Killing Joke - Brighter Than a Thousand Suns (1986)

Label: EG

1. Adorations (4:39)
  2. Sanity (4:44)
  3. Chessboards (5:47)
  4. Twilight of the Mortal (4:12)
  5. Love of the Masses (4:04)
  6. A Southern Sky (4:38)
  7. Victory * (3:57)
  8. Wintergardens (5:24)
  9. Rubicon (7:06)
  10. Goodbye to the Village * (5:17)
  11. Exile * (6:27)
  12. Ecstacy * (4:10)
  13. Adorations [Supernatural Mix] * (6:39)
  14. Sanity [Insane Mix] * (6:15)
avatar van c-moon
Dit vind ik werkelijk een van hun beste albums, donker, bezweerderig.. galm alom aanwezig...

Niet loodzwaar in de muziek wel in de dramatiek en thema's van het album...

Zeer sterk album... krijgt van mij een vijf!!!

Favorieten:
WINTERGARDENS
TWILIGHT OF THE MORTAL
RUBICON
ADORATIONS
SANITY

avatar van VanDeGriend
Veel sterker dan het bekendere Nighttime ook. Minder hard dan de latere releases maar zondermeer een aangrijpende plaat.

avatar van c-moon
De eeuwig zalig galmende klaagzang hier van Coleman is o zo prachtig.. de o zo donkere sfeer die opgeroepen wordt.....
Heerlijke toetsenwerk, op de achtergrond en toch richtinggevend en bepalend, die zalige meerstemmige zang.. prachtige melodieën, de vette bass's van Raven... het heerlijke drumwerk van Big Paul Ferguson...

Nogmaals naar dit prachtige album aan het luisteren.....

avatar van starsailor
Ook hier weer de veelzijdigheid van Killing Joke te horen.
Ongelofelijk dat ze nog vaak gezien worden als eendagsvlieg door Love Like Blood.
De teksten op dit album tonen de waanzin in het genie Coleman.

jean maurice
Wat mij betreft het beste album van Killing Joke, omdat er zo'n heerlijke dromerige liedjes op staan,

Night time is ook erg goed als voorloper kun je het voorbereidende werk goed horen voor dit prachtige album, ik draai dit album nog altijd het meest(na 20 twintig jaar!)

ik zou wensen dat Killing Joke weer zo'n heerlijk album zou maken! dit is echt een topper in hun lange historie!! wat een mooie liedjes!!

LOVE OF THE MASSES

WINTER GARDENS !!!!!!! en GOODBYE TO THE VILLAGE luister maar !

Kevin-Raphaëll
tja starsailer

love like blood is idd hun bekenste maar idd om deze als 1 dagsvliegen te zien niet akkoord

en jean maurice, love of the masses, winter gardens en goodbye to the village zijn leukertjes

na bijna 5 jaar, denk ik, weer opgelegt => 4 sterren

avatar van Premonition
C-moon, je vergeet het fraaie gitaarwerk van Geordie

Oei !! Ja, natuurlijk !

avatar van Figureheads
Volgens critici een mindere plaat van "The Joke". Heeft grootste punt van kritiek was dat het allemaal broertjes en zusjes zouden zijn van "Love Like Blood". Als "Joke" fan kon ik deze natuurlijk niet laten liggen.
Ik heb hem in de cd-speler gegooid, beluisterd en toen ik hem eruit haalde dacht ik:

"En dit is een slechte plaat omdat...???"

Echt waar, ik hoor het niet. Broertjes van "Love like Blood"?
Zeker, maar aangezien dat een hit was, is dat zeker geen slechte vooruitgang. Te commercieel? Dat zal best, maar dat doet geen afbreuk aan de plaat. Zeker niet, het plaats Killing Joke in een andere categorie van artiesten (Het soort dat niet bang is om een andere weg in te slaan)

Kleine parels als: Adorations, Chessboards en Wintergardens, maken dit album gewoon zo goed dat je dit absoluut GEEN bagger album kan noemen. Het lijkt inderdaad allemaal 1 kant op te gaan, en hey,... beste critici dit noemen wij een concept album. De stijl is geweldig, dus ik kan niet wachten tot dat dit album re-releasen, met de extra versies van verschillende nummers.

Mijn favouriet nummer van dit album is: Chessboards.

avatar van starsailor
Altijd leuk om hier weer een echte KJ fan te treffen.
Mooi stukje en....natuurlijk is dit een steengoed album!!!
Is ook weer een apart hoofdstuk in de KJ geschiedenis, zoals bijna ieder album weer een andere stijl heeft.

Mijn favo hier: Rubicon

perfume
Ik ga zelfs nog een stap verder! Dit album is wat mij betreft hun beste! Nooit meer is Killing Joke erin geslaagd om een album te maken dat zo goed in het gehoor ligt en dat geldt dan vooral voor het melodieuze aspect in het bijzonder als de slimme opbouw van de liedjes in het algemeen. Dit album staat ver boven het metal-achtige gebrul van wat Killing Joke tegenwoordig maakt!

avatar van starsailor
Killing Joke heeft na het Outside The Gate debacle de overstap gemaakt via Extremities naar industrial (metal). Dit album is natuurlijk New Wave van de bovenste plank dus het is wat mij betreft een beetje appels met peren vergelijken.

Alle albums vanaf Extremities bevallen mij ook erg goed (Democracy wat minder) maar dat is voor ieder natuurlijk persoonlijk. Dus de kwalificatie 'metal-achtig' gebrul vind ik wat denigrerend. Wat ik wel eeuwig zonde vind is dat Jaz zijn stem nooit meer zo mooi heeft geklonken als op dit album (en in zekere mate op Outside the Gate).

avatar van Figureheads
@perfume: Ik ben het grotendeels eigenlijk wel met je eens. Alleen vindt ik het "gebrul" van Jazz Coleman ook zijn eigen charme hebben.

Net zoals Robert Smith's (bijna) manische gehuil op "Happy the Man" vertegenwoordigt het een speciale "state of mind" waar je als luisteraar in moet zijn.

Bij Coleman hoor ik dat wilde en harde natuur er uit. Iets wat door merg en been trilt, wat door je aderen heen krijst en waardoor je mee wil brullen. Voor mij zit de ballans tussen de quasi-metal en New wave het beste verpakt in het album "Night time" wat ik dan ook als beste bombardeer. Maar dat dit album hoog daarna komt mag gezegd worden.

Figureheads schreef:

Jongens....het heet Industrial, niet ''quasi-metal'' of 'metal-achtig''

avatar van Bloodcloth
Ik heb dit album (vinyl uiteraard)afgelopen zomer op de kop getikt op een rommelmarkt in Genk, in uitmuntende staat voor 1euro!
Ik kon alleen het album "nighttime" wat ik al zeer goed vond.
Maar dit album is nog vele malen beter!
Heerlijke new wave zoals ik vind als die moet klinken.Love of the masses is mijn favo nummer.
Helemaal eens met Perfume,dit is veruit hun beste album!

avatar van c-moon
Alleszins hun beste album op gebied van heldere zang een heerlijke kamerbrede galm... hun beste wave-plaat idd En alleszins een van hun beste werkstukken !!! Zonder enige twijfel

starsailor schreef:
Jongens....het heet Industrial, niet ''quasi-metal'' of 'metal-achtig''

Idd, meer bepaald industrial-metal dan....

avatar van Figureheads
Holy shit, ik werd net weggeblazen door "Extremities, Dirt & Various Repressed Emotions" O_O...

FOUT, "Industrial" werd Killing Joke pas in de jaren 90 (begin)
Het album van 1980 vertoont trekken van Industrial maar mist een aantal belangrijke elementen van die stijl. Met quasi-metal bedoel ik niet de dance muziek die gepaard gaat met metal, maar de POST-punk die gepaard gaat met metal. (The joke in de 80's afwisselend quasi-metal, met new wave)

avatar van orbit
Lekker waveplaat die flink steunt op meanderende keyboards, maar ook een mooi helder gitaargeluid heeft. Soms klinkt het een beetje te gekunsteld naar mijn smaak, maar de meeste nummers zijn absolute aanraders! Toch iets beter dan Nighttime.

perfume
Voor mij blijft dit album(samen met Fire Dances) een meesterwerk(je) van Killing Joke. Blijft prachtig en inderdaad beter nog dan Nighttime.En het brengt me in EEN klap terug in de jaren tachtig met het nummer Love of the Masses!

Als je dit vergelijkt met de metal-meuk die ze vandaag de dag maken!? Wat mij betreft heeft KJ zich (inclusief Night Time) ook nooit meer overtroffen!

avatar van Rinus
Erg goed album, kamerbreed geproduceerd en daardoor dus een kamerbreed geluid. Mooie, gedreven songs, inclusief synth's tapijt en goed gitaarwerk. En het album zakt nergens in. Samen met Night time en Pandemonium mijn favoriete Killing Joke albums.

avatar van itbites
Een goede, nostalgie opwekkende CD. Exile, Rubicon en Sanity zijn mijn favorieten. Goede melodieën, geweldige sound.

Ik vind de latere CD's ook wat minder, deze CD vind ik gewoon mooier. Kan me niet voorstellen dat dat zou veranderen door het al dan niet "snappen" van KJ - whatever that may be.

Maar goed, ikzelf ben vroeger bij deze CD begonnen dus ik weet niet in hoeverre ik ooit in aanmerking zou komen voor die classificatie (ken de standaard niet waar men aan moet voldoen) en volgens mij doet dat er ook niet veel toe: Deze CD vind ik goed, sommige latere vind ik minder.

Mordor
Beste album in mijn ogen van KJ. Sanity en Wintergardens zijn mijn favoriete songs.

perfume
Zeker weten hun beste album Joel! Love of the Masses blijft mijn favoriet!

avatar van dazzler
Dit album was wel een commerciële knieval.
Ik heb altijd het gevoel dat de nummers
nog wat langer hadden mogen rijpen.

Eerst en vooral is er de originele elpee versie,
aanvankelijk geproducet door Chris Kimsey maar
daarna wat gladder gemaakt door Julian Mendelsohn.

tracklist:

Love of the Masses
A Southern Sky
Wintergardens
Rubicon

Op de oorspronkelijke CD versie worden
daar nog eens de volgende bonustracks aan toegevoegd.

Victory (tussen A Shouthern Sky en Wintergardens)
Goodbye to the Village (b-kant Sanity)
Exile (b-kant Adorations)

Pas op de in 2008 geremasterde versie
wordt ook Ecstacy (extra b-kant Adorations) toegevoegd.
Deze remaster bevat de oorspronkelijke productie
van Chris Kimsey en dat vind ik een beetje jammer.

Adorations is bijvoorbeeld veel mooier in de Mendelsohn versie.
En daarbij: een album hoort zo origineel mogelijk te worden heruitgebracht.
Die alternatieve versies zijn goed als bonustrack of verzamelobject.
Sommige nummers hebben trouwens een heel andere trackduur
omdat ze nu in de oorspronkelijke versie zijn uitgegeven.

avatar van Figureheads
Ik vindt "Outside the Gate" eerder een -commerciële knieval-.
Als "Joke" fan hoor ik hier trouwens weinig van hun oude stijl, en daarom begrijp ik ook de kritiek op dit album.

Vindt het alleen niet terecht dat dit album vaak in 1 adem wordt genoemd met OTG. Luister maar eens naar "Turn to Red" of "Nervous System", 2 singles die uitkwamen in 1979.

Onmiskenbaar Post-Punk met wat Reggae invloeden, die daarna ook niet meer veel voorkwamen in hun repertoire.

Anyway, goede plaat van "The Joke", niet hun beste, zeker weten anders maar stukken beter dan andere dingen die in 1986 uitkwamen.

Jammer trouwens dat bij de re-release mindere nummers zaten dan bij bijv. "Nighttime".

Dit is een uitstekende opvolger van Night Time. De geremasterde versie bevat de oorspronkelijke mixen van het album. Ik vind het jammer dat een van mijn favoriete tracks, "Victory", beduidend korter is dan de eerder uitgegeven versie. Ik weet niet waarom KJ dit gedaan heeft. De plaat is opgenomen in de Hansa-studio in Berlin, net als Night Time, en dat geeft een zeer apart geluid. Na deze plaat verlaten drummer Ferguson en bassist Raven tijdelijk de band. Veel fans van het eerste uur waren niet zo blij met dit toegankelijker geluid. De harde KJ-stijl wordt na Outside the Gate weer opgepakt.

avatar van nightfriend
Geweldige plaat met eigenlijk alleen maar sterke songs, klinkt in het begin misschien wat eenvormig maar de melodieen zijn gewoon ijzersterk.

avatar van Lennonlover
Hier zit wat in. Soms nog wat saai maar vaak lekkere deuntjes. Goeie rock.

Ik begin met een 3,5*

avatar van WesleyX16
't Is op zich een hele mooie plaat. Maar een minpunt is toch iets te veel van hetzelfde

avatar van Edwynn
Van Killing Joke kan ik zowel de hardere kant als de meer poppy kant goed waarderen. Van die laatste kant bevalt deze Brighter Than A Thousand Suns mij het meest. Het bevat prachtig subtiel gitaar en synth werk wat doorheen zo'n beetje alle nummers voortdurend om elkaar heen dartelt. De vele echo effecten die typerend zijn voor een jaren 80 productie laat het geheel klinken als een grauwe herfstsluier. Het kalme zangwerk van opperhoofd Jaz Coleman drukt ook een behoorlijke stempel op de het melancholische geluid van de band.
Killing Joke blijkt een veelzijdige band te zijn die toch elke keer weer herkenbaar is.