Kent - Jag är Inte Rädd För Mörkret (2012)

Zweden

4. Jag Ser Dig (5:36)
  5. Tänd På (4:44)
  6. Beredd På Allt (4:35)
  7. Ruta 1 (4:14)
  8. Färger På Natten (4:04)
  9. Låt Dom Komma (3:59)
  10. Hänsyn (3:37)
avatar van Outlaw104
SirNoodle schreef:
Ik hou wel van een eerste volledige cd ervaring op de stereo, met boekje artwork en alles erbij... zo aan mij computertje zitten luisteren is toch altijd wat anders/zwakker.

Het scheelt al een stuk als je aan je computertje een vette bassmodule met vier luidsprekers koppelt. Soms draai ik de volumeknop behoorlijk open, daar lusten de buren en bijbehorende honden geen brood van.

Maar dit is inderdaad gewoon weer een vertrouwd klinkende lekkere Kent plaat, zoals aERo dat hierboven verwoordt.

Jacobgallagher schreef:
Ik vind niet dat de nummers op Jag Är Inte Rädd För Mörkret zich laten typeren als luchtige pop/rock.

Ik kan er weinig anders van maken eerlijk gezegd. Maar niet dat ik er wat tegen heb en ik vind het van een hoge kwaliteit dus mij hoor je niet klagen

Outlaw104 schreef:

Nadat ik ben bijgekomen van het enorm harde lachen om deze rake opmerking even weer ter zake; ik krijg na bovenstaande reacties het gevoel dat we te maken hebben met een Vapen & Ammunition Deel II. De zwaarmoedigheid van Du & Jag Döden en zeker Röd is als sneeuw voor de Zweedse zon verdwenen?

Pinsnider schreef:

Eerste luisterbeurten zitten erop, en klopt inderdaad wel, dat zwaarmoedige/agressieve is wat weg (alhoewel), en het zit inderdaad meer in de richting van Vapen & Ammunition, maar dan nog wat rustiger/melodieuzer.

Eigenlijk moeilijk te plaatsen, 't is op dit moment voor mij gewoon een heel goed album, maar zonder echte uitschieters. Maar we zitten nog vroeg, heb hetzelfde startgevoel als bij 'en plats i solen' en 'du & jag doden'. De eerste is wat blijven hangen, de tweede is mijn favoriete album ooit geworden...

vanavond meer luisterplezier

avatar van Jacobgallagher
"Jag är har, låt dom komma nu"! Wow, en dan die synths en electronische bliepjes op de achtergrond... wat een fantastisch nummer.

Ik ben het ermee eens dat de zwaarmoedigheid is verdwenen en het album over het algemeen een stuk vrolijker en melodieuzer klinkt dan voorgaande albums. Het ligt toch weer een beetje in het verlengde van En Plats i Solen en Vapen Och Ammunition.

avatar van Pinsnider
Geweldig! Kent lijkt echt een cultband te worden hier op dit prachtige forum. Wat een prachtige voorpagina vanmorgen! Dank Aero? En keurig in de rotatielijst. Leuk! En natuurlijk meer dan verdiend en terecht, maar die opinie wist u al van mij

avatar van wizard
Jeej, gekocht en meteen kaartjes voor het concert in Varberg gehaald.
Ben nu aan het luisteren. Aangekomen bij het derde nummer klinkt het inderdaad behoorlijk licht en zomers, net als de voorganger. Zelf houd ik meer van de donkere Kent van Du&Jag Döden, maar we zullen zien.

avatar van Jacobgallagher
Die kaartjes koop je via internet met credit card, hè? Moet ik ook snel doen!

Petroleum, Låt Dom Komma, Färger På Natten, Beredd På Allt en ook het ietwat rustige maar daarom schitterend melancholieke Ruta 1 zijn mijn favoriete tracks van het album.

avatar van rzasa
Hij is vandaag binnengekomen. Morgen even rustig luisteren!

avatar van SirNoodle
't is hier wat stil... iedereen wellicht aan het genieten van dit geweldige album

De prijsbeesten op dit moment voor mij:
- 999: een beest van een nummer... een stomend zaaltje, een festivalweide, ipod-op-de-trein, loeihard op de thuisstereo, altijd en overal fenomenaal. Er zit een drive in het nummer waar ik gewoon opgewekt/positief opgefokt van geraak. En als ze aan het laatste deel (met titel) beginnen is het echt helemaal af.
- Beredd På Allt: ik heb mijn beste zweeds bovengehaald (en wat online translators), want was toch die r.a.d.s.l.a waar hij over zingt... angst dus, en bang van alles, gereed voor alles. Dat geeft toch een extra dimensie, want hij zingt het ingetogen/voorzichtig. En die intro alleen al, met die diepe basklank ertussen, mooi mooi mooi
- Petroleum: knappe intro, en dan een hele mooie zanglijn... een 'gewone' gelaagde Kent-song, heel goed dus
- Låt Dom Komma: zoals iemand al schreef, geweldige synths in dit nummer

Isis & Bast valt me wat tegen, dat klinkt dan weer wat te eenvoudig. En 'hansyn' als afsluiter is een beetje het slachtoffer van de Kent-historiek... 't is een goeie song (met een beetje Björk-feel bij die vreemdere klanken) maar wat als je voorgaande albums al afgesloten hebt met klassiekers als 747, Mannen i den vita hatten en Det Finns Inga Ord...

avatar van Pinsnider
...of nog steeds in gespannen afwachting...
Maar je stookt het verlangenvuurtje lekker op Heer Noedel!!

avatar van Fairy Feller
Ze hebben het weer voorelkaar!! Goed album. Het is al eerder vermeld, maar het neigt wat naar Vapen ( mn favo Kent album). Tot nu toe Hulde.

Binnen!
En de eerste luisterbeurt zit er op.
Gevoel dat blijft hangen in één zin samengevat; Hoe kun je teleurgesteld over het verlaten van de wat donkere "Röd-periode" als er 10 zulke ontzettend knappe popliedjes worden aangeboden!
Ze flikken het dus inderdaad weer!
En naar mijn idee hebben ze dit keer de "epische afsluiter" aan het begin geposteerd (waar had je anders ook het geinige hansyn moeten inapssen?). 999 is inderdaad wel een beetje errug veel Coldplay, maar met een kent-saus is dat uitermate goed te doen.
Waar andere helden steeds meer steken laten vallen komt Kent toch weer met een topplaat! Geweldig!!

avatar van Guinness1980
Ik heb het origineel nog altijd niet in huis maar zal er binnenkort ook (eindelijk) eens wat over neer zetten hier.

kkriz
Ik heb me niet kunnen inhouden... Niet gewacht op het vinyl, maar via andere wegen stiekum een eerste luisterbeurt gedaan. Laat ik eens live verslag doen van de eerste indrukken!

999: Okee, dat wordt weer meezingen live Uitsteekbaar nummer dat over 15 jaar zo op de Greatest Hits kan. Dat noem ik nog eens een album beginnen.
Petroleum: Prima meedeinnummer met lekker elektra zoals we die de afgelopen jaren van Kent kennen. Ook de echoënde gitaartjes zijn heerlijk!
Isis: Mja eigenlijk komt maar één woord in me op: mwoh... Iets te veel overschakelen van gewone stem naar falsetto, da's niet mijn favoriet bij Jocke...
Jag ser dig: Die had ik op de radio al gehoord en ik snap ook wel waarom. Toegankelijk nummer dat nog wel een tijdje mee kan.
Tänd på: Prima nummer natuurlijk, maar dan heeft Kent er een heleboel veel prima-er gemaakt.
Beredd: Vinniger dan je in het begin denkt. Mooi uitgewerkt thema.
Ruta 1: Het intro voorspelt een wereldnummer. Dát wordt het niet. Wel prima.
Färger: Eigenlijk ook weer een prima nummer maar geen enorme hoogvlieger voor Kent-begrippen, zoals wel meer van bovenstaande nummers dus.
Låt dom komma: Refrein en elektra zijn lekker!
Hänsyn: Niet de afsluiter die we (verwend als we zijn) van Kent gewend zijn.

Ja nou ja, de eerste luisterbeurt van een nieuwe Kent... en wat vinden we ervan

Laat ik het zo zeggen: menig bandje zou hier zijn vingers bij aflikken, maar ik denk dat we dit over 10 jaar niet als topplaat in het Kent-oeuvre gaan zien.... Het is on-Kentiaans vlak allemaal. Maar ik heb er wel vaker naast gezeten bij een eerste luisterbeurt. Nummers die ik in eerste instantie gemist heb, willen live nog wel eens opeens tot leven komen en hopelijk gebeurt dat in de zomer ook weer!

Maar om even in te haken op dhr. Pinsnider hieronder: ze hebben HET niet weer geflikt vind ik, en zeker niet met een uitroepteken Maar 4,5 ster zit er uiteindelijk nog wel in denk ik. Maar we wachten af hoe het zich verder ontwikkelt!

avatar van Pinsnider
Zelden zo eens geweest met een recensie! Ik vind alleen Isis & Bast best wel lollig en ook Hansyn bevalt me uitstekend.
Man, wat heb ik een zin om straks in Göteborg Jag seeeeer diiiiig mee te blèren! En nog iets heel anders: zou humor zijn als Di-Rect naar 999 zou luisteren. Die gasten proberen tenenkrommend geforceerd al jaren zo'n nummer te bedenken, maar komen niet eens in de buurt. En Kent schudt het zo uit de mouw. Dat blijf ik ook de grote kracht van deze mannen vinden; het klinkt altijd alsof ze het zelf graag zo willen en niet omdat ze zo graag op anderen willen lijken. En als ze dan een keer op anderen lijken is dat ook helemaal niet erg. Heerlijk.

avatar van SirNoodle
ze hebben HET weer geflikt !!! (met 3 uitroeptekens zelfs)

Ben wel akkoord met die 'vlakke' comment, alleen is het naar mijn gevoel een vals plat ergens hoog boven op een berg

Het album is eigenlijk 1 lange flow, er zit heel wat herkenbaarheid in. In een hele reeks Kent-songs haal je er direct de nummers van dit album uit. Maar eigenlijk is dat praktisch altijd zo, Hagnesta Hill heeft bvb ook een heel eigen klankkleur (veel meer gitaar gericht) die heel het album doorwerkt. En naast songs van röd is de openheid/zomersheid echt wel opvallend van dit album. Vergelijkbaar dus met 'en plats i sölen', alleen vind ik de songs/het geheel beter dan dat album.

Er stond op een kent-forum een idee dat Kent-albums in paartjes te bekijken vallen, qua sfeer & dynamiek, en dat de tweede 'versie' dan altijd de betere is, en in grote lijnen klopt dat wel...
kent & verkligen (het begin, )
isola & hagnesta hill (gitaar/engelse albums/... hagnesta als uitgepuurde versie
vapen/ammunition & du jag doden (hier klopt het niet vind ik, 2 heel verschillende maar wel heel sterke albums)
tillbaka & röd (donkerder, met opnieuw röd als het betere album)
en plats i solen & Jag är Inte Rädd För Mörkret (zomerser, zie hierboven)

avatar van Jacobgallagher
Fijne recensies! Op de meeste punten wel met jullie eens. Volgens iTunes heb ik sommige nummers (Lat Dom Komma, Färger Pa Natten en Petroleum) al tegen de 150 keer beluisterd. Ziek. Ziek van Kent. Heb het album nu ook origineel in de kast staan, dankzij een leerling van me die 'm van uitwisseling naar Scandinavië voor mij terug meegenomen heeft.

kkriz

Mja, daar heb je een punt, maar toch... Tot nu toe had ik bij elke Kent-plaat wel een paar momenten die me meteen bij de strot pakten, maar dat heb ik nu niet echt. Misschien is dat wat je met "1 lange flow" bedoelt, daar kan ik me wel bij aansluiten dan.

Maar we zullen zien hoe de zaken er na 25 luisterbeurten voorstaan

avatar van wizard
Voor wie Deens kan lezen: recensie in Politiken.

Ondertussen dit album behoorlijk vaak beluisterd, en hij is stukken beter dan ik aanvankelijk had gedacht. Behoorlijk poppy, maar wel met wat diepgang. Misschien wel de beste sinds Du & Jag Döden...

kkriz
Bij mij begint er ook wel iets moois te groeien met dit album. Had er eerst op sommige (kleine) puntjes even moeite mee, maar betrap me erop dat ik wel de hele dag met die nummers in mijn kop zit en hem toch blijf draaien. Eind goed al goed

avatar van dynamo d
Beste nummers Petroleum en Låt Dom Komma. Weer een lekker album van Kent. 999 vind ik wel goed maar minder dan eerdergenoemde nummers.

avatar van wizard
Na de eerste paar luisterbeurten was ik bang dat deze nieuwe Kent, in het verlengde van En Plats i Solen, een iets te zorgeloos en glad album vol meezingers zou worden. Gelukkig was mijn eerste indruk de verkeerde.
Weliswaar liggen de meeste nummers erg makkelijk in het gehoor, maar gelukkig ontbreekt het donkere randje dat Kent interessant maakt niet (in Ruta 1 bijvoorbeeld). Daarbij heb ik dit album (nou ja, de mp3s ervan die ik had meegenomen) spreekwoordelijk grijs gedraaid tijdens mijn vakantie in Nieuw Zeeland. De vakantieherinneringen geven dit album uiteraard een extra, positief tintje.
Dat 999 een beetje op Coldplay lijkt, was me nog niet opgevallen, maar ik luister dan ook bijna nooit iets van Coldplay. Het is een prima opener, maar had dit nummer stiekem liever als afsluiter gehad. Petroleum is wat mij betreft een van de prijsnummers van dit album. Erg aanstekelijk.
Isis og Bast vind ik ook weer erg goed. Met name het stukje Säg aldrig ja när du menar nej/Säg aldrig ja (...) Jag sa alltid ja/Se vad det blev av mig is bij mij blijven hangen. Daarna weer lekker meebrullen met Jag ser dig. Zal het goed doen tijdens een concert denk ik. Een goed Kentnummer, maar geen uitschieter. Hetzelfde geldt voor Tänd På en Beredd På Allt.
Ruta 1 is wel weer een van de nummers die echt blijven hangen. Met mijn beperkte kennis van het Zweeds komt op me over als een verhaal over een mislukt/mislukkend huwelijk. Als ik helemaal verkeerd zit, dan hoor ik het graag.
Ik ben bang in herhaling te vallen, maar vooruit: de 2 nummers na Ruta 1 zijn ook weer aardig en vrolijk, maar geen uitschieters.
Het afsluitende nummer tenslotte had van mij niet op dit album gehoeven. In sfeer past het niet bij de 9 voorgaande nummers en eigenlijk werken die strijkers behoorlijk op mijn zenuwen.

Kortom, een geslaagd album. Geen schokkende vernieuwingen of essentiële toevoegingen aan Kent's oeuvre, maar toch bijna drie kwartier luisterplezier.
Beter dan ik had verwacht.

4.0*

avatar van Pinsnider
Säg aldrig ja när du menar nej/Säg aldrig ja (...) Jag sa alltid ja/Se vad det blev av mig. Tegeltjeswijsheid die ik begin dit jaar ter harte heb genomen op het werk en zijn vruchten heeft afgeworpen. Wat heeft die man gelijk.

Maar even over Jag Ser Dig. Daar wordt hier en daar een beetje schameper over gedaan, maar volgens mij hoor je in dat nummer PRECIES de essentie waarom Kent nog steeds interessant en relevant is, terwijl bij andere favoriete bands de interesse tanende is: Op het eerste gehoor is het een vrij simpel liedje. Inderdaad een fijne meebruller. Normaalgesproken zit op dit soort nummers geen lange houdbaarheidsdatum. Maar daar zit het hem juist bij Kent: Luister eens naar het bruggetje aan het eind en hoor dan eens hoe verdomd subtiel de muziek wordt vormgegeven naar het einde van het nummer toe. De instrumenten worden zodanig in elkaar verweven dat het nummer boeiend blijft na vele, vele luisterbeurten. DAT vind ik het mooie aan kent en DAT maakt dat de mannen helden blijven.
Naar mijn bescheiden mening

avatar van Guinness1980
Jag är Inte Rädd För Mörkret is alweer het tiende studioalbum van Kent.
Toen ik eind maand het bonusnummer Ett År Utan Sommar via internet beluisterde en vlak daarna de eerste single 999 kreeg ik de indruk dat ze weer terug ginggen naar hun oude vertrouwde sound.
Ondanks dat ik al die electronica invloeden in de vorige twee albums goed kon waarderen vond ik het geen onprettige gedachte.

Totdat ik het album in huis had heb ik Jag är Inte Rädd För Mörkret via een download geluisterd.
999 klinkt als een Coldplay achtig nummer met veel meezing momenten.
Daarna volgt Petroleum kon zo van Röd of En plats i solen passen, klinkt lekker in het gehoor.

Ruta 1 is het eerste nummer waar ik een beetje afgeleid word.
Ik vind het nogal een saai verveeld nummer.
Gelukkig wordt dat meteen weer hersteld door Färger På Natten en Låt Dom Komma.

Inmiddels ben ik alweer aangekomen bij de afsluiter van dit album.
Kent en afsluiters... Een bijzondere combinatie lijkt het wel.
Hänsyn heb ik lang met tegenzin beluisterd maar inmiddels kan ik ook dit nummer waarderen.

Achteraf bleek het met die oude sound wel mee vallen. Het is een mengelmoes geworden en ze hebben het weer geflikt.
Jag är Inte Rädd För Mörkret gaat hoog eindigen in mijn eindejaarslijstje!

4 1/2 ster

avatar van Guinness1980
Ik ben trouwens bezig met een soort 'Best of' van Kent. Ik ga hiervoor elk album nogmaals goed beluisteren om te kijken welke liedjes daarvoor kanshebber zijn.
Na dit album ben ik er al achter gekomen dat het een moeilijke opgave gaat worden.
Ongeveer de helft van dit album staat al in een eerste ronde als kanshebber om op m'n album te komen.
Het gaat om 999, Petroleum, Jag Ser Dig, Tänd På en Beredd Tänd På Hillt.

avatar van dynamo d
Op de cd singleTänd På staat de niet-album track Ett år Utan Sommar. Dat is wel weer een aardige b-kant. Deze single is op 3 oktober jl. uitgebracht.

dynamo d schreef:

Die was ook al in april vóór het album uitkwam als voorproefje online gezet. Ik vind het door haar eenvoud persoonlijk niet veel aan, maar velen worden hier wél enthousiast van.

avatar van Guinness1980
Ik heb niet zo heel veel muziek uit 2012 geluisterd en is dus deze plaat van Kent bij mij op de eerste plek geeindigd

avatar van SirNoodle
ik kon er ook niks aan doen, bij mij is hij ook op de eerste plek aanbeland