Catapult - Catapult (1976)

Label: Polydor

1. Remember September (2:53)
  2. Hit the Big Time (3:26)
  3. Seven Eleven (3:23)
  4. See You Back in '86 (3:09)
  5. Midsummer Switch (7:06)
  6. Let It Be True (2:35)
  7. The Stealer (2:50)
  8. Let Your Hair Hang Down (2:39)
  9. Teeny Bopper Band (2:50)
  10. Accident (7:09)
  11. Back on the Road Again (3:36)
  12. Performers Prayer (2:35)
EVANSHEWSON
Let Your Hair Hang Down en Teeny Bopper Band waren ook in Vlaanderen hitjes van deze jongens die er in TOPPOP absoluut niet uitzagen !!!

Staat hier nog méér leuks op, of kun je dit best gauw vergeten ???

Father McKenzie
na al die tijd slechts 2 stemmen; Is dit dan toch zo slecht... ??

avatar van LucM
Sommige nummers van deze Nederlandse glamrockband herinner ik mij nog nl. "Remember September", "Seven Eleven", "The Stealer", "Let Your Hair Hang Down" en "Teeny Bopper Band" en ik vond ze best leuk.

Ik vond ze ook leuk en goede herinneringen aan
De muziek was echt van die tijd dus 3 sterren

Uit Leischedam deze Glamrockers en later furore makend als Rubberen Robbie .
Moeilijk te geloven dat als je dit hoort , de heren een jaar of wat later een stuk of wat hits leverden voor Andre Hazes en uiteindelijk voor meer artiesten gingen schrijven . De club is dan ook nog steeds bijelkaar onder de naam Cat Records .
Catapult kwam in de juiste periode op en blijken achteraf 1 van de leukste glamrockband te zijn uit nederland .
De nummers hadden een hardrockachtig randje , en ...ze konden het live ook neerzetten . Ook toen de glamrock zijn beste tijd had gehad , kon Catapult nog rekenen op veel optredens .
Pakkende hitjes , leuke uitstraling , maar wel heel tijdsgebonden natuurlijk .
Voor die tijd erg leuk en ik kan mij er van tijd tot tijd wel mee vermaken .

Pim
Leidschendam?

Leiden !

avatar van musician
Father McKenzie schreef:
na al die tijd slechts 2 stemmen; Is dit dan toch zo slecht... ??

Vooruit dan Father, omdat je zo aandringt!

Het is vooral erg tijd gebonden. Het speelde helemaal in op de glamrock van begin jaren '70.

In dat kader, kon deze Leidse groep zich vrij gemakkelijk een eigen positie verwerven. Het was voor die tijd, voor dat genre, helemaal nog niet eens zo onaardig. Niet in de laatste plaats, omdat hier is gebleken dat ook een Nederlands bandje glamrock kon maken.

Waarbij aangetekend dat de eerste periode, zoals dat vaak gaat, het meest interessant was (1974-1976), met name in 1974 met de zeker niet slechte nummers Hit the big time, Let your hair hang down en Teeny bopper band.

Catapult zag geen kans te evolueren na verdwijnen van de glamrock, de nummers werden vanaf 1975 al steeds magerder en het einde was alleen maar voorspelbaar.

Ik heb zelf van Universal (Rotation) de cd Let your hair hang down, met nog wat meer nummers er op. De cd komt alleen voor jaar/maand overzichten uit mijn kast.

avatar van BoyOnHeavenHill
Hun officiële eerste elpee was volgens mij meteen ook hun énige elpee, want daarna ging het bergafwaarts met het succes. Die eerste elpee was geproduceerd door Jaap Eggermont en klonk dan ook behoorlijk goed, half glamrock (Let your hair hang down was hun grootste hit, nummer 5 in de zomer van 1974) en half Earth & Fire-achtige symfo (met name in langere nummers als Midsummer switch, nog steeds sterk).

De Rotation-CD die musician hierboven noemt bevat 16 nummers, te weten de acht nummers van die elpee (met de nummers in een andere volgorde) en nog wat losse singles en B-kantjes. Déze CD hier bevat de zes beste nummers van de elpee en wat losse nummers, waaronder de latere single-hitjes, en is dus best een aardig alternatief.

Althans, als je überhaupt wat van deze band wilt hebben. In mijn puberteit was ik hier helemaal gek van, en ik kan het nog steeds niet echt slecht vinden, maar de reacties van mijn toenmalige klasgenoten daarentegen...

Nee, eerlijk zijn: ik vind dit nog steeds een ontzettend leuke jeugdzonde.

O ja, nog een grappig detail: leden van deze band doken ook nog op bij Greenfield & Cook, waar ze in 1974 een stevige begeleiding bij hun Maybe a lifetime verzorgden.

avatar van kareltjemusic
Ze hebben nog wel meer gedaan dan alleen Rubbere Robbie
Onder verschillende namen
Surfers--- windsurfing
Monotones---Mono
Snoopy--- No time for a tango
Master Genius----Let's break
Video kids----Woodpechers from space
ome henk--- diverse singles
en Irene Moors en de Smurfen.

avatar van BoyOnHeavenHill
Nooit geweten dat het zóveel was...

avatar van BoyOnHeavenHill
De Rotation-compilatie waar musician het hierboven over heeft is sinds kort door dibbel toegevoegd (waardoor dank), zie Let your hair hang down.

Catapult had twee gezichten. Aan de ene kant de glamrock waar ze grote successen mee behaalden.
Aan de andere kant schuwden ze ook langer progrockmateriaal niet. Midsummer Switch en Accident (beiden langer dan zeven minuten) behoren tot de hoogtepunten uit de Nederlandse progressieve rockgeschiedenis. Complexe songs waarbij Cees Bergman bewees wat een veelzijdig zanger hij was. Catapult was echter meer dan Bergman. Muzikaal staat deze plaat als een huis. Ook al ben je niet weg van de commerciële glamrockkant. Ga eens rustig zitten voor de twee bovengenoemde songs. Tijdloos.
Vier sterren.