Bon Jovi - Bon Jovi (1984)

Label: Mercury

1. Runaway (3:50)
  2. Roulette (4:41)
  3. She Don't Know Me (4:02)
  4. Shot Through the Heart (4:25)
  5. Love Lies (4:09)
  6. Breakout (5:23)
  7. Burning for Love (3:53)
  8. Come Back (3:58)
  9. Get Ready (4:08)
avatar van Eddie
Matige plaat, bon jovi behoorde hier nog tot de massa van glamrock acts.

avatar van Epitaph
Breakout is toch een erg lekker nr.

avatar van Eddie
Persoonlijk vind ik alleen Runaway erg sterk (zelfs het beste Bon Jovi dat er is) maar de rest is erg doorsnee.

Het is wel even het begin van Bon Jovi, nummers als Runaway en en Shot Trough The Heart klinken lekker voor een debuutalbum..

avatar van Tekh
mee eens runaway is een van de weinige die er uit springt

Joy
lang geleden deze plaat, maar vond um toen erg goed, rauw en niet echt commercieel

enkele meezingers uiteraard, leuke plaat

ik lees de titels en heb de nummers in 1 keer weer in me hoofd zitten, grappig

Empyrium
Prima debuut van Bon Jovi. Glad of niet, dat interesseert mij niet. Vind dat Bon Jovi prima melodieuze hardrock heeft gemaakt tot en met 1994. En nee, het is geen jeugdzonde, ik vind het echt goed.

avatar van Yak
Yak
Trollerig bericht en reacties verwijderd.

avatar van Rinus
Sterk debuut van Jon en de zijnen. Sterke songs allemaal, goed geproduceerd en behoorlijk straight into your face. Geen hoogdraverij, maar wel lekkere melodieuze hardrock, in die typische eighties stijl.

Veel songs klinken toch irritant simpel.

Empyrium
IQforever schreef:
Veel songs klinken toch irritant simpel.

Net zoals jouw reactie?

EVANSHEWSON
Heb nooit iets aan dit bandje gevonden. Of toch : muziek voor kindertjes (zie ook : Roxette, Anouk...)

Elk zijn mening natuurlijk. Van mij mag iedereen hier van genieten zoveel hij maar kan.

Laten we Elliott Smith nog maar eens opzetten.

Empyrium schreef:

Net zoals jouw reactie?

Ok, ik had wat genuanceerde moeten zijn.
Een nummer als Runaway is op zich best een aardig, goed in het
gehoor liggend nummer. Wat daarna komt gaat ook nog wel.
Maar burning for love vind ik echt niet om aan te horen. Zelfde geldt
voor Come Back. Vooruit een halfe erbij 2,5*

avatar van S.T.
Met deze CD begon de ellende...

EVANSHEWSON
S.T. schreef:
Met deze CD begon de ellende...

... en die duurt tot heden helaas nog altijd verder...

avatar van lennert
Lekker debuut met zeer fris klinkende hardrock die hier in Nederland toen samen met Europe voor een ware opleving van de hardrock heeft gezorgd. Ten tijde van dit album trok Bon Jovi dan ook nog voornamelijk mannelijk publiek, met de hits van Slippery When Wet hebben ze ook voor de vrouwelijke fans gezorgd.

Runaway, Roulette, Shot Through The Heart, Burning For Love, Come Back; allemaal erg lekkere up tempo rockende nummers met toetsenpartijen die we hedentendage voornamelijk terughoren in de Scandinavische hardrock/power metal regionen. She Don't Know Me is nog wat zwak en ik blijf de band toch liever horen rocken dan ballads horen spelen, maar al met al zou ik dat album toch boven het geliktere Slippery When Wet zetten. Een aanrader voor de liefhebbers van jaren 80 hardrock.

...en voor de mensen die niet bang zijn gewoon toe te geven dat catchy en gelikt niet automatisch slecht is.

avatar van James Douglas
'Sambora rocks' .. dit affiche is in één van hun latere videoclips te zien en zo zit dat ook zeker met dit debuut van Bon Jovi. Wat gaat gitarist Richie Sambora hier af en toe lekker te keer. Die schreeuwende solo's in prima nummers als 'Roulette' en 'Burning for Love' smaken zo af en toe erg lekker. Zoals gezegd, prima debuut met songs die in de lijn liggen waar ten tijde van 'Slippery When Wet' mee geoogst werd.

avatar van YellowSubmarine
Veel bands willen wel zo'n debuut album als dit! Laat nu gewoon is horen wat je er echt van vindt en niet al die vooroordelen gaan roepen. eerlijk waar. ik ga toch ook niet "The Joshua Tree" afbranden omdat ik U2 niks vindt.

Bon Jovi is een goed debuut album, de grondlegger van de geniale periode van Slippery When Wet (1986) tot These Days (1995)! Daarna is het niveau helaas heel ietsjes minder maar geniet er nog steeds van wat ze uitbrengen.

avatar van Saldek
.......in die tijd was Musicbox (van vier tot zes in de middag) de enige (buitenlandse) kabelzender waarbij één middag in de week aan metal werd besteed.....hoe heette het ook alweer....'Monsters of rock' ? Hoe dan ook leerde ik met die zender Bon Jovi kennen met hun hit 'Runaway'..... .....en beter laat ik het hierbij.
Met alle respect voor Jovifans, maar het sloeg in mijn ogen echt nergens op dat dát nummer naast Iron Maiden, Ozzy en Slayer bijv. uitgezonden werd. Daarom had ik geen hoge dunk van ze.
Mijn waardering voor Bon jovi begon met het fenomenale 'New Jersey', en met zelfs 2x een concert van ze in die tour in Ahoy.
Ik besloot van hieruit maar deze eens te luisteren. En dat viel me zeker niet tegen. 'Runaway' vond ik intussen wél een leuk nummer, zo ook de rest van het album. Maar daar bleef het bij. Nog steeds vind ik het grappig, maar nu is het daarnaast ook nog eens gedateerd. Mijn ding zal het niet worden, zo ook Bon Jovi niet.
´Keep the faith´ vind ik erg goed, en met ´New Jersey´ zal ik blijven verlangen, zelfs als ik met een rollator lopen zal, naar ´Route 66´: tot op de tanden gewapend zal ik dat album altijd blijven koesteren en verdedigen, maar deze.......
een drietje

avatar van Edwynn
Het debuut van Bon Jovi vind ik juist ongekend sterk. De plaat herbergt veel relatief stevig gejaagde nummers met ontzettend veel te gekke hooks.
Vooral Roulette is een echte all time favorite van mij.
Get Ready en She Don't Know Me zijn wat zwakker maar in de algehele balans van het album vallen ze toch wel op hun plaats.

avatar van vielip
Prima debuut! Niet al te ingewikkeld maar wel verrekte catchy. Nummers als Runaway, Roulette, Shot through the heart, Burning for love, She don't fool me en Get ready vind ik heerlijk om te luisteren! Sambora is natuurlijk het eigenlijke goudhaantje van de band. Naast een prima gitarist beschikt hij ook over aanzienlijk meer (en betere) zangkwaliteiten dan Jon himself. Op latere albums komt dat nog beter tot uiting trouwens.
De produkie is typisch 80's maar dat maakt het juist lekker vind ik.

avatar van Kronos
Bon Jovi klinkt hier nog niet teveel als (de latere) Bon Jovi en dan is het voor mij best verteerbaar.

Nieuwstad
Ik kocht deze in 1987 nadat ik Slippery When Wet ontdekt had. Meteen vanaf het moment dat Runaway door mijn speakers heen knalde wist ik dat het goed zat! Vind het nog steeds een erg sterk album. Stuk voor stuk zeer pakkende nummers met duidelijke kop en staart. Het is duidelijk dat vanaf het prille begin Bon Jovi wist hoe je een catchy song schrijft, tegelijkertijd klinken ze hier nog lekker fris en onbezonnen.

Sambora hier al het goudhaantje van de band noemen gaat me iets te ver, al tilde zijn energieke gitaarspel het geheel wel naar een hoger niveau. Hij schreef echter maar 4 nummers mee op dit album, op Runaway is hij zelfs niet eens te horen. Het meeste waren toch ouwe nummers die Jon schreef in de tijd dat hij werkte als schoonmaker in de Powerstation studio.

Later zou dit natuurlijk wel veranderen. Op Slippery When Wet en New Jersey waren Jon en Richie een echt schrijversduo geworden die je zou kunnen vergelijken met Jagger/Richards of zelfs Lennon/McCartney. Vind ik dan.

avatar van Germ
Germ (crew)
Runaway is toch wel by far het beste Bon Jovi nummer hoor!

Ik heb overigens altijd wel een zwak voor de nummers van Bon Jovi, maar die documentaire over zanger Jon laatst bij het Uur van de Wolf heeft veel van die sympathie weggenomen.
Wat een zelfingenomen kwalletje blijkt het te zijn...

Recent die docu gezien, vond het juist meevallen,de man draait vanaf het begin de fabriek bon jovi

Ik vind nog dat hij het er beschaafd vanaf brengt, enige arrogantie is gewenst als je verantwoordelijk bent voor zoveel mensen en carriere van de bandleden

Iig vind ik dit nog steeds een erg sterk debuut, goed voor 1 keer per jaar, daarvoor teveel jeugdsentiment, moet zo blijven, maar het zit gewoon prima in elkaar deze plaat

Ozric Spacefolk
Slechte poprockplaat. Alleen het eerste nummer vind ik leuk...

Het zou later allemaal beter worden. Bon Jovi is op zijn best als er mensen meeschrijven. Want een echt goede songwriter kent de band niet.

Ozric Spacefolk
Hij zingt zelfs vals... Love Lies doet gewoon pijn aan mijn oren...

avatar van Edwynn
Ik zou er veel voor over hebben om de band weer eens te laten vlammen zoals ze deden met Roulette of Shot Through The Heart. Uitstekende nummers.

De zang van het opperhoofd is nooit best geweest. Maar hier zit er tenminste nog wat kracht achter. Ik vind het niet zo heel erg slecht.

Ozric Spacefolk
Sorry Edwyn, ik vind het echt heel erg slecht....

Zet eens Abominog van Uriah Heep op om echt vlammende 80's poprock te horen. Ik kan echt helemaal niets met deze band...

avatar van vielip
Ik sluit me bij Edwynn aan. Ik mag de eerste 4 albums van deze band ook graag horen.