Art Blakey & The Jazz Messengers - Mosaic (1961)

Jazz
Label: Blue Note

1. Mosaic (8:15)
  2. Down Under (5:30)
  3. Children of the Night (8:53)
  4. Arabia (9:11)
  5. Crisis (8:32)
Gish
3 jaar naar zijn meesterwerk "Moanin", opnieuw een groots album van Art Blakey.

Curtis Fuller op trombone, Wayne Shorter op tenor-sax en Freddie Hubbard op trompet staan, samen met Art achter de drums, garant voor ruim 40 minuten tijdloze jazz.

Opgewaardeerd naar 4/5

avatar van Mssr Renard
Wederom in de legendarische line-up van Blakey/Hubbard/Fuller/Shorter/Walton/Merritt opgenomen.
De drie-hoorn-opstelling doet echt wonderen voor de muziek.

Wat mij betreft is deze versie van the Jazz Messengers de absolute top van de hard-bop, en deze plaat is echt een heerlijke en waanzinnige plaat. Fuller, Hubbard, Shorter en Walton hebben alle vier songs aangedragen, en we weten intussen wel dat dat helemaal goed zit. Geen enkele standard, allemaal originals.

Het weergaloze Mosaic (Walton) en Arabia (Fuller) voeren wat mij betreft de boventoon. Deze plaat is best wel ondergewaardeerd, maar dan waardeer ik hem toch gewoon dubbel. 4,5 sterren met kans op verhoging.

Nu nog op zoek naar een lp-exemplaar.

avatar van Sandokan-veld
Met: Art Blakey (drums); Wayne Shorter (tenorsax); Freddie Hubbard (trompet); Curtis Fuller (trombone); Cedar Walton (piano); Jymie Merritt (bas)

Een paar maanden na het opnemen voor een plaat voor Impulse duikt Blakey weer de studio in met een op twee plekken gewijzigde band voor zijn volgende plaat op het Blue Note-label. Bij de plaat voor Impulse had ik mijn eigen speurtocht door het Messengers-oeuvre ook even stopgezet, omdat het, zoals ik daar schreef, allemaal een beetje op elkaar begon te lijken in mijn oren.

Dat euvel is er nog steeds wel, al is dit wel een van de betere Jazz-messengers platen denk ik. Dat ligt vooral aan de band: Bobby Timmons wordt vervangen door Cedar Walton, misschien wel de beste Jazz Messengers-pianist tot dusver, en Freddie Hubbard, die Lee Morgan vervangt, is eigenlijk perfect voor de band. Hubbard draagt ook meteen twee composities bij en Walton één, al zijn die niet wezenlijk anders dan de andere Messengers-nummers uit deze periode.

Dat is ook de enige reden dat ik niet helemaal meega in het enthousiasme van Mssr Renard hierboven: Puike band, en het swingt allemaal als een tiet. 'Arabia' vind ik denk ik het beste nummer, maar als je het me over een jaar laat horen denk ik niet dat ik nog zou weten hoe het heet of op welke plaat van de Messengers het staat. Krappe vier sterren toch voor deze: als je toch een plaat van de Jazz Messengers wil draaien, kan het net zo goed deze zijn. Maar ook dat heb ik intussen al wel vaker gezegd, geloof ik.

Dit swingt toch weer heerlijk de tent uit.

Met Art Blakey zit je eigenlijk altijd wel goed, die levert doorlopend kwaliteit, maar is ook wel een beetje voorspelbaar wellicht. Boeiend. Van Blakey krijg ik nooit genoeg.

avatar van Mssr Renard
Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom deze zo gemiddeld gewaardeerd wordt. Ik denk dat het komt omdat er ook mensen op hebben gestemd die in de kern niet zo van Hardbop houden. Dan krijg je dat.
Maar ik vind persoonlijk deze wel één van de betere Jazz Messengers-platen. Maar, en dat is ook al vaker gezegd, op een gegeven moment gaan de platen ook wat inwisselbaar worden. Zo is de drumsolo in Mosaic bijna eender aan die van The Freedom Rider, en volgens is het ook weer erg gelijkend op A Night in Tunisia. Nou ja, het gaat om het enthousiasme dat erg aanstekelijk is

avatar van Yield
Heerlijke Hardbop op een zonnige vrijdagochtend dit.