Tool - Ænima (1996)

2. Eulogy (8:28)
  3. H. (6:07)
  4. Useful Idiot (0:39)
  5. Forty Six & 2 (6:05)
  6. Message to Harry Manback (1:53)
  7. Hooker with a Penis (4:34)
  8. Intermission (0:56)
  9. jimmy (5:24)
  10. Die Eier von Satan (2:17)
  11. Pushit (9:56)
  12. Cesaro Summability (1:26)
  13. Ænema (6:40)
  14. (-) Ions (4:00)
  15. Third Eye (13:47)

met Chris Pitman

avatar van Korreltje Zout
Het nummer Aenema is inmiddels gekidnapt door een band genaamd Music Makers. Ze dreigen er nog meer te kidnappen. Ransom video.

Misterfool

avatar van roefs9297
dit album is uitmuntend

avatar van Tav74
Dit album was een life changing experience voor me. In mijn studietijd in de nachtelijke uren totaal grijs gedraaid. Alle nummers kloppen van a tot z, muzikaal staat het als een huis en er zit ook nog eens een constante emotionele lading in. Briljant.

Deze band ook door mume leren kennen een aantal jaren geleden. In het begin begreep ik de hoge top 250 scoren van deze band niet. Nu weet ik wel beter.

Typisch een Tool-dingetje; Het duurt even maar dan heb je ook wat. Altijd meerdere luisterbeurten nodig gehad om een Tool-album echt te waarderen. Na verloop van maanden/jaren ben je eraan verslaafd. De basis staat altijd vrij snel. Dit zijn de minder moeilijke nummers. Deze komen na een aantal luisterbeurten al binnen. De ''mindere/rommelige'' nummers blijken achteraf vaak nog beter te zijn. Ik denk dat mijn favorieten ook iedere maand anders zijn.

De zang van Maynard is echt meesterlijk. Die uitbarstingen doet hij als geen ander. Dit voegt echt iets extra's toe. De drums zijn van buitencatagorie. Voor mij bestaat er geen betere drummer. Ik kijk regelmatig naar drumcover op youtoube. Geweldig! De bas en gitaar sluiten perfect aan bij de rest. Dit is een band die het van zijn geheel moet hebben. Een gitaarsolo hebben ze niet nodig. De climaxen worden vaak op een andere manier gefabriceerd. Denk aan een flinke drumpartij of een flinke gil.

Hoogtepunten van dit album zijn de eerste 15 nummers.