Iron Maiden - En Vivo! (2012)

Alternatieve titel: Live at Estadio Nacional, Santiago

Label: EMI

1. Satellite 15 (4:36)
  2. The Final Frontier (4:10)
  3. El Dorado (5:52)
  4. 2 Minutes to Midnight (5:50)
  5. The Talisman (8:45)
  6. Coming Home (5:57)
  7. Dance of Death (9:03)
  8. The Trooper (3:59)
  9. The Wicker Man (5:06)
  10. Blood Brothers (7:04)
  11. When the Wild Wind Blows (10:37)
  12. The Evil That Men Do (4:17)
  13. Fear of the Dark (7:30)
  14. Iron Maiden (5:08)
  15. The Number of the Beast (4:57)
  16. Hallowed Be Thy Name (7:28)
  17. Running Free (7:57)
avatar van Edwynn
De dvd wil ik ook nog wel. De cd heb ik al wel. Meestal kies ik die als eerste want cd's kan ik ook in de auto draaien.

Overigens gaat zulke kwaliteit onder ogen hebben en dan nog zeuren over het hoge gehalte aan livereleases van Maiden mij wat boven de pet. Op En Vivo! is wederom een uitstekend vormgegeven release met een band in vorm. Die band in vorm zorgt voor bijvoorbeeld een vette uitvoering van El Dorado wat ik toch het minste nummer vind van The Final Frontier. Zo ga ik toch weer anders naar zo'n song kijken en luisteren.

When The Wild Wind Blows zit in een mooi jasje en is wat mij betreft het hoogtepunt van de show. En dan vergeet ik nog even de krachtige uitvoering van Dance Of Death dat m.i. hier vele malen beter ten beste wordt gegeven dan op Death On The Road. Ook oude, uitgekauwde songs komen uitstekend uit de verf. 2 Minutes To Midnight is werkelijk splijtend hier. Zo kan ik nog wel doorgaan.

En Vivo! ligt overal voor spotprijsjes. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Edwynn schreef:
En Vivo! ligt overal voor spotprijsjes. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Op 26/05/2013 besteld voor 6,99 eur min 20% korting bij www.wowhd.nl en gisteren binnen.

avatar van Desert

Fijne website, heb er ondertussen ook mijn eerste koopjes gedaan Leuk dat ze ook nog eens alle teksten in het cd-boekje hebben opgenomen en niet enkel de obligate concertfoto's.

Ik vraag me af of Dickinson zich hier verslikt in de lyrics of hij ze met opzet wat anders brengt. Een eventueel foutje kan zelfs de beste overkomen natuurlijk.

Volgende week zondag zie ik ze nog eens. Ik kijk er al naar uit!

avatar van Sir Spamalot
Sir Spamalot (crew)
Desert, dat viel me ook op: die "packaging" (hoe is dat weer in het Nederlands) van dit album, foto's, alle teksten, je krijgt wel iedere keer ongelooflijk veel waar voor je geld.

avatar van Heer Hendrik
Wederom een goed live album. Jammer dat weer de geijkte nummers als: The Trooper, fear of the dark. the evil that men do en iron Maiden er weer op staan. Die staan al op vele andere live registraties. Met zo'n oevre kunnen ze een setlist veel verrassender maken. Ze zouden eens een voorbeeld moeten nemen aan Bruce springsteen. Die speelt elk concert andere nummers

Het nummer When the wild wind blows is wel een mooie moderne klassieker in mijn ogen

avatar van j-do
(Toch weer?) verrassend goed. Mij vielen vooral de uitstekende uitvoeringen van The Evil That Men Do (zo strak heb ik 'm nog niet vaak gehoord) en TNOTB (de bas van Harris lekker duidelijk op de voorgrond gemixt) op. De kritiek op de setlist kan ik begrijpen maar ik vind er toch genoeg variatie in zitten om een 4,5 te kunnen geven. Artwork en dergelijke hebben ze ook weer uitstekend voor elkaar, dat helpt ook altijd mee

avatar van uffing
Wederom een ijzersterke live-release van Maiden. Ik vind het geluid hier beter dan het toch ook niet slechte Rock in Rio. Ik merk wel dat ik me erger aan de onhebbelijke gewoonte van dat Zuidamerikaanse publiek om zelfs de instrumentale passages mee te zingen. Hou daar eens mee op , man.

avatar van Edwynn
Haha dat vind ik ook irritant. Overigens zijn de Britten daarmee begonnen. Door het systematisch verkrachten van de gaafste passages uit Fear Of The Dark met whoohoohoo-geluiden op de Live At Doningtondubbelaar.

Hooligans zijn het. Allemaal.

avatar van gigage
Als je dan toch 50 a 60 euro neertelt voor een concertkaartje kan dat tientje voor de bluray/dvd er ook nog wel af. Dan heb je gelijk een mooi aandenken en je kunt het concert nog eens terugkijken. Op video is het vaak ook net iets anders ingemixt per keer. Op Rock in rio vond ik het wat duidelijker qua gitaren, alledrie goed te onderscheiden, hier wat minder meen ik. Ach ja, wat een gezever weer. Het is weer genieten. Na iedere tour eentje uitbrengen al is het maar vanwege het decor of Eddie De fans kunnen zelf wel uitmaken of ze weer een mooi aandenken op de tv en door de speakers willen laten knallen.
Bij de weg, waar zit die toetsenist ergens?

avatar van IJH15
Eerste live-album van de heren dat ik kocht. Ik ga de nummers niet bij langs, dat doe ik eventueel wel bij de respectievelijke studio-albums. De meeste nummers zijn natuurlijk al eerder op live-albums verschenen, deze is vooral interessant vanwege de nummers van ‘The Final Frontier’. Als ze de intro en/of ‘El Dorado’ hadden ingeruild tegen ‘Starblind’ was het wat mij betreft een perfecte ‘best of’ van ‘The Final Frontier geweest’.

Verdr over de songkeuze: niets dan lof voor het feit dat ze naast materiaal van hun nieuwe album ook hun andere albums sinds de reünie niet in de kou laten staan. Alleen jammer dat ze dan weer niks spelen van ‘A Matter of Life and Death’, daar is nog helemaal geen materiaal van op live-albums verschenen.

De geweldige uitvoering van ‘Blood Brothers’ is het hoogtepunt van de show: Bruce, de backing vocals en het publiek zorgen samen dat het refrein geweldig klinkt en Gers’ solo blijft natuurlijk ook geweldig. ‘Dance of Death’ is ook zeer mooi. De nummers van ‘The Final Frontier’ zijn zonder uitzondering beter dan op het album. Heel veel respect voor Bruce dat hij ‘The Talisman’ foutloos live kan zingen!

Bruce is prima bij stem en ook de rest van de band is in topvorm, zoals we gewend zijn. Enkele kleine kritiekpuntjes betreffen vooral de songkeuze: naast wat ik hierboven schreef hadden ze het vaste rijtje klassiekers ook wel eens wat mogen variëren (hoewel die klassiekers allemaal geweldig vertolkt worden). Ook ben ik niet zo kapot van de nummers ‘Iron Maiden’ en ‘Running Free’.

Vier sterren voor mijn eerste live-album van Maiden.

IJH15 schreef:

In 2006 speelden ze het hele album integraal tijdens de desbetreffende tour. Ik vond het een kwelling, dus geen probleem dat er nog niets "live" van dat album is verschenen. Laat dat maar zo.

avatar van IJH15
Weet ik. Ik vind het wel een goed album, dus als ze een of twee van de beste nummers hier ten gehore hadden gebracht, had ik dat fijn gevonden.

Heer Hendrik schreef:

Absoluut mee oneens en er zijn er gezien de score op musicmeter meer die A Matter of life and death waarderen.

avatar van Casino Boogie
In Europa sloeg het album totaal niet aan, in andere delen van de wereld weer juist wel.

Casino Boogie schreef:
Gezien de score hier op musicmeter in Nederland wel. Ik vind het het beste van de 2000 periode.

avatar van IJH15
Als ik kijk naar hoe het album het deed in de albumtoplijsten in verschillende Europese landen valt het toch best mee met dat 'totaal niet aanslaan'?

avatar van Casino Boogie
Albumtoplijsten zeggen mij niets meer. Als de fans dat album in de eerste week allemaal kochten kom je inderdaad hoog binnen, maar ben je na 2 weken ook weer gezien als het album onder het gewone publiek totaal niet aanslaat.

avatar van Metalhead99
Wederom een klasse live plaat van Maiden. Met name de vette en strakke uitvoering van "Dance of Death" laat ik deze ochtend lekker hard door de speakers knallen. Heerlijk! Maiden bewijst wederom dat ze nog steeds in erg goede vorm zijn. Misschien toch maar eens overwegen om ze op Fortarock te gaan bekijken, want ik krijg er door het beluisteren van deze plaat wel weer erg zin in.
Een mooie opname van een band in vorm!

avatar van Eddie
tuurlijk gewoon naar Fortarock gaan. Een Iron Maiden show valt nooit tegen, en geloof me ik heb er in de loop der jaren heel wat gezien!

avatar van Spiritwalker
Hopelijk bij een volgende tour eens geen Sanctuary, Running Free of Iron Maiden maar Drifter, Killers, Remember Tomorrow of Prowler. Lijkt mij een grote verbetering.

avatar van gigage
Er komt geen tour meer gebaseerd op een 80's album/tour. So they say. Wat ze (of ze) dan gaan doen weet ik niet.

avatar van trebremmit
Ben niet zo kapot van The Final Frontier, en daar staan hier toch een aantal nummers van op. Moet zeggen dat ze die nummers wel veel vetter spelen dan op album. Maar goed, zit nog steeds te wachten op live uitvoeringen van A Matter of Life and Death, wat mij betreft hun beste van de laatste vijfentwintig jaar. Maar dat zal wel niet gebeuren?

avatar van Heer Hendrik
Was je in 2006 in den Bosch? Daar speelde ze dat vervelende album helemaal. God zij dank hebben ze dat album tijdens The final frontier-tour links laten liggen. Ieder zijn meug en dat is a matter of life and death niet voor mij

Heer Hendrik schreef:
Precies en gezien de scores op Music meter wordt A matter of life and death iets beter beoordeeld dus is het zeker een gemis dat daar geen officiële live registratie van is uitgebracht. Al is Stockholm 2006 wel een hele goede bootleg.

avatar van gigage
Ik heb een deja-vu geloof ik haha (scroll daarvoor 1 jaar terug)

gigage schreef:
Ik heb een deja-vu geloof ik haha (scroll daarvoor 1 jaar terug)
Haha, je hebt helemaal gelijk. Maar deja-vu is natuurlijk een geweldig nummer. Feel like I have written this before.

avatar van Heer Hendrik
yep ik zie het nou ook...Grappig. Deja - vu dat zouden ze eens live moeten spelen, zoals wel meer nummers van somewhere in time

Daar zijn we het tenminste dan over eens. Wat zou ik dat album graag eens helemaal live willen horen. Beter bestaat voor mij niet.

avatar van namsaap
Onlangs de DVD op de kop getikt. Prima registratie en fijne uitvoeringen van de nummers van The Final Frontier.

avatar van AOVV
Uitstekende show alweer van Iron Maiden; ik begin toch echt uit te kijken naar het concert in het Sportpaleis volgende maand..

'En Vivo!' werd opgenomen in Santiago, de hoofdstad van Chili, tijdens de wereldtour na de release van 'The Final Frontier'. Een aantal songs van die plaat zijn hier dan ook te horen (vooral tijdens het eerste deel van de set), en ze klinken erg vet. Vooral de lange nummers, 'The Talisman' en 'When the Wild Wind Blows', weten me uitermate te bekoren.

Naast de nieuwe songs is er natuurlijk ook wat verplichte kost. Vooral de snedigheid waarmee nummers als '2 Minutes to Midnight' en 'Running Free' (wat een aangename verrassing dat die song in de setlist is opgenomen!) charmeert, en zorgt welhaast voor een extra dimensie. Een ander hoogtepunt is 'Dance of Death', waarvan de band een erg goeie versie brengt.

Sinds ik de DVD 'Rock in Rio' heb gekeken, weet ik dat ze in Zuid-Amerika stapelzot zijn van Iron Maiden, en dat is op deze registratie ook overduidelijk te horen. Het enthousiasme van het publiek lijkt me inspirerend voor de band om er extra voor te gaan, en dat levert een win-win-situatie op; de band lijkt duidelijk te genieten, de luisteraar sowieso.

4,5 sterren