Anathema - Weather Systems (2012)

4,03

Label: KScope

1. Untouchable, Part 1 (6:14)
  2. Untouchable, Part 2 (5:33)
  3. The Gathering of the Clouds (3:27)
  4. Lightning Song (5:25)
  5. Sunlight (4:55)
  6. The Storm Before the Calm (9:24)
  7. The Beginning and the End (4:53)
  8. The Lost Child (7:02)
  9. Internal Landscapes (8:52)
321 BERICHTEN 15 MENINGEN

shadowboxer
Dit gaat zeker een pareltje worden. De nummers die ik tot dusver heb geluisterd zijn prachtig.

avatar van Boris1
Ik heb het kippenvel nu al weer te pakken.....

avatar van Killeraapje
The Beginning and The End vind ik een machtig nummer. Uit pure wanhoop heb ik net op you tube de repeat knop zo ongeveer verkracht. Zo hoor ik een van mijn favoriete bands het liefste!

Nog een nieuwe song:

Zo poppy waren ze nog nooit! Maar na de eerste luisterbeurt bevalt het me wel. Maar ik ga toch proberen er niet meer naar te luisteren tot ik het album in mijn handen heb.

avatar van snarf349

[quote]rafke pafke schreef:
Nog een nieuwe song:

Daar kun je wel mee thuis komen, verwachtingen groeien.

Nice!

avatar van progressive
Untouchable, part 2 schijnt volgens een aantal mensen op youtube de versie te zijn die live werd gespeeld door Danny (werd door Danny zelf bevestigd zeggen ze). Dat zal dus denk ik een meer akoestischere versie worden gok ik. Ben daar benieuwd naar!

avatar van Boris1
Prachtig, prachtig, prachtig nieuw nummer opnieuw. De verwachtingen stijgen...

avatar van strebge
Weer een prachtig nummer inderdaad.. Als ze dit niveau de hele cd volhouden gaat deze in mijn top 10 eindigen..

avatar van Sparks
progressive schreef:

YouTube - Danny Cavanagh (Anathema) - Untouchable 06/01/2012 St. Petersburg GlavClub
Vermoedelijk deze inderdaad, hoewel hij niet bevestigd in het flimpje dat dit part 2 is. Het is een fenomenaal mooit nummer, herkijk hem regelmatig, kwa opbouw veel in lijn met Dreaming Light naar mijn mening.

avatar van Scython
Samples zijn hier te beluisteren: www.rockserwis.pl/serwis.do?menu=main&pid=137991&l=2

Klopt dus wat jullie dachten over Part 2.

Verder ziet het er naar uit dat dit gaat uitlopen op een zeer mooi album. Ik ben zelf vooral benieuwd naar 'The Storm Before The Calm', die sample klinkt nogal... richting electronic?

avatar van Cloud

Beetje in het verlengde van de voorganger en die viel mij al tegen.
Er wordt nog meer gehamerd op hope en shine en blabla.
Maar even afwachten op het eindresultaat.

avatar van Scython
Nu te beluisteren op Spotify: Weather Systems by Anathema on Spotify - open.spotify.com

De eerste luisterbeurt heeft alvast een positieve indruk achtergelaten bij mij. Echt een album om aan één stuk door te luisteren.

avatar van progressive
Klinkt inderdaad goed. Heeft zeker wel nog wat luisterbeurten nodig. The Lost Child klinkt erg mooi!

avatar van rafke pafke
Wow, dit klinkt ongeloofelijk goed!

rafke pafke schreef:
Wow, dit klinkt ongeloofelijk goed!

Helemaal mee eens. Eerste draaibeurt klinkt geweldig.

Lightning Song: Wat een onvoorstelbaar mooi nummer zeg..

off topic bericht verwijderd.

avatar van Gloeilamp
Lightning Song is inderdaad erg mooi, de anderen nummers zijn ook erg goed

avatar van crosskip
Tering, wat zijn die eerste 5 minuten van The Storm Before The Calm gaaf zeg! Jammer dat het daarop volgende stuk er niet al te best aan vast is geplakt.

avatar van THEMARSVOLTA

Vindt het laatste stuk anders ook erg lekker bij The Storm Before The Calm.

THEMARSVOLTA schreef:
Vindt het laatste stuk anders ook erg lekker bij The Storm Before The Calm.

Dat wel, maar het past totaal niet bij het voorgaande.

shadowboxer
Opener scoort hier het hoogst, wat een belachelijk goede song.

avatar van rafke pafke
Dit lijkt mij het album te zijn waar Anathema vrij radicaal breekt met zijn verleden en zeker ook met een aantal fans. Waar WHBWH voor een groot stuk nog typisch Anathema klonk en in bepaalde opzichten als perfectionering van hun sound gezien kon worden, slaan ze hier een nieuwe riching in met meerdere stappen tegelijk.

Een aantal dingen zijn nog altijd zeer herkenbaar, zoals de typische arpeggios op akoestische gitaar, of de zweverige lead gitaar van Danny. Maar hun sound is zodanig opengetrokken dat er toch wel van een kleine aardverschuiving gesproken kan worden.

Het is nog te vroeg voor een uitgebreide review en punten, maar ik heb momenteel het gevoel dat dit het allerbeste is wat ze ooit gedaan hebben.

avatar van Ayreonfreak
Het is in ieder geval een album met meerdere gezichten. Na een paar luisterbeurten overheerst bij mij aan de ene kant het gevoel van “gezapig” en “klef” hoewel het wel goed gemaakt is, (invloed van Les?) maar het heeft ook mooie progressieve kantjes. Het nadeel van de stem van Vincent is dat hij al een tikje vrouwelijk klinkt, laat staan dat je er vaak een prachtige, softe stem van Douglas er naast zet. Waar ik een beetje op hoopte; dat het instrumentaal weer wat “harder” zou worden, is ook niet helemaal uitgekomen zoals ik zou willen. En als er dan op stevig wordt omgeschakeld, komt de overgang er af en toe wat amateuristisch uit. (Lightning Song, ca 3.12) Of het is juist een nummer als Sunlight (en het midden/laatste gedeelte van Lost Child) wat weer een eruptie van geluid is, waar ik persoonlijk niet zo van hou. (Deels doordat het volume in de mix omhoog geschoven is) The Storm Before the Calm en The Beginning and the end is daarintegen wel weer erg goed gemaakt. Hoe dan ook, dit baseer ik allemaal op drie keer luisteren. Toch denk ik dat dit de nodige luisterbeurten nodig heeft voor dat je het album begrijpt…

rafke pafke schreef:

Deze cd klinkt voor mij als een logisch gevolg van WHBWAH, zelfs het kleinste verschil qua geluid tussen 2 albums ooit voor deze band. Wat gebeurd er hier op deze plaat dan wat de band op voorgaande albums nooit gedaan zou hebben volgens jou?

avatar van rafke pafke
De composities op zich. Untouchable 1 is ongeloofelijk poppy, totaal ongezien voor de band, part 2 is dan weer een klassieke piano ballad, zoals er in de geschiedenis van de pop een pak te vinden zijn, maar niet in het oeuvre van Anathema tot hiertoe.

Het overvloedig gebruik van strijkers, die de nummers niet ondersteunen maar een essentieel onderdeel van de compositie zijn. Wat dat betreft was Falling Deeper natuurlijk een stijloefening. Wat ze daarvan geleerd hebben wordt hier uitvoering geëtaleerd.

Samenzang was ook reeds te vinden op WHBWH, maar wordt op dit album weeral veelvuldiger, complexer en overheersender ingezet.

Waar de meerderheid van hun vroegere nummers toch vrij standaard vers/refrein/brug schema's volgen lijken ze hier op een paar tracks na volop de kaart te trekken van gradueel naar een climax toewerkende aanpak.

En ik hou er gewoon een heel ander gevoel aan over. De wijze waarop de nummers gebracht worden lijkt mij in zijn totaliteit een stuk verder verwijderd dan WHBWH en hun oudere werk. Dat kan deels ook wel aan de produktie liggen.

(Een naam die mij te binnen schoot tijdens het luisteren was Elbow. Een band waar ik Anathema vroeger nooit mee zou associeren).

avatar van Ayreonfreak
rafke pafke schreef:

Die maken het in mijn gevoel dus wat gezapiger....

avatar van strebge
Wat een meesterwerk dit. Vind alleen Gathering of the Clouds een tikkeltje minder dan de rest.
Hij heeft zich na zo'n 5 luisterbeurten al in mijn top 10 gewurmd.

Is dit album nu ook door Steven Wilson geproduceerd?

avatar van rafke pafke
Nope, door een zekere Christer-André Cederberg.

avatar van strebge
Mooie Review: BD Music News - [Review] Anathema 'Weather Systems' - bloody-disgusting.com

The Final Word: Anathema has not delivered an album: they have delivered an affirmation of the beauty of life, be it in sadness and despair or in joy and hope. Weather Systems is not just a contender for Album of the Year, it's a contender for Album of my Life.