Led Zeppelin - Houses of the Holy (1973)

Label: Atlantic

1. The Song Remains the Same (5:29)
  2. The Rain Song (7:39)
  3. Over the Hills and Far Away (4:50)
  4. The Crunge (3:17)
  5. Dancing Days (3:43)
  6. D'yer Mak'er (4:22)
  7. No Quarter (7:02)
  8. The Ocean (4:31)
  9. The Song Remains the Same [Guitar Overdub Reference Mix] * (5:30)
  10. The Rain Song [Mix Minus Piano] * (7:45)
  11. Over the Hills and Far Away [Guitar Mix Backing Track] * (4:22)
  12. The Crunge [Rough Mix - Keys Up] * (3:16)
  13. Dancing Days [Rough Mix with Vocal] * (3:46)
  14. No Quarter [Rough Mix with JPJ Keyboard Overdubs - No Vocal] * (7:03)
  15. The Ocean [Working Mix] * (4:28)
avatar van muismat
Een aardig nummer ja, klopt, maar als je het vergelijkt met de afsluiter van het album hiervoor is hij een beetje magertjes.

Desalniettemin geen slecht nummer nee, en ik sluit me aan bij bovenstaande post; die drie vind ik ook het minst.

Toch blijft dit om de een of andere rede wel een van mijn favoriete albums van Zep; de sfeer en het experimentele alsmede het mystieke worden hier zo mooi neergezet en uitgewerkt in de betere nummers.

Wat dat betreft een waardige opvolger van deeltje 4.

Physical Graffity gaat weer wat meer terug naar hun roots, waar overigens helemaal niets mis mee is.

avatar van DeWP
Hun beste album! Wat een sfeer, wat een sterke nummers.

avatar van WoNa
Fantastisch vijfde album van de band. Er komt opnieuw zoveel samen. Inventieve riffs, oosterse muziek, folk, classic rock, die toen nog gewoon hardrock heette en de stop-start ritmes, waar de band, voor mij voor het laatst, echt in uitblonk.

Led Zep is voor mij de beste hardrock band ooit. Juist door die variatie. Daar kon Deep Purple niet tegenop om over alle andere bands maar niet te spreken.

avatar van gigage
Ik snap nooit zo goed waarom Deep Purple er met de haren wordt bijgesleept. Waarom niet the who? Of bij vroegere albums Cream, Clapton en stuff.

gigage schreef:

Wellicht omdat Deep Purple een generatiegenoot is, ook uit de UK komt en zodanig ook als stijlbroeders kan worden gezien.
Beiden wel bluesgericht, al hoor je bij Zep bijv folk als inspiratie en bij Purple klassiek.
Ik ben meer liefhebber van Zep, maar Purple was in hun hoogtijdagen als band even zo goed.
De variatie is idd goud en zeker op deze plaat.

avatar van gigage
Page speelde al bij de Yardbirds (waarvan LZ een soort van voortzetting is) dus die vliegers gaan ook op voor andere aangehaalde UK bands.
Het gaat me er niet om wie er beter is , Zeppelin is sowieso veel populairder, maar ik zie in de muziekstijl en vooral compositorisch meer verschillen dan overeenkomsten.
Afijn, houses of the holy (na een eerste luisterbeurt) bevat wat mildere songs en wat meer variatie die misschien niet allemaal binnen de geijkte LZ paden treden. Maar ik moet toegeven dat de songs wat meer kop en staart hebben. Prima plaatje derhalve.

avatar van Droombolus
gigage schreef:
Page speelde al bij de Yardbirds (waarvan LZ een soort van voortzetting is).

Ze deden hun eerste optredens als The New Yardbirds voordat ze onder de nieuwe, door Keith Moon bedachte, naam gingen werken. Da's nog even een linkje naar de Who inzake je argument .

Voor mij zijn Purple en LZ trouwens vergelijkbaar als Pink Floyd en Soft Machine. Niet dus

EHartmann
Ondanks dat dit album in de jaren 70 prominent in mijn huiskamer aanwezig was, samen met de sigaretten en pinda's op de salontafel, valt mij bij herbeluistering op, voor het eerst in meer dan 25 jaar, hoe moeizaam deze herbeleving mij nu valt.

Bij het eerste nummer dacht ik even dat ik per abuis Rush op de draaitafel had gelegd, maar nee, het is toch echt Led Zeppelin.... Muzikaal is het wel redelijk, maar ook niet meer dan dit. Het laatste nummer klinkt weer alsof Geddy Lee zingt ipv Robert Plant.

Ik weet nu al dat dit album van de zes eerste 6 studioalbums op plek zes komt. Voorbarig? Nee, want I t/m IV zijn zeker stuk voor stuk ruimschoots beter dan dit album. Zelfs Graffiti wint het nog.

Sorry Led & Fans, slechts 2.5 ster vooreerst.

avatar van Wrathchild1
Ach , het is toch jouw gevoel ?

Ik zat ooit ook in de 2,5. Sommigen blijven daar , maar ik zou het denk ik nu op 3 sterren zetten. Voldoende door eerste 3 nummers en het donkere No Quarter.

Hoe dan ook .....ook bij mij vast op 6 in de periode 69-75.

EHartmann
Wrathchild1 schreef:
Ach , het is toch jouw gevoel ?

Hoe dan ook .....ook bij mij vast op 6 in de periode 69-75.

avatar van jorro
Tot mijn grote verbazing staat dit album in de Oor lijst over 1973 slechts op plaats 197 (van 200 scorende albums). De score hier op MuMe wekt toch een geheel andere verwachting op. Daarom nog eens kritisch geluisterd. Maar als ik alleen al nummers als The Rainsong of No Quarter voorbij hoor komen begrijp ik er nog minder van.
OK, er zijn betere LedZep albums en een nummer als The Crunge valt ook mij wat tegen... maar slechts één van de 20 deelnemers had het album in zijn jaarlijstje staat en dan ook nog als laatste (van 20).

avatar van meneer
jorro schreef:
Oor....

Dat zegt toch al genoeg...? Elk zichzelf waarderend muziekliefhebber heeft ooit geprobeerd om Oor als muzikale gids te gebruiken maar stopte daar altijd weer snel mee.

Oor...

avatar van Michiel Cohen
Deze albumbespreking doet me er aan herinneren dat ik de cd nog ergens moet hebben liggen. Ben anno 2019 deze jaren 70 plagiaat plegers helemaal zat. Net als Deep Purple.

avatar van vielip
Als je alle plagiaat plegers zo behandeld dan draai je weinig tot geen muziek neem ik aan?