Wu-Tang Clan - The W (2000)

Label: Loud

1. Intro (Shaolin Finger Jab)/Chamber Music (4:26)
  2. Careful (Click, Click) (4:56)
  3. Hollow Bones (4:56)
  4. Redbull (3:53)

met Redman

5. One Blood Under W (4:11)

met Junior Reid

6. Conditioner (5:32)

met Snoop Dogg

7. Protect Ya Neck (The Jump Off) (3:58)
  8. Let My Niggas Live (4:29)

met Nas

9. I Can't Go to Sleep (3:35)

met Isaac Hayes

10. Do You Really (Thang, Thang) (5:22)
  11. The Monument (2:38)

met Busta Rhymes

12. Gravel Pit (4:51)
  13. Jah World (7:36)

met Junior Reid

avatar van Niek
Hmm, ik zie dat je gelijk hebt ja. Toch vind ik constatering mooier ...

EPMD
Mmm... dat ik nog niet heb gestemd op deze.. Deze vind ik beter dan 8 diagrams en Iron Flag. En even goed als Forever. Daarom 4*

avatar van Deck36
Ik vind het zo vreemd dat veel mensen dit album zo minder vinden Het is gewoon een knaller van jewelste met een heerlijk donker sausje.

favoriete nummers: Careful(Click Click), Conditioner

avatar van discipline
Ik snap niet dat sommige mensen dit zo'n slecht album vinden ik persoonlijk vind het geweldig met zeker een paar dikke uitschieters en geen 1 nummer is echt slecht. Het vetste nummer op dit album vind ik zeker The Monument heerlijk geproduceerd door The Rza

zéér goed album, hoe vaker je em luistert hoe beter. Dat is ook wel te zien aan een aantal reacties hier. Vind eigenlijk elk nummer goed met als uitschieters hollow bones en conditioner.

avatar van Niek
Boards46 schreef:
met als uitschieter hollow bones
Hollow Bones is absoluut een van de beste hiphoptracks van afgelopen decennium. Geniale track!

avatar van Weirdo Wizzy
Toch jammer dat een clan bestaande uit 9 rappers zich op helft van de nummers laat bijstaan door gastartiesten. Nergens voor nodig lieten ze zelf al zien op hun debuut. Ik vind die typische groepsnummers ook de beste op dit album: Careful, Protect Ya Neck en Gravel Pit! Staan erg toffe nummers op dus maar ook wel wat nummers die me erg weinig doen. Zoals I Can't Go To Sleep vind ik niet erg prettig om naar te luisteren.

De Schaafkaas
Na het matige Wu-Tang Forever is dit toch wel een sterke comeback van de heren. Klinkt allemaal erg experimenteel en simpel (wat niet negatief bedoeld is).

avatar van RebelINS
Jordy schreef:
Erg pijnlijk om te zien tot welke matigheid de Wu hier gezonken is. Redbull en The Jump Off vond nog wel erg leuk, maar verder....

Zo 6 jaar naar jou geplaatste bericht een reactie van mij hierop

Waarom vind je het album zo matig? Ik vind er op 'Do You Really' eigenlijk geen slecht nummer op staan. Daarbij komt nog eens dat het album echt klinkt als één geheel naar mijn mening.

Nou ja ieder zijn eigen smaak natuurlijk maar ik vind dit zeker geen slecht album.

avatar van KILLERBEE99
Wel een oke album, maar m'n punt zal denk ik wel omhoog gaan net als die bij z'n debut in een keer omhoog ging toen ik die de 2de keer luisterde.

Top nummer van het album vind ik Gravel Pit...

avatar van Lexicon Devil
Middelmaat. Dat Gravel Pit als beste track wordt gezien zegt al genoeg.

avatar van JLjuju
Dat snap ik overigens ook niet. Vind het wel een grappig nummer, maar niet meer dan dat.
Hollow Bones bijv. is veel beter.

avatar van ThingMan
Ik vind dit wel een lekkere plaat van de Wu. Staan zeker een paar lekkere nummers op. Had laatst nog Do You Really op staan in de auto. Lekker nummer. Protect Ya Neck (jump off) vind ik ook relaxt om te draaien.

avatar van Timmie
ik heb nu 3 nummers van dit Wu-tang album gehoord! en ik ben zeer positief (conditioner, gravelpit, I can't go to sleep) wat is I can't go to sleep een geniaal nummer zeg! Ik vind dit tot nu toe zeker goed wu-tang clan bevalt me wel ik heb alleen hun eerste album en nu dit. wat is nog meer goed?

avatar van MAS
MAS
Op elk Wu-Tang album staan wel wat vette nummers. Als ik jou was zou ik hun tweede album Wu-Tang Forever eens proberen.

avatar van Bedorvenkebab
En daarop zou ik willen aanvullen dat de eerste solo albums meer als Enter The Wu klinken (Liquid Swords, OBFQL, Tical, Ironman), die zijn wat rauwer. Vanaf ongeveer 1996 gaat de sound meer de kant op zoals je die hier kunt horen.

Overigens vind ik dit een redelijke CD van de Wu, maar ze hebben veel beter werk geleverd. Ben zelf dan ook meer fan van hun beginperiode. Af en toe een hoogtepunt, zoals verwacht levert Deck zijn laatste echt goede verses:

Made 'em throw they hands up, but then lay flat
Rat pack eat up, the average alley cat
Prepare for the impact when we contact
Known to drop backs that crack your hard hat

Careful, Protect Ya Neck (The Jump Off) en Let My Niggas Live zijn erg goed, maar helaas staan er teveel matige nummers op om het op te kunnen nemen tegen de eerste twee groepsalbums.

avatar van MAS
MAS
Bedorvenkebab schreef:

Helemaal niet aan gedacht. Die zijn inderdaad ook zeker de moeite waard. Dat geld ook voor de eerste van ODB (maar daar moet je van houden) en in mindere mate het Bobby Digital album van RZA.

avatar van toris
Ik kende enkele nummers van dit album, en die vond ik erg vet. Ik wil dat album dan ook al een behoorlijke tijd beluisteren.

Maar wat een tegenvaller zeg! 3 leuke tracks: Protect Ya Neck ( the Jumpoff ), Do Ya Realy en gravel pit, maar dit zijn dan ook wel ECHT vette tracks. De rest van het album vind ik maar niks. Vooral Ghostface is echt verschrikkelijk bezig op dit album met zijn zeikstem. I Can't Go to Sleep vind ik echt niet om aan te horen, ik snap niet waarom dat nummer hier goed wordt gevonden. Ik heb ook het gevoel dat ik bepaalde leden nauwelijks heb gehoord.

Ik ben misschien iets te negatief. Er staan best een aantal redelijke nummer op waarvan de 3 eerder genoemde bangers. Door deze nummers zit er nog net wel een 3* in, hoewel dat ook 2.5 had kunnen zijn, zit er net tussenin. Toch erg jammer.

avatar van Timmie
I Can't Go to Sleep vind ik geweldig .

avatar van Kossy
Ik wilde net ong. hetzelfde zeggen. Meesterlijk nummer, erg vet gedaan!

avatar van toris
wat er goed aan is, is mij compleet onduidelijk. Wat een ongelofelijk kutnummer, zoiets luister je toch niet voor je lol?!

avatar van Weirdo Wizzy
Kmoet zeggen dat ik het wel een beetje met je eens ben ja. Instrumentaal is ie goed (maar ja die credits gaan toch naar Isaac Hayes) en WTC bleert er een beetje doorheen. Ik vind het ook geen hoogvlieger

avatar van MJ_DA_MAN
toris schreef:
Ja wel, en het origineel ook.

avatar van Timmie
De muziek is ook het vetst eraan maar de stemmen passen ook gewoon en die zijn ook goed.

avatar van xrockerx
moet ik deze checken?

eerste plaat is classic...tweede is heel goed

maar toen ik Gravel Pit hoorde haakte ik af!

avatar van ThingMan
Tuurlijk moet je deze checken. Je bent Wu-Tang fan of niet. Tuurlijk waren de eerste 2 lp's beter. Maar buiten Gravel Pit om zijn er op deze plaat ook relaxte songs zoals Do You Really, Careful, Protect Ya Neck, Let My Niggas Live en de extra song na Jah World genaamd Clap.

Ik vond dit album wel relaxt, maar het is een mening en smaak.

avatar van kobe bryant fan
I Can't Go To Sleep is wel een goede song maar dat telt alleen voor de beats en de lyrics want de flow is deze keer vindt ik veel te melig.

avatar van Nr.4
Sterk album toch wel. Lekker duistere sound en ik ben sowieso fan van die Jah World track.

Rudi1984
12 jaar na dato nog steeds m'n favoriete groepsalbum van de Wu. Ze hebben allemaal hun momenten, maar dit is de enige die ik keer op keer van begin tot eind draai. Ik vind het vooral erg gaaf hoe ze hier nieuwe geluiden laten horen zonder dat het geforceerd overkomt: ze lijken erg in hun element te zijn. En qua RZA-beats is dit ook een van m'n favorieten, soloalbums meegerekend.

avatar van Oortrommel
Een tikkeltje mainstream voor een groep die doorgebroken was met één van de meest experimentele hiphopplaten ooit. Features met Snoop Dogg, Redman en Busta Rhymes zijn waarschijnlijk puur vanuit commercieel oogpunt gedaan.

Desalniettemin ga ik verder niet muggenziften over deze plaat, want dit is toch stukken beter dan de dubbel cd die 3 jaar eerder is uitgebracht.