Led Zeppelin - Houses of the Holy (1973)

Label: Atlantic

1. The Song Remains the Same (5:29)
  2. The Rain Song (7:39)
  3. Over the Hills and Far Away (4:50)
  4. The Crunge (3:17)
  5. Dancing Days (3:43)
  6. D'yer Mak'er (4:22)
  7. No Quarter (7:02)
  8. The Ocean (4:31)
  9. The Song Remains the Same [Guitar Overdub Reference Mix] * (5:30)
  10. The Rain Song [Mix Minus Piano] * (7:45)
  11. Over the Hills and Far Away [Guitar Mix Backing Track] * (4:22)
  12. The Crunge [Rough Mix - Keys Up] * (3:16)
  13. Dancing Days [Rough Mix with Vocal] * (3:46)
  14. No Quarter [Rough Mix with JPJ Keyboard Overdubs - No Vocal] * (7:03)
  15. The Ocean [Working Mix] * (4:28)
avatar van muismat
Een aardig nummer ja, klopt, maar als je het vergelijkt met de afsluiter van het album hiervoor is hij een beetje magertjes.

Desalniettemin geen slecht nummer nee, en ik sluit me aan bij bovenstaande post; die drie vind ik ook het minst.

Toch blijft dit om de een of andere rede wel een van mijn favoriete albums van Zep; de sfeer en het experimentele alsmede het mystieke worden hier zo mooi neergezet en uitgewerkt in de betere nummers.

Wat dat betreft een waardige opvolger van deeltje 4.

Physical Graffity gaat weer wat meer terug naar hun roots, waar overigens helemaal niets mis mee is.

avatar van DeWP
Hun beste album! Wat een sfeer, wat een sterke nummers.

avatar van WoNa
Fantastisch vijfde album van de band. Er komt opnieuw zoveel samen. Inventieve riffs, oosterse muziek, folk, classic rock, die toen nog gewoon hardrock heette en de stop-start ritmes, waar de band, voor mij voor het laatst, echt in uitblonk.

Led Zep is voor mij de beste hardrock band ooit. Juist door die variatie. Daar kon Deep Purple niet tegenop om over alle andere bands maar niet te spreken.

avatar van gigage
Ik snap nooit zo goed waarom Deep Purple er met de haren wordt bijgesleept. Waarom niet the who? Of bij vroegere albums Cream, Clapton en stuff.

gigage schreef:

Wellicht omdat Deep Purple een generatiegenoot is, ook uit de UK komt en zodanig ook als stijlbroeders kan worden gezien.
Beiden wel bluesgericht, al hoor je bij Zep bijv folk als inspiratie en bij Purple klassiek.
Ik ben meer liefhebber van Zep, maar Purple was in hun hoogtijdagen als band even zo goed.
De variatie is idd goud en zeker op deze plaat.

avatar van gigage
Page speelde al bij de Yardbirds (waarvan LZ een soort van voortzetting is) dus die vliegers gaan ook op voor andere aangehaalde UK bands.
Het gaat me er niet om wie er beter is , Zeppelin is sowieso veel populairder, maar ik zie in de muziekstijl en vooral compositorisch meer verschillen dan overeenkomsten.
Afijn, houses of the holy (na een eerste luisterbeurt) bevat wat mildere songs en wat meer variatie die misschien niet allemaal binnen de geijkte LZ paden treden. Maar ik moet toegeven dat de songs wat meer kop en staart hebben. Prima plaatje derhalve.

avatar van Droombolus
gigage schreef:
Page speelde al bij de Yardbirds (waarvan LZ een soort van voortzetting is).

Ze deden hun eerste optredens als The New Yardbirds voordat ze onder de nieuwe, door Keith Moon bedachte, naam gingen werken. Da's nog even een linkje naar de Who inzake je argument .

Voor mij zijn Purple en LZ trouwens vergelijkbaar als Pink Floyd en Soft Machine. Niet dus

EHartmann
Ondanks dat dit album in de jaren 70 prominent in mijn huiskamer aanwezig was, samen met de sigaretten en pinda's op de salontafel, valt mij bij herbeluistering op, voor het eerst in meer dan 25 jaar, hoe moeizaam deze herbeleving mij nu valt.

Bij het eerste nummer dacht ik even dat ik per abuis Rush op de draaitafel had gelegd, maar nee, het is toch echt Led Zeppelin.... Muzikaal is het wel redelijk, maar ook niet meer dan dit. Het laatste nummer klinkt weer alsof Geddy Lee zingt ipv Robert Plant.

Ik weet nu al dat dit album van de zes eerste 6 studioalbums op plek zes komt. Voorbarig? Nee, want I t/m IV zijn zeker stuk voor stuk ruimschoots beter dan dit album. Zelfs Graffiti wint het nog.

Sorry Led & Fans, slechts 2.5 ster vooreerst.

Wrathchild1
Ach , het is toch jouw gevoel ?

Ik zat ooit ook in de 2,5. Sommigen blijven daar , maar ik zou het denk ik nu op 3 sterren zetten. Voldoende door eerste 3 nummers en het donkere No Quarter.

Hoe dan ook .....ook bij mij vast op 6 in de periode 69-75.

EHartmann
Wrathchild1 schreef:
Ach , het is toch jouw gevoel ?

Hoe dan ook .....ook bij mij vast op 6 in de periode 69-75.

?

avatar van jorro
Tot mijn grote verbazing staat dit album in de Oor lijst over 1973 slechts op plaats 197 (van 200 scorende albums). De score hier op MuMe wekt toch een geheel andere verwachting op. Daarom nog eens kritisch geluisterd. Maar als ik alleen al nummers als The Rainsong of No Quarter voorbij hoor komen begrijp ik er nog minder van.
OK, er zijn betere LedZep albums en een nummer als The Crunge valt ook mij wat tegen... maar slechts één van de 20 deelnemers had het album in zijn jaarlijstje staat en dan ook nog als laatste (van 20).

avatar van meneer
jorro schreef:
Oor....

Dat zegt toch al genoeg...? Elk zichzelf waarderend muziekliefhebber heeft ooit geprobeerd om Oor als muzikale gids te gebruiken maar stopte daar altijd weer snel mee.

Oor... ?

avatar van Michiel Cohen
Deze albumbespreking doet me er aan herinneren dat ik de cd nog ergens moet hebben liggen. Ben anno 2019 deze jaren 70 plagiaat plegers helemaal zat. Net als Deep Purple.

avatar van vielip
Als je alle plagiaat plegers zo behandeld dan draai je weinig tot geen muziek neem ik aan?

avatar van B.Robertson
B.Robertson (crew)
Dacht dat de plagiaat gaandeweg wel wat afnam bij Led zeppelin, ze zullen zelf ook wel eens iets bedacht hebben. Het lijkt een beetje gedaan met de blues en de folk ten gunste van funk en reggae op Houses of the Holy, wat de veelzijdigheid van de band wel weer bewijst. Zoiets als The Crunge kan ik wel waarderen, vind die zang in The Song Remains the Same meer iets om moeite mee te hebben. Verder is No Quarter een gedoodverfde favoriet, maar ook zoiets als Dancing Days; een meer toegankelijk rocknummer.

Ik ga mijn stem verlagen naar 3.
Ik vind het voor Zep begrippen toch best een matige plaat.

Te veel afwisseling met nummers die het Zep niveau nog wel halen, en nummers die dat niet doen.

avatar van De buurman
De productie van deze, en ook van het latere Presence, vind ik altijd geweldig. Open en dynamisch. De drumsound van Bonham moet destijds toch indruk hebben gemaakt. Maar ook die prachtige gelaagde partijen van Page komen goed uit de verf. De eerste drie nummers vind ik samen met The Ocean tot het beste behoren wat ze op plaat hebben gezet.

avatar van Tonio
Ben het met De buurman eens: door dit album ben ik Zep gaan waarderen.

lennon schreef:

Nou, ik vind vier van de acht nummers van topniveau en klassiekers: The Song Remains the Same, The Rain Song, Over the Hills and Far Away & No Quarter. The Ocean is goed en The Crunge en Dancing Days zijn trouwens ook heel aardig. Vreemde reggae eend in de bijt D'yer Mak'er klinkt lekker.

Houses of the Holy zet ik op het niveau van Zep I - IV & Physical Graffiti. Voor mij de zes top albums en klassiekers van Led Zeppelin. De afwisseling in stijlen tussen sommige nummers op dit album is verfrissend en toch is het bandgeluid duidelijk herkenbaar. Robert Plant zingt buitengewoon sterk en natuurlijk speelt Jimmy Page weer de sterren van de hemel, net als John Bonham. De productie is kraakhelder.

avatar van Reint
Tot nu toe de meest intrigerende Zep-plaat die ik heb gehoord. Behoorlijk mysterieuze sfeer, met name op Over the Hills and Far Away, Dancing Days en No Quarter. En de opener is fantastisch en laat mij hopen dat er misschien meer songs zijn die zo klinken als de eerste twee minuten. Wellicht iets van The Who?

avatar van AbleMable
Afgrijselijke hoes, die denk ik vandaag de dag ook niet meer zou kunnen.....en terecht. Smakeloos is het juiste woord voor een voor de rest best goed album.

avatar van vielip
Oei....De hoes heeft tot voor kort jarenlang ingelijst bij ons in de eethoek gehangen. Behalve mijn neefjes en nichtjes die vrij behoudend worden opgevoed (hihihi blote billen) heeft nog nooit iemand een opmerking gemaakt waarvan ik dacht; hm, misschien kan dit niet? Eerder andersom...

avatar van jurado
1,5
AbleMable schreef:

Tja, ik heb totaal geen raar beeld of idee bij de hoes, het is dat mensen er over beginnen.
Ik zou ook niet weten waarom hier ineens moeilijk over gedaan moet worden.

avatar van hrmnbstr
AbleMable schreef:
Omdat het blote kinderen zijn? Ze worden toch niet geseksualiseerd, toch?

avatar van Droombolus
Riep daar iemand Blind Faith ?

avatar van hrmnbstr
Droombolus schreef:
Riep daar iemand Blind Faith ?
Die vind ik dan wel weer duidelijk fout.

avatar van spinout
Op de binnenhoes wordt toch een kind geofferd? Ach ja, die pagans konden er wat van. De hoes zelf vind ik mooi. Mooi qua compositie, mooi qua kleur. Het duurde trouwens wel eventjes voor de band zijn goedkeuring kon wegdragen aangaande de hoes.

avatar van milesdavisjr
Een virtuoos openingsnummer, waar de heren hun talenten ten toon spreiden, alleen doet het wat unheimisch aan, ik kan er maar niet aan wennen. The Rain Song is al wat beter, een vrij relaxed geheel, en fraai gearrangeerd, hoewel het wat te lang duurt. De folkelementen die vanaf III steeds talrijker aanwezig zijn op de albums van de heren zijn ook op dit schijfje volop present. Over the Hills and Far Away vormt daar een goed voorbeeld van, maar ook dit werkje weet mij maar matig te boeien.Het licht funkende; The Crunge helpt ook al niet mee. Het doet allemaal wat avantgardistisch aan, noem het fusion rock, alsof de heren de bluesrock, de harmonieën en het wat toegankelijker karakter van de vorige schijven overboord wilden gooien. Dancing Days, het herhalende karakter van de song heeft iets irritants. D'yer Mak'er, een vleugje Bowie, wederom wat lichte funk invloeden, het geheel is gek genoeg vrij eenvoudig maar in tegenstelling tot het wat zwaarder te verteren materiaal van hiervoor kan ik het wel appreciëren. No Quarter ; de heren moeten in een flinke trip hebben gezeten, deze psychedelische paddestoel met fijn pianowerk vormt een rare song, de vocalen van Plant zijn wat vervormd en vreemd genoeg bevalt de hallucinerende nevel die de heren creëren mij wel. Afsluiter en het swingende The Ocean is tot slot een redelijk song maar kan de plaat niet redden. Hoewel het geheel in instrumentaal opzicht knap is wat de heren doen ervaar ik dit album als een magere worp, zeker in vergelijking met de voorgaande releases. Een magere voldoende derhalve maar voor 'Zep' begrippen een lichte teleurstelling.

Tussenstand:

1. Led Zeppelin II
2. Led Zeppelin
3. Led Zeppelin IV
4. Led Zeppelin III
5. Houses of the Holy

avatar van Tav74
Bezig met een fikse LZ revival op vinyl. Kende
het meeste wel, maar albums integraal luisteren is toch anders. Inmiddels toe aan houses of the holy. Weer een dijk van een album toch dit. Alle bekende blues, rock en folk ingrediënten zijn weer aanwezig, en zelfs een scheut reggea. Toch is de overall feel anders dan de voorgaande platen, meer rock georiënteerd en minder zompige blues. Hoogtepunt toch No Quarter (waarvan de Tool interpretatie ook geweldig is)
Voorlopige conclusie is dat de eerste 6 albums allemaal een 4,5 of 5 scoren, al was het maar om het vakmanschap dat er vanaf knalt

avatar van Hans Brouwer
Op "Led Zeppelin IV" staat het allerbeste nummer van LZ, op "Houses of the Holy" het één na beste: "The Ocean".....

avatar van Rudi S
Hans Brouwer schreef:
Op "Led Zeppelin IV" staat het allerbeste nummer van LZ, ..

Ik mag toch hopen dat jij hier Misty Mountain Hop bedoelt en niet Stairway oid.

avatar van Hans Brouwer
Rudi S schreef:
Ik mag toch hopen dat jij hier Misty Mountain Hop bedoelt en niet Stairway oid.
Rudi S, je mag door naar de volgende ronde van deze quiz.....