Killer Mike - R.A.P. Music (2012)

Label: Williams Street

1. Big Beast (3:54)

met Bun B, T.I. en Trouble

2. Untitled (3:54)

met Scar

3. Go! (1:54)
  4. Southern Fried (4:37)
  5. Jo Jo's Chillin' (2:57)
  6. Reagan (4:10)
  7. Don't Die (4:08)
  8. Ghetto Gospel (4:40)
  9. Butane (Champion's Anthem) (3:18)

met El-P

10. Anywhere but Here (3:31)

met Emily Panic

11. Willie Burke Sherwood (4:23)
  12. R.A.P. Music (4:26)
avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Wat is El-P toch een baas, niet te geloven hoe perfect hij zijn eigen stijl weet te combineren met die southern feel - die ik gewoonlijk zo ongeveer aan de andere kant van het hiphopspectrum in zou delen. Ik vind het album over het algemeen juist wat rustiger dan ik had verwacht op basis van de eerste drie releases (ik ben dan ook niet met het eerdere werk van Killer Mike bekend) en dat vind ik wel redelijk jammer, maar ook op de wat kalmere nummers vormen Jamie en Mike een geniale combinatie. Het niveau blijft inderdaad ook redelijk constant hoog ik luister hem nog een keer voor ik hem mijn tweede 4,5* van het jaar geef.

avatar van Teunnis
De combinatie Killer Mike en El-P bleek een schot in de roos te zijn. De futuristische en agressieve producties van New Yorker El-P versterken de boodschap van de conceptuele en politiek getinte raps van Zuiderling Killer Mike. Op Reagan komt de kracht van deze combinatie het sterkst naar voren. De dreigende pianoklanken en synths van de intro zetten meteen een gruizig sfeertje neer, vervolgens komt met de stem van Reagan het concept en gaat Killer Mike lekker boos rappen. Dan komt de tweede verse en gaat Killer Mike echt los op Reagan en haalt hij het heden en de toekomst erbij. De beats worden dan ook agressiever en futuristischer. Killer Mike en El-P voelen elkaar dus heel goed aan en dat is over het hele album te horen.

avatar van james_cameron
Uitstekende hiphop, vooral de moeite waard door de muzikale ondersteuning, verzorgd door El-P. De beats en electronische details zijn origineel en sfeervol en geven de muziek net dat beetje extra mee. Tel daarbij op de uitstekende raps van Killer Mike en je hebt een prima album, dat fris en energiek klinkt. De beste tracks bevinden zich halverwege: Reagan en Don't Die. Op die laatste is Mike overigens amper te onderscheiden van Ice Cube. Je zou zweren dat ie meedoet...

avatar van Chungking
Oortrommel schreef:
Ik ben er uit. Dit is voor mij dé modern day classic. Een plaat met inhoud, authenticiteit, een eigen sound (props naar El-P) en een Killer Mike die écht laat horen wat hij in zich heeft en kwijt wil.

Zalige plaat dit idd, en best gevarieerd. Geweldige (moderne) productie en Killer Mike is een top MC. In tegenstelling tot de meesten blijkbaar ben ik niet zo te vinden voor het middenstuk met Reagan en Don' Die. Geef mij maar het begin van de plaat en de laatste drie nummers, met Big Beast, Willie Burke Sherwood en RAP music (!) als favorietjes.