Het werd toch wel eens tijd om een berichtje te schrijven over een van mijn favoriete albums ooit:
Lang geleden, in 2002 om precies te zijn, sleutelde een straatschoffie uit Birmingham genaamd Mike Skinner in zijn slaapkamer een album in elkaar. Een album volledig bestaande uit goedkope UK Garage-beats, waarop Mike uit pure armoe zelf maar een beetje overheen praat-rapte met zijn vet Brits accent. Het resultaat: Original Pirate Material werd een revelatie en een van de grote cult-meesterwerken van vorig decennium. Waar de meeste artiesten kiezen voor ofwel vorm ofwel inhoud, daar slaagde Mike Skinner aka The Streets erin om vorm voor inhoud te laten werken en omgekeerd. Elk nummer is aldus een kleine sfeerimpressie over het leven van jongeren uit stedelijk Groot-Brittannië aan het begin van de 21ste eeuw, gedeclameerd in de taal van de straat en ondersteund door knullige maar aanstekelijke instrumentatie die een leven van stoned op je beurt wachten in de McDonalds en eenzaam naar huis wandelen na alweer een teleurstellende uitgaansavond oproept. Ontroerend maar ook grappig, net als het leven zelf. Soms wint een underdog wel eens.
De wereld van The Streets is een kruising tussen de ik-doe-het-omdat-ik-me-verveel-rusteloosheid van Trainspotting en de inner city-klunzigheden van The Inbetweeners door de ogen van een soort Brits equivalent van Luc De Vos. Een treurige muurbloem met stemmingswisselingen die slechts de helft begrijpt van wat hij analyseert. ‘Turn the page on the day, walk away’ opent Mike de plaat, maar het is iets waar hij gedurende de volgende 45 minuten nooit in slaagt.
Bijna elk jeugdcultureel aspect komt onder Mikey z’n telescoop terecht, van verveling in Geezers Need Excitement (‘it’s never going to be the Jackie Chan scene it coulda been’) en liefdesverdriet in It’s Too Late (‘Couldn’t see past the end of my beer what was getting near’) tot het bespreken van de vorige avond met de mates in Don’t Mug Yourself (‘A new day another morning after, leaning back on my chair in a greasy spoon cafeteria’). Verder wordt er ook veel gezopen, gerookt, gesnoven en gefeest, om met Stay Positive eerder wanhopig af te sluiten, als een neerslachtige man die over een brug loopt en zich plots afvraagt of hij er niet beter gewoon van kan springen alvorens gewoon verder te lopen. De scenario’s op zich zijn niks bijzonder, maar door de manier waarop Mike Skinner zijn zinnen intoneert en aan elkaar rijgt, worden ze episch in hun conventionaliteit. Hij probeert de Britse alledaagsheid nergens te ontstijgen, maar sluit ze net liefdevol in de armen.
En zo komen we tot de kern van wat dit album zo speciaal maakt. Het onbenullige groots laten lijken in diens kleinheid, Mike Skinner kon het één album lang als geen ander. Daarna werd het stukje bij beetje minder, totdat het gevaar van zelfparodie zodanig op de loer lag dat The Streets gewoon ophield te bestaan. Maar één goddelijk album viel alles op de juiste plek. En dat is meer dan genoeg geweest. Sta jezelf als het even kan toe om je te laten betoveren door dit unieke werkstuk.
(Dit bericht komt van mijn gloednieuwe muziekblog
The Irresistibles. Het is zeker niet de bedoeling dat al mijn blogposts op musicmeter terechtkomen, dus wie benieuwd is naar meer mag altijd de
facebook-pagina liken. Bedankt!)