Boney M. - Take the Heat Off Me (1976)

West-Duitsland
Label: Hansa

1. Daddy Cool (3:29)
  2. Take the Heat Off Me (4:48)
  3. Sunny (3:18)
  4. Baby, Do You Wanna Bump (5:46)
  5. No Woman No Cry (3:38)
  6. Fever (4:01)
  7. Got a Man on My Mind (3:25)
  8. Lovin' Or Livin' (2:56)
  9. New York City * (3:43)
  10. Liz Mitchell - Perfect * (3:17)
avatar van FisherKing
Wisselend album, maar Sunny vind ik wel een van de uitschieters.

Overigens is bijna alles gecoverd.

Marcel²
Sunny is een mooi nummer, de rest matig en wat je al zei veel covers.

avatar van Poeha
Sunny is nog steeds een geweldig disconummer en ook Daddy Cool vind ik nog steeds goed!

Voor de rest .....och.......!

EVANSHEWSON
Ik blijf Daddy Cool het allerbeste vinden van deze discoformatie. Nou ja, Frank Farian en wat marjonetten, want meer was het niet, natuurlijk. En Sunny is ook héél goed, de andere covers, nou ja...

**1/2

Pieter Paal
Ik vind 'Daddy Cool' van The Darts toch beter.

Haha, ik zit net Daddy Cool te Youtuben, gooien ze er zo'n reclame onder van de christelijke universiteit/hoge school: "Priester worden?" De christenen werken aan hun imago? Als Boney M zou prediken zou ik de kerk nog eens opzoeken. Heel tof nummer.

avatar van devel-hunt
Helemaal fout deze plaat, maar heb deze toentertijd wel grijs gedraaid, jeugdzonde of niet maar ik vond Boney M als 12 jarige te gek.
Vooral Baby, do you wanne bump

avatar van Angelo
Het debuutalbum van Boney M! Dit album zou het begin zijn van een zeer succesvolle periode en een hele rij hits. Boney M is (nog steeds) een van de meest invloedrijke discoacts ooit!

‘Daddy cool’ is gewoon een perfect disconummer voorzien van een hoogwaardig arrangement. De strijkers en de bassline zijn pure perfectie! De titeltrack ‘Take the heat of me’ is extreem funky en de stem van Marcia Barrett is aardig maar mist toch de herkenbaarheid die Liz Mitchell’s stem wel had. ‘Sunny’ is ook gewoon een waanzinnig goede cover voorzien van een best stevige beat, ze maken het hun “eigen” nummer en dat mag ik wel. Ik beschouw ‘Sunny’ dan ook als een typisch Boney M nummer terwijl het toch een cover is. ‘Baby do you wanna bump’ was volgens mij de allereerste Boney M single die alleen in Nederland (en België?) een hit werd, weinig tekst en vooral een ritmisch arrangement zorgen voor een fijne break in het album maar echt bijzonder is ‘ie niet. ‘No woman no cry’ is ook een geheel eigen versie geworden en komt ook prima uit de verf. Het echte gevoel is ver te zoeken maar het nummer is al met al een aardige coverversie geworden. De ‘Fever’ cover is aardig en best leuk maar verbleekt bij Madonna’s versie uit 1992 die er zowaar housenummer van maakte en dat nummer gewoonweg ownd(e)! ‘Got a man on my mind’ heeft een bepaalde reggaevibe meegekregen is een heerlijk nummer om bij te relaxen. Het laatste nummer ‘Lovin’ or leavin’ is weer extreem een funky en opzwepend nummer.

Op de heruitgave van de CD staan twee bonustracks. ‘New York City’ sluit nadeloos aan bij het vorige nummer op het album. Wat een beats en breaks kent dat nummer, gewoon heerlijk! Het tweede bonusnummer heet ‘Perfect’ en is een solonummer van Liz Mitchell dat als b-kant diende. Een aardig nummer en vooral het tweestemmige refrein is wel aardig maar het nummer mist de potentie om uit te groeien tot een klassieker. Daarnaast klinkt het alsof Liz soms vals zingt en dat stoort soms wel een beetje. Het beste nummer op dit album blijft echter ‘Daddy cool’, ik zou bijna zeggen dat hij zelfs tegenwoordig nog erg “hip” en “modern” klinkt. Een briljant nummer van begin tot eind!

avatar van Madjack71
Boney M....ach de zoete smaak van vroegere herinneringen. De Milli Vanilli uit het disco tijdperk hadden zeker wel een aantal leuke hits...2 daarvan staan op dit album...Daddy Cool en het zonnige Sunny. Baby, Do You Wanna Bump is best wel koddig. Maar covers als No Woman No Cry en Fever verliezen respectievelijk elk gevoel en broeierigheid.

Boney M is, hoe je het ook wendt of keert, een belangrijke WERELD act geweest. Toen ik een jaar of 5 was was Rivers of Babylon een enorme hit en niemand had het toen over fout of niet fout. En over de hele discussie dat ze een band waren samengesteld door een gladde producer: dat is bij het gros aan waardeloze r en b acts van tegenwoordig ook aan de orde van de dag. Ik ben meer iemand van de Rock en Soul, maar ik ka de plaatjes van Boney M altijd nog wel waarderen. 2,5

avatar van kareltjemusic
Op de Amerikaanse persing staat het nummer van Baby do you wanna bump niet op.
Hiervoor in de plaats staat het nummer Help Help wat door Gilla een hit werd
Gilla zat toen in de Farian stal.
No woman no cry is een goede cover, en nee het kan niet op tegen Marley, dat niet

avatar van Dibbel
Eerste LP van deze jaren 70 disco-iconen.
Ja, ik weet dat Frank Farian (de man achter deze groep en vele andere artiesten) een gladjakker en een zakkenvuller was, die ook muzikaal nog eens vanalles bij elkaar jatte, maar het zal wel.
Dit is gewoon van die lekkere jaren 70 violendisco, soms met een gimmick en hier en daar lekker funky.
Leverde in Nederland 3 grote hits op te weten Baby Do You Wanna Bump (dat hier in een fijne lange versie opstaat), Daddy Cool (blijft geweldig, zeker als je kinderen dat zingen )en Sunny (nummer 1 in februari 1977).
Het uptempo funky Lovin' Or Leavin' vind ik ook erg goed en de cover van Bob Marley hoor ik ook gewoon graag. Gotta Man On My Mind is de 'ballad' van de plaat en heeft een relaxt sfeertje

Lekkere middelbareschooldisco. Ik mag het nog graag horen.
Op vinyl en gewoon op Hansa (die blauwe nog!)

avatar van bikkel2
Stiekem was dit toch wel leuk toendertijd. Foute muziek kan namelijk ook leuk zijn.
Daddy Cool en Sunny staan nog in mijn herinnering gegrift.
Boney M was vaste klant bij Toppop en dat is iets wat je niet snel vergeet.

avatar van Dibbel
Ja, Toppop, ook zo'n heimwee-item. Ik zie die Bobby nog dansen .
En dit is gewoon best leuke muziek nog steeds. Kan ik ook bij mijn kinderen mee aankomen (als zij weer met Nicki Minaj, Sean Paul, LMFAO, Jessie J. of zoiets aankomen )

avatar van bikkel2
Mijn zoon zou me helemaal voor gek verklaren. Die is in de ban van Tool.
Mijn partner vind dit trouwens wel leuk, die heeft een remix cd van Boney M.

avatar van Boermetkiespijn
Dat Boney M. zo gek als een deur is hoor je niet alleen aan de muziek, maar zie je nog meer in de clips. Hiermee heeft deze band zich geschaard onder de 'foute muziek*', maar daar kan ik het niet mee eens worden, ik kan hier zeker van genieten! Ik vind het huidige stemgemiddelde (2,63) dan ook echt te laag.

De fijnste nummers op deze plaat vind ik "Daddy Cool" (ja, echt.), "Sunny", "No Woman No Cry" (aardige cover), "Lovin' Or Leavin'" en "New York City".

Geen geniaal of ontzettend sterk album, maar ik word er vrolijk van...

* de cover van deze plaat is wél echt fout, daar kun je niet onderuit.

avatar van bikkel2
Gewoon een leuke herinnering. En een slim uitgedacht concept. Frank Farian was natuurlijk de grote bedenker.

Zoek een paar exotische figuren bijelkaar, waarvan er eentje nog redelijk zingt en een volstrekt unieke mafkees die gek danst.
Kassa. En perfect op zijn plaats in de 70's.

Fout ??? Natuurlijk. Is van alle tijden.

avatar van edje1969
Erg kort debuutalbum waar repertoire deels uit covers bestaan. Maar wel met Sunny en Daddy Cool en titelnummer. Heerlijke nummers. Baby Do You Wanna Bump is lange albumversie. Fever en Got A Man On My Mind vind ik minder geslaagd. Dit album is vlotte verzameling nummers. Aan latere albums is meer aandacht besteed.

avatar van teus
edje1969 schreef:

Ja kan een vlotte samenstelling zijn ,vind dit org. album de enigste van dit DiscoProject wat nog wat voorstelt mede door idd het langere Baby Do You Wanna Bump was hot in de discotheken toen
En de singles Sunny en meteen de beste Daddy Cool
Het is allemaal slimme simpele disco,en voor mij is het pure jeugdsentiment,op zijn tijd leuk en je bent weer terug in de tijd op de zaterdagavonden wanneer minimaal 1x per uur Boney M gedraaid werd

avatar van Poeha
bikkel2 schreef:
Fout ??? Natuurlijk. Is van alle tijden.

En dus niet alleen de 80's zoals zo vaak wordt beweerd.

FisherKing schreef:
Wisselend album, maar Sunny vind ik wel een van de uitschieters.

Overigens is bijna alles gecoverd.

Maar goed het originele nummer,Daddy Cool,is legendarisch geworden.

avatar van LucM
Daddy Cool is een klassieker vooral vanwege de geniale baslijn.
Het is natuurlijk niet serieus te nemen (vooral Bobby Farrell is zo gek als een onderdeur) en dit kun je onder camp klasseren maar die gasten namen zich niet serieus en de muziek pretendeert ook niet meer te zijn.
Veel liever dit soort 'camp' dan die serieus bedoelde geautotunede huidige hits maar zonder inhoud.

Poeha schreef:

En dus niet alleen de 80's zoals zo vaak wordt beweerd.

Klopt, maar in de jaren '80 had je meer foute acts dan voordien (Milli Vanilli, Modern Talking, Bros, The Shorts ...).

edje1969 schreef:

➡️8 nummers.
Sunny,Fever,Take the heat off me,No woman no cry,Baby do you wanna bump➡️5 covers⬅️maar een paar toch echt goed gedaan. Sunny zit goed in elkaar met eigen beat en wat bedachte viool lijntjes wat later Mark Ronson gebruikte voor Ooh Wee. Baby do you wanna bump is gejat. Auteur "Zambi", pseudoniem voor Farian, terwijl het toch gebaseerd is op Al Capone van Prince Buster. Dezelfde zang is overigens al aanwezig in een andere "bump" plaat.
➡️Nog 1⬅️ eigen,eerder nummer van Farian voor zijn act/zangeres GILLA...dus "eigen cover".
Lovin' or Leavin.....was......Lieben und Frei sein....link:

Zo zijn dus alleen Daddy Cool en Got a man on my mind ➡️2 echt nieuwe nummers⬅️ op deze elpee.
Maar toch een goed debuut album.
Het volgende album,Love for Sale,is wellicht het beste Boney M. album.

avatar van gaucho
Disco Lover schreef:

Aha, die was het dus. Altijd al geweten dat Baby do you wanna bump was gebaseerd op een ouder nummer, datr ik in een ver verleden wel eens gehoord dacht te hebben. Nooit actief naar gezocht, maar inderdaad overduidelijk: Al Capone van Prince Buster.

Je kunt van Frank Farian zeggen wat je wilt: hij was zeker muzikaal en een goed producer (ik ben het met je eens dat Boney M-platen zeker voor die tijd een goede gekuidskwaliteit hadden), maar al dat jatwerk blijft toch wel een beetje onvergeeflijk. Nou jat iedereen in de popmuziek, en in de sample-industrie is het zelfs tot kunst verheven, dus op zich vind ik dat nog niet zo erg. Treuriger is natuurlijk dat Farian vervolgens overal zijn eigen naam onder zet (in dit geval het pseudoniem Zambi) en dus het geld opstrijkt, terwijl de originele componisten er niets aan verdienen.

Ongelofelijk eigenlijk dat hij er iedere keer weer mee weg kwam. Misschien kun je volhouden dat hij er in het geval van 'Bump' net voldoende aan veranderde om het tot een eigen nummer om te vormen, maar je zou toch verwachten dat Prince Buster er op zijn minst een co-vermelding aan over zou moeten houden. De blazersriff vormt toch het hart van het nummer.

Rivers of Babylon idem dito: er is maar weinig veranderd aan het origineel, afgezien van de discobeat en de steeldrums. Ik weet het: The Melodians baseerden hun versie op een letterlijke tekst uit de Psalmen, maar ik hoor zelfs overeenkomsten in de ad-libs, dus het is wel duidelijk waar Farian de mosterd vandaan haalde. En toch vermeldt het label van mijn single (jazeker, ik heb 'm) doodleuk Farian/Reyam als componisten. Al zijn er latere versies van de single waar de songwriters van The Melodians worden toegevoegd. Ik vermoed dat het tegenwoordig niet meer zo gemakkelijk zou gaan, nu de rechtszaken over royalties je om de oren vliegen (al dan niet terecht).

Trouwens wel grappig om in dat nummer van Prince Buster de quote te horen die ook in Gangsters van The Specials verwerkt zit. En dan heet de B-kant van die single uit 1964 ook nog One step beyond. Het is duidelijk dat niet alleen Boney M zich door dit nummer liet inspireren...

gaucho schreef:

Ook The Specials laten Prince Buster helemaal weg. Net achterhaald op de Engelstalige pagina van de singel:
Gangsters (song) - Wikipedia - en.m.wikipedia.org

Allicht is het mogelijk een tradditionele beat. In een special van het Duitse ZDF (Kultur,alle singels afgewisseld met intervieuw met Farian). "we vielen voor een Caribische beat" (of hoorden,iets in die trend).

.....de zang....nou ja,zo goed als het zelf klinkend...
volgende You Tube video... The Bump van Kenny (1975)...op het einde,vanaf 2:14...

Of wellicht andersom: ➡️zelfde : do you wanna bump⬅️
Dacht dat Baby do you wanna bump eind 1974 was opgenomen. Eind 1975 drong het door in Nl. en ook in België,The UK alleen een dance chart. Maar in bijvoorbeeld ook Brazilië werd het gereleased.
.....en.....
Een kort intervieuw met Farian over Rivers of Babylon en The Melodiens dat die ze (voor het proces) wat geld gaf als dank maar wel de componist blijft.....doorbladeren naar 20ste artikel (rest van de inhoud van het artikel bevat wat verdraaide info en onjuistheden).... Boney M – Toen gisteren nog vandaag was - gisterennogvandaag.com

avatar van LucM
Baby, Do You Wanna Bump was overigens maar een bescheiden hit en vrijwel volledig instrumentaal met enkele vocalen van Frank Farian.
De doorbraak van Boney M kwam er met de single Daddy Cool in het najaar van 1976 met de zangeressen Liz Mitchell en Marcia Barrett (beiden afkomstig uit Les Humphrey Singers) en boegbeeld Bobby Farell als danser.

LucM schreef:

Dacht nog dat GOT A MAN ON MY MIND ook een "interne cover" ( van Farian) was.
Dacht eerder door Gilla....kon niks vinden op haar 1975/1976 elpees...maar dacht ooit gehoord te hebben..
En ja!!
Het is......in een versie door Farian zelf als Schlagerzanger....B kant van Rocky..."Am Samtagabend"....

https://m.youtube.com/watch?v=9VoZl6MRc7c maar het nummer is behoorlijk bewerkt....tot reggea en nieuwe tekst (geen vertaling).....en stukken beter dan de Schlager versie.

Hoe compleet de ➡️Engelstalige Wikipedia pagina's⬅️ zijn! (pagina Take the heat off me)
Dacht dat al de elpees ook op de Nederlandstalige pagina stonden. Maar dus mooi niet/niet meer.

In Duitsland werd Baby,do you wanna bump wel op de tv ten toon gesteld:
o.a. Tijdens de grote oudejaarsavond/nieuwjaar party.
Zelf wel later op Top Pop gezien (vanaf Daddy Cool tijdens daadwerkelijke "live" Top Pop datums...vond voorheen Top Pop zo'n hippie programma en keek amper.)
En tijdens hit medley-optredens zoals Frank Farian Family (min of meer als Top Pop special,optreden aangekondigd door Ad Visser) en ook tijdens concert materiaal.
....maar....op de ➡️Nl. radio⬅️ heb ik het maar 2 keer gehoord: in een goude ouwe programma en in Het Platen Paleis op radio 2. Ook niet tijdens de hit tijd van het. (geen hilversum 3 aan,pas aan sinds zo'n 3 in 1 stereo set...in gezin op puber leeftijd)
Het succes:

Dacht België nr. 8 en Nederland nr. 12 (De Nationale hitparade).

avatar van Disco Lover
De voorloper van Baby,Do you wanna bump was een instrumentaal nummer met ook Prince Busters Al Capone als basis. Met als titel ➡️"Hey Dakar"⬅️
➡️Farian⬅️ onder pseudoniem als Zambi (componist) en onder Monfa (producer).

Een 1974/1975 ➡️studio project onder de naam ➡️Exodus.⬅️

Een of enige singel was AFRICA.
Met als B kant Hey Dakar.
De singel bereikte nummer 1 in Finland !

video:

.....and....
The single is even still to buy!

En ook nog eens Do you wanna bump als B kant op een ➡️Gilla seventy five music⬅️ singel....met extra vocals van Gilla)...onder "Do you want the bump" maar klinkt hetzelfde.
(Gilla,de disco/rock zangeres uit de Farian stal)

EVANSHEWSON schreef:

**1/2

Dat marjonetten gedoe valt wel mee.
Bobby was 35 jaar Boney M. en daadwerkelijk 35 jaar opgetreden.
Liz treedt nog steeds op.
Maizie treedt nog steeds op.
En Marcia sporadisch.
kortom:
de 4 waren sterk genoeg voor een eigen Boney M.
2 goede vocalisten in een 4 tallige groep valt mee.
En 2 optisch goed presterende leden.
En ook in hun glorie tijd was het toch echt Boney M. Live met een band. https://youtu.be/fsBpKtgaEUo