The Killers - Battle Born (2012)

2,90

Label: Island

1. Flesh and Bone (3:59)
  2. Runaways (4:04)
  3. The Way It Was (3:51)
  4. Here With Me (4:52)
  5. A Matter of Time (4:11)
  6. Deadlines and Commitments (4:22)
  7. Miss Atomic Bomb (4:53)
  8. The Rising Tide (4:17)
  9. Heart of a Girl (4:34)
  10. From Here on Out (2:27)
  11. Be Still (4:33)
  12. Battle Born (5:13)
  13. Carry Me Home * (3:45)
  14. Flesh and Bone [Jacques Lu Cont Mix] * (5:45)
  15. Prize Fighter * (4:38)
178 BERICHTEN 8 MENINGEN

Conversation 16
geplaatst: 3 oktober 2012, 12:26 uur [permalink]
More is cool 😉

avatar van Co Jackso
geplaatst: 5 oktober 2012, 15:22 uur [permalink]
Wat gemengde gevoelens over dit nieuw album van The Killers. Aan de ene kant klinkt het weliswaar best lekker na een aantal luisterbeurten, aan de andere kant mis ik een vorm van passie, enthousiasme en originaliteit. Het moge duidelijk zijn dat zij niet nogmaals de wereld zullen veroveren met dit album en dat zij de albumverkoop voornamelijk te danken hebben aan het verleden.

Runaways en het ingetogen Be Still zijn losstaande nummers die bovengemiddeld goed zijn. Daarnaast vind ik het nog steeds mooi als Brandon Flowers al rijmend verschillende zinnen aan elkaar plakt. Ik kan in ieder geval concluderen dat het album niet zo slecht is als het cijfer hier doet vermoeden. Maar hopelijk komen ze in de toekomst niet nogmaals met een dergelijk (saai) album.

geplaatst: 6 oktober 2012, 20:53 uur [permalink]
Ontzettend uitgekeken naar dit nieuwe album van The Killers. Zij zijn mijn favoriete band sinds 'Human' uitkwam op hun vorige album. Al snel daarna volgde 'Spaceman', die direct een andere favoriet werd. Daarna uiteraard ook hun oudere werk beluisterd en gezien en ook dat vond ik de moeite waard. Ik heb eigenlijk niet echt een nummer van hen gehoord dat ik verschrikkelijk slecht vond en het merendeel is imo gewoon erg prettig om naar te luisteren. Het solo-album van Flowers vond ik ook wel leuk, maar niet zo goed als The Killers.

Toen ik hier de eerste reacties zag binnenkomen vreesde ik voor het ergste: een enorme flop. En dat terwijl ik de trailers die de band uitbracht op hun Youtube kanaal nog best veelbelovend uit zag zien. Toch maar even afgewacht totdat ik het album zelf volledig gehoord had. De opener van het album is geweldig: Flesh and Bone is een fantastische plaat, die wat mij betreft best 2e of 3e single mag worden. Zowel de zang van Flowers als de instrumentale kracht van The Killers komt goed naar voren. Dan volgt de eerste single: Runaways. Een erg leuk nummer wat mij betreft, begint vrij rustig en loopt uit naar een erg sterke finale. Deze twee tracks doen echt wat meer herinneren aan de oudere rock-tracks van The Killers.

Daarna remt de power van het album af. The Way It Was is een mooi nummer, het refrein is erg leuk maar ik snap wel dat vanaf dit punt ook mensen teleurgesteld raakten, omdat het wat meer van hetzelfde is en iets 'softer' dan de voorgangers. Dan krijgen we, wat mij betreft, het minste nummer van het album. Gelukkig is het ook niet rampzalig, maar de zin ''Don't want your picture on my cell phone'' voelt wel erg slap naast lines als ''I've got soul, but I'm not a soldier'' of ''Are we Human, or are we Dancer?'' (om er maar even een paar te noemen - er zitten er ook echt wel in dit album). Verder loopt Here with Me ook enigszins traag. Het zou best kunnen dat ik het nog beter ga waarderen, maar dat zit er nu nog niet in. Gelukkig herpakt het album zich meteen weer met het leuke A Matter of Time en het zelfs sterke Deadlines and Commitments. Miss Atomic Bomb is leuk, maar zoals al eerder is gezegd, mist deze een soort 'finale'. Er had wat meer uitgehaald kunnen worden, maar verder is het opzicht wel een leuk nummer. The Rising Tide voelt aan als een 'oud' nummer, niet zozeer 'oud' in de zin van The Killers van vroeger, maar het heeft een soort jaren '80 sfeertje. Best een aangename plaat. Heart of a Girl is een erg rustige plaat, niet slecht, maar ook niet echt een uitspringer. From Here On Out is een leuk nummer, maar wel een met een erg aparte stijl. Ook een beetje kort voor een nummer van The Killers, maar dat is verder niet zo'n probleem. Net als bij de vorige track - leuk, maar niet speciaal. Be Still is een prachtig ingetogen nummer wat mij betreft. Erg mooi gezongen door Flowers, eentje die ik graag live wil horen. En dan een prachtige afsluiter: Battle Born. Eentje die goed doet herinneren aan de 'oudere' Killers en ook wel een beetje aansluit bij de eerste twee nummers.

Ik heb de versie die ook de bonus-tracks bevat. En deze zijn uitermate genietbaar. Zowel Carry Me Home als Prize Fighter zijn beide de moeite waard. De remix van Flesh and Bone is ook wel leuk.

Gelukkig ben ik allerminst teleurgesteld in dit nieuwe album van de band. Ik ben, zoals ik al eerder zei, groot fan van al hun vorige werk. Ook, en zelfs vooral Day & Age. Battle Born is wat dat betreft een compleet ander album. Sommige invloeden zijn wel terug te horen, maar toch lijkt de band meer terug te neigen naar Sam's Town. Weliswaar iets softer misschien, maar toch erg goed wat mij betreft!

Na de 3e luisterbeurt stijgt het cijfer naar 4,5*.

geplaatst: 11 oktober 2012, 17:53 uur [permalink]
Het begin was nog wel aardig. Goed van Flesh and Bones word ik niet direct heel enthousiast, maar ik vond het een aardig plaatje. Daarna kwam Runaways wat ik best een lekkere plaat vind en al kende van de singel. "Laat de rest maar komen dacht ik" Helaas viel dat erg tegen. Het rockt niet zoals ik verwacht en gehoopt had, maar buiten dat vind ik de kwaliteit ook niet echt...

Het pakt me gewoon niet. Het is me te zoetsappig. Eigenlijk had ik de plaat al op gegeven, maar gelukkig heb ik tot het eind volgehouden want daar stond Battle Born. Geweldige plaat! 😄 Ik hoop dat ze besluiten die lijn weer op te pakken voor het volgende album, want dit was niets. Althans niets voor mij

geplaatst: 17 oktober 2012, 20:15 uur [permalink]
De tweede single wordt Miss Atomic Bomb.

geplaatst: 18 oktober 2012, 20:43 uur [permalink]
Het grappige is dat in Miss Atomic Bomb 'iets' van Mr. Brightside zit verstopt. Ik weet het niet precies, maar ik heb iets gehoord van een pre-quel.

geplaatst: 19 oktober 2012, 09:35 uur [permalink]
Bruce Almighty schreef:

In het midden zit een gitaar-rif die ongeveer gelijk is aan het begin van Mr. Brightside. En hij heeft het aan het begin van het liedje over 'the boy with the eager eyes'

avatar van Melodic Fool
geplaatst: 21 oktober 2012, 15:52 uur [permalink]
de knul met de gretige oogjes..

maar helaas, na hem enige tijd hebben laten liggen en vooral weer eens hot fuss hebben gehoord; mis ik dit album niet eens, ze zijn niks meer van wat ze ooit waren.
en moet ik hem toch met een halfje verlagen. maar dat betekent niet dat ik hem nu 'slecht' vindt, ik luister er nogsteeds met plezier naar.

maar dit album 'mist' iets..
en dat gevoel heb ik nooit bij de albums hiervoor, ook niet bij day & age. en dat zegt genoeg.
maar ik kijk uit en ben benieuwd naar het volgende album!
ik denk nog altijd dat ze met iets geweldigs kunnen aankomen 😎

avatar van SOAD
geplaatst: 23 oktober 2012, 15:43 uur [permalink]
Vind het nog steeds een heel matig album. Hij zal bij mij nooit groeien. Ik hoor gewoon een heel andere band dan die ik wil horen.

avatar van Melodic Fool
geplaatst: 23 oktober 2012, 17:35 uur [permalink]
dat kan ik me opzich wel voorstellen, dit is ook niet wat ik had gewild
maar iets in deze richting was wel te verwachten toch?

avatar van Villableeker
geplaatst: 26 oktober 2012, 22:51 uur [permalink]
Eerlijk gezegd verbaast mij de lage gemiddelde waardering niet.
Ze zijn meer en meer de poppy kant opgeschoven, en daar de hoeveelheid liefhebbers van het eerste uur vaak hun stem (en mening) snel zullen plaatsen is het niet meer dan logisch dat de score laag uitvalt. Dit werk staat weer een stukje verder weg (na Day & Age) van het beginwerk.
Persoonlijk vind ik het in deze wat andere (poppy)style binnen dit genre gewoon een erg sterk album.
Ik noem deze verandering richting mainstream een beetje het 'Coldplay effect'. 😉

avatar van Booyo
geplaatst: 22 november 2012, 13:39 uur [permalink]
SOAD schreef:

Helemaal mee eens. Waar is de band van Hot Fuss, die wil ik horen.

geplaatst: 28 november 2012, 22:53 uur [permalink]
Ze zijn een beetje de fout in aan het gaan met het kiezen van singles. Runaways was wel een krachtige. Ik was al een beetje teleurgesteld door de 2e keuze: Miss Atomic Bomb. Zie ik nu dat de derde single Here With Me wordt. Imo nog altijd het minste nummer van het album. Een beetje vervelend als je ziet wat voor een ander goed materiaal (Flesh and Bone, Battle Born, The Way It Was om er maar een paar te noemen) ze er nog op hebben staan.

avatar van wvv89
geplaatst: 1 december 2012, 11:57 uur [permalink]
Ja dat vind ik ook Bruce Almighty. Miss Atomic Bomb is goed, maar Flesh and Bone, Battle Born en The Way It Was zijn veel geschikter voor een single. Here With Me begrijp ik al helemaal niet. Had ook wel gehoopt op wat nieuwe b-kantjes van de singles, maar dat zit er ook niet in.

Binnenkort wel nieuwe kerst single, I Feel It In My Bones!

avatar van CoExiSt

geplaatst: 12 december 2012, 01:14 uur [permalink]
De videoclip van "Miss Atomic Bomb" is gister uitgebracht.

YouTube - The Killers - Miss Atomic Bomb

Adembenemend! Leuke verwijzingen naar de videoclip van "Mr. Brightside".

avatar van Gretz
geplaatst: 12 december 2012, 02:11 uur [permalink]
Miss Atomic Bomb is een groeier bij mij. Zit nu op het niveau van hun oude singles (voor Day & Age). 🙂

geplaatst: 14 december 2012, 15:38 uur [permalink]
CoExiSt schreef:
De videoclip van "Miss Atomic Bomb" is gister uitgebracht.

YouTube - The Killers - Miss Atomic Bomb

Adembenemend! Leuke verwijzingen naar de videoclip van "Mr. Brightside".

Ik ben het met je eens. Miss Atomic Bomb ben ik de afgelopen dagen een stuk meer gaan waarderen, wat een video al kan doen veranderen aan een nummer 🙂

avatar van Mctijn
geplaatst: 14 december 2012, 22:55 uur [permalink]
Miss Atomic Bomb verdient inderdaad een krappe voldoende. Heb de clip net gezien en die is best leuk. Jammer dat al die andere nummers (vooral het tenenkrommende puberale Runaways) zwaar ondermaats zijn.

The Killers bestaat uit dertigers, maar ze lijken zich nog steeds te richten op de doelgroep onder de 18. Gooi eens wat diepgang en originaliteit in je muziek heren, ontworstel je van de Bieber-generatie en groei mee met je fans.

avatar van JoaMuse
geplaatst: 26 januari 2013, 11:52 uur [permalink]
Best nog wel een aangename plaat om naar te luisteren. Vooral in het begin dan, want de eerste drie nummers (vooral 'Runaways') vind ik heel goed. Daarna wordt het echter wat minder. Hier en daar hoor ik nog wel behoorlijke dingen, maar niet echt iets memorabel. Te veel middelmatige nummers om meer dan 3,0* te kunnen geven. Ik kan me wel vinden in de mening van Screenager.

geplaatst: 27 februari 2013, 22:33 uur [permalink]
Geen geweldige plaat.. Ga ze wel 11 maart in de Ziggodome bekijken. Gelukkig hebben ze een vrij goede live reputatie.

geplaatst: 12 maart 2013, 10:33 uur [permalink]
Strijkplank schreef:

En dat zou dan de laatste 5 jaar zijn gebeurd?

avatar van bommel
geplaatst: 15 maart 2013, 20:26 uur [permalink]
Matig.
Een slap aftreksel van de oude Killers

geplaatst: 21 maart 2013, 13:34 uur [permalink]
DEEL 1
Ik heb The Killers leren kennen toen ik Live8 zat te kijken in juli 1995. Ik zag de show van The Killers aldaar vanuit mijn luie stoel thuis, ik zag een zenuwachtige Brandon Flowers plus de rest van de band in gewaagde opvallende witte kostuumpakken. Wow... wat een show daar in Londen. Vanaf toen was ik direct een fan van hen.
Heb sedertdien al vele shows gezien in Duitsland, België en Nederland. Ben dus een echte fan. Toen ik Battle Born kocht had ik hetzelfde gevoel als de meeste auteurs alhier. Ik heb de cd amper geluisterd. Ik vond hem tegenvallen. Ik ging 11 maart j.l. naar het optreden in Amsterdam. Weken van te voren toch maar de cd gaan luisteren. Ik had min of meer dezelfde kritieken zoals ze hier boven staan. Na vele malen luisteren heb ik mijn visie toch echt moeten bijstellen.
Neem de nummers even door:
1) Flesh and Bone: mijns inziens een schitterend nummer, zit alles op en aan, mooie opbouw, gevarieerd, lekker bombastisch, niets mis mee, goed afgewerkt einde, een nieuwe single?
2) Runaways: idem, zit ook alles op en aan, terecht een single, een echt Killers nummer
3) The way it was: rustig ballade, mooie muziekafwisselingen, niets negatiefs op aan te merken, ook een goed nummer wat mij betreft.
4) Here with me: wat een geweldige mooi liedje, uit z'n hart gezonden, kortom ook schitterende, Luister dit nummer nou eens vanuit je relaxstoel.Netjes afgebouwd op het laatst.
5) A matter of time: dat goedkope ohh ohh ohh is inderdaad storend, zeer storend zelfs, filter je het ohh ohh ohh uit dit nummer dan vind ik wel degelijk weer een goed nummer. Qua muziek verder een goed nummer. Goede drums.
6) Deadlines and commitments: begin van het liedje komt wat mieterig over. Na zo'n 40 seconde komt dit nummer pas lekker op gang. En wederom moet ik een dikke voldoende geven. Niets mis met dit nummer.
7) Miss atomic bomb, dit nummer had direct de eerste single moeten zijn, fantastisch, het mooiste nummer van dit album. Volgens mij vind iedereen dit wel een mooi nummer. Videoclip ook zeer goed.
😎 The Rising tide: dit is het eerste nummer wat me werkelijk niet kan bekoren, niveau Sawdust (Sawdust vond ik een minder album),een onvoldoende dus.
9) Heart of Girl, boring, boring, slaapliedje, ook niveau Sawdust, gauw vergeten.
10) From here on out: werd door The Killers helaas ook in A'dam gespeeld, van die country/comboyliedjes houd ik dus helemaal niet. Hank Williams niveau, dikke onvoldoende van mij. Niveau Travelling Wilburies.
11) Be still: indrukwekkend,ook luisteren zonder iets anders te doen, prachtig.
MIJN SCHRIJFRUIMTE ZIT EROP, MAAK HET GRAAG AF IN DEEL 2

geplaatst: 21 maart 2013, 13:53 uur [permalink]
DEEL 2

12) Battle Born, wederom een prima Killers liedje, dikke voldoende weer.

Ik heb de luxe uitvoering met bonustracks, dus:
13) carry me home: waarom niet op de gewone cd, prima nummer, te goed voor een bonusnummer, eerste 10 seconden zijn gejat van de Simple Minds lijkt me.
14) Flesh and bone (Jacques lu cont remix), ik ben niet zo van de remixen, ik ben ook een groot Rammsteinfan, Rammstein heeft er ook een handje van om met remixen te komen op haar cd singles en verzamelalbums, vind ik altijd een beetje goedkoop. Waarom? Zet je zelf niet te kijk met die belachelijke disco remixen.
15) Prize Fighter, meen me te herinneren dat ook dit nummer in het Ziggo Dome afgespeeld werd, een beetje à la Waterboys, mooi nummer, waarom live spelen als je het op de gewone cd niet hebt staan.
Nummer vind ik niet slecht niet goed, gewoontjes.

Kortom de nummers 1 t/m 7 vind ik zondermeer goed. Dan 3 slechte nummers, be still en Batlle born geven album alsnog een goed einde.
Speel de cd vaker af en geef het een kans.
Overigens een zeer verzorgde cd, mooi boekje, mooie hoes.

Weet niet of ik ze in juni nog in Brussel zal zien, Rammstein twee weken eerder in Nijmegen en Muse ook begin juni doen al een flinke aanslag op mijn portemonnee, maar wie weet zal ik er toch weer bij zijn.

Jack Wells

avatar van JoaMuse
geplaatst: 21 maart 2013, 17:37 uur [permalink]
Jack Wells schreef:
DEEL 1
Ik heb The Killers leren kennen toen ik Live8 zat te kijken in juli 1995.

The Killers zijn opgericht rond 2002 lees ik, dus dat kan niet. Maar ze hebben in juli 2005 op Live 8 opgetreden, je zal dat bedoelen. 😉

geplaatst: 23 maart 2013, 00:31 uur [permalink]
JoaMuse schreef:

@JoaMuse, excuses bedoelde inderdaad 2005 en niet 1995

Groeten Jack

avatar van Madjack71

geplaatst: 2 juli 2014, 12:00 uur [permalink]
Dit album van The Killers is wel een keertje aangenaam om naar te luisteren tijdens een autorit, maar om er nou eens echt voor te gaan zitten, nah.
Brandon Flowers schuwt het grote gebaar niet en zijn waardering voor de muziek van Springsteen is zo her en der ook in de nummers verweven. De zang van Bruce zal hij ook wel waarderen getuige het jonge keelgeluid van The Boss bij From Here on Out, dat zo een outtake van Born to Run geweest zou kunnen zijn. Leuk voor tussendoor, maar meer ook niet.

geplaatst: 3 juni 2015, 22:05 uur [permalink]
Er staan naar mijn mening te weinig nummers op dit album die het niveau halen van de vorige albums, de nummers die dit wél halen zijn "The Way It Was", "Runaways", "Miss Atomic Bomb" en de twee bonustracks. Bij de rest denk ik soms 'is dit wel door The Killers gemaakt?' Dan doel ik vooral op 'The Rising Tide', 'Deadlines & Commitments' en "A Matter Of Time". Ik ben wel opgelucht door het topalbum dat Brandon Flowers solo onlangs heeft uitgebracht. Overigens staan er op "Direct Hits", de verzamelaar uit 2013 van The Killers nog twee nieuwe nummers die dit album misschien nog wel een hele ster omhoog hadden kunnen duwen.