The Shins - Port of Morrow (2012)

Label: Aural Apothecary

1. The Rifle's Spiral (3:30)
  2. Simple Song (4:15)
  3. It's Only Life (4:02)
  4. Bait and Switch (3:23)
  5. September (3:33)
  6. No Way Down (3:16)
  7. For a Fool (3:57)
  8. Fall of '82 (3:48)
  9. 40 Mark Strasse (4:39)
  10. Port of Morrow (5:50)
  11. Pariah King * (4:11)
  12. The Waltz Is Over * (4:42)
  13. Simple Song [Acoustic] * (4:00)
  14. September [Acoustic] * (3:26)
  15. It's Only Life [Acoustic] * (4:04)
  16. Young Pilgrims [Acoustic] * (3:01)
avatar van midnight boom
Na vijf jaar afwezigheid is James Mercer terug. Terug met een nieuwe band, nieuwe producer en een nieuw album. Maar echt 'nieuw' klinkt Port of Morrow niet, wel poppier. De opvolger van 'Wincing the Night Away' klinkt vooral als de Shins. Dit betekent dat ook op Port of Morrow weer geweldige popliedjes staan. Een cadeautje voor het oor, maar niet elk nummer is even fijn.

Voor Port of Morrow werkte James Mercer samen met Greg Kurstin (o.a. The Red Hot Chilli Peppers en Nelly Furtado). Een niet erg voor de hand ligende Shins producer. Kurstin's invloed is dan ook voelbaar: de muziek klinkt poppier en wat meer mainstream. Het resulteert in een band die toegankelijker dan ooit klinkt. Twee jaar terug maakte Mercer samen met Danger Mouse ook al een toegankelijk popalbum onder de naam Broken Bells. Er is echter een verschil: op Broken Bells waren de liedjes allemaal van een hoog niveau, op Port of Morrow is dit niet het geval. Het maakt Port of Morrow tot een wat wisselvallige plaat, die constant een strijd is tussen 'mainstream-pop' en 'indie-pop'. Het levert geweldige nummers op als 'The Rifle's Spiral', 'Simple Song' en 'Port of Morrow'. Maar helaas stelt ook pakweg de helft van de nummers teleur. Irritante dieptepunten zijn bijvoorbeeld 'It's Only Life', '40 Mark Strasse' & 'For A Fool'. Het zijn niet spannende nummers die het ene oor in en het ander oor uit gaan. Het krabbelt maar wat voort. The Shins veranderen hierin in een standaard bandje die nummers levert met een "vieze nasmaak". De band ontpopte zich op 'Chutes Too Narrow' en 'Wincing the Night Away' tot een van 'Werelds beste indieacts, met deze twee albums vers in het geheugen valt 'Port of Morrow' toch redelijk vies tegen. Dat is jammer want James Mercer bezit nog steeds een groot muzikaal talent. Anno 2012 komt dit talent er maar deels uit.

James Mercer is op een cruciaal punt in zijn carrière: kiest hij voor de fans van het eerste uur of ruilt hij ze in voor een top-40/mainstream publiek. Port of Morrow licht ergens in het midden en is daarmee niet het spannendste album van the Shins. Sommige nummers zijn voor 'Shins' begrippen ondermaats, andere zijn pakweg geweldig. Als er dit soort sterke liedjes uit blijven rollen mogen ze, wat mij betreft, tot in de eeuwigheid doorgaan.

van: http://daanmuziek.blogspot....

avatar van oceanvolta
Sinds kort ligt Port of Morrow, de vierde plaat van The Shins, in de schappen. De band rond James Mercer bracht vijf jaar geleden hun laatste plaat Wincing The Night Away uit, waarmee een Grammy nominatie in de wacht werd gesleept. In de tussentijd bracht James Mercer met Brian Burton, beter bekend als Danger Mouse, nog een album uit onder de naam Broken Bells. Een zoethoudertje voor de fans van de grillige pop die perfect bij het zomerse weer van een week geleden past.

Voor dit album werkte James Mercer samen met Greg Kurstin. De rest van de band werd ontslagen zodat James Mercer de band meer naar zich toe kon trekken. Deze samenwerking heeft geresulteerd in een meer poppy geluid. Niet zo gek als je bedenkt dat Greg Kurstin al eerder samen werkte met namen als Lilly Allen, Pink, Kelly Clarkson en Britney Spears. De kwaliteit van de liedjes is nog altijd hoog zoals we eigenlijk wel van ze gewend zijn. De eerste twee nummers, waarvan Simple Plan al als single is uitgebracht, zouden niet misstaan op voorganger Wincing The Night Away.

It's Only Life is een ballad zoals we die nog niet kennen van The Shins. Met dit nummer balanceert The Shins op het randje van edgy pop en de gladde pop die je maar al te vaak op 3FM voorbij hoort komen. Maar het gaat pas echt mis met Fall Of '82 waarin zelfs r&b invloeden terug te horen zijn. Zelfs de fenomenale stem van James Mercer kan dit nummer niet redden. Samen met Taken For A Fool de enige zwakke nummers van de plaat.

Bait And Switch en No Way Down zijn bijna dansbaar en ondanks de toevoeging van de synthesizer toch typische Shins nummers. James Mercer verstaat ook de kunst van het klein laten van een nummer als het moet, getuige September dat prachtig wordt ingekleurd met de lap steel.

Op de twee laatste nummers van de plaat valt vooral de stem, of beter gezegd, de zang van James Mercer in positieve zin op. Een verdienste die ook op conto van Greg Kurstin mag worden geschreven, die James Mercer pushte om meer uit zijn stem te halen.

Port of Morrow is een sterke plaat die een enigszins vernieuwd geluid laat horen. Het niveau van de eerste drie albums wordt niet gehaald maar dat is geen schande. De zelfopgelegde lat lag immers buitengewoon hoog. Ik vermaak me voorlopig nog wel met deze plaat. Laat die zon nu ook maar weer komen!

ZUBB

avatar van AOVV
Degelijk plaatje van The Shins. Ik heb inmiddels de drie vorige platen ook beluisterd, en die zijn toch een pak beter. Niet dat het 'Port of Morrow' volledig ontbreekt aan volwaardige popsongs. Integendeel zelfs. Opener 'The Rifle's Spiral' vliegt er meteen lekker in, en 'Simple Song' is een heerlijk vervolg. Het nummer maakt z'n titel waar; het is gewoon een simpel liedje. Maar wel aanstekelijk, en gewoon erg goed. James Mercer heeft toch wel een erg goeie stem, valt me ook op.

Daarna zakt het helaas in, met een aantal oninteressante nummers. Niet dat het voor het overige enkel kommer en kwel is; daarvoor is Mercer gewoonweg te bedreven in het schrijven van popsongs. Alleen mis ik spanning, intensiteit, in de meeste nummers. Dat hij z'n vroegere bandleden aan de kant heeft geschoven, en vervangen door een compleet nieuwe band, zal daar ongetwijfeld mee te maken hebben. Ik verwacht dan ook, als The Shins in deze bezetting nog een tijdje blijven meedraaien, dat het volgende album een stuk beter zal zijn.

'It's Only Life' valt nog enigszins mee, maar 'Bait and Switch' en 'September' halen de schwung er helemaal uit. 'September' heeft zelfs een soort country-feel, maar dan aan de ongeïnspireerde, gezapige kant. Gelukkig wordt het daarna weer wat beter, met 'No Way Down' en 'For a Fool', twee catchy nummertjes, met refreinen die in het geheugen gegrift worden. Al wordt 'For a Fool' na een tijdje wel een beetje klagerig. 'Fall of '82' is ook best leuk, meer ook niet.

De twee laatste nummers zijn tot slot toch nog twee goeie nummers. De zang in de strofes in '40 Mark Strasse' doet me denken aan The Mountain Goats, terwijl het refrein daar sterk van afwijkt. Leuke, afwisselende song. Ook de titelsong is sterk, en wijkt een beetje af van de rest. Het is niet zo'n hapklare popsong, deze moet je even de tijd geven, rustig verteren, en dan komt de schoonheid van zo'n song altijd naar buiten. Een positieve noot om mee af te sluiten toch wel.

'Port of Morrow' is een fijne plaat, oerdegelijk en duidelijk gefabriceerd door iemand die weet hoe hij een fatsoenlijke popsong moet schrijven. Toch lijkt het me allemaal een beetje flets en ongeïnspireerd (op een aantal uitzonderingen na, zoals hierboven besproken). Daarom kan ik niet echt met een hoge score uit de hoek komen.

3 sterren

avatar van otherfool
Ik moet zeggen dat ik toch wel teleurgesteld ben in deze plaat. Het begint nog aardig met de eerste drie songs maar zeker in de tweede helft staan er wat saaie nummers op (September en For a Fool met name). Maar dan, net als je denkt dat je Port of Morrow eigenlijk nooit meer op hoeft te zetten pakken Mercer en co uit met het fan-tas-ti-sche slot- en titelnummer dat bij het beste hoort wat de band ooit heeft uitgebracht. Wat een prachtige song met een al even schitterende tekst!