Sebadoh - Harmacy (1996)

Label: Sub Pop

1. On Fire (3:36)
  2. Prince-S (2:52)
  3. Ocean (2:46)
  4. Nothing Like You (3:09)
  5. Crystal Gypsy (1:29)
  6. Beauty of the Ride (2:48)
  7. Mindreader (1:50)
  8. Sforzande! (3:30)
  9. Willing to Wait (3:32)
  10. Hillbilly II (1:59)
  11. Zone Doubt (2:18)
  12. Too Pure (3:46)
  13. Worst Thing (2:55)
  14. Love to Fight (0:54)
  15. Perfect Day (2:49)
  16. Can't Give Up (2:02)
  17. Open Ended (3:28)
  18. Weed Against Speed (2:55)
  19. I Smell a Rat (1:34)
  20. Sixteen * (1:49)
  21. Riding * (3:25)
  22. Slintstrumental * (2:31)
  23. A Hit * (2:18)
avatar van Dielie
Leuk en lang plaatje! Ik was direct weg van het openingsnummer, leuke popsongs, beetje ongepolijst, ik hou daar van ja 4

avatar van c-moon
Voor Lou Barlow's doen, een zeer toegankelijke en .. erh .. gepolijste plaat! Barlow, Sebadoh, Sentridoh, Lou Barlow's Acoustic Sentridoh, Folk Imploision (met John Davis).. het zijn verschillende Lo-fi projecten van Barlow.

De voormalige Dinosaur Jr. bassist richtte Sebadoh op en maakte al enkele lo-fi/indie-poppareltjes, zoals "III" en vooral "Bakesale" (voorganger van "Harmacy"). En Harmacy is ook héél knap, onder een ruwe bolster scuilen mooie popliedjes, van de hand van Barlow.

Een 4/5 is zeker meer dan terecht. "Bakesale" vind ik net ietsje beter, maar deze is een hele verdienstelijke nummer 2, met prachtsongs zoals "The Beauty Of The Ride, "Willing To Wait", "Ocean" en "Open Ended".

avatar van Dielie
nog maar eens aant luisteren, was lang geleden, mooi plaatje, klinkt zeer vertrouwend aan de tijd van toen

hmm

avatar van LeRoi
Give me more Lou Barlow, het liefst 1 plaat met zijn beste nummers, ........kan niet anders dan dat een million-seller moet worden......

avatar van Basel
Mee eens dat dit album een goede tweede is. Wat mij betreft had dit album minder nummers mogen bevatten ( er staan minimaal 6 overbodige nummers op). Maar nummers als 'beauty of the ride', 'too pure', 'on fire' , 'prince-S' en 'open ended' maken Harmacy de aanschaf zeker waard. En de geluidskwaliteit is bter dan zijn (of haar) voorgangers!

Ik vind het verschil tussen de Barlow en Loewenstein-liedjes toch wel schrijnend hier. Barlow's liedjes hebben toch wat meer eigen identiteit, gevoel en verfijning, terwijl Loewenstein's liedjes toch niet helemaal loskomen van hun invloeden. Zo kun je op veel van zijn liedjes wel de naam van een andere band plakken:

Prince-S -> Foo Fighters
Crystal Gypsy -> Nirvana
Mindreader -> Pearl Jam

Dan liever zo'n hartverscheurende Barlow-parel als 'On Fire'.

Desalniettemin best een aangename plaat. Ik doe er een halfje bij, want met 3* doe ik dit jeugdsentiment wel een beetje tekort.

Ik ga het erfgoed van Lou Barlow maar 's wat verder uitpluizen, want volgens mij ligt er nog een hoop moois op me te wachten.

On Fire is wel een van de mooiste liedjes die ik van Barlow ken. Geweldig nummer.

avatar van itchy
Beauty of the Ride... ook al zo'n schitterend nummer.

avatar van Schizophrenia
Eigenlijk zijn alle nummers geweldig.
Wat ik het mooiste vind is de afwisseling in de nummers.
Waar in andere Sebadoh platen de Afwisseling soms tegen vallen, werkt het hier perfect. Ik kan dan ook concluderen dat Jason Loewenstein ook een goede songwriter is.

Ravenous
Ik ben erg aangenaam verast door dit album moet ik zeggen. Het nummer On Fire kende ik al een tijdje en vind ik echt erg mooi, ik had eigenlijk verwacht dat de rest van de nummers lang niet zo geweldig zouden zijn, maar had ik het even fout zeg. Zoals hierboven ook al vermeld: eigenlijk zijn alle nummers gewoon geweldig. De afwisseling op dit album is ook erg goed, stevigere nummers afgewisseld met wat rustigere nummers, maar toch allemaal erg rauw. Ik ga dit nog veel luisteren denk ik.

avatar van gemaster
Ik had dit album een paar keer gehoord en vooral opener 'On Fire' sprak me erg aan.

's Avonds voor het slapen gaan zat ik nog een oude aflevering van Scrubs te kijken op Comedy Central. Plotseling hoor ik in een emotionele scene de klanken van On Fire. Wat is muziek soms dan toch een prachtige versterking van beelden.

Over het album: een stukje minder dan zijn voorganger, maar nog steeds erg genietbaar.

avatar van Mikser
Tijdloze parel.