Meat Loaf - Bat Out of Hell II (1993)

Alternatieve titel: Back into Hell

Label: MCA

1. I'd Do Anything for Love (But I Won't Do That) (12:00)

met Mrs. Loud

2. Life Is a Lemon and I Want My Money Back (8:00)
  3. Rock and Roll Dreams Come Through (5:51)
  4. It Just Won't Quit (7:21)
  5. Out of the Frying Pan (And Into the Fire) (7:24)
  6. Objects in the Rear View Mirror May Appear Closer Than They Are (10:16)
  7. Wasted Youth (2:41)
  8. Everything Louder Than Everything Else (8:00)
  9. Good Girls Go to Heaven (Bad Girls Go Everywhere) (6:53)
  10. Back into Hell (2:46)
  11. Lost Boys and Golden Girls (4:29)
  12. Bat Out of Hell [Live] * (12:11)
  13. You Took the Words Right Out of My Mouth [Live] * (6:42)
  14. Everything Louder Than Everything Else [Live] * (9:19)
  15. Objects in the Rear View Mirror May Appear Closer Than They Are [Radio Edit] * (5:01)
  16. I'd Do Anything for Love (But I Won't Do That) [Single Edit] * (5:25)

met Mrs. Loud

17. Rock and Roll Dreams Come Through [Radio Edit] * (4:00)
  18. Life Is a Lemon and I Want My Money Back [Radio Edit] * (4:46)
  19. Objects in the Rear View Mirror May Appear Closer Than They Are [Wild Bomb Mix] * (6:01)
  20. I'd Do Anything for Love (But I Won't Do That) [Longer but Not as Long as the Album Version] * (7:52)

met Mrs. Loud

21. Life Is a Lemon and I Want My Money Back [Ty Cobb Edit] * (5:52)
  22. Objects in the Rear View Mirror May Appear Closer Than They Are [Wild Car Mix] * (7:40)
  23. Rock and Roll Dreams Come Through [Knute Rockne Edit] * (5:28)
  24. Life Is a Lemon and I Want My Money Back [1998 Remix] * (8:07)
totale tijdsduur: 1:15:41 (2:44:05)
Bat out of hell 2.......beetje overbodig vond ik: maar mooi dat het een enorme hit opleverde. Meat Loaf flikte het dus opnieuw.
Het is makkelijk afgeven op deze bombastische muziek, maar de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het niet eens zo heel beroerd is; het doet me niet zo veel, maar dat is toch wat anders

avatar van Dielie
"I'd Do Anything for Love (But I Won't Do That)", prachtnummer! Was er indertijd zot van en nu vind ik het nog altijd mooi, de rest van de plaat ken ik niet, ik had Bat Out Of Hell I. Da was/ is ook ne klassieker.

avatar van Eddie
Er staan nog wel meer prachtige nummers op deze plaat 'Life is a lemon' en 'everything louder than evrything else' mogen er ook zeker zijn. Persoonlijk vind ik Bad out of hell I beter. ik vind het hele ...uot of hell een beetje uitgemolken (er is ook al een verzamelaar Hits out of hell en ik geloof ook een DVD met een soortgelijke titel)

Voor mij het Ultieme Meat album met alleen maar hoogtepunten.

ellenlange songs die als een soort Film epos a la Ben Hur of Gladiator aan je oor voorbij trekken.

Dim
Het kan niet anders of dit is het album met de langste gemiddelde tracktitels. Overigens vind ik dit album geen meesterwerk, maar best prettig in het gehoor liggend. Ik zit rond de *3.

avatar van Eddie

avatar van Sinner
Jazper schreef:

Die heeft veel kortere.

Die wel. Deze niet. Ongekroonde koningen van de absurde song titels.

Inderdaad een geweldig album met 11 goede songs. Het enige dat een beetje afbreuk doet aan de cd is dat het voor een merendeel uit gerecycled materiaal bestaat.

avatar van Poeha
Sinner schreef:

Die wel. Deze niet. Ongekroonde koningen van de absurde song titels.

Jee, kunnen ze die wel allemaal onthouden?
Ik dacht ook dat BOOH II lange track titels had!
En dat zijn nog normale woorden allemaal!

Maar over het album.
Gewoon fantastisch!

Geweldige tracks over het algemeen gezien!

Verhoogd naar 4*

eigenlijk beter dan deel 1

knight3
Life is a Lemon is zo zwak en toch staat het regelmatig op de setlist! Voor de rest een goede cd, alhoewel de versies van Steinman/Pandora's Box beter zijn...

1,0
Wat een deceptie toen ik deze plaat kocht. Ik had Bat out of Hell in gedachten (wereldplaat), maar dit is alsof je een kop koffie drinkt terwijl je vergeten bent een nieuwe Senseo pad erin te doen. Snel vergeten dus.

avatar van Tribal Gathering
Grappig, Bat out of hell doet me, op het titelnummer na dan, niet zoveel.

Maar dit is zo'n grandioos lekker over the top monsteralbum. Alles klinkt naarmate de nummers langer duren steeds vetter, meer over the top en zinnen worden soms tot in den treure herhaalt, maar het geeft allemaal niets. Deze cd kan het hebben.

En toen kwam Welcome to the neighborhood en was het sprookje over.

avatar van Nightrider
Sinner schreef:

Die wel. Deze niet. Ongekroonde koningen van de absurde song titels.

Deze doen er nog wel een schepje bovenop wat betreft absurde titels

Wat een fantastische gitaar in Life is a Lemon.

avatar van Rockfan
Leuke plaat,maar Bat of hell deel 1 is beter. punt.

avatar van Peter©
0,5
Totaal overbodig album, aangezien vrijwel alle tracks "gejat" zijn van een eerder album van songwriter Jim Steinman, die ook verantwoordelijk is voor de orginele versie van Bad out of Hell. Beetje jammer allemaal..

0,5 sterren voor de moeite die is gedaan voor het jatwerk..

avatar van Tribal Gathering
In dit geval valt het jatten, denk ik, wel mee. De meeste nummers zouden al veel eerder op een album van Meat Loaf komen. Dankzij de alom beruchte creatieve meningsverschillen (lees : waarschijnlijk het opgeblazen ego van Meat Loaf) kwam dat album er niet en nam hij de nummers maar zelf op.

En zeg nou zelf, eigenlijk kan toch niemand anders deze nummers uitvoeren.

avatar van Peter©
0,5
Tribal Gathering schreef:
...En zeg nou zelf, eigenlijk kan toch niemand anders deze nummers uitvoeren....

Je bedoelt hopelijk Jim Steinman !?

avatar van chansadres
Peter© schreef:

0,5 sterren voor de moeite die is gedaan voor het jatwerk..

Misschien dat je het niet weet maar Jim Steinman schrijft niet voor artiesten. Jim Steinman maakt musicals. Bat out of Hell 1 is bijv. een compilatie van nummers uit de musical Neverland (inderdaad over Peter Pan).

In de tussentijd heeft Steinman veel musicals geschreven en die zijn geschrapt. De liedjes uit die musical bewaard hij want de meeste nummers zijn niets mis mee en zijn vaker te gebruiken.

De cd van Jim Steinman zou eigenlijk worden ingezongen weer door Meat Loaf. Deze had echter stemproblemen dus kon dat niet meteen doen. Daarom heeft Jim hem zelf ingezongen en dat was een fout volgens hemzelf. Hij is geen zanger.

Bij Bat out of Hell 1 en 2 pakken ze gewoon alle liedjes die Jim heeft geschreven en kiezen er verschillende uit die ze de beste vinden en die nemen ze op.

Bat out of Hell III bevat trouwens nummers uit de musical Batman (ook niet doorgegaan) en uit zijn film Wuthering Heights.

Ook de andere hits zoals No Matter What van Boyzone en Total Eclipse of the Heart van Bonny Tyler vinden oorsprong uit een Steinman Musical.

Veel mensen gooien het op één hoop maar ik hoor duidelijk verschil tussen 1 en 2.

1 gaat vooral over jong zijn. Wild uitdagend
2 is volwassener. Gaat over de dood.

Je hoort het ook aan het geluid. Waar deel 1 heel hoopvol en vrolijk is, is deel 2 vooral donker en zwaarder.

Vroeger was ik aanhanger van de Bat 1 fanclub maar met de jaren word ik steeds meer getrokken naar de Bat 2 kant.
Ik vind die tracks veel beter in elkaar zitten. Vooral de ballads Objects, It just won't quit en R&R Dreams zijn meesterlijk mooi.

De rockers rocken veel harder in Life is a lemon en Out of the frying pan. De hitsingle I'd do anything for love maakt het allemaal af.

Een dikke 5* waard!

avatar van Peter88
Staan enkele goede songs op, zoals Rock 'N Roll Dreams Come Through (met een jonge Angelina Jolie in de videoclip).

Ik ga er mee accoord wat het 'jatten' betreft, alleen vind ik naar mijn mening dat dit album geweldig is. De songteksten van Jim Steinman zijn geweldig en eigenlijk niet echt gejat. Hij gebruikt meermaals zijn eigen geschreven werken in verschillende albums van Meat Loaf, waardoor het lijkt alsof alles gejat is.
Meat Loaf is een van mijn favoriete groepen en dit is zijn beste album.
Een 5.0 krijgt hij van mij!

avatar van Rockfan
Iemand bekend met de dvd Live met een symphonisch orkest?

Deze dvd blies mij uit mijn stoel.......echt geweldig

avatar van LucM
Meatloaf had ik allang afgeschreven toen hij opeens op de proppen kwam met "Bat Out of Hell II" dat klinkt als een vervolg op zijn succesalbum uit 1977. In samenwerking met Jim Steinman weet Meatloaf het debuut ook zeer dicht te benaderen vanwege de kamerbrede, afwisselende en ijzersterke composities en de volvette, bombastische sound dat goed bij hem past en bovendien was hij erg goed bij stem.
"I'd Do Anything for Love (But I Won't Do That)" werd een nr.1-hit maar "Rock and Roll Dreams Come Through" en "Good Girls Go to Heaven (Bad Girls Go Everywhere)" vind ik even sterk.
Opvolger "Welcome to the Neighborhood" was een herhalingsoefening, nadien ben ik weer afgehaakt.

Geslaagd tweede deel van Bat, al vind ik Life is a Lemon erg zwak. En uitgerekend dat nummer staat 4x op de speciale uitgave.

Altijd gewaagd om je aan een vervolgconcept album te wagen . Het doet mij te vaak denken aan een film die zo nodig een vervolg moet hebben , pakt vaak niet goed uit .
Het was toendertijd de comeback van Meatloaf . Dit zou waarschijnlijk ook de enige manier zijn om de brulboei weer in de spotlights te krijgen . Missie geslaagd want het album werd goed verkocht . Marketing technisch dus slim .
Bat Out Of Hell II dus . Hij haalt het zoals verwacht niet bij de eerste uit 1977 alweer . Maar eerlijk is eerlijk deze plaat stelt niet teleur .
De produktie is vet , de songs, ondanks de overmaat aan bombast , vanouds sterk . Het is allang niet meer verrassend wat we hier horen , maar dus wel echt zoals Meat Loaf klinkt . Er wordt lekker uitgepakt en de sound is perfect . Een vervolg die er dus mag zijn .

avatar van Darkzone
Dit blijft in mijn ogen een geweldig album. Een beetje jeugdsentiment ook.
Lekker over-the-top en lang uitgesponnen nummers, wat in dit geval goed uitpakt. Beter dan deel 1, want muzikaal is dit meer mijn ding.

avatar van <JJ>
Persoonlijk vind ik dit nummer Bat Out Of Hell I overtreffen... Maar dat komt omdat Paradise BTDL mij niet altijd aanspreekt, net als Heaven Can Wait en Two Out Of Three Ain't Bad. Hier zit meer van mijn muzieksmaak op! Het lange dramatische van de nummers... Prachtig. Bij Meat Loaf krijg ik altijd het gevoel dat hij opera muziek heel mooi vond toen hij klein was, maar dat Rock muziek populairder was, hij heeft het schitterend gecombineerd. Een van de weinige artiesten die daar zo ontzettend goed in geslaagd is! Hij weet ook nog een stemgeluid te creëren waar je steil van achter over slaat, luister bijv. maar eens naar Everything Louder Then Everything Else. O ja, die titels van Meat Loaf zijn bijna humoristisch! Zulke lange titel zie je alleen bij Arctic Monkeys WPSTIM,TWIMN... Life Is Lemon And I Money Back, geniale titel. En een mooi nummer, vooral het midden waar alles als 'Defective' wordt verklaard.
Absolute 5 ster.

avatar van Poeha
Blijft voor mij het beste Meat album ever.

Al die bombast, opera-achtige settings.
I love it.

Met Rock and Roll Dreams Come Through als prijsnummer.
Krijg nog steeds kippenvel zo rond de 3.00 minuten als die sax wordt ingezet.

Bat Out Of Hell is ook goed, alleen vind ik dit meer mijn ding.

4* voorlopig.

avatar van <JJ>
Inderdaad het beste van Marvin (zie naar beneden)
Maar het beste blijft boven alles Objects In The Rear etc.
Het mooie is dat je het nooit harder hoeft te zetten, hij gaat vanzelf harder!
In de tekst in behoorlijk diepzinning. (De gewone tekst is prachtig, maar tussen de regels door zitten ook enkele mooie overdenkingen!)
O.a. over psychologische gebondenheid...