Stealers Wheel - Stealers Wheel (1972)

Label: A&M

1. Late Again (3:16)
  2. Stuck in the Middle with You (3:27)
  3. Another Meaning (2:57)
  4. I Get By (3:19)
  5. Outside Looking In (3:52)
  6. Johnny's Song (3:47)
  7. Next to Me (3:39)
  8. José (3:25)
  9. Gets So Lonely (2:57)
  10. You Put Something Better Inside of Me (3:50)
DwarreI

DwarreI
DwarreI schreef:

fredpit
DwarreI schreef:
Here I am stuck in the middle with you

Wordt ook gebruikt in de film reservoir dogs (mr blue snijd een oortje......)

avatar van Jan Wessels
Clowns to the left of me, jokers to the right, here I am....

prachtig nummer

avatar van jeroenman
Mr Blonde snijdt dat oortje, hoor. Ik kan dit nummer niet meer beluisteren zonder jeuk aan m'n recheroor te krijgen

avatar van tomthumb
Vind Late again eigenlijk veel mooier dan het alom geprezen
Stuck in the middle

fredpit
jeroenman schreef:

Ah, Mr Blonde...prima Het beeld staat me in ieder geval helder voor de geest.

avatar van steven
late again , is echt een geweldig nummer! Echt iets voor als je dronken thuis komt uit de kroeg , zoals nu....

Pieter Paal
Ik vind alle drie albums van Stealers Wheel pareltjes.
Wat een nare naam voor een duo/band die zulke mooie muziek gemaakt heeft.
Hier springen de tracks 'Late again', 'Stuck in the middle with you', het duistere 'Next to me' en 'You put something better inside of me' er echt uit. Rod Stewart heeft 'Something better' ook nog eens heel goed gecoverd, maar dit origineel blijft voor mij de beste versie die er is. Het solo-werk van Joe Egan en vooral Gerry Rafferty is ook zeer aan te raden. Met The Humblebums heeft Rafferty in het begin ook heel wat moois gemaakt.

Fraai debuutalbum . Mooie stijl , tikkeltje melanchonisch en sombertjes , maar juist daarom extra mooi .
Late Again en Stuck In The Middle With You behoren tot de parels van de 70er jaren , geen twijfel over mogelijk .
Van Get's So Lonely krijg je in de goede zin van het woord spontaan een huilbui , wat een prachtig breekbaar liedje is dat .
Johnny's Song is een lekker relaxed rockertje en komt 7 jaar later ineens weer tot leven op Gerry's soloplaat Snakes & Ladders .
Erg aan de korte kant dit album , maar allerzins de moeite waard .
Toch wel een tikkeltje ongewaardeerd deze band .......misschien omdat ze zelf niet zo opvielen (beetje sullig image )
De muziek is prachtig .

LoveStoned
Laatst hoorde ik het nummer 'Stuck in the Middle With you' bij een onschuldige reclame (ANWB geloof ik). Toch wel lachen. Crew heeft duidelijk neet 'Reservoir Dogs' gezien. Of juist wel...

avatar van Stijn_Slayer
Volgens Wikipedia een soort Britse tegenhanger van CSNY. Geen idee wie dat er op heeft gezet, maar dit lijkt in ieder geval niet op CSNY...

Wel een erg sterk album met mooie, sobere samenzang. 'Stuck in the Middle' is bij iedereen wel bekend, maar nummers als 'Gets So Lonely' en 'You Put Something Better Inside of Me' vind ik nog veel sterker.

Goede mix tussen breekbare liedjes en rockende nummers.

avatar van musician
Het is haast van een bedenkelijke griezeligheid dat ik juist vandaag dit eerste album van Stealers wheel op de deurmat vond.

Weken geleden besteld in Amerika, deze daad alweer bijna vergeten en op de dag van het overlijden van Gerry Rafferty.....
Ik dacht juist hem er een pleziertje mee te doen door de aanschaf: de aandacht bleef op hem gevestigd en als iedereen weer eens cd's zou bestellen zou het ook financieel interessant voor hem blijven.

Maar helaas.

Gelukkig had ik Stealers Wheel dus al weken geleden besteld, anders had ik mezelf nog als ramptoerist van een dode artiest kunnen beschouwen, iemand waar ik in de regel een grote hekel aan heb. Pas cd's van een muzikant gaan kopen als deze net is komen te overlijden.

Hoe dan ook, de kwaliteit van een (oud) album valt of staat natuurlijk niet bij het nog wel of niet in leven zijn van de muzikant. Hoe betreurenswaardig ook het feit dat Gerry Rafferty juist is overleden, zijn muzikale, kwalitatieve nalatenschap is, met een album als deze, vastgelegd voor de eeuwigheid.

Veel nummers van dit album Stealers wheel zijn bekend, een groot aantal ook op single uitgebracht, later weer verzameld op één van de vele compilatiealbums die er van Stealers wheel en Gerry Rafferty zijn verschenen. Late again werd de grootste hit van Stealers wheel in Nederland.

De prima rock van dit album overstijgt de mainstream, kent leuke vondsten en is enigszins Beatlesque. Daar was Rafferty dan ook een grote fan van, The Beatles. Toch is niet alles in die hoek te plaatsen. Per slot van rekening is het Joe Egan die de meeste nummers voor dit album heeft geschreven, niet Rafferty.

Ik zou speciaal aandacht willen vragen voor Next to me, een nummer dat ik ken als b-kant van Everyone's agreed that everything will turn out fine (dat laatste nummer is trouwens terug te vinden op opvolger Ferguslie park).

Een prachtig, volledig relaxt nummer, dat volgens mij ook wordt gezongen door Joe Egan, in dit speciale geval. Prachtige samenzang aan het einde, prima melodie, echt begin jaren '70.

Overigens is dit debuut nog niet eens het meest bejubelde album van Stealers wheel. De andere twee zitten op musicmeter gemiddeld op 4****, ééntje er zelfs net boven. Het betekent toch dat er een behoorlijke kwaliteit op schuil gaat waarbij het advies niet anders dan kan luiden dat er in ieder geval een keer naar moet worden geluisterd: ook hier is muziekhistorie geschreven.

Inderdaad bijna eng om dit album in onder deze omstandigheden de cd binnen te krijgen .
Maar inderdaad ook hier is muziekgeschiedenis geschreven , al heb ik het idee dat Stealers Wheel niet echt de geschiedenis in zal gaan als de makers van classic albums .
Het zijn toch vooral de hitjes die men zich herinnert . Dat is enigzins jammer en misschien ook wel onterecht . Gelukkig zegt het stemgemiddelde genoeg . Dit is en blijft zeer genietbare pop .
Wellicht niet met het meest eigen smoelwerk , maar de liedjes hebben iets van alle tijden . Enigzins folky / Singer Songwriter , maar ook wel lekkere pittige rock . Zeer plezierig luisterbaar en met de nodige zinnige teksten .
De 3 albums verdienen absoluut meer respect dan dat nu het geval is . En hoe betreurigwaardig Rafferty's dood moge zijn , dat staat hier wel buiten .

record.ed
Classic Album

avatar van Dibbel
Het prachtige Late Again was een van de zomerhits van 1973.
Werd toen erg veel gedraaid op Veronica 192.
Deze LP hoorde ook bij de eerste die ik kocht ergens in het midden van de jaren 70.
Het vrolijke Stuck In The Middle kon ik natuurlijk ook al, had in het voorjaar van 1973 in de Top 40 gestaan. Dit zijn inmiddels 2 klassiekers.
Ook de rest van deze plaat met toch wel wat Beatle-invloeden is goed. Sterk punt zijn de 2 zangers (Rafferty en Egan) die beiden een mooie stem hebben.
Andere mooie nummers zijn Another Meaning, Gets So Lonely en I Get By.
Verder eigenlijk niet een slecht nummer.
Typische jaren 70 plaat dit, in de goede zin van het woord. Klein stukje popgeschiedenis.
Op vinyl, met leuke hoes.

Dibbel schreef:
Het prachtige Late Again was een van de zomerhits van 1973.
Werd toen erg veel gedraaid op Veronica 192.(...)

Ik wil niet muggeziften en je heft terecht de loftrompet over dit album, maar ten tijde van Late Again was het al Veronica 538 ...

avatar van Dibbel
Ha, ja, dat klopt inderdaad, was in '72 zelfs al.
Kijk hier maar.
Ik heb zelfs zelf nog de LP Met Volle Kracht die ter promotie daarvan werd uitgebracht toegevoegd..., maar ja.
Niettemin, Stealers Wheel was goed.
Ik heb bij Late Again zelfs het gevoel dat 1973 een hele goede zomer was.

avatar van musician
Het is een zomers plaatje, zo'n gevoel krijg je er ook van. Is ook een mooie functie van rockmuziek.
Dan hadden we vanaf het najaar nog die hit van Gerard Cox, 't Is weer voorbij die mooie zomer.

Ik weet niet of hij het specifiek over 1973 had maar op www.weerverleden.nl weten ze te melden dat de piek van juli was op 5 juli (24,3 graden) en voor augustus was het maximum precies 23 graden (16 augustus).

Dat haalt wel de angel uit dat lied van Cox, met een tekst als 'die zomer die begon zowat in mei' (gemiddeld 12 graden) of 'dan had je eens in juli moeten komen' Ja, wat dan, die vraag heeft ook nooit eens niemand aan hem gesteld......

avatar van jellecomicgek72
Ik kan Stuck in the Middle with You niet meer draaien zonder te moeten denken aan die scene in Reservoir Dogs, geweldige track overigs.

avatar van JJ&Joan
Ik besef dat het al meer dan 40 jaar geleden is dat ik het singeltje "Stuck in the Middle with you" kocht. Ondertussen werd ik fan van vooral Rafferty. Waarbij ik besef dat hij zo veel tijdloze muziek heeft gemaakt. Onder andere dit album.

avatar van paulmccuytney
Stuck in the middle with you werd terecht een enorme wereldhit, maar vreemd genoeg is Late again niet in alle landen op single uitgebracht. Terwijl die eigenlijk net zo mooi, zo niet nog mooier is. Gelukkig deed hij het in ons kikkerlandje wel geweldig, voor mij nog steeds het favoriete SW-nummer.

avatar van kort0235
Ik heb de plaat onlangs gekocht op een platenbeurs.
Een heel fijn album van Garry Rafferty en Joe Egan.
Late again is voor mij het hoogtepunt, in mijn ogen mooier dan Stuck in the middle with you.
De eerste 3 platen van Rafferty heb ik ook, dat zijn echte pareltjes.
en n iet te vergeten het enige album van Egan, die draai ik ook regelmatig. Heerlijke zwoele muziek!