Soulfly - Enslaved (2012)

Label: Roadrunner

1. Resistance (1:53)
  2. World Scum (5:20)
  3. Intervention (3:56)
  4. Gladiator (4:59)
  5. Legions (4:19)
  6. American Steel (4:15)
  7. Redemption of Man by God (5:16)
  8. Treachery (5:49)
  9. Plata O Plomo (4:53)
  10. Chains (7:18)
  11. Revengeance (5:44)
  12. Slave * (3:52)
  13. Bastard * (3:58)
  14. Soulfly VIII * (4:24)
avatar van Don Cappuccino
World Scum is inmiddels te beluisteren en was 48 uur te downloaden op de website van Roadrunner. Op dit nummer zijn de nu-metal invloeden en tribalstukken compleet verdwenen en krijgen we een kolkend Death Metal nummer voor onze kiezen met geweldige gastzang van Travis Ryan van Cattle Decapitation. Drummer David Kinkade (Borknagar) zei dan ook over deze plaat dat het Arise on crack is. Ik ben echt heel erg benieuwd!

avatar van Eddie
De eerste singel is in ieder geval veelbelovend. Nog een weekje en dan is het hop in galop naar de platenboer.

avatar van king_pin
Ik behoor tot de minderheid die de oude Soulfly wel tof vond, de tribal numetal sound was uniek. Vanaf Dark Ages veranderde het typische max geluid naar vooral inruilbare riffs die Soulfly helemaal niet meer bijzonder maakt. Nu is het inmiddels een band geworden die heeft ingegeven aan het eeuwige 'max IS sepultura' gezeur en dus doet alsof ze Sepultura van vroeger is. Een band die ooit innovatief was maar nu nog probeert op te vallen door naar het verre verleden terug te keren is niet meer relevant. Dit geldt overigens voor wel meer metalbands maar in het bijzonder voor Max Cavalera... Hij die de wereldmuziek uit Zuid Amerika en Afrika combineerde met lompe metal riffs zoals alleen hij die kon schrijven! Of het Nailbomb project van m die zn tijd vooruit was op de Industrial metal scene die toen in opkomst was. Mijn idool van vroeger , wat is er van over? Hij kan niet eens meer gitaar spelen live...
En nu dan dit album dat bevestigt dat Soulfly klinkt als een ongeïnspireerde death metal band. Daar bestaan er al zoveel van. Nee, Max kan het niet meer...

avatar van Don Cappuccino
Vandaag voor de eerste keer gehoord en ik vond het behoorlijk tegenvallen. Het album is echt niet zo hard als dat er op sommige websites gezegd wordt, Omen ging er af en toe zelfs harder aan toe. Het klinkt als een boel gerecyclede riffs bij elkaar die we allemaal al een keer hebben gehoord, de solo´s van Mark Rizzo zijn ook weer precies hetzelfde als altijd. Omen was geweldig, de tweede van Cavalera Conspiracy was niks en deze valt ook niet in de smaak. Max kan het volgens mij niet meer..

avatar van JacoBaco
Ik ga ook luisteren... Ik vind Omen een erg fijn album. Enslaved klinkt redelijk tot nu toe. American Steel is wel een lekker nummertje, maar te lang. Na 3 min wordt het namelijk gewoon zooi.

En aan het eind van een nummer (Legions) schietgeluiden, deed Max al bij Beneath the Remains, dus dat hoeft van mij ook niet meer.

avatar van noisecommando
De "Arise on Crack" hoor ik ook niet echt terug hierin. Na "World Scum" hebben we het qua hardheid en Death Metal invloeden ook wel gehad. Voor de rest kabbelt het in hetzelfde vaarwater voort als "Dark Ages", "Concquer" of "Omen". Vast leuk en aardig als je ervan houdt, maar de overkill aan releases begint Max nou onderhand wel tegen zich te werken.

Soulfly is een beetje verworden zoals bands als Unleashed en Motorhead iedere twee jaar weer dezelfde plaat uitbrengen met andere teksten.
Verder niks bijzonders en we kijken dan maar weer uit naar de nieuwe Overkill of Meshuggah aan het eind van deze maand

avatar van Ronald5150
Niet mijn ding. Ik had een lovende recensie gelezen, maar hier moet je echt van houden. Een luisterbeurt is voldoende om vast te stellen dat ik hier niets mee heb. Binnen het genre denk ik wel dat ze tot de top behoren. Voer voor de liefhebber vermoed ik.

avatar van Eddie
Niets nieuws onder de zon, maar zeker wel een lekkere plaat. Een plaat voor de fans, houd je van Soulfy, dan kun je deze blind aanschaffen, vond je soulfly al niets dan zal deze plaat daar echt geen verandering in gaan brengen.
World scum is inderdaad een uptempo uitschieter maar zo zijn er op alle voorgaande platen wel meer uptempo beukers. Ik heb de plaat nog niet heel vaak beluisterd maar de eerste indruk is zeker niet verkeerd.Max doet waar hij goed in is.
Dat een band verwordt zoals Motorhead dat is in het genre haast niet te voorkomen. En qua vernieuwing heeft Max zijn steentje wel bijgedragen dacht ik zo. Je kunt niet verwachten dat hij 30 jaar lang alleen maar vernieuwende platen uitbrengt

avatar van noisecommando
Eddie schreef:

Dat hoeft ook niet alleen had ik persoonlijk bij Soulfly gehoopt dat de wereldmuziek op "Prophecy" gemengd met de "Thrash Metal van "Dark Ages" verder zouden doorontwikkelen en samenbrengen.
"Enslaved" had net zo goed de derde plaat van Cavalera Conspiracy kunnen zijn.
Persoonlijk zie ik dan niet het nut van om in twee bands te spelen die zowat dezelfde muziek uitbrengen.
Maar als je de laatste Soulfly platen goed vindt dan luistert "Enslaved" zeker lekker weg alleen geef ik dan de voorkeur aan een iets avontuurlijker geluid bij Soulfly. Als het alleen maar gaat om het Old School Black/Thrash metal geluid dan zijn er op dit moment wel andere interessantere bands zoals Desaster of Hellish Crossfire te vinden.

avatar van james_cameron
Achtste album alweer; wat mij betreft niet minder of beter dan eerder werk. De songs zijn ditmaal wat langer, met meer ruimte voor solo's en allerlei intermezzo's, waardoor het album in vergelijking met voorganger Omen meer een echte Soulfly-vibe ademt. Dat betekent niet dat de plaat minder heavy is, juist integendeel. Alle songs rammen er flink op los en doen regelmatig denken aan de hoogtijdagen van Sepultura. In afsluiter Reveangeance komt zelfs een hele riff van Refuse/Resist voorbij. Origineel is het dus allemaal niet en het recyclen van oude song-elementen duidt niet op al te veel creativiteit, maar de stevige en uptempo thrash-metal is toch wel weer erg fijn.

woordenaar
Kan mij niet echt boeien, dit album. Wel blij met Soulfly VIII. Ik heb Soulfly I tot en met VIII (de tracks, niet de cd's) als een spotify playlist, een erg fijn afspeellijstje.

avatar van Don Cappuccino
Die instrumentale nummers zijn inderdaad geweldig, zo ook Soulfly VIII. Ik ga deze ook eens in een playlist zetten, dat is toch wel 60 minuten.

avatar van Eddie
Wat een heerlijke plaat is dit weer! De plaat verveelt mij geen seconde. Het is niets nieuws onder de zon. Zoals ik al eerder zei. Hou je van Soulfly dan kun je hem blind aanschaffen, vindt je Soulfly niets dan blijft dat zo.
Wat me wel opvalt is dat de plaat wat technischer is dan zijn voorgangers, het is geen Dream Theater of Symphony X (verre van) maar Soulfly maakt meer en meer gebruik van een soort tweede laag in de muziek en daar zitten tal van leuke, vrij technische riedeltjes en rifjes is. Soulfly bouwt over het algemeen op om een vrij eenvoudige riff maar als je goed luistert zijn er een heleboel mooie dingen te horen.
Ik vindt het wel één van de beste platen van Soulfly.

PriestMaiden
Kwaliteit zoals gewoonlijk van Soulfly. Het instrumentaal nummer is inderdaad een mooi nr.
Het zit inderdaad wat meer technisch in elkaar, maar zeker bruut. Goede opvolger van Omen.

avatar van knoltor
Ome Max toont zich al jaren niet meer zo geïspireerd als eind jaren '80, begin '90, maar dat betekent nog niet dat we de beste man maar moeten afschrijven. Ook dit album is weer een typisch voorbeeld van zijn gedegen riffs en hoge kwaliteit bruut beuken. Weer een tandje sneller dan we van hem gewend waren na 'Omen', wat ongetwijfeld te danken is aan het death-metal geörienteerde drumwerk. Al met al een puike plaat, niets mis mee.

avatar van richardbrugge
Soufly blijft in de top van de trash metal

Verrassend strakke nummertjes staan hier op zeg. Ik pik hier gerust wat nummertjes uit om toe te voegen aan m'n algemene afspeellijst van soulfly. Metalcore invloeden zijn niet zo direct te vinden, hakkende drums en scheurende gitaren, jep dit mag je wel thrash noemen denk ik. Nu ja met die soulfly touch hé. Gladiators schiet me nu als eerste binnen, met die braziliaanse sounds erbij en dan lekker doorhakken. Ja toch? Of Treachery bvb, ja man

avatar van Hega
Heerlijke plaat.
Vooral Gladiator is erg lekker.