Neil Young - After the Gold Rush (1970)

Canada
Rock / Folk
Label: Reprise

1. Tell Me Why (3:01)
  2. After the Gold Rush (3:49)
  3. Only Love Can Break Your Heart (3:07)
  4. Southern Man (5:42)
  5. Till the Morning Comes (1:17)
  6. Oh Lonesome Me (3:53)
  7. Don't Let It Bring You Down (3:01)
  8. Birds (2:32)
  9. When You Dance I Can Really Love (3:45)
  10. I Believe in You (3:28)
  11. Cripple Creek Ferry (1:33)
wizard schreef:
Het heeft, in tegenstelling tot harvest en everybody knows (die ik meteen goed vond) een paar luisterbeurten geduurd, maar nu vind ik hem echt goed!

Bij mij dus hetzelde.
Vandaag weer opgepakt en het is een pareltje hoor.....
Veel beter dan mijn nieuwste album van Young (Tonights...)

avatar van Hans Brouwer
Samen met "Harvest" is dit HET Neil Young album. Van een zeldzame schoonheid.

Inderdaad prachtig.
De laatste dagen weer meedere keren met veel plezier gedraaid.

'I Believe in You' is zo eerlijk gezongen.
Die stem van Neil bij ''Oh-oh Oh-ho I Believe in You''
Passie van het hoogste kaliber.

avatar van the viking
Pure wonderschone muziek in alle eenvoud gevoed met prima teksten,Neil Young in optima forma!

Stem verhoogd naar 5*

avatar van musicfriek
Hill!! 2 sterren voor deze klassieker? Dit schreeuwt om uitleg natuurlijk.

Ach, HiLL stemt overal op, ook als hij albums amper kent, zoals deze............
Als hij dit album werkelijk heeft geluisterd zal hij niet 2 sterren geven.

avatar van HiLL
Haha leuk leuk...ja Friek en Music dit album heb ik wel degelijk beluisterd! Mijn tenen krommen nog steeds! Best lekkere gitaarriedeltjes hoor, maar met die stem kom je bij mij niet ver! Ik ga dit ook niet blijven herhalen want dat is vervelend voor de liefhebbers, het moet geen hetze worden. Maar er zijn nou eenmaal ook mensen die niet van Young houden. Enne Music4ever bepaal jij aub niet of ik iets wel of niet beluister....dank je. (ga lekker 30 seconden beluisteren op Bol en dan stemmen )

Dit was overigens de laatste keer dat ik het probeer met ome Neil.

HiLL schreef:
Dit was overigens de laatste keer dat ik het probeer met ome Neil.

Tsja, als het met deze al niet lukt, dan moet je gewoon opgeven ja Jammer joh, want qua muziek is het zeker wel wat voor jou. Maar ik herken het, van andere artiesten vind ik de muziek ook prima, maar een stem kan een hoop verpesten (Smashing Pumpkins). Love it or hate it.

avatar van orbit
Ik heb deze gisteren nog eens beluisterd, en dit doet me toch veel minder dan Harvest. Veel meer country-geïnspireerd ook (niet mijn favoriete muziekgenre). Ik vind er ook te weinig nummers echt uitspringen, het is allemaal een beetje dezelfde opbouw qua instrumentatie en sfeer. De teksten van meneer Young zijn hier wel van bijzonder niveau weer, net als op Harvest. Maar dit is me anderzijds echt niet prikkelend of bijzonder genoeg. Halfje eraf.

orbit schreef:
....Maar dit is me anderzijds echt niet prikkelend of bijzonder genoeg. Halfje eraf.
Auw !! Dat doet zeer .

Wat is dit een schitterend album. Zo dramatisch en toch om aan te horen. Hoe zal ik het zeggen? Meestal moet je iets toevoegen aan je ellende om het draaglijk te maken voor je toehoorders, maar het lijkt wel of Neil dit niet gedaan heeft. Wat een meester. Hij geeft op zijn manier zijn gevoel prijs en je staat te trillen alsof hij het uitschreeuwd terwijl hij het heel subtiel brengt. Geweldig.
De ideaale baby.

ideale baby..

avatar van the viking
Een miskraam kan dit album onmogelijk worden genoemd al denk jij er waarschijnlijk anders over orbit

avatar van orbit
Valt wel mee hoor, ik hou wel van dit ouwe wrak met zijn eeuwige mondharmonica Alhoewel ik Harvest stukken sterker vind!

Maar ik begrijp de metafoor baby niet helemaal.. volgens mij gebruik je dat ook als je iets zelf hebt gemaakt. Lijkt me niet dat joshuamahe stiekem Neil Young is die hier in het nederlands zijn eigen plaat aan het bewieroken is toch..

avatar van lebowski
Halfje eraf.

Hier erbij.

Geen enkel zwak moment en alleen al Tell Me Why, After the Gold Rush, Southern Man en When You Dance I Can Really Love maken dit album tot een Klassieker!

avatar van Sgt. Revolver
Nou heb ik vandaag met 2 albums in mijn handen gestaan. "After The Gold Rush" en "Misplaced Childhood" van Marillion. Uiteindelijk toch voor "MC" gegaan. Deze ga ik echter op termijn ook wel aanschaffen. Ik heb het album vandaag voor het eerst in zijn geheel gehoord, en ik moet zeggen, dat het album me stukken beter bevalt dan "Harvest". Mooi sfeervol (volgens mij heb ik een nieuw stopwoord ) album.

Davez
Beter dan Harvest.

Davez schreef:
Beter dan Harvest.

Als je ook eens uitlegt waarom je dit beter vind dan Harvest...

avatar van orbit
Ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk, vooral omdat ik Harvest een straatlengte beter vind..

avatar van musicfriek
Nou, straatlengte nog niet, een paar huizen misschien Op Harvest staan meer intense nummers naar mijn mening. De beleving van dat album is veel mooier. Maar deze doet er maar een heel klein stukje voor onder (gezien het minieme verschil in waardering 5 om 4,5).

Zijn allermooiste vind ik dan weer On the Beach. Vanaf vandaag mijn nieuwe nummer 1 in de top 10!

orbit schreef:
..... vooral omdat ik Harvest een straatlengte beter vind..
Ik beschouw zowel "After the Gold Rush" als "Harvest" als de beste albums van Neil Young. Met andere woorden, ik durf tussen beide albums geen onderscheid te maken welke beter is .
Andere "goddelijke" albums van heer Young zijn natuurlijk "Unplugged" en "Decade" .

avatar van orbit
Ik vind Harvest gewoon meer rock-geörienteerd en wat meer invloeden verwerken dan After The Gold Rush, wat toch erg blijft hangen in de blues/country mix.. mooi, maar wel eentoniger.

Davez
Ik zal proberen een zinnige uitleg te geven vanaf de moment dat ik voel iets zinnings daarover te kunnen vertellen.

avatar van Migo
Dit is me iets teveel country.. Dan hoor ik liever Harvest.
Ik zal geen cijfer uitdelen.

Migo schreef:
Dit is me iets teveel country...
"Country girl, I think you 're pretty, let me be your country man" . Oh nee, deze zinsnede is op een andere cd van Neil Young te horen! Maar, de wonderschone muziek van Neil Young kan me eigenlijk niet "country" genoeg zijn .

Klepper
Migo schreef:

Ik zal geen cijfer uitdelen.

Jammer, daar zitten we wel op te wachten!!

....juist niet.

avatar van orbit
Ik voeg maar weer een een halfje toe aan deze plaat, om het gemiddelde op een atsronomisch hoog niveau te brengen. Het blijft een beetje een kampvuur ceedee voor mij die nergens echt spettert (een beetje bij Southern Man misschien, maar te lange solo en te tam basiswerk), maar wel prima beluisterbaar is van a tot z en nergens verveelt. Gevoel krijgt bij Young toch een andere dimensie, mooi! Toch is het me nog steeds iets te kaal vergeleken bij andere dingen die hij gedaan heeft.

avatar van Dridge
Dit album doet mij vooralsnog vrij weinig , misschien heeft het nog een paar luisterbeurten nodig. nog even geen punten van mijn kant.
Het album "unplugged" vond ik overigens wel meteen steengoed , maar dat is natuurlijk een opsomming van zijn allerbeste liedjes en ook nog ééns op fantastische wijze uitgevoerd.
Compleet grijs gedraaid dat album , verder kan ik onze neil niet zo goed pruimen denk ik.