Bon Jovi - Bon Jovi (1984)

Label: Mercury

1. Runaway (3:50)
  2. Roulette (4:41)
  3. She Don't Know Me (4:02)
  4. Shot Through the Heart (4:25)
  5. Love Lies (4:09)
  6. Breakout (5:23)
  7. Burning for Love (3:53)
  8. Come Back (3:58)
  9. Get Ready (4:08)
Nieuwstad
Edwynn schreef:
Ik zou er veel voor over hebben om de band weer eens te laten vlammen zoals ze deden met Roulette of Shot Through The Heart. Uitstekende nummers.

De zang van het opperhoofd is nooit best geweest. Maar hier zit er tenminste nog wat kracht achter. Ik vind het niet zo heel erg slecht.

Helemaal mee eens!

Het jonge honden gevoel zit er hier nog lekker in! Sterke songs ook. Runaway knalt er weliswaar meteen enorm in, maar de rest mag er ook zijn hoor. Ik hoor een hele gretige band vol energie die klaar is om de wereld te veroveren

Nieuwstad
Ozric Spacefolk schreef:
Bon Jovi is op zijn best als er mensen meeschrijven. Want een echt goede songwriter kent de band niet.

Haha wat een onzin. Jon Bongiovi en Richie Sambora zijn een gouden duo als het om songwriting gaat. Juiste de sterke songs onderscheidde Bon Jovi van al die andere hardrockbandjes. En ja Desmond Child hielp ook wel eens een handje mee, wat geeft dat? Dat maakt hun toch niet automatisch slechte songwriters?

avatar van hoolie55
Een aardig debuut. Runaway heb ik altijd een van de betere Bon Jovi nummers gevonden.
Het is verder allemaal wat eentonig, maar ze hebben wel plezier in het muziek maken en de energie spat er vanaf.

avatar van Ronald5150
Deze debuutplaat van Bon Jovi heeft zijn momenten. Doorbraakhit "Runaway" is een lekker nummer en "Get Ready" mag er ook zijn. Verder is het vrij matig wat hier wordt voorgeschoteld. De band is duidelijk nog onervaren, daarentegen spat de ambitie ervan af. Wel is meteen duidelijk dat Richie Sambora een meer dan uitstekende gitarist is. Helaas is hij door de jaren heen erg ondergewaardeerd, maar voor mij is Sambora het echte talent van deze band. Met dit album manifesteert Bon Jovi zich als stadion rockband en het zal een opmaat zijn voor toekomstige successen. Maar over de gehele linie bevat deze plaat te weinig echt goede nummers.

PriestMaiden
Runaway is een goed nummer. Leuk debuut van Bon Jovi.

avatar van Mctijn
Bon Jovi en Elton John hebben in ieder geval 1 overeenkomst. Het eerste nummer van hun eerste album is het beste wat ze ooit hebben gemaakt
In het geval van Elton John is dat een prachtnummer (Empty Sky), maar in het geval van Bon Jovi is dat een redelijk popnummertje (Runaway).

gar
Voor mij duidelijk hun beste plaat. Heerlijke harde AOR

avatar van Dibbel
Nog steeds een erg leuk en fris klinkend album, dat ik nu zelfs nog wat beter vind dan vroeger.
Aangename catchy en poppy hardrocksongs die je zo meeblèrt.
Je hoort de zomer gewoon weer terugkomen.
Geen moeilijkdoenerij. Later zouden ze steeds stroever en geforceerder gaan klinken, al is deze band wat mij betreft zeker tot halverwege de jaren 90 (heb ze in 1995 ook in de Kuip gezien) een van de leukere hardrockbands gebleven.

Leukste songs hier zijn Runaway, Roulette, Shot Through The Heart, Breakout en Get Ready.
En zonder echt slechte nummers.
Dank aan deze band en Europe en Veronica voor de opleving van de wat stevigere muziek in de tweede helft van de jaren 80.

Op origineel vinyl, Hollandse persing en in nieuwstaat. En 4 sterren.

avatar van Shelter
Hij heeft gewoon hetzelfde kapsel als de dame achter hem

Shelter schreef:
Hij heeft gewoon hetzelfde kapsel als de dame achter hem

Dat is dan een compliment!

avatar van Harlequin
Niet het slechtste album van BJ, maar dat zegt niks. Was er ooit groot fan van, maar ik vind Bon Jovi echt een slappe band. Hier en daar staan er best toffe nummers, op de meeste albums wel 1 of 2, maar grootste deel is dieptriest. BJ is niet origineel, valt continu in herhaling, beschikt niet over echt goede muzikanten... en dan schijnt die Sjon ook nog een onmogelijk arrogante zak te zijn. De man denkt dat ie de grootste rockgod allertijden is. Ze hadden beter Richie Sambora kunnen laten zingen, die heeft een fijnere stem en diens solo-albums zijn beter.

avatar van vielip
Heb je nou een hekel aan de persoon Jon Bon Jovi of aan zijn/hun muziek?? Ik krijg bij het lezen van al je stukjes sterk de indruk dat het eerste het geval is. Ik lees namelijk nergens argumenten waarin het muzikale aspect wordt belicht.

avatar van Edwynn
Dat van in herhaling vallen zie ik niet zo. Het debuut is vrij onderhoudend dacht ik zelf. Fijne gitaarloopjes, sterke melodieën en een flinke trap onder de reet qua jonge hondenenergie. Dé ingrediënten voor een goed gelukte melodieuze hardrockplaat, toch?

En hoezo geen goede muzikanten? Dat de muziek niet heel erg veel pretenties heeft, betekent niet dat Tico Torres en Dave Bryan hun vak niet verstaan. Het opperhoofd zelf is de zwakste schakel qua muzikale capaciteit, maar in de jaren 80 weet hij dat nog uitstekend te compenseren met een fikse dosis attitude. Op een één of andere manier wist hij zijn verhalen vol met tienerbeslommeringen als geen ander tot leven te wekken.

Ozric Spacefolk
De enige echte Jersey Shore-vertegenwoordiger

Nee, ik kan ook niet goed tegen deze plaat. Om dat te onderbouwen, zou ik het weer moeten opzetten, maar volgens heb ik eerder al mijn onderbouwing neergepend.

avatar van Boermetkiespijn
Geen slecht album, toch vind ik de manier van zingen niet echt geweldig. Dat maakt dat ik Bon Jovi niet gauw aan zal zetten. Vandaag toch gedaan, geen spijt van gelukkig...

Favorieten op deze plaat zijn "She Don't Know Me", "Come Back" en "Burning For Love".

buizen
On the street where you live girls talk about their social lives
They're made of lipstick, plastic and paint
A touch of sable in their eyes

Runaway is een geweldige opener van dit debuutalbum. A new kid on the black in de ietwat glammy hardrockscene. De eerste jaren was ik best fan van Bon Jovi, ook meerdere liveconcerten bezocht (o.a. Arnhem, met Alice Cooper in het voorprogramma en Monsters of Rock in Mannheim, met Ozzy, en de Scorpions als hoofdact.
Shot Through The Heart ging gepaard met flinke promotie op mtv. De bands succes steeg alras tot grote hoogten. De latere Bon Jovi niet meer zo gevolgd.
3,5 a 4 sterren.

avatar van bikkel2
Alice Cooper in het voorprogramma van Bon Jovi...........het kan verkeren.

avatar van haythijs
Tja Van Halen hadden ze ook als veredeld support act in 1995. Voor mij destijds de reden om ook Bon Jovi eens live te bekijken. Mijn zusje was er al jaren gek van en de grote broer ging nu maar eens mee. Moet trouwens zeggen dat ze me wel overtuigd hebben daar in Nijmegen, prima liveband en later nog een paar keer bekeken. Maar VH als voorprogramma, Sambora als headliner na King Edward ?

buizen
Het kon die in die jaren '80 inderdaad verkeren, bikkel2. Voorprogramma's (!) die ik me herinner zijn o.a.: The Cult, Beastie Boys, Lita Ford, Alice Cooper, Motorhead. Je toen hele goede support act / hoofdact combies, om te smullen. Voor 25 gulden.

avatar van bikkel2
Betreft Alice Cooper, die heeft natuurlijk niet zijn beste periode beleeft in de 80's.
Het blijft desalnietemin een onwaarschijnlijk iets.
Cooper had zo'n beetje de meest spectucalaire show in de rockwereld ( met Kiss waarschijnlijk)
Een typisch voorbeeld van hoe snel je kunt vallen.
Gelukkig kwam het weer goed met Alice.
Een man met zelfspot en ook uiterst sympatiek schijnt te zijn + natuurlijk een discografie die er wezen mag, en dan vooral zijn 70's materiaal.
Met Bon Jovi heb ik niet veel.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
buizen schreef:
Het kon die in die jaren '80 inderdaad verkeren, bikkel2.

We geraken qua Bon Jovi wat offtopic, maar over een paar weken staan The Stranglers in het voorprogramma van Simple Minds. Allebei inmiddels wat verouderde acts, maar niettemin bepaald geen misselijke combi.

Terug ontopic: Bon Jovi was ongeveer mijn eerste rockliefde en hoewel het inmiddels allemaal niet zo vaak meer uit de kast komt, zal ik het werk t/m Keep the Faith waarschijnlijk ook nooit echt afschrijven. Dit debuut heeft met Runaway een onvervalste klassieker, de volgende vier nummers zijn ook sterk en de laatste vier iets minder.

avatar van Rogyros
Toch best een leuke plaat. In mijn herinnering vond ik er niet zoveel aan. Maar bij een herbeluistering vandaag, moet ik mijn mening toch een beetje herzien. Hier heeft Bon Jovi ook nog een prettige stem.
De eerste vier nummers zijn wel het sterkst. Daarna zakt het toch wat af voor mij.

Runaway is voor mij de prijsschieter. Overigens met Roy Bittan (E Street Band) op de piano en Hugh McDonald, die bassist werd van Bon Jovi in 1994.

Ik zit qua sterren een beetje tussen de 3 en 3,5.

avatar van Zagato
Ik heb Bon Jovi tijdens de tournee van dit album in het voorprogramma van Kiss gezien. In mijn herinnering speelden ze Kiss finaal van de planken. Niet helemaal mijn ding maar wel een lekker album dit debuut.

avatar van vielip
Terwijl Kiss toen (Animalize tijd gok ik?) toch ook erg goed was! Dat zegt wel iets over Bon Jovi dan...

avatar van Zagato
vielip schreef:

Ja ik denk idd dat het Animalize was. Het grote verschil was het enthousiasme van Bon Jovi, ze gingen er vol voor.

avatar van vielip
Ja dat zal ook wel. Die hadden nog een geldingsdrang van hier tot Tokyo natuurlijk. Daar was bij Kiss logischerwijs veel minder (of geen) sprake meer van. Gaaf dat je dat concert gezien hebt hoor!

avatar van MetalMike
Lekker om deze plaat weer eens aan te zetten, "Roulette" vergeten hoe goed dat nummer was. "Runaway" uiteraard wel eens op MTV gehoord in de jaren 80, heerlijk die blijft altijd wel in je hoofd hangen, net als "Shot Through The Heart", te gekke nummers. Lekkere rockplaat, nog steeds. Potentie hoor je hier zeker wel in terug. Echt nog jonge honden ook, beetje wankel hier en daar, maar de energie spat eraf. Buiten de kreet in het begin, kazig, heeft "Breakout" ook een lekkere stuwing.
Genoeg Springsteen invloeden ook aanwezig, maar dat heeft de band wel vaker laten horen. Hou je van de jaren 80 Rock, kan je je aan deze plaat geen buil vallen. I'm ready, Ik laat hem weer eens knallen...

avatar van Faalhaas
buizen schreef:

Je bedoelt You Give Love A Bad Name denk ik? Shot Through The Heart was twee jaar eerder en dat was geen single en werd niet gepromoot op MTV.

Van dit album zijn er alleen videos gemaakt voor Runaway en She Dont Know Me. Videos waar de band niet echt blij mee was omdat ze gepaard gingen met een storyline die niets met de songs te maken had. Voor Breakout waren er ook nog plannen voor een officiële video met Japanse livebeelden maar die is er naar mijn weten nooit gekomen.

avatar van ZAP!
Faalhaas schreef:
Je bedoelt...
Die user is al lang niet meer onder ons, in de zin van "aanwezig op MuMe" - of hij moet gereïncarneerd zijn in diezelfde zin.

avatar van vielip
Wel geinig dat dit nu opgerakeld wordt. Ik was als knulletje van een jaar of 11 of 12 ergens op een markt en zag bij een kraam met platen het singletje van Never say goodbye staan. Ik kende dat hele nummer niet maar op de b kant zag ik Shot through the heart staan. Live nog wel! En die kende ik uiteraard wel. Dacht ik....eenmaal thuis gekomen snel het singletje op de pick up en....teleurstelling! Dit was absoluut niet het nummer dat ik dacht dat het was. Enige tijd later, toen ik het singletje tig keer had gedraaid (want tja, zoveel te draaien had ik nog niet) begon ik het nummer (Shot through the heart) toch wel erg sterk te vinden. Die fantastische intro van het Sonny & Cher nummer die dan overgaat in het eigenlijke nummer. Weer een poosje daarna leerde ik pas de albumversie kennen. En die vond ik dan weer wat schril afsteken bij die live versie. Ach ja, mooi om achteraf terug te puzzelen hoe zulke dingen lopen.