Clan of Xymox - Medusa (1986)

Label: 4AD

1. Theme I (2:54)
  2. Medusa (5:53)
  3. Michelle (2:59)
  4. Theme II (1:43)
  5. Louise (5:17)
  6. Lorretine (3:33)
  7. Agonised by Love (5:18)
  8. Masquerade (3:54)
  9. After the Call (5:55)
  10. Back Door (4:52)
  11. Blind Hearts * (4:19)
  12. A Million Things * (4:37)
  13. Scum * (7:11)
Mordor
Luister weer eens dit album. Past wel bij deze ijzige avond. Zou bijna vanwege het nummer Masquerade 5* willen uitdelen maar dat zou teveel eer zijn.

Kosinski
Een van de betere Nederlandse albums of all-time.
We gaan hem nu echt opwaarderen.
Een van de hoogtepunten uit het postpunk tijdperk.
Bijzonder mooie muziek.

avatar van Rickll
Hysterisch mooie plaat.
Dat vond ik al toen 'ie uitkwam, en zo ervaar ik het vandaag de dag nog steeds. Een van mijn all-time favourites.
Nummers als Louise en Backdoor zijn doordrenkt van intense desolaatheid en melancholie die je tegenwoordig niet meer hoort.
In die tijd hadden vele platen dit soort geluid, (veel galm, reverb, etc) maar dit is toch absoluut het beste. Helaas heeft Clan of Xymox dit niveau nooit meer gehaald en zijn ze nu verworden tot een soort modern pompeuze "gothic act" die vooral jonge mensen aantrekt. Ik hoop dat die jonge generatie deze plaat toch ook eens beluistert.

Lost Highway
Ik ben het volmondig met je eens. Er mogen dan wel veel bands getracht hebben om deze sound voort te brengen; nergens anders vind je die ijzige sfeer van Medusa terug. Ik denk dat COX een aantal jaar te laat aan het front is verschenen.

avatar van Safri
Ben het ook met jullie beide volmondig eens

Rickll schreef:

Bij Clan of Xymox concerten is de verscheidenheid aan publiek juist zeer groot en vind je er jong en oud terug. En met name veel van het jongere publiek weet nou juist de eerste albums het meest te waarderen.

Ik denk dat bovenstaande meer over jou zegt dan over CoX of hun publiek.

avatar van Rickll
Ha ha, ik ben inderdaad vaak een van de ouwe lullen in dat publiek

Ben blij om te horen dat ook de jongere generatie de muziek uit die tijd kan waarderen.
Tip: luister 'ns naar de muziek van Fertile Reality, sinds '94 bezig maar qua geluid en sfeer diep geworteld in de jaren '80.
Bijvoorbeeld: Fertile Reality - The Dune of Mill (2004)

avatar van Crush
Fertile Reality ken ik. Ook de meest recente cd 'No moon at all' vind ik erg goed.

Kosinski
Het wordt tijd om het Nederlandse product weer eens wat te gaan promoten. Dit blijft toch een ongelooflijk mooi album. Helaas slechts 81 stemmen.

Joy Electric
Monumentaal album!

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Geweldig album evenals hun debuut elpee.
Blijft geweldig om dit dit te draaien, in Nederland al bijna 30 jaar een cult-band.

avatar van hroswith
Niet alleen een van de beste albums van Nederlandse bodem maar ook in zijn genre een enorme topper. Gewoon 5 sterren wat mij betreft.

avatar van sander.h
Ik kom hier toch maar moeilijk doorheen eigenlijk. De voorganger hiervan kan ik zeker waarderen, en ook hier staan muzikaal gezien puike ideeën op. De eerste twee nummers klinken wat dat betreft ook veelbelovend, helaas totdat de zang invalt.
Voor mijn gevoel staat die echt te hard ten opzichte van de muziek, en is daarnaast ook nog eens voorzien van een flinke bak galm. Dat is op het debuut toch een stuk beter. Het haalt hier eigenlijk de dynamiek uit de nummers op deze manier, jammer.

avatar van hroswith
Tsja. Die galm. Volgens mij was dat toentertijd precies hoe de band het wilde hebben. Het is dus lastig om daar anno 2010 een fatsoenlijk oordeel over te vellen. Het blijft toch een tijdsdocument..

elmar kuiper
Fantastisch album. Onovertroffen. Wat een (emotionele) diepte. Elementair, ontroerend.

avatar van spaceman
Qua klankkleur misschien wat gedateerd, erg eighties (het blijft muzikaal gezien een klotedecennium) waardoor je die vleermuismensjes, de Nederlandse achterneefjes van Robert Smith, in een zeker perspectief plaatst, maar Back Door levert toch elke keer weer kippenvel op. Gothic toen Gothic nog te pruimen was. Onvoorstelbaar goed en daarom zo onvoorstelbaar dat je het eigenlijk nooit ergens hoort.

avatar van Crush
Nou, dit soort muziek (welke overigens niets met vleermuizen en andere cliches te maken heeft), is nog altijd te horen.

avatar van Castle
Back Door en Louise zijn mijn favo's,in de trant van een 5 en de rest ruime 4.
Opeens realiseer ik me nu (zie het jaar van release), dat ik de plaat al kwart eeuw in het bezit heb.

Bij dit soort albums kom je nu waarschijnlijk hier slechts gelijkgestemden tegen, dus zieltjes zal ik wel niet winnen voor dit al lang vergeten meesterwerk uit de jaren 80.

Klassieker. Hypermodern en ijzig in 1986. Een tijd zonder internet, cd's, mobieltjes. Deze plaat, een glas wijn, roken, een donkere studentenkamer... Ja, dat zijn de herinneringen. Tuurlijk, de sound is nu gedateerd, de sfeer is way over de top, het leed van eenieder wellicht minder echt en erg als je toen dacht.

Maar het is nog steeds huilen van geluk en pracht als je Louise, Masquerade, After The Call, of ja, eigenlijk elk nummer op dit album weer hoort. En als dat dan weer eens gebeurd, zoals vanavond, dan wil je het de wereld vertellen: dit is de essentie van mooi, jong... een oprechte queste naar de mooiste muziek op aarde.

Helaas duurde het feestje nog slechts 1 album langer, en raakte het daarna alle glans kwijt zonder eigenlijk ooit echt heel anders te klinken. Gek is dat toch. Of is dit geneuzel van een man met jeugdsentiment ?

avatar van Crush
Misschien is niet de muziek, maar jouw beleving van muziek met de jaren veranderd?
Ben wel benieuwd welke albums van Clan of Xymox je nog meer hebt geluisterd, behalve 'Clan of Xymox' en 'Twist of shadows' (Xymox).

avatar van stoepkrijt
En tijdje geleden maakte dazzler tijdens de Sisters of Mercy KO de volgende opmerking:
Het begrip grafstem in al zijn dimensies.
Ook bij dit album is die opmerking naar mijn mening volledig op zijn plaats. En dat is niet per definitie negatief bedoeld (al vind ik het in sommige nummers wel een tikkeltje vervelend).

De zang doet mij dus erg aan The Sisters of Mercy denken, maar in sommige nummers lijkt het ook net of ik naar Robert Smith zit te luisteren. Vooral in een nummer als Back Door valt me dat op. Hij lijkt zelfs zijn accent te kopiëren.

Muzikaal gezien staat dit album wel geheel op eigen benen: het heeft een heel eigen sound en de synthesizers spelen een grote rol van betekenis. En daar houd ik wel van!

Vooralsnog bevalt dit album me goed, maar ik zal nog even wachten met beoordelen. De tweede helft van dit album heeft namelijk nog geen onuitwisbare indruk achtergelaten, maar wat niet is kan nog komen.

avatar van DjFrankie
DjFrankie (moderator)
Backdoor is een van mijn favorieten op dit album, de zanger woonde vroeger in Nijmegen

avatar van stoepkrijt
Mijn favorieten zijn voorlopig Medusa en Louise. Heerlijk om die synthesizers op 4 minuut 12 los te horen gaan!

Maar Back Door valt me ook niet tegen, net als Theme I. Hoor ik daar nou een panfluit of krijgen ze dat geluid op de een of andere manier uit een synthesizer geperst?

avatar van Man of Sorrows
Mark Boon schreef:

Mooi eerbetoon aan deze toch wel zeer bijzondere plaat. Hij heeft jarenlang op de eerste plaats in mijn top 10 geprijkt en toen ik Medusa even geleden nog eens tot mij nam, begon ik mezelf in vraag te stellen waarom ik dit ooit heb gewijzigd. Ik kan het voorts niet mooier beschrijven dan jij doet, ijzingwekkend sfeervol, zelfs de groten der aarde als New Order of Depeche Mode zouden trots moeten zijn met een album als Medusa in hun repertoire.

avatar van sjoerd148
Geweldige (Neder) darkwave uit Nijmegen ( )
CoX kan zich op dit album moeiteloos meten met topbands als Depeche Mode (Black Celebration), The Cure (Pornography) of New Order (Movement)

Prachtige melancholische zang gecombineerd met drumcomputers en gitaar.
CoX weet een kil, indrukwekkend sfeerje te creeren wat je gedurende het album niet meer loslaat.
Theme 1 begint nog hoopgevend maar naar het einde van dit instrumentale nummer verandert de sfeer en is de toon gezet.
De prijsnummers zijn voor mij Medusa, Louise en Back door

Blijft opvallend dat CoX ondergewaardeerd is gebleven in eigen land.
Eind jaren 80 toch ook in de VS bekend geworden meen ik.

Ik kwam er overigens per toeval achter dat er volgend jaar een nieuw album verschijnt. Deze ook toegevoegd.

avatar van freddze
Iemand had hier weer de cd hoes geplaatst.
Ik heb de originele 4AD hoes teruggezet nu.

avatar van Linius
Aardige verrassing dat deze band Nederlands is. Ik heb net de film The Guest gekeken die vooral uitblonk door een goede soundtrack waar deze band ook op voorkomt. Met maar liefst drie nummers! Zal binnenkort dit album eens checken.

avatar van El Stepperiño
Mark Boon schreef:

Ik heb anders n.a.v. dit bericht besloten dit album eens te gaan beluisteren. Klinkt fijn, dat sfeertje! Deze gaat nog wat meer luisterbeurten krijgen de komende tijd!

Back Door zorgt voor kippenvel momenten. Mooi album ook in het algemeen en totaal. De beste schijf van Clan of Xymox!

Jean-Maurice
Laten wij nooit vergeten wie zij waren, een album dat goud werd en internationaal wél de erkenning kreeg die het verdiende. Nu is het altijd al zo geweest dat de gemiddelde Nederlander doorgaans een wansmaak heeft vandaar dat deze prachtplaat en band hier nooit aansloeg en de band gedwongen werd te vluchten naar het buitenland. Dit blijft genieten, altijd overal en telkens weer. Dit album overstijgt het genre met gemak en mag je soms zelfs ook onder 'pop' scharen maar dan wel de 'goeie pop' voor mensen met een goede smaak.