Porcupine Tree - On the Sunday of Life (1991)

Label: Delerium

1. Music for the Head (2:42)
  2. Jupiter Island (6:12)
  3. Third Eye Surfer (2:49)
  4. On the Sunday of Life (2:11)
  5. The Nostalgia Factory (7:25)
  6. Space Transmission (2:59)
  7. Message from a Self-Destructing Turnip (0:27)
  8. Radioactive Toy (10:01)
  9. Nine Cats (3:56)
  10. Hymn (1:14)
  11. Footprints (5:59)
  12. Linton Samuel Dawson (3:05)
  13. And the Swallows Dance Above the Sun (4:03)
  14. Queen Quotes Crowley (3:55)
  15. No Luck with Rabbits (0:46)
  16. Begonia Seduction Scene (2:10)
  17. This Long Silence (5:11)
  18. It Will Rain for a Million Years (10:47)
avatar van wouter8
On The Sunday Of Life, een heel andere Porcupine Tree dan dat de meeste mensen gewend zullen zijn denk ik. Maar daarom zeker niet minder. Welke Porcupine Tree beter, laat ik het liefste in het midden. Ik noem het liever gewoon anders.

De cd begint redelijk sferisch, met wat soundscapes en het nummer heet dan ook niet voor niets Music for the Head.
Vervolgens begint er een redelijk catchy melodietje en komen er bij mij associaties met de vroege Cure naar voren. Het heeft allemaal niet zo veel om zich heen, maar het klinkt gewoon lekker en verveeld geen moment.
Vervolgens gaat Porcupine Tree weer op de experimentelere tour en dat is ook een beetje de tendens van het hele album. Het is allemaal iets experimenteler dan het recentere werk (goh, vertel ik hier nou iets nieuws? ). Ik kan zelfs een aantal jazz-elementen in het geheel ontdekken en om heel eerlijk te zijn vind ik het wel interessant. Het is niet bijster goed allemaal en geniaal is het al zeker niet.
Duidelijk is te merken dat het hier om een 'debuut' gaat, hoewel eerder een verzamelaar is dan een nieuw uitgegeven album. De ideeën zijn er en later zouden ze worden uitgewerkt, worden verfijnd en worden tot de pareltjes die Porcupine Tree allemaal op zijn naam heeft mogen schrijven. Vooralsnog blijft het een erg aardig album, met een aantal erg mooie tracks en waarvan de algehele tendens positief is, maar ook niet meer dan dat.

avatar van BoyOnHeavenHill
Een zootje is het – maar een aardig zootje. Gaat alle kanten op, maar zeer innemend. Naast de nummers die vrij algemeen als de hoogtepunten worden gezien (Radioactive toy en Nine cats) zou ik toch ook aandacht willen vragen voor de grappige opener Music for the head / Jupiter Island (krijg ik maar niet uit m'n hoofd) en het sfeervolle This long silence.

avatar van musician
Wat een laag gemiddelde krijgt dit album, merkwaardig genoeg.

Eigenlijk vind ik het een geweldige trip van prachtige meer en minder experimentele rock, soms sfeervol akoestisch maar ook de electrische gitaar wordt veelal niet geschuwd.

Er worden muzikale werelden getoond, landschappen, soms desolaat, kaal en verlaten maar ook groen, stukken die gebukt gaan onder natuurgeweld. Zeldzame en soms vreemd klinkende vocalen begeleiden het hoofdzakelijk instrumentale machtige werkstuk.

Wat je ook mag vinden van Steven Wilson, zijn werk is onberispelijk, spannend, avontuurlijk en verfrissend.

Bovendien zit zijn hart op de juiste plaats van het rock spectrum. Verder wordt er sterk gemusiceerd, je kunt je ook nauwelijks voorstellen dat er hier sprake is van een debuut. Je blijft gedurende de hele lengte van het album op het puntje van je stoel zitten en dat wil wat zeggen, bij een lengte van 76 minuten. De muziek (ik heb wel een geremasterde versie) klinkt kristalhelder en heeft vele mooie wendingen.

Chris Maitland speelt geweldig drums, mag ook wel eens worden gezegd.

avatar van namsaap
Een wisselvallig album, deze eersteling van Steven Wilson. Uitstekende nummers worden afgewisseld met niemandalletjes en vage soundscapes. In dat opzicht zijn parralellen te treken met het vroegere werk van The Flower Kings, waar met name dankzij Tomas Bodin albums werden opgevuld met vage expirimenten.

Desondanks is dit album aangenaam om te luisteren. Hoogtepunt is het al vaker aangehaalde Radioactive Toy.

70/100