Boney M. - Take the Heat Off Me (1976)

West-Duitsland
Label: Hansa

1. Daddy Cool (3:29)
  2. Take the Heat Off Me (4:48)
  3. Sunny (3:18)
  4. Baby, Do You Wanna Bump (5:46)
  5. No Woman No Cry (3:38)
  6. Fever (4:01)
  7. Got a Man on My Mind (3:25)
  8. Lovin' Or Livin' (2:56)
  9. New York City * (3:43)
  10. Liz Mitchell - Perfect * (3:17)
avatar van FisherKing
Wisselend album, maar Sunny vind ik wel een van de uitschieters.

Overigens is bijna alles gecoverd.

Marcel²
Sunny is een mooi nummer, de rest matig en wat je al zei veel covers.

avatar van Poeha
Sunny is nog steeds een geweldig disconummer en ook Daddy Cool vind ik nog steeds goed!

Voor de rest .....och.......!

EVANSHEWSON
Ik blijf Daddy Cool het allerbeste vinden van deze discoformatie. Nou ja, Frank Farian en wat marjonetten, want meer was het niet, natuurlijk. En Sunny is ook héél goed, de andere covers, nou ja...

**1/2

Pieter Paal
Ik vind 'Daddy Cool' van The Darts toch beter.

Haha, ik zit net Daddy Cool te Youtuben, gooien ze er zo'n reclame onder van de christelijke universiteit/hoge school: "Priester worden?" De christenen werken aan hun imago? Als Boney M zou prediken zou ik de kerk nog eens opzoeken. Heel tof nummer.

avatar van devel-hunt
Helemaal fout deze plaat, maar heb deze toentertijd wel grijs gedraaid, jeugdzonde of niet maar ik vond Boney M als 12 jarige te gek.
Vooral Baby, do you wanne bump

avatar van Angelo
Het debuutalbum van Boney M! Dit album zou het begin zijn van een zeer succesvolle periode en een hele rij hits. Boney M is (nog steeds) een van de meest invloedrijke discoacts ooit!

‘Daddy cool’ is gewoon een perfect disconummer voorzien van een hoogwaardig arrangement. De strijkers en de bassline zijn pure perfectie! De titeltrack ‘Take the heat of me’ is extreem funky en de stem van Marcia Barrett is aardig maar mist toch de herkenbaarheid die Liz Mitchell’s stem wel had. ‘Sunny’ is ook gewoon een waanzinnig goede cover voorzien van een best stevige beat, ze maken het hun “eigen” nummer en dat mag ik wel. Ik beschouw ‘Sunny’ dan ook als een typisch Boney M nummer terwijl het toch een cover is. ‘Baby do you wanna bump’ was volgens mij de allereerste Boney M single die alleen in Nederland (en België?) een hit werd, weinig tekst en vooral een ritmisch arrangement zorgen voor een fijne break in het album maar echt bijzonder is ‘ie niet. ‘No woman no cry’ is ook een geheel eigen versie geworden en komt ook prima uit de verf. Het echte gevoel is ver te zoeken maar het nummer is al met al een aardige coverversie geworden. De ‘Fever’ cover is aardig en best leuk maar verbleekt bij Madonna’s versie uit 1992 die er zowaar housenummer van maakte en dat nummer gewoonweg ownd(e)! ‘Got a man on my mind’ heeft een bepaalde reggaevibe meegekregen is een heerlijk nummer om bij te relaxen. Het laatste nummer ‘Lovin’ or leavin’ is weer extreem een funky en opzwepend nummer.

Op de heruitgave van de CD staan twee bonustracks. ‘New York City’ sluit nadeloos aan bij het vorige nummer op het album. Wat een beats en breaks kent dat nummer, gewoon heerlijk! Het tweede bonusnummer heet ‘Perfect’ en is een solonummer van Liz Mitchell dat als b-kant diende. Een aardig nummer en vooral het tweestemmige refrein is wel aardig maar het nummer mist de potentie om uit te groeien tot een klassieker. Daarnaast klinkt het alsof Liz soms vals zingt en dat stoort soms wel een beetje. Het beste nummer op dit album blijft echter ‘Daddy cool’, ik zou bijna zeggen dat hij zelfs tegenwoordig nog erg “hip” en “modern” klinkt. Een briljant nummer van begin tot eind!

avatar van Madjack71
Boney M....ach de zoete smaak van vroegere herinneringen. De Milli Vanilli uit het disco tijdperk hadden zeker wel een aantal leuke hits...2 daarvan staan op dit album...Daddy Cool en het zonnige Sunny. Baby, Do You Wanna Bump is best wel koddig. Maar covers als No Woman No Cry en Fever verliezen respectievelijk elk gevoel en broeierigheid.

Boney M is, hoe je het ook wendt of keert, een belangrijke WERELD act geweest. Toen ik een jaar of 5 was was Rivers of Babylon een enorme hit en niemand had het toen over fout of niet fout. En over de hele discussie dat ze een band waren samengesteld door een gladde producer: dat is bij het gros aan waardeloze r en b acts van tegenwoordig ook aan de orde van de dag. Ik ben meer iemand van de Rock en Soul, maar ik ka de plaatjes van Boney M altijd nog wel waarderen. 2,5

avatar van kareltjemusic
Op de Amerikaanse persing staat het nummer van Baby do you wanna bump niet op.
Hiervoor in de plaats staat het nummer Help Help wat door Gilla een hit werd
Gilla zat toen in de Farian stal.
No woman no cry is een goede cover, en nee het kan niet op tegen Marley, dat niet

avatar van Dibbel
Eerste LP van deze jaren 70 disco-iconen.
Ja, ik weet dat Frank Farian (de man achter deze groep en vele andere artiesten) een gladjakker en een zakkenvuller was, die ook muzikaal nog eens vanalles bij elkaar jatte, maar het zal wel.
Dit is gewoon van die lekkere jaren 70 violendisco, soms met een gimmick en hier en daar lekker funky.
Leverde in Nederland 3 grote hits op te weten Baby Do You Wanna Bump (dat hier in een fijne lange versie opstaat), Daddy Cool (blijft geweldig, zeker als je kinderen dat zingen )en Sunny (nummer 1 in februari 1977).
Het uptempo funky Lovin' Or Leavin' vind ik ook erg goed en de cover van Bob Marley hoor ik ook gewoon graag. Gotta Man On My Mind is de 'ballad' van de plaat en heeft een relaxt sfeertje

Lekkere middelbareschooldisco. Ik mag het nog graag horen.
Op vinyl en gewoon op Hansa (die blauwe nog!)

Stiekem was dit toch wel leuk toendertijd. Foute muziek kan namelijk ook leuk zijn.
Daddy Cool en Sunny staan nog in mijn herinnering gegrift.
Boney M was vaste klant bij Toppop en dat is iets wat je niet snel vergeet.

avatar van Dibbel
Ja, Toppop, ook zo'n heimwee-item. Ik zie die Bobby nog dansen .
En dit is gewoon best leuke muziek nog steeds. Kan ik ook bij mijn kinderen mee aankomen (als zij weer met Nicki Minaj, Sean Paul, LMFAO, Jessie J. of zoiets aankomen )

Mijn zoon zou me helemaal voor gek verklaren. Die is in de ban van Tool.
Mijn partner vind dit trouwens wel leuk, die heeft een remix cd van Boney M.

avatar van Boermetkiespijn
Dat Boney M. zo gek als een deur is hoor je niet alleen aan de muziek, maar zie je nog meer in de clips. Hiermee heeft deze band zich geschaard onder de 'foute muziek*', maar daar kan ik het niet mee eens worden, ik kan hier zeker van genieten! Ik vind het huidige stemgemiddelde (2,63) dan ook echt te laag.

De fijnste nummers op deze plaat vind ik "Daddy Cool" (ja, echt.), "Sunny", "No Woman No Cry" (aardige cover), "Lovin' Or Leavin'" en "New York City".

Geen geniaal of ontzettend sterk album, maar ik word er vrolijk van...

* de cover van deze plaat is wél echt fout, daar kun je niet onderuit.

Gewoon een leuke herinnering. En een slim uitgedacht concept. Frank Farian was natuurlijk de grote bedenker.

Zoek een paar exotische figuren bijelkaar, waarvan er eentje nog redelijk zingt en een volstrekt unieke mafkees die gek danst.
Kassa. En perfect op zijn plaats in de 70's.

Fout ??? Natuurlijk. Is van alle tijden.

avatar van edje1969
Erg kort debuutalbum waar repertoire deels uit covers bestaan. Maar wel met Sunny en Daddy Cool en titelnummer. Heerlijke nummers. Baby Do You Wanna Bump is lange albumversie. Fever en Got A Man On My Mind vind ik minder geslaagd. Dit album is vlotte verzameling nummers. Aan latere albums is meer aandacht besteed.

avatar van teus
edje1969 schreef:

Ja kan een vlotte samenstelling zijn ,vind dit org. album de enigste van dit DiscoProject wat nog wat voorstelt mede door idd het langere Baby Do You Wanna Bump was hot in de discotheken toen
En de singles Sunny en meteen de beste Daddy Cool
Het is allemaal slimme simpele disco,en voor mij is het pure jeugdsentiment,op zijn tijd leuk en je bent weer terug in de tijd op de zaterdagavonden wanneer minimaal 1x per uur Boney M gedraaid werd

avatar van Poeha
bikkel2 schreef:
Fout ??? Natuurlijk. Is van alle tijden.

En dus niet alleen de 80's zoals zo vaak wordt beweerd.