Antony and the Johnsons - Cut the World (2012)

Pop / Folk
Label: Secretly Canadian

1. Cut the World (4:20)
  2. Future Feminism (7:36)
  3. Cripple and the Starfish (5:33)
  4. You Are My Sister (4:21)
  5. Swanlights (7:18)
  6. Epilepsy Is Dancing (2:58)
  7. Another World (5:26)
  8. Kiss My Name (4:08)
  9. I Fell in Love with a Dead Boy (4:52)
  10. Rapture (4:47)
  11. The Crying Light (3:21)
  12. Twilight (6:09)
aERodynamIC schreef:

Wat vind jij zelf eigenlijk van die monoloog? Ik heb nog niemand gehoord die er blij mee was maar ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die het juist wel een toegevoegde waarde vinden.
Ik denk trouwens ook dat deze monoloog beter als soort 'hidden track' op het album gezet had kunnen worden dan was het al een stuk minder storend geweest zoals nu op de tweede plaats.
Maar ik ben dus wel benieuwd of er mensen zijn die het dus niet storend vinden.

Ik dus. Best interessant wat hij allemaal te vertellen heeft, en het lijkt helemaal geen monoloog van 7 minuten, hoewel het natuurlijk wel zolang duurt. Natuurlijk ga ik het na een aantal keer waarschijnlijk wel skippen, maar niettemin blijft het leuk dat het erop staat, vind ik.

Heb hem een maand terug live gezien op Gent Jazz, maar het publiek was er verschrikkelijk luidruchtig. Hopelijk komt hij snel terug naar een theaterzaal in België, Stadsschouwburg of Koningin Elisabethzaal ofzo.

Luidruchtig? Ik dacht dat ze in Nederland altijd zo erg waren. Gelukkig heb ik het de 3 keer dat ik Antony heb gezien nooit meegemaakt. Het publiek was muisstil, op het devote af..... ook wel eens fijn.

avatar van VictorJan
Tja, het is dan ook absoluut geen artiest om op een festival te zien (al is Gent Jazz geen echt festival). In 2005 is hij als ik me niet vergis in de Bourla geweest in Antwerpen, zou fijn zijn om hem daar eens te zien (nog liever dan in de AB ofzo).

Uitgebreide mening hier neergepend: Skyline Reviews » Antony and the Johnsons – Cut the World - skylinereviews.com

avatar van IntoMusic
Mijn hemel wat is dit prachtig gespeeld en gezongen. Ik bedenk me net dat dit de 3e keer op rij is dat ik het album afspeel. Wat een lading aan emotie en pracht komt er over je heen bij het luisteren van bijvoorbeeld Cut the world, Another world en Rapture. Fenomenaal! En dan heb ik het geweldige Twilight als afsluiter nog niet genoemd... Hoe bedoel je timing, gebruik van de juiste instrumenten en samenspel. Geweldig!
Enige kleine minpuntje is het (mijns inziens) onnodige Future Feminism. Ik snap de bedoeling, alleen had dat dan puur voor de dvd gelaten.

Verder geweldig concert en de stem... Als je die op de eerste 2 albums niet echt kon waarderen, geef deze dan eens een kans. De fibratie is inderdaad veel minder en in balans met de emotie die het nummer moet krijgen.

Voor mij één van dé verassingen in 2012, maar door track 2 net geen volle pond!

IntoMusic schreef:

Daar ben ik het niet mee eens, maar ik kan me dan ook überhaupt niet voorstellen dat iemand die stem niet kan waarderen.

avatar van IntoMusic
Er zijn er genoeg die de stem niet of moeilijk kunnen waarderen (even jezelf niet meerekenen ), omdat het niet een alledaagse stem is. Bij mij was het ook even wennen en ik kan het me zeker voorstellen dat er meerdere zijn die vervolgens deze band links laten liggen, ipv van even doorbijten. Zonde, want het is na wennen erg goede muziek.

avatar van VictorJan
Tja, als je de stem niet trekt moet je het natuurlijk ook niet luisteren, want de arrangementen zijn nu niet bijzonder speciaal (bijzonder mooi, dat wel). Maar ik moet zeggen dat ik wel meteen verkocht was toen ik 'I Am a Bird Now' voor het eerst hoorde. Daarna het debuut meteen opgesnord, en dat vond ik nog beter.

avatar van IntoMusic
Je spreekt jezelf ineens tegen , maar goed: we zijn het er over eens dat dit een goed album is . Dat is ook wat ik bedoelde over "het een kans geven" ipv na 1 album afhaken. Misschien dat ik tot die groep mensen behoor die niet té snel opgeeft.

avatar van Noki
Dit schitterende optreden/nummer staat op you tube. Helaas kan ik het nergens op zijn EP's of CD's terugvinden. Weet iemand hier meer over?

YouTube - Antony and the Johnsons - Crazy in love

Verder is mij nog niet veel bekend over deze artiest en ga ik dat eens proberen te ontdekken.

Deze opname is gemaakt bij de optredens in Carré (21 juni 2009).

Er was eerst sprake van 1 optreden op 22 juni en dat was heel snel uitverkocht wat veel boze reacties opleverde omdat Holland Festival donateurs voorrang kregen (ik kon er daardoor ook bij zijn door een goede connectie). waardoor het voor fans onmogelijk was om aan kaarten te komen. Zelfs bekende Nederlanders konden er naar fluiten wat ze in de media ook naar voren brachten
Toen werd besloten om er een extra concert aan toe te voegen de dag daarvoor en dat eerste optreden werd verfilmd en op tv uitgezonden op 22 juni (als ik het goed heb).

Dit is niet officieel uitgebracht maar er circuleren bootlegs (ik heb dat optreden zelf ook op mp3) en die zijn kwalitatief natuurlijk van enorm niveau omdat het door de NPS is opgenomen.

Het zijn opnames met het Metropole Orkest en er werden toen veel onbekende nummers gespeeld die later op het album Swanlights terecht kwamen.

De optredens met orkesten werden steeds gebruikelijker en zo stond Antony eerder dit jaar dus wederom in Amsterdam met het Metropole waar de setlist grote overeenkomsten vertoont met het optreden in Denemarken eind 2011 waar deze cd een verslag van is.

Crazy in Love is een cover van Beyoncé wat al vrij lang op de setlist staat en is inderdaad als b-kant verschenen van de single Aeon (studio opname).

avatar van IntoMusic
Wat is dit een prachplaat. We zitten momenteel te genieten van onze vakantie in Zuid Frankrijk en na gister weggeregend te zijn, vandaag in een heerlijke zon op het terras dit album opgezet.
Misschien kwam het wel door de setting dat zijn stem benevelend op mij overkwam. Vooral Swanlight wordt op een heerlijke wijze vertolkt.

Mijn vrouw heeft de albums nooit mooi gevonden, maar bij dit album vroeg ze wie dit waren want "wat een schitterende muziek"... Zo is het maar net. Voor nu zeker een top 10 plaats voor de releases uit 2012 en de laatste halve ster gaat erbij ondanks de standaard skip bij track 2.

Ik blijf me daar over verwonderen. Mensen die Antony nooit zo geweldig hebben gevonden vinden dit album wel mooi.
Mijn ega had ook niet veel met Antony en ging mee naar het Concertgebouw om die eindelijk eens van binnen te zien (ik gaf het kaartje toch kado dus waarom niet). En wat bleek? Helemaal omver geblazen door het prachtige optreden.
Zo zie je maar weer.....

avatar van Broem
Het enige nieuwe nummer op deze cd, opener Cut THE World, wordt met de dag magistraler. Wat een bloedmooi nummer is dat toch. Boeiend figuur (eehhh) is deze Antony toch.

Antony and the Johnsons - Cut the World - YouTube - m.youtube.com

Check de officiële video van het nummer Cut THE World op YouTube maar eens. Starring onze eigen Carice van Houten. Bizarre video bij een prachtig nummer. Creepy

avatar van Don Broccoli
Ik denk dat je daar wel vrij laat mee bent, maar goede clip ja.

avatar van Banjo
wat een mooie cd jongens!
heel gevoelig en mooi opgebouwd ik ga dit nog heel vaak op een (regenachtige) zondag middag draaien..

4 sterren

avatar van Banjo
Broem schreef:

Ja omdat het zo persoonlijk is geworden..

avatar van Jurr_on
Voor als je aan 'Cut The World' niet voldoende Antony hebt, luister naar zijn bijdrage aan het openingsnummer 'Janitor Of Lunacy', op het album Desertshore/The Final Report door X-TG.
Heerlijk donkere track, met een prachtige Antony.

YouTube - XTG - Janitor Of Lunacy (vocals by Antony)

aERodynamIC schreef:
Zo zie je maar weer.....

Jij bent daar voor mij eigenlijk de schuldige dat ik dit geweldig vind . Sinds dit album ben ik mij meer gaan verdiepen in deze artiest en sindsdien is zijn muziek bij mij alleen maar gaan stijgen in kwaliteit. Misschien heeft dit album mijn 5 sterren mede te danken aan het feit dat ik deze van begin al geweldig vond en ik het al vele, vele malen heb gedraaid. Als het dan nog ijzersterk blijft, dan heb je te maken met een hoogwaardig album.
En dan te bedenken dat ik de eerste 2 albums in het begin geen moer aan vond. En nu... ben blij dat ik er wat meer moeite voor heb gedaan om het mooi te vinden

avatar van Broem
2012 is een prima muziekjaar. Dit album staat in mijn P top 10 voor dit jaar.Het nummer Cut the World staat echter op 1 voor 2012. Vreselijk mooi. Had dit ook destijds bij Hope there's someone. Het is en blijft een vreemde vogel deze Antony, maar wat is zijn muziek doordringend en gevoelig.

Ik heb hem niet in mijn lijst opgenomen maar dat komt omdat ik nooit livealbums, EP's of herbewerkingen er in zet. Anders was ie zeker hoog geeindigd

Anders maar toch erg mooi. Normaal ben ik niet zo van de orkesten maar bij dit album stoort dat gelukkig niet. Pluspunt is geen applaus na de nummers, minpunt de monoloog en te weinig nummers

avatar van Madjack71
Een tijdje terug was ik best onder de indruk van Antony en zijn kijk op de muziek en de onderwerpen de hij erin verwerkte. Bij Cut the World aangekomen merk ik dat de indruk meer genesteld is en het voor mij vooral muziek is waar ik in de stemming voor moet zijn. Hoewel het de muziek past om in deze settting het applaus weg te laten, mist het voor mij daardoor wel een bepaalde sfeer, het is immers een live plaat. Nu luisterd het meer weg als ware het een klassiek stuk in e.o.a concertgebouw waar god voorhoede je toch eens zou moeten kuchen. Daardoor komt die monoloog ook niet van de grond en ga ik mij ook wat storen aan zijn stem. Neemt verders niet weg dat de voordracht dik in orde is en de nummers mooi naar voren komen.

avatar van Johnny Marr
Phoeh, het titelnummer. Prachtig.

avatar van Johnny Marr
Maar even met een halfje verhoogd, blijft een bloedmooie liveplaat dit.
Intens tot op het bot, vol met emotionele climaxen. Oh, wat zou ik haar graag live willen zien.

Johnny Marr schreef:
Oh, wat zou ik haar graag live willen zien.

Haar?

avatar van matthijs
Broem schreef:

Haar?

Heb net even gezocht op wiki: hij/ze wordt transgender genoemd en steeds met 'ze' aangeduid. ik neem dan aan dat ze vrouw is geworden en dan is 'haar' wel gepast. maar om eerlijk te zijn, ik kende hem/haar al een poosje maar dacht altijd aan 'hij' door het uiterlijk. Verdiep me bij muziek niet altijd in de achtergronden van de muzikanten en stem vond ik niet typisch mannelijk of vrouwelijk. kortom, ik snap je opmerking/verwarring!

avatar van devel-hunt
ANOHNI, heet Anthony sinds hij/zij een vrouw is geworden.
Ze maakt ook platen onder de naam ANOHNI, hoewel ze onder die naar veel minder succesvol is dan voorheen.
Waar er een paar jaar geleden bijna een Anthony hype heerste is de plaat van ANOHNI geruisloos voorbij gekomen.

devel-hunt schreef:

En dat zeer onterecht, was één van de beste platen van de afgelopen jaren vind ik.

Fedorr
Bij de artiest Anohni zoals zij nu heet, ga ik vooral voor de zangstem; prachtig en gevoel!

Met het orkest een indrukwekkende live-registratie!

Cut the World mooiste nummer.