Tool - Undertow (1993)

9. Flood (7:45)
  10. Disgustipated (15:47)
Oelieda
PriestMaiden schreef:
Goed debuut. Speciale opbouw in de nummers. Sober, Bottom en Prison Sex zijn goede nummers maar toch vind ik de band zwaar overschat op musicmeter.

Een schrijffoutje ?

Onderschat bedoel je natuurlijk.

Oelieda
Dit is het meest toegankelijke album van Tool, maar daarom niet minder dan de andere albums.
Elk album van Tool heeft een unieke uitstraling en elke keer gaat de lat een stukje hoger.

Eigenlijk staat er geen slecht nummer op, allemaal toppertjes, op het laatste nummer na., voor mij dan.
Rockmuziek zoals het hoort, keihard, vernieuwend, shockerend enz.
En wat ook erg belangrijk is, de perfecte geluidskwaliteit !!!

avatar van SirPsychoSexy
Ik heb nooit begrepen dat Crawl Away hier zo laag gewaardeerd staat. Vanaf de eerste keer luisteren heb ik die net één van de hoogtepunten van deze plaat gevonden. Duister, sfeervol nummer met een adembenemende climax. Ik sla telkens steil achterover van wat Danny Carey daar allemaal uit zijn drumstel weet te toveren. De agressieve schreeuw van Maynard op het einde rondt het perfect af.

avatar van apusapus
ik herinner mij de dag en het uur dat ik het album kocht en afspeelde destijds - en het blijft een stayer,...er staat geen slecht nummer op, inderdaad, -

nu al weer bijna 20 jaar geleden.... goh,

avatar van Stalin
Tool in the studio 1992
Youtube
The making of Undertow. Shot by the band, friends, and the producer (Sylvia Massy). This shows the recording and mixing process, and Henry Rollins recording vocals for "Bottom" (@ 20:32). Enjoy.

En dan nog dit...
Tool 1992 JC Dobbs [live]

avatar van kaztor
4° blijft ook een geniaal nummer.
Een folky gitaartje dat het inleidt, dan dat zompige Tool-geluid waarover Maynard vrij kalm verhaalt. Gaandeweg wordt het heftiger en brutaler. Dan die geweldige climax waarna het nummer een progressief karakter krijgt. Uiteindelijk worden we, in tegenstelling tot dat rustige folkgitaartje in het begin, met hakkende gitaren om de oren geslagen.
Een ongeëvenaard dynamische band.

avatar van kaztor
Stalin schreef:
Tool in the studio 1992
Youtube

Haha, geweldig, vooral die gouden platen-tour!

Maynard James Keenan zou zomaar een broer van Les Claypool kunnen zijn.

avatar van frolunda
Gekocht destijds naar aanleiding van het concert dat Tool gaf op popwerk in Den Bosch in 1993...of was het andersom.Kan ik me niet meer precies herinneren.Hoe dan ook een prima album.

Popwerk..krijg op slag last van nostalgie frolunda

avatar van Korreltje Zout
De eerste keer dat ik Sober op de koptelefoon beluisterde (bij Plato Leiden anno 1994) had ik mijn eerste muzikale kippe(n)vel-ervaring. Sedertdien verslaafd aan Tool.

avatar van Tav74
Een stuk directer een meer to the point dan de latere albums, maar ook dit is en blijft een wereldplaat.

avatar van Homer
In het fietsenhok op m’n middelbare school, het moet ergens in 1994 geweest zijn, werd me een cassettebandje te leen gegeven. Opschrift: Tool - Undertow.
Op de weg terug naar huis maakte ik kennis met deze band. Dit was anders dan alles wat ik daarvoor gehoord had. Wat een ervaring.

avatar van Kronos
dix schreef:
Sober ... een beetje een Pearl Jam nummer ...

Bericht van meer dan tien jaar geleden, maar terwijl ik het album nu beluister moet ik aan Pearl Jam denken dus vroeg ik me af of ik de enige was. Het verrast me een beetje dat de naam maar een keer valt want ik vind Tool hier op zowat het hele album klinken als het duistere complexe metal broertje van Pearl Jam. De clipjes van Sober en Prison Sex waren toen regelmatig op MTV te zien. Begin jaren negentig was toch een mooie tijd voor de stevige rockmuziek.

avatar van Funky Bookie
En toen was daar Tool middenin het grungegeweld.
Heerlijk metal album. Vergeleken met hun latere albums nog wat ongepolijst.

Sober doet me trouwens niet aan Pearl Jam denken.

avatar van RuudC
Het is een wat lastige plaat. Wat ik hier vooral merk is dat ik de stijl heel tof vind, maar de songs zelf niet heel boeiend. Undertow begint zodoende niet slecht, maar Tool maakt ook nog niet echt indruk. Pas vanaf Crawl Away gaat het echt de goede kant op en volgen enkele indrukwekkende composities. De agressie spat ervan af en dat is iets wat ik erg fijn vind. Misschien ligt het aan mijn voorkeuren, maar dat hoor ik in recente muziek nooit meer. Overall een fijne, naargeestige plaat. Jammer dat het laatste nummer vol krekels zit. Zit je toch zo tien minuten naar niets zit te luisteren. Zo'n typsich jaren negentig kwaaltje dat ik niet mis.

Tussenstand:
1. Opiate
2. Undertow

avatar van lennert
Op basis van de EP en het debuut vond ik de EP vooral veel sterker beginnen, maar Undertow geeft langzaam aan zijn geheimen prijs. Helemaal die versnelling in Crawl Away: daar gaat mijn metalen hart snel van kloppen. De songs zijn naargeestig en nog vrij stevig, maar ook mysterieus en bezwerend. Het kan echter nog beter. Het album begint niet heel sterk en de laatste track was wat mij betreft ook niet nodig geweest. Benieuwd waar de band verder heen gaat.

Tussenstand:
1. Undertow
2. Opiate

avatar van Kos
Kos
SirPsychoSexy schreef:
Ik heb nooit begrepen dat Crawl Away hier zo laag gewaardeerd staat.
Inderdaad.