Allah-Las - Allah-Las (2012)

Label: Innovative Leisure

1. Catamaran (3:33)
  2. Don't You Forget It (3:04)
  3. Busman's Holiday (3:27)
  4. Sacred Sands (3:31)
  5. No Voodoo (3:01)
  6. Sandy (2:44)
  7. Ela Navega (3:54)
  8. Tell Me (What's on Your Mind) (3:31)
  9. Catalina (3:43)
  10. vis-à-vis (3:28)
  11. Seven Point Five (2:47)
  12. Long Journey (3:12)
avatar van Jurr_on
Met zomerse lo-fi beachtunes en een nostalgische sixtiessound waan je jezelf ogenblikkelijk tussen de surfdudes. Een repeatknop is bij dit album geen overbodige luxe. Twaalf korte maar soulvolle tracks houden het album fris en fruitig tot de laatste minuut. Dit album gaat je door de komende winter trekken!

avatar van Angelo
Innovative Leisure is zo’n label dat nog volop in opmars is, maar ondertussen al veel tofs heeft laten horen. Na de albums van Hanni El Khatib en Nick Waterhouse, is daar inmiddels ook het volwaardige debuut van Allah-Las aan toe te voegen. De gelijknamige 4-track EP die eerder dit jaar het levenslicht zag, liet al die fijne vintage/retrosound horen ('n mix van rock en soul) en de nieuwe nummers van dit album liggen - zoals verwacht - in dezelfde lijn, al zijn de overige acht ietwat minder soulvol. Niettemin een heerlijk album. Luchtig, ongecompliceerd en heerlijk voortkabbelend op een positieve manier. Het is jammer dat de zomer alweer achter ons ligt, want dit album is ontzettend geschikt voor de - warme - zomerdagen. Voor volgend jaar hebben we in ieder geval al weer een album erbij! Mijn favorieten hier blijven Catamaran, No Voodoo en het instrumentale Sacred Sands, al is ieder (!) nummer erg lekker.

avatar van erwinz
Alles wat je hoort is bekend en stamt uit een ver verleden, maar toch klinkt dit fris. Uiteindelijk behoorlijk onweerstaanbaar dit debuut van Allah-Las.

Lees mijn volledige recensie op:
De krenten uit de pop: Allah-Las - Allah-Las - dekrentenuitdepop.blogspot.nl

Erwin

avatar van Germ
Germ (crew)
Weer een mooie ontdekking met dank aan bovenstaande blogger.

Heerlijke jaren 60 rock. Flink op de leest van, pak -em beet, The Kinks of The Stones geschoeid, daarom niet echt origineel te noemen. Maar wie maalt daar om, zo lang dit soort platen nog maar gemaakt worden!

Germ schreef:
Weer een mooie ontdekking met dank aan bovenstaande blogger.

Grappig! Ik ben ook redelijk verslingerd geraakt aan deze plaat, maar dan wel door Luisterpaal

Wat een verslavende muziek. Muzikaal 2012 kon voor mij al niet stuk, maar dit debuut slaat werkelijk alles en dat nog eens in zeer positieve zin ook.
Eigenlijk is dit dé sound voor mij. Ik hoor muziek dat dicht in de buurt komt bij het debuut van Jefferson Airplane (mijn favoriete band) - 'Takes Off', uit 1966.
Alsof je aan het picknicken bent in Golden Gate Park. In een wolk rook, mogelijk gemaakt door moeder natuur.

Toch moet ik één kanttekening maken. Onlangs was er een breedgedragen discussie over het wel of niet ontbreken van een zomerhit/album. De Allah-las zijn eigenlijk net even te laat. Dan had de discussie namelijk niet plaatsgevonden.

avatar van midnight boom
Het is weer herfst. De bladeren vallen van de bomen en de kou trekt langzaam ons land binnen. Mist u de zomer al? Dan heb ik hier een bijzonder aangenaam plaatje voor u. Met het debuutalbum van het uit Los Angeles afkomstige bandje Allah-Las gaat de zon geheid weer schijnen. In veertig minuten vliegen er twaalf korte, zéér aanstekelijke, liedjes om je oren. Veertig minuten waarin je even niks anders voor ogen ziet dan zand, zee, zon en palmbomen.

Allah-Las bestaat uit vier doodgewone gasten die elkaar in 2008 leerden kennen in hun favoriete platenzaak; Amoeba Records. De band is sterk beïnvloed door jaren '60 surfrock en psychedelica, en dat valt te horen. Het kwartet heeft een sound die leunt op bands als The Kinks en the Rolling Stones. Origineel? Zeker niet, maar de band leeft niet geheel in het verleden. Ze maken jaren '60 muziek die toch eigentijds klinkt. Dit is de grote charme van Allah-Las, want het maakt deze gelijknamige plaat fris en verslavend.
'Allah-Las' werd opgenomen met Nick Waterhouse, die zelf verantwoordelijk is voor een van de fijnste retro-soul platen van het jaar. Verwacht veel shakers, luchtige basloopjes, losse drumritmes en onweerstaanbare gitaarloopjes. Het levert belachelijk fijne momenten als het instrumentale 'Sacred Sands', 'Don't You Forget It' en 'Catalina' op. Meest aanstekelijk zijn de singles 'Tell Me (What's On Your Mind)' en 'Busman's Holiday'. Om het plaatje af te maken, leent de zweverige zang van Miles Michaud zich ook perfect voor de muziek van Allah-Las. Kortom: doe uzelf een plezier en zet deze feel-good plaat op. Je kan er alleen maar héél vrolijk van worden. Damn, wat fijn.

van: Allah-Las - Allah - Las alb...

avatar van Linius
Ik vind deze jongens ook wel wat weg hebben van Real Estate, dat lekkere 'laid-back' geluid. En net als op de tweede van Real Estate (Kinder Blumen) is ook op deze plaat een instrumentaal nummer mijn favoriet: Sacred Sands. Fijne plaat dit.

avatar van staralfur
Lekker plaatje dit, ik begin met 3,5*.

Marjet schreef:
Wat een verslavende muziek.

Dat is het zeker. Ik heb deze plaat bijna non-stop op.
Heerlijke zomerse tonen, lekker laid-back ingezongen en ingespeeld allemaal!
Ik ben benieuwd wat deze band nog meer ter gehore gaat brengen !
Mijn initiële 4 sterren blijven met gemak gehandhaafd

avatar van Heester
Erg leuk zomers album, ik zie ze waarschijnlijk in december in de Vera, dus dat word genieten.

Voor Sacred Sands is een geweldig instrumentaal nummer.

avatar van wibro
Het eerste wat ik dacht toen ik deze muziek hoorde was of ik met een of ander onbekend album te doen had uit de mid-sixties. Want zo klinkt dit album waarbij ik behalve aan de Stones - die maakten voor mij in 1965 hun beste muziek - ook enigszins moest denken aan de psychedelic sound uit Amerika van de jaren 1964-'66. Ik meende ook enigszins de 13th Floor Elevators aan deze prachtige ode aan de sixties te herkennen. De uitschieters van dit uitstekende debuut van Allah-la zijn voor mij de opening Catamaran, Tell me (What's on Your Mind) en de schitterende afsluiter Long Journey.

avatar van Marteen
Leuk album! Het heeft best wel wat weg van Kasabian, met het verschil dat ik dit wel te pruimen vind.

avatar van Linius
Ik kan er van alles in horen maar Kasabian hoort daar toch niet bij

avatar van Germ
Germ (crew)
Heel gek, elke keer als ik dit album luister (vanmiddag weer) heb ik daarna Till The End Of The Day van The Kinks in m'n hoofd zitten....

Sacred Sands
Wat een heerlijk instrumentaal nummertje is het ook.

avatar van DjFrankie
It's My Life - The Animals en Allah-Las - Don't You Forget It zoek de gelijkenissen.

avatar van Rhythm & Poetry
Mijn god wat is dit een fijne plaat zeg. Lekker gedateerd zonder dat het gedateerd klinkt. Zoiets. Of anders. Dat maakt niet heel veel uit. Want wat klinkt me dit een partijtje fijn zeg. Uitermate relaxte muzikale begeleiding met daaroverheen gepaste vocalen.

avatar van paddy pipedown
Prachtige retroplaat zeg.
Met sterke songs.
Kritiek is te rechtvaardigen, maar dat neemt niet weg dat ik hier mijn vingers bij aflik.

avatar van Freddos
Mij iets te oudbollig, denk ik de hele tijd bij het luisteren. En toch kan ik het niet afzetten.
Doet me denken aan de feestjes waar het veel te laat wordt, eigenlijk moet je allang naar huis, maar iets blijft trekken.

Erg leuk retro-album, maar de hier genoemde Kinks hoor ik toch niet echt in terug. Het is toch iets meer richting de Amerikaanse garage- en surfrock van net voor de summer of love voor mijn gevoel.

Paar nummertjes die ik erin terug hoor:

YouTube - Drones - I'm down today
YouTube - The Spectres - I (Who Have Nothing) (1966)

herman schreef:

Paar nummertjes die ik erin terug hoor:

YouTube - Drones - I'm down today
YouTube - The Spectres - I (Who Have Nothing) (1966)

Helemaal mee eens.
ik zie ook veel overeenkomsten met de muziek van the La's.
Vooral de stem van de zanger lijkt op die van Lee Silver van the La's.

avatar van IntoMusic
DjFrankie schreef:

En zoek de verschillen ook eens in hun albumhoes en die van dit album

BobbieMarley
Rhythm & Poetry schreef:

Perfekte omschrijving, Rhythm & Poetry.

DjFrankie schreef:

IntoMusic schreef:
En zoek de verschillen ook eens in hun albumhoes en die van dit album

Die van hun was wel eerder zo te zien, maar idd verbluffend.

servaas
Dave Berry zou zingen: They've got a strange effect on me, but I like it'.

BobbieMarley
Weinig vernieuwend, maar o zo lekker!

avatar van DjFrankie
Heb boven legio platen staan van ouwe Stones , Kinks en Animals, deze kan daar zo bij, niks nieuws dus maar wel gewoon goed.

avatar van Janhero
Helemaal goed! Maakt me vrolijk. Hoewel mijn buren er anders over denken Ik kom de winter door..

ps. Hoor ik Eric burdon?

avatar van BoyOnHeavenHill
1,5
Ik ben kennelijk de enige, maar het moet me van het hart dat ik dit helemaal niets vind.

Retro, altijd leuk, zeker zoiets surf-rockabilly-achtigs, maar wanneer er eigenlijk helemaal geen spannende of memorabele melodieën opduiken gaat het me steeds meer opvallen dat de arrangementen eigenlijk overal nogal eenvorming klinken, de stem is saai, het geluid is misschien ook opzettelijk retro gehouden maar klinkt vooral als een demo uit de oefenkelder (of beter gezegd de echoput), en het geheel maakt op mij daardoor een naargeestige en grauwe indruk, alsof een bandje een vrolijke sixtiesplaat heeft willen afleveren maar er net bij alle bandleden de nacht tevoren een sterfgeval in de familie is geweest.

Dieptepunt is Ela-navega, een instrumental die nergens naar toe gaat, zonder enige als zodanig herkenbare melodie en met een werkelijk zielloze fade-out. Nee, als ik het zo lees haalt dit album voor veel mensen hier de zomer nog even terug, maar voor mij past het gewoon keurig bij de tijd van het jaar. Eén aardig nummer, Vis-a-vis, en de rest is voor mij 37 minuten mistroostigheid.