MusicMeter logo menu
MusicMeter logo
poster

Anathema - Weather Systems (2012)

mijn stem
4,04 (424)
424 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: KScope

  1. Untouchable, Part 1 (6:14)
  2. Untouchable, Part 2 (5:33)
  3. The Gathering of the Clouds (3:27)
  4. Lightning Song (5:25)
  5. Sunlight (4:55)
  6. The Storm Before the Calm (9:24)
  7. The Beginning and the End (4:53)
  8. The Lost Child (7:02)
  9. Internal Landscapes (8:52)
totale tijdsduur: 55:45
zoeken in:
avatar
4,0
De eerste luisterbeurt was een zware. De reeds bekende nr's vond ik schitterend, maar ik had moeite bij de eerste luisterbeurt om mijn aandacht erbij te houden en dat had ik bij eeerdere albums van hun niet. Hopelijk gaat dit een groei album worden.

avatar van Joy4ever
3,0
Untouchable part 2 . Waanzinnig mooi nummer. Voor mij het absolute hoogtepunt van dit album. Ik ben verder niet heel enthousiast. The Lost Child vind ik ronduit vervelend om naar te luisteren, het nummer "zeurt" maar door. Dit zou voor mij een echt 3* album zijn geworden maar door het hemelse eerder genoemde nummer doe ik er 0,5* bij. Ik vraag me wel af waarom die zangeres zoveel ruimte krijgt op dit album, ik vind de stem van Vincent (gecorrigeerd ) boeiend genoeg om naar te luisteren een heel album.

avatar van Ayreonfreak
3,5
Joy4ever schreef:
ik vind de stem van Danny boeiend genoeg om naar te luisteren een heel album.


Danny zingt volgens mij alleen mee in de achtergrondzang . Vincent is de leadzanger.

avatar
shadowboxer
Tot nog toe een grote teleurstelling. Opener verliest na enkele luisterbeurten al zijn charme, wat er voor zorgt dat het tot aan het tweede gedeelte van The Storm Before the Calm en The Beginning and the End een hele lange zit is. Met The Lost Child piekt het direct nogmaals, maar Internal Landscapes kap ik ook voortijdig af. Gezien mijn scores op voorgaande platen is het een understatement om te zeggen dat ik dat erg jammer vind...

avatar van Cloud
Wat een tegenvaller!
In plaats van mooie liedjes te maken, gaan ze nu voor soundscapes.
Die zangeres komt ook niet goed uit de verf, wanneer zij lead zingt.
Tot nu toe nog geen enkel nummer gehoord die ik goed vind:(

avatar van rafke pafke
5,0
Cloud schreef:
In plaats van mooie liedjes te maken, gaan ze nu voor soundscapes.


Ze volgen inderdaad niet de standaard liedjesstructuren, maar om nu te zeggen dat dit soundscapes zijn gaat ook weer meerdere bruggen te ver.

Lee is ook niet mijn favoriete zangeres. Als backing doet ze haar job goed, maar als leadzangeres vind ik haar niet zo sterk. Toch vind ik dat ze op Lightning Song een veel betere prestatie neerzet dan bv. op A Natural Disaster.

Ik voel dezelfde opwinding als bij de release van Judgement indertijd. Het album dat op 1 staat in mijn top 10. Dat zegt al iets (voor mij persoonlijk natuurlijk).

avatar van Oepsje
Potverdorie, wat is dit mooi

Van untouchable (part 1 / part 2) en The Beginning and the End krijg ik spontaan kippenvel.

avatar van ekim
5,0
Eerste luisterbeurt zit erop... Hier ga ik nog erg veel plezier aan beleven

avatar van strebge
5,0
shadowboxer schreef:
Tot nog toe een grote teleurstelling. Opener verliest na enkele luisterbeurten al zijn charme, wat er voor zorgt dat het tot aan het tweede gedeelte van The Storm Before the Calm en The Beginning and the End een hele lange zit is. Met The Lost Child piekt het direct nogmaals, maar Internal Landscapes kap ik ook voortijdig af. Gezien mijn scores op voorgaande platen is het een understatement om te zeggen dat ik dat erg jammer vind...


Dat je "Internal Landscapes' vroegtijdig afzet snap ik echt helemaal niets van.
Zo'n prachtig melancholisch nummer.
Misschien dat je het wat vaker moet draaien want de sfeer moet wel overkomen..

avatar
Nieuwstad
shadowboxer schreef:
Tot nog toe een grote teleurstelling. Opener verliest na enkele luisterbeurten al zijn charme, wat er voor zorgt dat het tot aan het tweede gedeelte van The Storm Before the Calm en The Beginning and the End een hele lange zit is. Met The Lost Child piekt het direct nogmaals, maar Internal Landscapes kap ik ook voortijdig af. Gezien mijn scores op voorgaande platen is het een understatement om te zeggen dat ik dat erg jammer vind...


Same here... the storm en the lost child zijn ook mijn favorieten, volgens mij allebei afkomstig van drummer John Douglas? Ik vind Danny's songs steeds zeurderiger worden de laatste tijd. Ook jammer dat Vinny compositorisch zo weinig nog bijdraagt. Hij en John zouden Anahema weer een stuk spannender kunnen maken.

Ik vond de originele versie van Untouchable part 2 trouwens veel mooier. Lekker puur en simpel. Nu teveel pathos met al die strijkers en Lee's zang. Sowieso had ze wat mij betreft wat minder prominent aanwezig mogen zijn.

avatar van rafke pafke
5,0
The Lost Child is in ieder geval toch wel van Danny.

avatar van Metal-D78
4,0
Oef....1e luisterbeurt zit erop. Ik had gehoopt dat na We're Here en het tussendoortje Falling Deeper de band het orchestrale achterwege zou laten. Helaas. Dat is dus niet gebeurd. Nog te vroeg voor een definitieve beoordeling, maar het gif en de spanning die tot en met A Natural Disaster toch wel kenmerkend waren voor deze band lijken definitief ingeruild voor dromerige, bijkans new age-achtige toestanden. En daar ben ik niet blij mee.

avatar van rafke pafke
5,0
Metal-D78 schreef:
Oef....1e luisterbeurt zit erop. Ik had gehoopt dat na We're Here en het tussendoortje Falling Deeper de band het orchestrale achterwege zou laten.


Dat had ik je zo ook al kunnen vertellen Danny heeft in verschillende interviews na WHBWH reeds te kennen gegeven dat het volgende album een pak orchestraler zou worden.

Ik moet zeggen dat ik daar ook wel schrik voor had. Maar mij blijkt het uiteindelijk prima te bevallen.

avatar van Etiul
5,0
Untouchable pt 1 & 2 behoort tot het mooiste wat ze ooit gemaakt hebben . Wat een prachtig tweeluik.

avatar van Gloeilamp
4,0
Etiul schreef:
Untouchable pt 1 & 2 behoort tot het mooiste wat ze ooit gemaakt hebben . Wat een prachtig tweeluik.


Helemaal mee eens, klinkt echt fantastisch

Ik trap af met 4*, De twee Untouchable-delen en The Lightning Song zijn mijn favorieten op dit album. Ben ook niet echt bekend met Anathema, ken alleen WHBWH, die ik ook op op 4* heb staan.

Snel maar eens wat meer beluisteren van deze band!

avatar
shadowboxer
Direct doorskippen naar Judgement, beter wordt het niet en snap je direct ook de her en der negatieve/teleurgestelde reacties

avatar van crosskip
2,5
shadowboxer schreef:
Direct doorskippen naar Judgement, beter wordt het niet en snap je direct ook de her en der negatieve/teleurgestelde reacties

Bij mij gaan er zelfs nog 3 albums over Judgement heen, kan je nagaan hoe teleurgesteld ik wel niet moet wezen =p

avatar
shadowboxer
Oef, in dat geval is het al jaren kommer en kwel. Maarrrr, gelukkig voor jou ligt de doom scene niet op z'n gat.

avatar van Gloeilamp
4,0
shadowboxer schreef:
Direct doorskippen naar Judgement, beter wordt het niet en snap je direct ook de her en der negatieve/teleurgestelde reacties


Bedankt!

Was al van plan om daar te beginnen, aangezien dat album hier goed scoort.

Maar voor nu heb ik nog even genoeg aan dit album

avatar
5,0
wat een goed album!
idd niet echt meer songstructuur (op 2 nrs na dan) maar WAT een sfeer!

avatar van crosskip
2,5
shadowboxer schreef:
Oef, in dat geval is het al jaren kommer en kwel. Maarrrr, gelukkig voor jou ligt de doom scene niet op z'n gat.

Doom vind ik inderdaad niet verkeerd en het oude materiaal van deze band zeker niet slecht, maar het zijn toch echt Alt 4, AFDTE en AND die ik beter vind dan Judgement

Beetje jammer trouwens dat het album weer van Spotify is gehaald.

avatar
shadowboxer
Ooh, ik nam aan dat je nog verder de geschiedenis in bedoelde.

[ontopic] Heb het nog eens geprobeerd, maar neen. Niet mijn koek.

avatar van Joy4ever
3,0
Nieuwstad schreef:
Ik vond de originele versie van Untouchable part 2 trouwens veel mooier. Lekker puur en simpel. Nu teveel pathos met al die strijkers en Lee's zang. Sowieso had ze wat mij betreft wat minder prominent aanwezig mogen zijn.
Sluit ik me geheel bij aan. Doodzonde.

avatar van Etiul
5,0
Joy4ever schreef:
(quote)
Sluit ik me geheel bij aan. Doodzonde.


De pathos versterk wat mij betreft de melancholieke sfeer. Ik kan me wel voorstellen dat anderen het liever iets kleiner zouden horen. Waar er zeker bands/artiesten zijn waarbij ik ook de voorkeur geef aan het weglaten, aan het kleine liedje, verkies ik juist bij Anathema de grootsheid, de pathos. Zij kunnen dit, mede door de geweldige zang van Vince (wanneer laat hij het live toch eens horen), op zo'n manier dat het niet eens in de buurt komt van kitch. En wat iedereen toch tegen de stem van Lee heeft is mij een raadsel. Ik vind juist haar gebrek aan 'een eigen geluid' een kracht. Daardoor is ze wat mij betreft niet te prominent aanwezig en laat ze Vince schitteren. Haar stemgeluid werkt absoluut sfeerverhogend. Dit zou bv met een Anneke van Giersbergen minder geslaagd geweest zijn. Een veel betere zangeres, maar ze zou te opvallend zijn geweest.

avatar van rafke pafke
5,0
Ik vind dat ze gewoon een ergerlijke vibrato in haar stem heeft. Al doet ze het op dit album vooral op Lightning Song een stuk beter dan vroeger. Maar op Untouchable part 2 sluipt die lelijke vibrato er weer in. Door de goede productie verpest het de song naar mijn gevoel niet, maar toch.

Ik vind het ook een spijtige zaak dat Vinny zijn zang live niet meer waar kan maken. Vooral in de periode van Alt. 4 en Judgement kon hij dat wel nog.

avatar van Joy4ever
3,0
Grappig, ik vind Lee juist te prominent aanwezig met haar zang. Zeker tijdens het gedeelte van de samenzang sneeuwt Vincent een beetje onder. Daarnaast krijgt Lee tegen het eind teveel tekst, ik
had liever gehad dat Vincent af zou sluiten. But hey, zo denk ik er erover. Blijft een prachtnummer.

avatar van Ayreonfreak
3,5
Grappig hoe vreselijk oneens ik het kan zijn met name over het vocale gedeelte op dit album. Juist die vibratie van Lee is een pluspunt en haar stem is een mooie aanvulling op die van Vincent. Zoals ik al eerder gezegd heb vind ik vooral de eerste nummers wel heel zoetjes. Ik heb beiden verleden jaar nog gezien bij een live optreden i9n Deventer en ze waren uitstekend bij stem. Ook Vincent kon je niet echt betrappen op misstapjes. Ik vind het wel opvallend dat niemand hier blijkbaar valt over de productie die in mijn optiek toch echt achterblijft bij het vorige album. Alles is knetterhard opgenomen waardoor de productie op sommige momenten ontzettend vol lijkt. Ik ben nog niet overtuigd van dit album...

avatar van rafke pafke
5,0
Haha, de produktie vind ik dan weer beter dan ze ooit gehad hebben.

avatar van Cloud
Ayreonfreak schreef:
Grappig hoe vreselijk oneens ik het kan zijn met name over het vocale gedeelte op dit album. Juist die vibratie van Lee is een pluspunt en haar stem is een mooie aanvulling op die van Vincent. Zoals ik al eerder gezegd heb vind ik vooral de eerste nummers wel heel zoetjes. Ik heb beiden verleden jaar nog gezien bij een live optreden i9n Deventer en ze waren uitstekend bij stem. Ook Vincent kon je niet echt betrappen op misstapjes. Ik vind het wel opvallend dat niemand hier blijkbaar valt over de productie die in mijn optiek toch echt achterblijft bij het vorige album. Alles is knetterhard opgenomen waardoor de productie op sommige momenten ontzettend vol lijkt. Ik ben nog niet overtuigd van dit album...


We're Here Because We're here had ook een mindere productie vond ik. Ik vond de demo's beter dan het eindresultaat.

avatar van Ayreonfreak
3,5
rafke pafke schreef:
Haha, de produktie vind ik dan weer beter dan ze ooit gehad hebben.


Waarom vind jij de produktie juist goed? En al helemaal; waarom beter dan voorgaande albums?

avatar

Gast
geplaatst: vandaag om 08:08 uur

avatar

geplaatst: vandaag om 08:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.