Jethro Tull - The Jethro Tull Christmas Album (2003)

Label: Fuel 2000

1. Birthday Card at Christmas (3:35)
  2. Holly Herald (4:15)
  3. A Christmas Song (2:47)
  4. Another Christmas Song (3:30)
  5. God Rest Ye Merry Gentlemen (4:33)
  6. Jack Frost and the Hooded Crow (3:35)
  7. Last Man at the Party (4:47)
  8. Weathercock (4:17)
  9. Pavane (4:18)
  10. First Snow on Brooklyn (4:55)
  11. Greensleeved (2:39)
  12. Fire at Midnight (2:24)
  13. We Five Kings (3:14)
  14. Ring Out Solstice Bells (4:03)
  15. Bourée (4:23)
  16. A Winter Snowscape (4:54)
Dit album heb ik een 5 sterren gegeven, niet omdat het per se zo goed is, maar omdat iemand anders dit album zonder reden 0,5 sterren heeft gegeven. En dat verdient deze band echt niet! Misschien is het niet hun beste album, maar het is zeker van het caliber Songs From The Wood, en dus geen 0,5 ster! Dit zijn klasbakken!

avatar van HammerHead
Kerst albums zijn zo ontzettend cliché, dat ik me best kan voorstellen dat mensen daar 0,5* voor geven. Als compensatie zelf dan maar 5 sterren gaan geven, terwijl je het zelf ook niet perfect vind is minstens zo sneu.

Dat dacht ik niet! Het zou voor anderen lijken alsof dit album werkelijk niets waard is, en zo is het toch een beetje gecompenseerd. Ik zou het idd normaal 4* geven.

Trouwens, het gaat om de muziek: als die goed is geef je niet 0,5*! Ook al heet het 'Christmas Album'! Heb je het album zelf geluisterd? Als dat zo is, dan zou je merken dat het meer is dan 'een' Christmas album. Dit album heeft als thema kerst, maar is daarom niet een kerstalbum in die zin dat het alleen met kerst te draaien is.

dutch2
Maar het nadeel van jouw manier van stemmen, beste Snafje, is dat op deze manier niemand jouw stemmen nog serieus neemt. En dat kan toch ook niet de bedoeling zijn. En dit zeg ik als mede- Tullfan (die van dit album alleen maar een paar nummers kent).

Dit is ook niet mijn normale manier van stemmen. Ik zou dit dan ook niet zonder toelichting gedaan hebben.

avatar van HiLL
Sorry Snaf maar ben het eens met de anderen.

Zonder toelichting was waarschijnlijk juist niemand erover gevallen, het is de toelichting die niet deugd.

Het enigste kerst album (bij wijze van spreken) dat je het hele jaar kunt draaien. Ik was eerst ook skeptisch(heb het niet op kerst albums), maar dit is echt een leuk album.

avatar van Kronos
Wat een ongelofelijke verrassing is dit. Nooit gedacht dat Jethro Tull nog met zoiets mooi mijn aandacht zou weten vast te houden. Het lijkt wel of ze hier alle invloeden van tijdelijke trends waaronder hun albums vaak te lijden hadden weer hebben kunnen loslaten zodat ze gewoon helemaal zichzelf zijn. Er zit in meerdere songs iets van pure schoonheid vind ik, terwijl vroeger het arty-farty vaak teveel overheerste. Knap werkje.

avatar van Bluebird
Deze ga ik binnenkort zeker aanschaffen. Kerstalbums zijn uiteraard cliché maar het hangt er dan ook helemaal vanaf wie ze maakt en hoe. Dit lijkt me dan ook minder kitscherig dan wat er de komende tijd in de bakken ligt. Prachtig artwork by the way.

avatar van Kronos
Vooral Pavane heeft een erg mooie melodie. Maar die hebben ze dan wel van de Franse componist Gabriel Fauré. Een authentieke uitvoering is mooier maar toch leuk gedaan.

Verder staan er nogal wat heropnamen van zichzelf op, ongeveer de helft van de tracklist. Het resultaat is dat oude nummers zoals Bourée en Another Christmas Song goed in de sfeer van het geheel passen.

avatar van Bluebird
Nergens in de winkel te krijgen dus maar online besteld. Vandaag helemaal vanuit Canada (per arreslee?) door de gleuf op de mat geploft. Daar ga ik eens fijn voor zitten als ik tijd heb.

Veel luisterplezier.

Als je tijd hebt.

avatar van Bluebird
Prachtplaat. Dit wordt voor mij misschien wel de ultieme kerst cd. De eerste track leek te beginnen als een cover van ELP's ''I Believed In Father Christmas'' maar blijkt toch een heel ander nummer te zijn. Verder oude traditionals in JT's typische jazzy en folky arrangementen en idd nog wat eigen nummers in een nieuwe bewerking. Het geheel ''dreutelt'' zeer fraai, aangenaam, ingetogen en sfeervol voorbij.

avatar van Kronos
Wat wil een mens nog meer voor kerstmis.

Nu dat het toch bijna kerstmis is zal ik dit album ook eens beluisteren:-D
Het schijnt hun beste album te zijn in 20 jaar...
Ik kan toch al zeggen dat dit veel beter is dan hun voorganger.
Er zitten wel behoorlijk veel instrumentals in.
Dit zal waarschijnlijk een redelijk hoog cijfer krijgen.:-P

avatar van hansjuvefan
buiten de verzamelalbums gerekend dan hé

avatar van hansjuvefan
lol grappige bewerking van bourée

avatar van hansjuvefan
Wel een zeer groot aandeel voor de fluit en de accordeon

avatar van Bluebird
Voor de kerst geen probleem lijkt me zo. Vooral het laatste nummer is toch wel echt een wonderschoon landschapje.

avatar van echoes
Hij staat weer veelvuldig op. Prachtplaat en absoluut 1 van de beste kerstplaten ooit gemaakt. Holly Herald!!

avatar van echoes
Hij draait weer. Heerlijk, heerlijk. Iemand nog tips voor andere goede (niet zo cliche) kerstplaten?

avatar van Bluebird
Blackmore's Night - Winter Carols is heel aardig.en wil je het wat steviger; Trans-Siberian Orchestra ff nachecken. Suc6!

avatar van Don Cappuccino
Ik zal deze eens een keer snel opzoeken. Ik ben namelijk de kerstcd van Twisted Sister helemaal zat, die hebben we al 6 jaar iedere Kerst gedraaid. En Jethro Tull is echt een geweldige band, ik ben benieuwd naar hun kerstmuziek.

avatar van Bluebird
Vandaag de dubbeleditie meegenomen. Die heeft een bonusdisc met een 17 track live christmas concert at St. Bride's uit 2008.

avatar van musician
Een verstandige beslissing, die cd versie heb ik nu ook.

Ik mag rond deze tijd graag een kwalitatief hoogstaande kerst- of winteralbum horen. Dat is naar mijn idee een mengeling van de eigen stijl van een band, gekoppeld aan muziek die thuis hoort in dit jaargetijde.

Er zijn meerdere Kerst-/winterachtige stijlen bedacht. Zo kunnen artiesten een buitengewoon zoetsappig kerstalbum uitbrengen met bekende klassiekers. Zowel traditionals tot aan religieuze exercities aan toe. De jaren '40 en '50 artiesten met kerstsongs bedienen ook een geheel eigen publiek, met een aparte sfeer.

Maar wat ik het meest kan waarderen, is een album waarbij de artiest zelf de kerstsongs schrijft en daarmee een mooi winterlandschap weet te schilderen, geheel in hun eigen stijl. En dat is hier helemaal van toepassing. Anderson heeft zich gestort op sfeervolle Jethro Tull Tunes, door hem zelf dus allemaal gecomponeerd. Een enkel traditional om het geheel te versterken.

Dat is op zich prachtig gedaan.

Maar als klap de vuurpijl, waren Anderson cs ook bereid om live e.e.a. neer te zetten. Ook geheel in stijl. En een live Kerstalbum is iets dat natuurlijk minder vaak voorkomt.

Maar ook hier een ruime voldoende voor alle uitvoeringen.
Tel daar bij op een prachtige tekening als hoes van het album en bij de open haard met een sneetje kerstbrood en een beker warme chocolademelk ben je helemaal het heertje....

avatar van Kronos
Kerst en rock gaan niet samen dus Jethro Tull kiest voluit voor folk, middels enkele nieuwe nummers, heropnamen van eigen oud werk en traditionals. Een sfeervol geheel vol spelplezier. Zonder stevige gitaarriffs als contrast wordt het echter snel wat te gezapig. Niettemin een aanbevelenswaardig kerstalbum.

70/100

Under Wraps: 40/100

avatar van joko16
hansjuvefan schreef:
Nu dat het toch bijna kerstmis is zal ik dit album ook eens beluisteren:-D
Het schijnt hun beste album te zijn in 20 jaar...
Ik kan toch al zeggen dat dit veel beter is dan hun voorganger.
Er zitten wel behoorlijk veel instrumentals in.
Dit zal waarschijnlijk een redelijk hoog cijfer krijgen.:-P

Zou je je lage waardering niet eens wat verhogen eindelijk?

avatar van musician
"Hey Santa, pass me the bottle please?"
Haha, zo mag je het graag horen uiteraard.

Blijft een verplicht album rond de kerstdagen, uiteraard.