Wu-Tang Clan - The W (2000)

Label: Loud

1. Intro (Shaolin Finger Jab)/Chamber Music (4:26)
  2. Careful (Click, Click) (4:56)
  3. Hollow Bones (4:56)
  4. Redbull (3:53)

met Redman

5. One Blood Under W (4:11)

met Junior Reid

6. Conditioner (5:32)

met Snoop Dogg

7. Protect Ya Neck (The Jump Off) (3:58)
  8. Let My Niggas Live (4:29)

met Nas

9. I Can't Go to Sleep (3:35)

met Isaac Hayes

10. Do You Really (Thang, Thang) (5:22)
  11. The Monument (2:38)

met Busta Rhymes

12. Gravel Pit (4:51)
  13. Jah World (7:36)

met Junior Reid

avatar van VforVictor
Leuk album meer niet, vernieuwende shit maar niet altijd beter, misschien zijn de leden van Wu-Tang toch een verkeerd pad opgegaan met deze cd, creatief ist allemaal, maar vaak te moeilijk en die vage middenstukjes met in 1x een andere beat vind ik nix, voorderest staan er wel nummers op die je bij blijven als: Gravel Pit, Proteck ya Neck, Do You Really, The Monument en Careful, ik geef de cd een 3,5 omdat Wu-Tang toch altijd scherp komt

avatar van bver
Ook voor mij was dit album een groeiertje. In het begin was ik wat ontgoocheld, maar dat gevoel helde stelselmatig over naar enthousiasme, 2 keer luisteren is echt niet genoeg! Mijn favoriete track is "Protect Ya Neck" waarin ik vooral de inbreng van U-God heel erg goed vind. Vanaf dan gaat het nummer ook een andere richting uit en die variatie vind ik geweldig!
Ik weet niet of de meesten hier ook "Jah world" volledig hebben uitgeluisterd, want na een minuut of 4 verschijnt er ook nog een vette hidden track! Het refrein is iets met "clap", ik weet niet of dat ook de titel is van dat nummer?

Alleszins, een 4-tje voor het gehele album!

bver schreef:
De hidden track heet idd Clap.

KSPR
Tsja, dat begin vind ik op Redbull na echt vre-se-lijk. Daarna wordt het wat beter...

3 sterretjes dan maar.

Relax
KSPR schreef:

3 sterretjes dan maar.

Beluister het vaker dan, dit is echt een groeialbum.

eazyfan
Bij mij is dit album gegroeid en gezakt, ik raak momenteel ook niet echt hoger dan 3*, Redbull en Protect Ya Neck (The Jump Off) zijn toppers, de rest doet me bar weinig.

avatar van thomzi50
Zelden ben ik zo teleurgesteld bij herluistering. Heb dit album vroeger vaak geluisterd, maar toen ergerde ik me geen seconde aan de gastoptredens van Busta Rhymes, Nas en Snoop Dogg. Nu is het tegendeel waar (hoewel ik Conditioner nog wel leuk vind) en vind ik het ronduit geforceerde, oninteressante samenwerking. Leuke momenten staan er zeker op, maar een goed album is dit echt niet - zoals ik altijd heb gevonden. Van 4 naar 3 sterren.

avatar van Reijersen
'I Can't Go to Sleep' is echt heel erg cool, maar verder is het vrij middelmatig. Maar misschien ligt de hiphop van Wu-Tang me niet zo (al vind ik de dubbelaar Forever wel erg cool).

3 sterren.

avatar van Monkeypriest
Een super plaat, met oa Gravel Pit en Protect Ya Neck

avatar van freddze
Trollbericht en scheldreacties erop verwijderd

avatar van MJ_DA_MAN
Worden ''troll-stemmen'' niet meer verwijderd? En ja, ik weet dat je nu gaat beantwoorden in de trend van dat je niet direct kan opmerken dat ie de plaat niet heeft beluistert e.d., maar met zijn argumentatie lijkt het me dus duidelijk een haatstem. Maar goed, zoveel maakt het verder niet uit gezien het gemiddelde er toch niet door wordt beïnvloed vanwege de vele stemmen.

avatar van JLjuju
Ik vind dit maar n matig album. Er zitten wel wat vette tracks op, maar t merendeel is allemaal maar matige shit.
Dopeste track: I can't go To sleep of One Blood Under W, gewoon een vette track, beat is dope. The Jump Off is ook een vet nummer.

avatar van Niek
Tsja, ik heb al vaker mijn onbegrip voor dit gemiddelde laten blijken, en dit is geen poging mensen hun mening te laten herzien, ik wil gewoon even kwijt wat ik goed vind aan deze plaat en dat is met name de productie. Chamber Music, Hollow Bones, Redbull (met ook heerlijke Redman), Conditioner, Protect Ya Neck Jump Off, Let My Niggaz Live, I Can't Go To Sleep (ontzettend gecoverd maar daarom niet minder vet) en Do You Really vind ik van topkwaliteit. Verder vind ik de andere tracks - One Blood en Jah World na (heb het niet op Junior Reid denk ik) - allemaal sowieso vermakelijk en ook goed in het geheel passen. Ik twijfel tussen een 3,5 en 4 en ga voor de laatste aangezien deze al zolang op mijn plank staat en nog altijd daar vanaf gepakt word om in de cdspeler te verdwijnen.

tuktak
the w is een onsamenhangend album dat neigt op het ene been van historie en het andere van commercieel succes. dit album weet geen kant te kiezen en kiest daarom maar een soort van om en om achtig concept. de ene track bevat de echte oude wutang elementen, volgende weer de commerciele en overgeproduceerde riedeltjes die gewoon niet goed uitpakken.
niet voor niets dat protect ya neck en i cant go to sleep de meeste stemmen ontvangen, rauw en krachtig.

avatar van Niek
Welke nummers vallen volgens jou dan onder overgeproduceerde riedeltjes?

avatar van Kos
Kos
Opvallend eigenlijk hoe Deck Careful weer helemaal ript. Altijd de beste in die posse cuts.

avatar van schizodeclown
Vroeger doodgedraait, en hoewel zoals verwacht een beetje minder in waardering geworden, vind ik het niet zo'n wanproduct geworden.

Als je het vergelijkt met Enter the Wu is het magertjes, maar ik vergelijk eigenlijk elke Wu-release daarmee, daar moet ik echt mee ophouden dus.
Deze plaat is aardig mainstream, maar niet cliche 13 in een dozijn, toch wel inventief, niet goedkoop.
Dan heb ik het eigenlijk vooral over de muziek zelf, want de raps vallen me zo nu en dan wel tegen.

Chamber Music, Protect Ya Neck, I Can't Go to Sleep, Do You Really (Thang, Thang), en de eerste 4 minuten van Jah World staan nog steeds fier overeind, Hollow Bones was de enige track die ik destijds skipte,terwijl ik de beat nu gewoon relaxed vind.
En nog een speciale vermelding voor Careful (Click, Click), nog altijd geniale duistere sfeer

Do You Really (Thang, Thang) veruit de beste track op dit album!

avatar van Kill_illuminati
Gravel pit en Protect ya neck (jump off) beloofd al goeds.

avatar van dj maus
Best een aardig hiphop-album. De gebruikte samples zijn niet altijd origineel, maar wel effectief ingezet. ("Hollow Bones" bijv.) Goede, volle productie en interessante gasten. En Gravel Pit was een erg leuke single.

avatar van JLjuju
Mening veranderd, begin deze steeds vetter te vinden.
Hollow Bones is een geweldig nummer, net als One Blood Under W.

avatar van No Surrender
Jah World en Can't Go To Sleep vind ik de twee beste nummers van Wu Tang... ja verklaar me maar voor gek

avatar van thomzi50
Een klein jaar geleden uitte ik nog mijn zwarte teleurstelling bij herluistering, en hoewel veel gastrappers inderdaad niets toevoegen, staan er genoeg leuke tracks op de plaat. Gravel Pit is een klassieker, Conditioner is meesterlijk, Careful (Click, Click) is geweldig en Chamber Music mag er zijn.

avatar van royals
Jammer dat deze zo ondergewaardeerd is. Man die flow van Ghost en RZA op I can't go to sleep, Hollow Bones en Jah World en Nas op Let My Niggaz live! Prachtig meeslepend. En die onheilspellende beat van Careful.
Alleen Protect Ya Neck en Condtioner hadden voor mij niet zo gehoeven maar ik juich de rauwere productie en samenwerkingen met Redman, Nas en Isaac Hayes alleen maar toe.

avatar van royals
No Surrender schreef:

Ik juich je toe

avatar van Niek
And just because my outfit match don't make me pretty

Ik weet niet waarom, maar vind dat echt briljante zin.
Heerlijk album..

avatar van Filibie
Man dit album is hier blijkbaar zwaar ongewaardeerd!
Mijns inziens hoort dit album perfect in het rijtje van genialiteit dat The Wu weet te maken...

De Intro is perfect,Careful is zo mooi donker,Hollow Bones is geniaal simpel, Redbull is een gemakkelijker nummer, vind het 1 van de mindere nummers op het album (in tegenstelling tot de meerderheid blijkbaar) Ook vind ik Meth zijn verse hier tig keer beter dan die van Red...

One blood under W is een iets zwakkere track , maar nog altijd zeker niet slecht.
Conditioner is alweer geniaal,gevolgd door Protect Ya Neck, weer een iets gemakkelijkere en meer typische track , maar dat doet zeker ook niet af aan de genialiteit (die beat )
Let my niggas live valt iets onder het gemiddelde vind ik , maar nog steeds een zeer goede track.
I can't go to sleep is een prachtige track , die emotie...
Do you really is dan weer iets volledig anders, ook prachtig nummer.
The monument vind ik een mindere track...
Gravel pit is wel catchy maar dat is een eigenschap die ik niet in een Wu-nummer zoek, niets voor mij dus...
Om af te sluiten met Jah world, 1 van de mooiste tracks van de cd...

Kortom : 13 nummers , waarvan ik er 8 geniaal vind en 3 zeer mooi
=> 4.5

Edit: het is wel een groeiertje... Heb de cd nu misschien al 6 jaar en het is nu pas dat ze pas volledig tot haar recht komt

avatar van P Jay
Ik heb dit album al erg lang in bezit en nooit echt goed naar geluisterd, want ik herinnerde me het als een slecht, onsamenhangend album dat helemaal niet die Wu-sfeer had. Toch maar eens goed herbeluisterd en tot de constatatie gekomen dat dit album zeker kwaliteit bezit.

Wu-Tang Forever had producties die wel typisch '97 klonken en daarom wel "vernieuwend" waren tegenover Enter the Wu of vorige solo-releases. Maar dat moet toch eerder gezien worden als een natuurlijk evolutie dan échte inventiviteit. De beats waren steengoed en creëerden een heerlijk duistere sfeer, maar waren niet zo origineel als wat RZA op The W hier laat horen. RZA experimenteert hier meer maar probeert nog altijd een zekere eenheidssfeer te scheppen. Daarom is het ook logisch dat mijn eerste luisterbeurt in 2001 of zo vrij dramatisch was, maar ik had dit album op mij moeten laten groeien in plaats van het jaren lang links te laten liggen.

"Chamber Music" is gewoon een erg leuke harde Wu-track zonder veel franjes, met een snel tempo en goede raps. "Careful" is wél origineel: wat'n een paranoïde sfeer met allerlei vage en creepy dissonante geluidjes. "Hollow Bones" heeft een soulvolle en teneergeslagen sfeer en is totaal iets anders dan twee voorgaande nummers. Erg sterke flows hier op een muzikaal sterke beat. "Redbull" heeft een simpelere productie met indringende violen en een heerlijke Redman. De sporadische drumsample maakt het écht af. "One Blood Under W" breekt weer helemaal met het voorgaande nummer. Bombastische blazers openen dit nummer en daarna horen we reggaetoaster Junior Reid die zijn ding doet waarna de productie wat kalmeert tijdens de strofes met een zachte gitaarriff en Masta Killa met zijn trage flow. Geen absolute hoogvlieger maar zeker een aardig nummer en wederom een bewijs van de stilistische diversiteit. "Conditioner" is een knotsgek nummer met ODB en Snoop, wat behoorlijk leuk uitpakt. Een Wu-album zonder een gekke ODB-bijdrage is ook maar niets.

"Protect Ya Neck" is bijlange niet zo goed als de gelijknamige klassieker van op Enter the Wu maar is wel erg degelijk. Met dezelfde sample als "Rampage" van EPMD en "Step to the Rear" van Brand Nubian wil RZA hier ontegensprekelijk een Golden Age-sfeer neerzetten. Leuke verademing in het midden van de cd. De 9 MC's zetten hun beste beentje voor op de "Triumph" van dit album. Ook de beatwisseling is leuk gedaan. "Let My Niggas Live" klinkt productioneel eigenlijk best kaal maar is wel origineel. Lage bastonen van een trombone die eigenlijk een basslijn vervangen, conga percussie en tamborijntjes scheppen een duistere "gevaarlijke" sfeer voor Rae, Deck en gast-MC Nas, een hoogtepunt. "I Can't Go to Sleep" doet me denken aan Pretty Toney Album van Ghostface: met een bijna wenende Ghost die "croont" op gesamplede soulmuziek. Isaac Hayes zijn stem is heerlijk. "Do You Really" is een heerlijk nummertje: snel tempo, triomfantelijke sfeer en flows als helder water van de Clanleden. "The Monument" vind ik niet goed, de beat ligt me niet, klinkt té in elkaar geflanst zonder muzikale eenheid. "Gravel Pit" is wat gelikter en "commercieel" maar blijft wel een erg aardig nummer. The Wu bewijst hier dat ze ook een stijl voor een wijder publiek aankunnen. "Jah World" is een traag nummer vol melancholie, goede inhoud en weer de stem van Junior Reid: wederom een sterk nummer.

De 9 MC's zijn ook hier weer in topvorm (alleen Cappadonna en Raekwon weten mij niet altijd te bekoren). Het valt bijna niet meer op, want op de Clansmen kan je altijd rekenen voor sterke flows en scherpe regels. The W is een creatief album, wat logischerwijze enkel misstappen met zich meebrengt. RZA probeert verschillende geluiden uit maar behoudt de rauwheid meestal (!) waarop de MC het best tot hun recht komen. Ondanks alle lof missen sommige nummers toch wel dat vleugje genialiteit zoals de Wu-nummers begin jaren '90. Het is wel origineel maar het "pakt" minder en de kwaliteit lijkt vaak af te vlakken. We krijgen hier "ijzersterke en originele middelmatige nummers", het is een paradox, maar zo kan ik het best omschrijven. Ik geef een voorbeeld: "Let My Niggas Live" steekt wel ingenieus in elkaar, maar is qua concept, sfeer en rhymes toch maar een gemiddelde song. Daarom zet ik'm nu toch maar op een dikke 3,5* die wel 4* kunnen worden.

P Jay schreef:
constatatie
Constatering . Verder ben ik blij dat je dit album eindelijk op waarde kan schatten. Nu de rest van de wereld nog...

avatar van MJ_DA_MAN
Constatatie is ook correct .

Maar leuk om te zien dat de plaat wederom voor iemand een groeier is .