Alabama Shakes - Boys & Girls (2012)

Blues / Rock
Label: ATO

1. Hold On (3:46)
  2. I Found You (3:00)
  3. Hang Loose (2:24)
  4. Rise to the Sun (3:09)
  5. You Ain't Alone (4:45)
  6. Goin' to the Party (1:45)
  7. Heartbreaker (3:47)
  8. Boys & Girls (3:26)
  9. Be Mine (4:15)
  10. Ain't the Same (2:56)
  11. On Your Way (3:05)
avatar van Arend Jan
Ik heb het album net vanochtend voor het eerst geluisterd en sindsdien non-stop op 'repeat' staan. Erg knappe liedjes met een sound die het midden houdt tussen de Stones uit de late jaren zestig en Janis Joplin. Het is de vraag hoe lang die liedjes vers blijven, want het vliegt nergens uit de bocht. Maar, eerst maar eens vier sterren voor al het luisterplezier vandaag.

avatar van Cor
Cor
Veelgeprezen band de laatste maanden. En ik herken de commentaren: gepassionneerd, dynamisch, een mooie combi van soul en blues en de geweldige strot van zangeres Brittany Howard. Maar als ik de songs beluister, bekruipt mij ook het gevoel dat het allemaal al een keertje is gedaan. Mooi uitgevoerd, maar het zijn de herkenbare songs in het genre. Geen straf om naar te luisteren hoor, dus een mooie 3,5*** plaat.

avatar van frankholst182
Kom net van de platenzaak, waar ze toevallig deze plaat aan hadden staan. Dan denk je: klopt, dit is goed! Maar na 3 nummers kreeg de verkoper er genoeg van; ff ander plaatje. En dat is nou precies wat ik met deze plaat heb, als ik m thuis draai: erg goed, maar op een gegeven moment wil ik iets anders horen, het einde van deze plaat haal ik bijna nooit. 'hold on' blijft het sterkste nummer.
Wat meer afwisseling had van mij wel gemogen, net als dat gitaartje dat je hoort op 'hold on'. Die hoor je daarna nauwelijks meer.

Paalhaas schreef:

Pastte? Is dat Nederlands?

Paalhaas? is dat Nederlands?

BobbieMarley
Voor wie deze cd mooi vindt, luister eens naar "The Pines" van Phantom Limb. Misschien word je net zo van je sokken geblazen als ik. Geweldige cd!

avatar van MichelDumoulin
BobbieMarley schreef:
Voor wie deze cd mooi vindt, luister eens naar "Arrow" van Heartless Bastards. Misschien word je net zo van je sokken geblazen als ik. Geweldige cd!

MichelDumoulin schreef:

Op 12 februari heb ik al een berichtje achtergelaten bij de cd van de Heartless Bastards. Is inderdaad een geweldige cd. Misschien vind je de cd van Howlin rain dan ook wel goed.

avatar van bommel
Cor schreef:
Veelgeprezen band de laatste maanden. En ik herken de commentaren: gepassionneerd, dynamisch, een mooie combi van soul en blues en de geweldige strot van zangeres Brittany Howard. .

Ja inderdaad - ik vindt het heerlijke muziek - kan er niet genoeg van krijgen.
Een van de verrassingen van 2012, en zeker in mijn eindlijstje

avatar van gukker
Aan dit album ben ik helemaal verslaafd geraakt. Ik snap dat sommigen hier dit weinig origineel en daardoor weinig interessant vinden, maar dat maakt mij helemaal niks uit. Een dame met een overheerlijke strot, een top backing band en vooral heel veel passie. Meer heb je niet nodig voor een dijk van een plaat.

Mooi gezegd. Daarom stonden ze ook in mijn top 10 over 2012.

Als je dit goed vindt, probeer dan eens de Heartless Bastards uit. Te beginnen bij hun laatste album Arrow.

avatar van Mastroianni
Wat blijft dit toch een lekkere plaat.

avatar van heartofsoul
Lekkere songs, goede groep met een lekker aards geluid, maar helaas: ik ben op den duur niet bestand tegen de stem van Brittany Howard, die me hier en daar letterlijk door merg en been gaat.
En dan haak ik af. Jammer.

avatar van Boermetkiespijn
Geweldig stemgeluid (mag af en toe wel wat minder, maar ach!), rustige fijne blues... Klinkt allemaal prima. Leuk trouwens, die hypnotiserende hoes...

Het is niet een plaat die ik vaak op zou zetten, maar nu ik hem hoor geniet ik ervan...

avatar van blaauwtje
Heb deze band voor het eerst gezien op br musicares tribute to Bruce S, zij deden daar Adam raised a cain, verder geneusd naar deze band, en moet zeggen deze cd klinkt niet verkeerd, heb hem voor 5 euri op de kop weten te tikken, en nu een paar keer gehoord.

Klint lekker en zoals eerder gemeld klinkt Janis J in het geluid door,lekker rauw, mss niet echt origineel maar gewoon lekker.

avatar van VeraS
Mooie plaat. Luistert er lekker weg. Het wordt nergens spannend, is ook niet altijd nodig.

avatar van TheWanderer
Jammer dat het uitstekende "Always Alright" niet ook op dit album staat (en ook niet op hun nieuwste album trouwens). Kennelijk alleen gebruikt voor de soundtrack van Silver Linings Playbook.

avatar van VladTheImpaler
TheWanderer schreef:

Volgens mij is Always Alright ook pas gemaakt nadat dit album al lang klaar en uit was.

avatar van corn1holio1
Naar aanleiding van het nieuwe album deze ook nog eens enkele keren opgezet. Ik blijf dit na 3 jaar toch nog steeds een zeer sterk album vinden. Vooral het begin is erg sterk met nummers als I found You en Rise to the Sun, uitstekende nummers om de zomer in te gaan. Binnen een paar weken op Werchter, hopelijk 30° en dan maar Brullen!

beaster1256
mooie plaat niks speciaals , niks meer niks min , gewoon goed , mijn kritiekzinneke is dat het allemaal op elkaar lijkt

avatar van Niek
Zomers plaatje dat er al te makkelijk inglijdt. Stem doet denken aan Asaf Avidan maar is daar wel weer een wat mindere versie van. Niks bijzonders.

avatar van Bobbejaantje
Inderdaad heel erg Joplin. Het klinkt geslaagd maar doet me anderzijds nooit echt de oren spitsen. Ondanks geëngageerde zang grijpt het me niet. Maar kan ook aan het moment van de dag en de omstandigheden liggen natuurlijk.

avatar van Film Pegasus
Luchtig album met vooral Hold On als grote hitsingle. Het klinkt vrolijk en luchtig met de nodige soul. Nooit echt spannend, maar verder is er niets mis mee.

avatar van Lau1986
Een leuk album dat lekker weg luistert. Toch mis ik inderdaad wat spanning. Vermakelijk dat vooral.