Tool - Ænima (1996)

2. Eulogy (8:28)
  3. H. (6:07)
  4. Useful Idiot (0:39)
  5. Forty Six & 2 (6:05)
  6. Message to Harry Manback (1:53)
  7. Hooker with a Penis (4:34)
  8. Intermission (0:56)
  9. jimmy (5:24)
  10. Die Eier von Satan (2:17)
  11. Pushit (9:56)
  12. Cesaro Summability (1:26)
  13. Ænema (6:40)
  14. (-) Ions (4:00)
  15. Third Eye (13:47)

met Chris Pitman

avatar van Jazper
Hoe heet precies komt weet ik niet. Maar een album klinkt niet altijd zoals het klonk toen je het leerde kennen.
Vandaag hoorde ik dit album weer zoals ik het een kleine 25 jaar geleden ook hoorde.
Het vernuft, de gepolijste rauwheid, de uitstekende balans tussen de verschillende instrumenten. Alsof je 1996 weer kan ruiken.
Echt ouderwets genieten dus.

avatar van Edwynn
Een bijzondplaat die zich bij eens in de zoveel tijd voordoet alsof ik het voor het eerst hoor. De plaatsing van de vreemde interludes alleen al geeft een surrealistische ervaring. Vreselijk lachen ook nog steeds om de weirde Manback discussie een paar pagina's terug. Kom op, dat is toch in scène gezet? Anyway, het geeft lucht aan de uitgesponnen en beklemmende composities.

avatar van Harderwiek
Deze plaat inmiddels een aantal weken geleden voor het eerst opgezet. Zelden greep een album mij de eerste luisterbeurt zoals deze dat deed. Dit kwam zo ontzettend intens voor mij binnen, wat een ongekende sfeer. Heb constant met een glimlach op m'n gezicht geluisterd en kon mijn lichaam geen seconde stil houden. De spanning, de diepe stem van Keenan en het heerlijke gitaarwerk. Komt weinig voor dat ik een album gelijk een 4,5 geef, maar deze plaat verdient niks minder. Damn Op de naar de rest van Tool!

avatar van Bardt1980
Harderwiek schreef:

Dan ben ik eens benieuwd wat je van Lateralus gaat vinden

avatar van Harderwiek
Bardt1980 schreef:
Dan ben ik eens benieuwd wat je van Lateralus gaat vinden
Ja, ik ook. Het wordt uiteraard de eerstvolgende Tool-plaat, maar heb besloten deze nog wel een tijdje op me in te laten werken voordat ik naar de volgende ga. Zal tegen die tijd een berichtje doen bij Lateralus!

avatar van Juul1998B
Voor mij hun beste, deze is het sterkst over de gehele linie.
4* met zicht op meer

avatar van Koen St
Net voor de tweede keer beluisterd, beter dan ik herinner. Ga zeker vaker luisteren

Geweldig en baanbrekend album.

Trek er alleen een half punt vanaf vanwege de idiote en onnodige 'skits' die er op staan. Kan me nog wel herinneren dat er destijds wat kameraden deze allemaal lachuh en cool vonden maar het nu terugluisterend komt het nogal kinderachtig over. Als klap op de vuurpijl vind ik hooker with a penis ook een vervelend nummer.

Met 8 tracks was dit album eerder een 5+ geweest voor mij. Desnoods met wat rekken en strekken van die nummers was je ook wel op een uur gekomen.