afdoende in kwaliteit) nog niet van het latere hoge niveau. Enkele muzikale kenmerken die later verder zouden geperfectioneerd worden schieten hier al wortel: de atypische ritmes (het titelnummer), orientale sfeer (4°), seksuele innuendo (Prison Sex), acheroverblazende climaxen (Bottom), allen zijn aanwezig, zij het nog wat ruw. Muzikaal is het ook allemaal wat eenvoudiger dan de latere albums.

Het verschil met die latere albums zit hem vooral in twee punten. Eerst zijn er de songs, die veelal rechtoe rechtaan zijn, maar nergens eentonig worden. En dat is vooral de verdienste van puntje twee: Undertow is zonder twijfel Maynard James Keenan's beste album. Een nummer als 'Sober' wordt volledig gedragen door zijn dynamische zang, die hier krachtiger klinkt dan ooit. 'Crawl Away' lijkt een dertien-in-een-dozijn nummer te worden tot Keenan gitzwarte gal begint te spuien; "this is love/this is my love for you..."

De teksten en bij uitbreiding eigenlijk het gehele album zijn cynisch, en hoewel Tool wel nooit hippy muziek zal maken klinkt het bij momenten uitermate donker. Onmacht, ontgoocheling en ongeloof zijn de kernwoorden, de reactie steevast woede, aangestoken door de uithalen van Keenan. Bijvoorbeeld het met Henry Rollins versterkte 'Bottom': Hatred/Angriness/Weakness/Guilt keeps me alive/At the bottom. Net daarom is dit album soms een serieuze beproeving om uit te zitten, maar zoals voor elk Tool album geldt: als dit was uitgebracht door een andere band, was dit een legendarische plaat geweest. Nu staat het helaas wat in de schaduw van de nakomers, maar toch een uitmuntend debuut.

avatar van Thomzic
Volgens mij is dit een aardige instapper voor de beginnende Tool luisteraar. Klopt dit? Ooit wel eens poging gedaan om Lateralus te luisteren, maar verder dan The Grudge en Schism kwam ik niet. Aan de reacties te zien is dit iets directer, maar toch donker en ook 'zwaar' af en toe. Zal me toch moeten liggen.

Thomzic schreef:

Deze is zeker meer rechttoe-rechtaan. Sober, Prison Sex, in mindere mate Crawl Away zijn allemaal rockers zoals ze er later zelden nog zouden maken. Ik zou aanraden de officiële videoclips eens op te zoeken op youtube of dergelijke, en dan te zien welk album je het best ligt afgaande op die nummers.

avatar van Nicholas123
Klopt. Opiate is wat dat betreft nog toegankelijker. Nog directer en korter. Misschien zou je daar eens moeten beginnen.

avatar van Thomzic
Van de videoclips, dat had ik van de week al gedaan. En ik kwam al snel uit bij Sober.. En vandaar dat ik bij dit album uit kwam.

Direct Opiate maar eens opgezocht. Misschien wordt het dan toch nog wat met Tool en Thomzic.. Schrok wel van die hoes btw

Je hoort het nog deze week!

avatar van ricardo
Deze heb ik al een mooie tijd in mijn bezit, maar hij ligt al tijden stof te happen. wel een aardig plaatje, maar ook niet meer dan aardig. Als ik een plaat van Tool afspeel is dat in de meeste gevallen Aenima, en af en toe Lateralus. Dit album heb ik ook te hoog in mijn beoordeling staan vind ik. Heb hem net even beluisterd, maar een 3 a 3.5* komt eerder in de buurt.

schaam je...

Omdat?

niet meer dan aardig?

hoeveel keer heb je hem beluistert?

avatar van ricardo
t.o.v Aenima en Lateralus vind ik deze een stuk minder inderdaad. Ik heb hem ongeveer 10 keer in zijn geheel beluisterd. Ik was in het begin erg enthousiast over dit album, maar was hem zowat vergeten. Er staan wel een 4 tal lekkere nummers op, maar daarmee heb je het dan ook wel gehad. Nee, geef mij Aenima maar. Bottom, Undertow, Prison Sex en Sober zijn erg lekkere nummers, en een stuk beter dan de rest van dit album, of eigenlijk moet ik zeggen van de rest kan ik een stuk minder genieten. Dit album is best ok, maar ik geniet er gewoon niet overmatig van, omdat er gewoon te weinig moois opstaat i.m.o.

Joy
kan me voorstellen dat undertow wat tegenvalt nadat je eerst de meesterwerken Aenema en Lataralus hebt gehoord

toch vind ik het ene goeie plaat, verfrissend in metalland,enkele nummers wat minder, maar je moet het een beetje zien in die tijdsgeest en ontwikkeling van de band

van de andere kant, muziek spreekt voor zich en ok, dit is weliswaar niet uitmuntend, de lat lag daarna ook wel meteen 13 treden hoger, maar toch op zichzelf een hele degelijke knappe plaat imo

maar uiteraard draai ik dit niet als eerste keus als ik een tool wil hoen, hoewel het soms lekker is niet de knappe ingewikkelde maar meer rechttoerechtaan tool te kunnen horen

Joy schreef:

Dat is zeker waar, dit is wel erg lekker als je een minder ingewikkelde Tool wilt horen. Ik vind hem ook best ok, alleen na een 4 nummers zet ik hem meestal alweer af, want dan hunker ik gelijk alweer naar Aenima of Lateralus.

avatar van kaztor
Niet de knappe, ingewikkelde, maar meer recht-toe-recht-an Tool?
Ik neem eens een voorbeeld: Dat middenstuk van het titelnummer of nummers als Bottom en Flood, laat staan een Disgustipated, dat doen maar bar weinig bands ze na!

avatar van ricardo
Maar snel in je top 10 zetten dan.

kaztor schreef:
Niet de knappe, ingewikkelde, maar meer recht-toe-recht-an Tool?

vergeleken met de platen daarna was dit voor tools doen rechttoe rechtaan

ricardo schreef:
Maar snel in je top 10 zetten dan.

Meer een Top 20-er. Het is inderdaad een meesterwerk, maar er zijn een aantal urgentere platen voor me.