Poliça - Give You the Ghost (2011)

Electronic / Rock
Label: Totally Gross

1. Amongster (4:00)
  2. I See My Mother (4:26)
  3. Violent Games (4:12)
  4. Dark Star (5:01)
  5. Form (3:42)
  6. The Maker (4:19)
  7. Lay Your Cards Out (4:04)
  8. Fist, Teeth, Money (3:20)
  9. Happy Be Fine (4:39)
  10. Wandering Star (5:04)
  11. Leading to Death (2:56)
avatar van oruiz
Lay Your Cards Out is belachelijk fijn.

avatar van Sammy
Bezwerend, vervreemdend, maar toch allemaal net niet.
De eerste keer dat ik dit hoorde moest ik direct denken aan Elsiane: ook al zo'n sfeervol, kabbelend bandje met verdraaid vreemd vrouwelijk stemmetje. Maar bij Elsiane vind ik de sfeer over de hele linie sterk, terwijl hier ook snel verveling toeslaat. Dit komt misschien juist wel door de zangpartijen, die behoorlijk repititief zijn en zo nu en dan op de zenuwen werken.

avatar van kemm
't Klinkt een beetje als de dansbare uitvoering van Bon Ivers recentste materiaal. Veel heeft te maken met de gelijkaardige stemvervorming natuurlijk, al zingt hier een vrouwmensch tot ons. Er zit een lekkere groove in Give You the Ghost, maar een die nogal zwaar op de maag ligt. Alle nummers zijn naadloos met elkaar verbonden, geen seconde is leeg, wat een walm van een waas creëert. Moelijk om er nog nummers in te herkennen. Mogelijk daardoor wel een goede oplossing, aangezien te weinig songmateriaal echt beklijft. Als Poliça daar de volgende keer langer aan werkt, heeft de ochtendmist misschien de tijd om weg te trekken...

avatar van Osiris Apis
Lay Your Card Out vind ik een fijne track. Ik ben wel benieuwd naar de rest van het album.
Ik heb het jaartal aangepast. Dit album is in 2011 al digitaal gereleased.

YouTube - Polica - Wandering Star (Live on 89.3 The Current)

hele mooie live versie van wandering star!

avatar van My Addiction
Enorm goed ....

avatar van -SprayIt-
Ai. Ik vind dit niet echt heel sterk. Las een lovend stuk in de krant. Het is gewoon slecht jatwerk van verschillende populaire bands. The XX, Cults en JJ bijvoorbeeld. Geen enkele track heeft dat beetje extra, wat het wel echt nodig heeft. Die versnelde beat in Lay Your Card Out vind ik best lekker, maar dan liever Salem o.i.d. Nee, dit zal geen blijvertje zijn, hypebandje.

Vreemd, dat dit bijzondere en originele popalbum aan de lage kant gewaardeerd wordt hier op Musicmeter en ook nog niet opgepikt is. Lees bijvoorbeeld het slotstuk uit de BBC recensie op Amazon UK:

Give You The Ghost: Amazon.co.uk: Music

Wat een betoverend mooie muziek heeft Polica op haar debuut gemaakt. Electronische dancerock, die door de stemvervorming en de mooie klanken ook wel wat weg heeft van een snellere steviger Bon Iver. En dat is geen slechte vergelijking.

Sommigen hierboven noemen het ééntonig, maar dat kan ik niet volgen. Daarvoor zitten er alleen al veel te veel details in de muziek en onderlinge verschillen tussen de songs. Ook zijn er regelmatig mooie ritmeversnellingen te horen, zoals bijvoorbeeld op Violent Games.
En hoor je allerlei verschillende ritmes en instrumenten, ook Afrikaanse. Dat is mogelijk te verklaren vanuit het artwork van het album, waarop twee foto's te zien zijn uit 'Tanzania 1962'. Luister bijvoorbeeld eens naar het fraaie Dark Star. Ook worden die verschillende ritmes weer door elkaar gebruikt, wat aparte grooves oplevert.

Dit Give You the Ghost is naar mijn idee gevuld met originele, aparte, vreemde en erg mooie muziek. Een sterk en prachtig debuutalbum van Polica.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Mooie plaat zeg, sfeervol en uiterst amusant, Oscar & the Wolf uit Belgie sluiten hier naadloos bij aan trouwens.
Ik had deze vandaag op een stickie en was verbluft over dit album, groeibriljantje?

Hé grappig dat je nou juist Oscar & the Wolf noemt: die vind ik ook zo mooi! (en staan in mijn jaarlijstje voor 2012)

avatar van erwinz
Eerder dit jaar gemist, maar ik ben alsnog zeer onder de indruk van deze bijzondere plaat die zowel in muzikaal als in vocaal opzicht steeds weer nieuwe dingen laat horen. Op het eerste gehoor inderdaad wat eentonig, maar als je goed gaat luisteren volgen alle details.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Poliça - Give You The Ghost - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

Overal mag 'ie mee in de jaarlijstjes voor 2012, alleen op Musicmeter niet. Dit vanwege de releasedatum van 21 december 2011: tussen wal en schip vallen heet dat. De reden is minder: op Moviemeter tellen films van december nog wel mee, op Musicmeter niet, ondanks herhaalde verzoeken van allerlei users...

avatar van stoepkrijt
Gisteren zag ik deze band op tv voorbijkomen en hoewel het geluid en de zang niet bepaald perfect waren werd toch mijn interesse gewekt. Welk nummer ze speelden heb ik niet onthouden, maar het kwam op me over als (electro)poprock met een opvallend sfeervolle en volwassen ondertoon. Muziek die erg lekker wegluistert en toch een bepaalde 'lading' heeft.

DjFrankie schreef:
Als ik dit leest word ik alleen nog maar nieuwsgieriger. Poliça moet ik nodig beter leren kennen.

avatar van stoepkrijt
erwinz schreef:
...zoals de blazers, de baslijntjes, de vibratie op de stem en het ongelofelijk afwisselende drumwerk. Die tribal drums in Violent Games zijn echt verrukkelijk!

Goede recensie Erwin! Ik kan me er goed in vinden.