Alice in Chains - Facelift (1990)

Label: Columbia

1. We Die Young (2:32)
  2. Man in the Box (4:46)
  3. Sea of Sorrow (5:49)
  4. Bleed the Freak (4:01)
  5. I Can't Remember (3:42)
  6. Love, Hate, Love (6:26)
  7. It Ain't Like That (4:37)
  8. Sunshine (4:44)
  9. Put You Down (3:16)
  10. Confusion (5:44)
  11. I Know Somethin (Bout You) (4:21)
  12. Real Thing (4:03)
Nicholas123 schreef:
Je kunt zeggen wat je wilt van Dirt, maar het was niet weinig verrassend.

Voor mij wel, ik was allang bekend met het oudere werk van Soundgarden, Black Sabbath, Led Zeppelin, Hawkwind en noem alle inspiratiebronnen maar op. Dan zijn die logge riffs van Dirt geen verrassing meer hoor.

avatar van Nicholas123
Ik heb het ook niet alleen over de logge riffs, maar over de aparte melodieën die gehanteerd worden, de hoog/laag zang van Cantrell en Staley, de tempowisselingen, momenten waarop een plotselinge sfeeromslag plaats vind (Angry Chair) en de emotie van Layne Staley. Volledig eigen en wel degelijk verrassend.

avatar van Cloud
Leuk album maar zeker niet van dezelfde klasse als Dirt.

avatar van Sebashuis
halfje er af.

zeker geen slechte plaat. maar ik luister hem zoals ik de meeste 3.5 sterren platen beluister. ik luister deze heel vaak. maar de band gaat beter doen. des al niet te min een zeer goede debuutplaat.

Album opent meteen al met een knaller in de vorm van We Die Young, wat daarna volgt, kan het beste omschreven worden als meesterlijk. Man in the Box, Sea of Sorrow, Blead the Freak en Love, Hate, Love behoren tot hun beste werk. Helaas wordt dit hoge niveau niet de hele plaat volgehouden en na Sunshine slagen ze er niet in om mijn interesse vast te houden, behalve bij Confusion, één van de betere nummers van de tweede helft, maar komt niet in de beurt van de eerste helft. Al met al kan ik concluderen dat dit een meer dan verdienstelijke debuutplaat is met een uitmuntende eerste helft en een ietwat teleurstellende tweede helft. Zeker niet zo goed als opvolger Dirt, maar dat is ook bijna onmogelijk

avatar van nirvanafan
ik ben nu al zo'n 4 jaar fan van alice in chains, ik vond ze altijd al de origineelste van heel de grunge-generatie, dirt, unplugged en essential alice in chains heb ik echt grijs gedraaid, een beetje te veel zelfs want ik was ze wel wat beu aan het raken. een paar dagen terug heb ik ergens deze gekocht voor een euro of 6 en WAUW! het begint sterk met we die young, man in the box en sea of sorrow, 3 nummers die ik al kende, maar dan het mij volstrekt onbekende bleed the freak, WAUW, dat moment waarop gewoon je mond openvalt, wat een nummer en dat niveau wordt heel de plaat aangehouden. magnifieke schijf!

voltazy
nirvanafan schreef:

je bent 4 jaar fan en kent bleed the freak niet

avatar van nirvanafan
had het nummer gewoon nog nergens opgepikt, staat op geen enkele best of die ik in mijn handen kreeg. ook niet meteen een van de bekendste nummers van aic, nooit op youtube gezien, ook niet bij related video's, maar wat een nummer!

Hij ontbreekt inderdaad op hun Greatest Hits, ook op The Essential en Nothing Safe is hij niet te vinden. Raar, want behoort zeker tot hun beste nummers.

avatar van kaztor
Wat maakt dat uit?
Die paar cd's, die koop je gewoon.
Verzamelaars van AIC = pure kolder.

Stijn_Slayer
Ook deze moet ik toch nog maar een keer halen, Dirt beviel me nadat ik hem jarenlang niet meer gehoord had weer erg goed en ik begin weer een beetje in de AiC stemming te raken. Sowieso is deze de aanschaf al waard voor alleen Bleed the Freak en Man in the Box.

Ook Live is een aanrader.

avatar van Nicholas123
Eigenlijk is Real Thing ook nog een erg lekker nummer. Hierdoor komt bij mij het aantal "fillers" (in principe prima nummers, maar minder sterk dan de rest) maar op 4 van 12 nummers. Dat valt nog best wel mee eigenlijk.

Halfje omhoog deze plaat. Niet helemaal in verhouding met Dirt, die ook op een 4* staat, maar het is ook lastig te beoordelen met deze band.

Grunge?

Dit album is volgens mij gewoon een geslaagde ode aan Black Sabbath.

avatar van orbit
Wat dus eigenlijk de omschrijving van Grunge is..

Daarnaast vind ik dit helemaal niet op BS lijken, veels te poppy. Eerder een soort van ode aan de betere jaren 80 metalbands en wat mainstream jaren 70 rockinvloeden.

Zoals?

avatar van orbit
Ik zou bijna Stillwater noemen nav Almost Famous.. maar er waren er wel meer, Lynard Skynard, Priest.. en nog meer. De easy listening bands met rock van die tijd. Kiss kan ik nog noemen, ik zit er verder ook niet zo erg in. Maar dat dit vernieuwend is, is net zo'n stelling als dat de paus het geloof heeft uitgevonden Best een lekkere plaat hoor, kijk naar mijn 3,5*. Maar erg behoudend en op safe. Soundgarden was de avonturier in Grunge at the time.

avatar van dvdschaaf
Dít is de omschrijving van Grunge:
Grunge is een naam voor Amerikaanse gitaarrock die in de late jaren tachtig ontstond in Seattle in de Verenigde Staten. Grunge kwam voort uit de noise rock en alternatieve rock en koppelt de strakke eenvoud van de punk en indie rock aan het overstuurde gitaargeluid van de heavy metal.

Dan kan ik toch wel concluderen dat dit een grunge-album is, toch?

avatar van orbit
Volgens mij wel ja.. maar grunge was een allerminst vernieuwende stroming. Meer een ode aan vorige stromingen, wat Deric al terecht opschreef. AIC vind ik daarin zeker niet de meest avontuurlijke band. Maakte gewoon lekker klinkende rock met een poppy kant.

avatar van James Douglas
Deze heeft inderdaad wel de meeste poppy (lees; Kiss) invloeden. Met name bij de twee afsluitende tracks. Bij opvolger Dirt zijn deze invloeden verdwenen.

avatar van Nicholas123
Bij Dirt krijgen Sabbath en de Noise rock de overhand.

Aloanator
Op Dirt na het beste Alice in Chains album (deze nog steeds er goed), hoewel ik vind dat op deze meer goede nummers staan dan op Dirt, dit is een wat constanter niveau. Dirt heeft een aantal extreem goede uitschieters terwijl ongeveer alle nummers hiervan "best goed" zijn.

Meestal is bij mij bij een nieuwe CD twee derde van die CD de zelfde week nog uit mijn mediabibliotheek verdwenen wegens gebrek aan ruimte op mp3-speler, maar van dit album heeft alleen "I Can't Remember" mijn filter niet overleeft.

Beste tracks IMO (op volgorde): Bleed the Freak, Sea of Sorrow (heerlijk dat die aan het einde tóch niet is afgelopen, maar weer terugfade) en We Die Young

PriestMaiden
Bleed the Freak, Sea of Sorrow, We Die Young en vooral Man in the Box vind ik goede nummers. De andere nummers zijn ook vrij goed.
Dirt is toch beter als deze plaat in mijn ogen.

avatar van Kill_illuminati
Facelift is een album waarop AIC nog naar een eigen stijl probeert te zoeken.Layne Staley's stem klinkt hier op dit album veel machtiger, krachtiger dan op de volgende albums. Er komt hier echt een sterke brul uit. Misschien omdat hier nog een sterke gezondheid heeft. De heroine heeft hier nog niet de overhand genomen. Hij neemt hier al het zingen opzich. Van harmonieuze samenzang is bijna niet van te spreken. Jammerlijk klinken de snare drums een beetje hard ( jaren '80 stijl) trouwens. De eerste 6 nummers "is classic Alice in Chains" daarna wordt het wat minder. De intro van Sea of Sorrow behoord tot èèn van mijn favoriete riffs. Een dikke voldoende voor de geweldige nummers die erop staan.

avatar van kaztor
stuart schreef:
Voor jou wel, voor (vele) anderen niet. De verkoopcijfers van deze zijn stukken beter.(al zegt dat niet altijd iets over de 'kwaliteit'.)

U bedoelt dat de verkoopcijfers van Dirt beter waren dan die van deze?
Klopt natuurlijk wel, maar deze verkocht in Amerika vrij goed voordat u-weet-wel uitkwam eind 1991.

@Kill-illuminati: #7,8 en 10 vind ik in niks onderdoen voor die eerste 6, maar dat is dan weer een persoonlijke beleving. Vooral die riff van It Ain't Like That...
Een paar groeistuipjes met #9, 11 en 12 -AIC is nou eenmaal geen GnR- (gelukkig niet!), maar al met al geen slechte nummers te bekennen.

avatar van Lexicon Devil
Dit album heeft weinig met grunge te maken. Het klinkt als poppie-blues-rock. Het is net Bon-Jovi muziek met een cynische vocal-partij van Layne Staley.

avatar van hectometersnor
Opent sterk maar gaat vrij snel als een nachtkaars uit. Haalt het bij lange na niet bij Dirt en Jar of flies.

avatar van Kill_illuminati
Ik zou alles doen voor een Facelift met een Black Album productie. Dit album met de dynamiek va dat album lijkt mij ongelooflijk. Ze zouden de live homevideo van dit album eens re-relasen voor op DVD. Geweldig concert. Het is in zwart-wit en dat geeft het een extra sfeertje.

Note: Sean Kinney en Layne Staley waren niet tevreden over beide versies van de videoclips van Sea Of Sorrow. Het maakten ze dan ook niets meer uit. Ze haten het nummer toch altans als ik hen moet geloven.

avatar van Beeswax
Kill_illuminati schreef:
Ze haten het nummer toch altans als ik hen moet geloven.
Lol nee, ik denk niet dat je die opmerking serieus moest nemen, gezien de..."serieusheidsmeter" van het interview (dat in Guam)

avatar van Kill_illuminati
Volgens mij zei Layne Staley ook zoiets in een 1999 interview. Ik moet maar eens weer opzoeken. Maar ik vewrwees inderdaad ook naar die interview. Hilarisch trouwens! Sean Kinney kloot wat aan op een gitaar. Layne Staley: " I'm talking" vervolgens zegt Sean Kinney: " Sorry" .