Woods of Ypres - Woods V: Grey Skies & Electric Light (2012)

Canada
Label: Earache

1. Lightning & Snow (4:41)
  2. Death Is Not an Exit (5:10)
  3. Keeper of the Ledger (6:03)
  4. Travelling Alone (5:04)
  5. Adora Vivos (5:42)
  6. Silver (4:50)
  7. Career Suicide (Is Not Real Suicide) (3:43)
  8. Modern Life Architecture (7:21)
  9. Kiss My Ashes (Goodbye) (10:57)
  10. Finality (3:57)
  11. Alternate Ending (4:29)
avatar van wizard
Album bevalt me steeds minder goed. Had het al een tijd niet gedraaid, maar vandaag vond ik het lastig om er in een keer doorheen te komen. Halfje eraf derhalve.

avatar van GreenGold
Dit album hoort bij mijn top 10 Beste albums allertijden, mogelijk op de eerste plek. Gezien de muziek die ik luister vaak gekoppeld is aan hoe ik me voel verandert de nummer 1 plek wel eens, maar Woods 5 zal hier altijd tussen staan. Het is een album die ik graag luister om een beetje in weg te dromen als ik bijvoorbeeld op de fiets zit of in de trein, maar tegelijk kun je zoveel diepgang vinden in ieder nummer dat het een fascinerende ervaring is om er echt aandachtig naar te luisteren.

De instrumentatie is top, de lyrics zijn perfect, de sfeer zit er goed in, de vocals zijn afwisselend hard en warm maar altijd goed, de productie is erg pleasing en ik zou geen enkel nummer kunnen missen. Woods 5 is gewoon een prachtig geheel, een sterk voorbeeld hoe meerdere genres in metal (vooral Goth, Doom en Black metal) gecombineerd kunnen worden alsof het een volledig eigen genre wordt.

Nu kan ik bij ieder nummer vertellen waarom het zo goed is, maar om deze recensie geen boekwerk te maken wil ik het houden bij een enkel nummer, namelijk: The Keeper of the Ledger. Hier zal ik uitleggen waarom ik dit nummer zo kan waarderen, maar deze waardering geldt ook voor ieder ander nummer op dit album.

We worden geboren op aarde en uiteindelijk gaan we dood, en om dit allemaal te regelen is er "The Keeper of the Ledger", een andere naam voor wat de meeste mensen "God" noemen. God wordt altijd beschreven als de maker van het leven en een opperwezen die wil dat het leven vol geluk en liefde zit. Niets is minder waar, het enige wat The Keeper doet is de balans in natuur houden tussen het leven en de dood. Het boeit niet wat je gedaan hebt in je leven, wie je bent of was en wat je wel of niet hebt bereikt, uiteindelijk zijn we allemaal een nummer in de kringloop van het leven.

Niet alleen wordt dit mooi uitgelegd in de poetische lyrics, maar ook in de muziek zelf komt de kringloop van het leven terug. Dit komt het beste tot zijn recht na het tweede reffrein. Dezelfde riff die door het nummer werdt gespeeld wordt hier een stuk rustiger gespeeld en ondersteund door de cello, gevolgd door een van mn favoriete lyrics: "We create our myths and purpose, to fill our lives with hope and wonder. But to the keeper of the ledger for the cult of nature, your body is just another number." Dit wordt gevolgd door de beste gitaar solo in de Woods of Ypres catalogus, en hier na wordt weer dezelfde riff gespeeld maar nu alleen als een piano melodie.
De versimpelde riff zie ik als het begin waar dit nummer is geboren, waar het opbouwt naar iets groters. De gitaarsolo zie ik symbolisch als het punt waar je leeft en dit is de tijd die je zelf kunt indelen hoe je het wilt. De piano melodie die dit afsluit is de dood. Muzikaal gaat het weer naar de basis van dit nummer en het zou me niet verbazen als de riff op een piano is begonnen. Het nummer gaat als het ware terug naar zijn roots, terug de grond in waar het uit is ontstaan.

Een leuke extra voor de mensen die dit album op LP kopen: Het nummer Alternate Ending staat niet op de standaard LP maar wordt als een single meegeleverd. Thematisch gezien klopt dit ook omdat Finality eigenlijk het einde is, maar met Alternate Ending verteld David hoe hij graag zijn einde had willen veranderen, en op deze manier kun je er zelf voor kiezen of je het alternatieve einde er achter aan wil horen of niet. Prachtig te zien hoe ze zelfs in de LP indeling het thema van de muziek aanhouden.

Het hele album zit op deze manier prachtig in elkaar met nieuwe details die je kunt ontdekken bij iedere luisterbeurt. Het is een vreselijke tragedie dat David direct na de opnames is overleden in een auto ongeluk, want dit album had ik graag live gehoord en ze waren ook van plan hun eerste Europse tour te doen om Woods 5 te promoten.

Zoals alle muziek is dit niet voor iedereen weg gelegd, maar ik denk dat een echte muziekliefhebber dit album alijd wel moet kunnen waarderen ook al is de muziek niet zo hun ding. Een echte aanrader voor iedere metalhead en ik raad ook zeker aan dit album meer dan 1 luister poging te geven. Hou je niet van dit soort muziek, geef dan op zijn minst 4 minuten van je tijd aan Finality.

Favoriete tracks:
- Keeper of the Ledger
- Adora Vivos
- Finality

"In the bleak life of modern times. Under grey skies and electric light."

avatar van Bill Evans
Goed album zeg. De Type O Negative/Peter Steele-invloed is inderdaad behoorlijk aanwezig, maar dit heeft toch een eigen gezicht. Erg leuke ontdekking.

Trouwens, wat een enorme ledenwisselingen heeft deze band in korte tijd gehad..

avatar van james_cameron
Mijn eerste kennismaking met deze in 2012 ter ziele gegane canadese band, na het overlijden van zanger David Gold, vlak nadat dit album was afgerond. Erg jammer, want dit had zeker potentie. Het album bevat een grote reeks fijn in het gehoor liggende, sfeervolle en tot nadenken aanzettende tracks, die een kunstige mix laten horen van toegankelijke poprock en doommetal. Geen makkelijke combinatie, maar het werkt hier uitstekend. De mooie zangpartijen van Gold, die in de lage regionen flink doet denken aan Burton C. Bell van Fear Factory, passen perfect bij het songmateriaal. Naar het einde toe is de rek er wel een beetje uit, maar dit is absoluut een prima plaat.