Lenny Kravitz - Mama Said (1991)

Label: Virgin

1. Fields of Joy (4:03)

met Slash

2. Always on the Run (3:57)

met Slash

3. Stand by My Woman (4:16)
  4. It Ain't over 'Til It's Over (3:55)
  5. More Than Anything in This World (3:43)
  6. What Goes Around Comes Around (4:40)
  7. The Difference Is Why (4:48)
  8. Stop Draggin' Around (2:37)
  9. Flowers for Zoë (2:45)
  10. Fields of Joy [Reprise] (3:57)
  11. All I Ever Wanted (4:04)
  12. When the Morning Turns to Night (2:58)
  13. What the Fuck Are We Saying? (5:10)
  14. Butterfly (1:45)
  15. Light Skin Girl from London * (2:43)
  16. I'll Be Around * (2:56)
  17. Always on the Run [Instrumental] * (3:55)
  18. It Ain't Over 'Til It's Over [12" Remix Instrumental] * (4:38)
  19. It Ain't Over 'Til It's Over [12" Extended / Dub Version] * (8:08)
  20. Riding on the Wings of My Lord [Rough Demo] * (3:02)
  21. It Ain't Over 'Til It's Over [Home Demo] * (2:05)
  22. What the Fuck Are We Saying? [Home Demo] * (3:36)
  23. The Difference Is Why [Home Demo] * (3:53)
  24. Riding on the Wings of My Lord [Funky Vocal] * (3:39)
  25. Riding on the Wings of My Lord [Instrumental] * (3:02)
  26. Framed, Lying, Crying [Instrumental Segue] * (0:23)
  27. Stand by My Woman [Instrumental] * (4:19)
  28. Stop Draggin' Around [Live in Rotterdam] * (3:06)
  29. Always on the Run [Live in Rotterdam] * (5:25)
  30. Fields of Joy [Live in Rotterdam] * (4:19)
  31. Stand by My Woman [Live in Rotterdam] * (4:59)
  32. More Than Anything in This World [Live in Rotterdam] * (8:15)
  33. Always on the Run [Live in Japan] * (5:20)
  34. Stop Draggin' Around [Live in Japan] * (3:06)
  35. What the Fuck Are We Saying? [Live in Japan] * (5:19)
avatar van musicfriek
Absoluut mijn favoriete album van Lenny. Mooie pop/rocksongs met een retrojasje. Luister maar eens naar Stand By My Woman, ik moet dan vooral aan John Lennon denken. Alleen het nummer voor zijn dochter Zoe vind ik tenenkrommend. Track 4 heeft wat mij betreft de status classic al lang verdiend. En track 2 moet je gewoon keihard draaien, heerlijk!

avatar van Ronald5150
Na het fantastische debuut "Let Love Rule" komt Lenny Kravitz met "Mama Said" gewoon weer met een prima album. Toch vind ik deze wel een stuk minder dan "Let Love Rule". De eerste vier nummers zijn in ieder geval fantastisch. Gitarist Slash versterkt de gelederen op "Fields of Joy" en "Always on the Run" en dat zorgt voor een stevig rockgeluid. "Stand By My Woman" en "It Ain't Over 'Til It's Over" zijn mooie nummers in lijn met het debuut. In principe zet Kravitz dat geluid door op de rest van de plaat, maar ze voelen minder sterk aan. Meer van hetzelfde, teveel nadruk op het retrogevoel en dat gaat na verloop van tijd licht tegenstaan. Ook waagt hij zich aan vocale excessen, zoals "All I Ever Wanted" en dat vind ik gewoon niet mooi. Al met al is "Mama Said" een prima tweede plaat van Lenny Kravitz. Hij bevestigt hiermee zijn talent dat hij op "Let Love Rule" ten toon spreidde, maar het algehele niveau van het debuut wordt niet gehaald. Geen schande hoor, "Mama Said" is een plaat waar ik graag naar luister.

avatar van adri1982
Best een goed album van Lenny Kravitz, maar minder goed dan zijn voorganger 'Let love rule' uit 1989.
Het album 'Mama said' heeft wel als twee sterke openers: 'Fields of joy', een prachtige ballad en 'Always on the run' (met een zeer goede gitaarsolo van Slash), maar 'Stand by my woman' vind ik wat slapjes. 'It ain't over 'til it's over' is daarin tegen wel weer een mooi nummer. Bij 'What goes around comes around' krijg ik het idee dat Lenny Kravitz veel naar Curtis Mayfield heeft geluisterd (het nummer doet me denken aan 'Supafly'). In 'The difference is why' is door het gitaarwerk duidelijk het Kravitz-gehalte duidelijk te horen, en ook the reprise van 'Fields of joy' is goed gedaan, evenals 'What the fuck are we saying'.
De rest op dit album is wat minder. 3,5*.