Ellie Goulding - Halcyon (2012)

Alternatieve titel: Halcyon Days

Label: Polydor

1. Don't Say a Word (4:07)
  2. My Blood (3:54)
  3. Anything Could Happen (4:46)
  4. Only You (3:50)
  5. Halcyon * (3:24)
  6. Figure 8 (4:07)
  7. JOY (3:12)
  8. Hanging On (3:21)
  9. Explosions (4:03)
  10. I Know You Care (3:26)
  11. Atlantis (3:52)
  12. Dead in the Water (4:43)
  13. Beating Heart * (3:32)
  14. I Need Your Love * (3:54)

met Calvin Harris

15. Ritual * (3:50)
  16. In My City * (3:19)
  17. Without Your Love * (4:19)
  18. Hanging On * (4:13)

met Tinie Tempah

19. Lights * (3:30)
  20. Burn * (3:51)
  21. Goodness Gracious * (3:46)
  22. You, My Everything * (3:29)
  23. Hearts Without Chains * (3:45)
  24. Stay Awake * (3:26)

met Madeon

25. Under Control * (4:06)
  26. Flashlight * (3:33)

met DJ Fresh

27. How Long Will I Love You * (2:34)
  28. Tessellate * (3:56)
  29. Midas Touch * (3:45)

met Burns

avatar van Pinsnider
Wat zal mij het nu ene biet interesseren of iets klinkt als dubstep. Al had ze polka-invloeden op deze plaat gebruikt. Het gaat er toch om of het leuk is..?? En dat is het naar mijn smaak zeer zeker! Ik vind de dame in kwestie zeer gevarieerd uit de hoek komen en dat maakt de plaat in mijn beleving erg fris en goed luisterbaar. Leuk!!

avatar van coldwarkids
Ja is een goed album. Vond alleen het eerste album beter en spontaner

Starry Eyed is totaal geen dubstep nummer kwam uit 2010 en toen was dubstep in Amerika nog niet in. Tja dan kan je alle (soort dance) beats onder dubstep laten vallen anno 2012

avatar van coldwarkids

Ja Herman je hebt hier een Remix van Jakwob.. zo kan ik het ook .. het origineel van Ellie Goulding vind je op haar eerste plaat

Starry Eyed is niet uit 2010, maar al ouder. Had het in het voorjaar van 2009 al op mijn computer staan aan mij bestanden te zien. En een remix ja, maar het is niet voor niets dat ze juist haar remixers in die hoek zoekt. Ik zei toch ook dat ze flirtte met dubstep, niet dat ze een album vol dubstep heeft opgenomen?

avatar van Zwammer
Is die Jakwob-remix alweer uit 2009..? Pff wat gaat de tijd snel, we worden oud. Weet nog wel dat dat een van mijn favoriete remixen van het jaar was, heerlijke plaat.

Terugkomend op de nieuwe plaat, moet zeggen dat ik de single Anything Could Happen best te pruimen vind. Prima pop nummer.

avatar van Meara
Voor dit album log ik speciaal in. Wat een goed album!

beatcluster
Wat een geweldig album is dit toch! Alles klopt aan dit album. Ellie's vocalen in combinatie met perfect en met zorg geproduceerde / gecomponeerde electropop en goede teksten zorgen voor een perfect popalbum waar zangeressen als Carly Rae Jepsen en Kylie Minogue jaloers op mogen zijn.
Hoe dan ook, voor mij is dit het beste popalbum van 2012, en zeker ook een van de beste ooit.

avatar van Shinobi
Waarom haal je zangeressen als Carly Rae Jepsen en Kylie Minogue erbij? De muziek die zij maken ligt toch weer in een geheel andere lijn.

Shinobi schreef:

De muziek van Ellie is natuurlijk wel wat indie/alternatief, in tegenstelling tot CRJ en Kylie, maar toch zijn ze alledrie vrouwen die (electro)pop maken... Ik zie wel overeenkomsten tussen hen, maar ik snap wel dat je de vergelijking vergezocht vindt....

Edit: Carly Rae Jepsen staat anders wel in de lijst met vergelijkbare artiesten van Ellie Goulding volgens Last.fm

avatar van Pinsnider
Ik snap de vergelijking op zich wel voor Kylie. Zelf zie ik wel wat overeenkomsten met Marina & The Diamonds, of ga ik dan weer te ver..??

avatar van king_pin
zo hee wat een tegenvaller zeg..
toen ik haar een tijdje terug bij Jools Holland zag was ik best benieuwd geworden naar dit album maar voor mij slaat ze (of haar team aan producers) bij elk nummer de plank mis.
Hoor ik een aangenaam couplet maar zodra het refrein er in kikt met glitters en glamour als synths en vage overbodige effecten over de zang dan krijg ik jeuk, brrr.
En die harp af en toe in de liedjes, voegt echt niets toe, zeker als de sfeer gelijk weer wordt omgegooid naar dikke electronica. Nee dat kan Florence & the Machine toch beter.
Het deed me helemaal wel daar aan denken maar dan als slap aftreksel.
Nee dit voelt veels te overgeproduceerd volgens een format aan, 2* is eigenlijk nog zelfs teveel maar door toch hier en daar een degelijk stuk laat ik t hier maar bij.

avatar van Mitsiooh
Wat een prachtplaat!
Ik kende haar hiervoor alleen als 'die ene met dat gekke stemmetje van 'Starry Eyed' en 'Lights', tot ik 'Anything Could Happen' op de televisie voorbij zag komen. Wow, ik begon me steeds meer te interesseren in die stem; ik zocht live-performances op en 't blijkt dat ze ook nog eens live die meesterlijke stem kan laten horen. Gelijk het album aangeschaft en het valt he-le-maal niet tegen. Ze weet haar prachtige stem perfect te combineren met koortjes en electro-beats tegelijkertijd, terwijl ik nergens de indruk krijg dat haar ex-vriendje Skrillex een slechte invloed heeft gehad (het wordt nergens écht dubstep). Ook de teksten zelf zijn prachtig geschreven.
Denk niet dat het té alternatief is, want deze nummers zouden niet misstaan op de radio (helaas is ze in Nederland nog niet echt doorgebroken). Ultieme voorbeeld hiervoor is het door Calvin Harris bijgestane 'I Need Your Love'. Het past niet echt bij dit album, maar het klinkt absoluut niet verkeerd.
Die hese, hoge en breekbare stem heeft mij dan eindelijk écht vastgepakt:

Don't Say A Word: ***1/2
I Need Your Love: ****
Lights: ****

Eindwaardering: ****

avatar van tbouwh
Wat een leuke, verrassende plaat !

Toppers : Anything Could Happen, Figure 8, Dead in the Water

beatcluster
Het album is opnieuw uitgebracht onder de naam Halcyon Days, met 8 bonustracks op de reguliere editie en 10 op de deluxe versie (volgens iTunes).

avatar van Guinness1980
Wat een geldklopperij. Dat was met haar vorig album ook al het geval...

avatar van Guinness1980
Deze staan als bonus cd op de nieuwe deluxe versie:

1. Ellie Goulding - Burn
6. Ellie Goulding - Under Control
7. Ellie Goulding - Flashlight - Ft. Dj Fresh
8. Ellie Goulding - How Long Will I Love You - Bonus Track
9. Ellie Goulding - Tessellate
10. Ellie Goulding - Midas Touch (X Burns)

En deze als extra tracks op de normale heruitgave:

14. Ellie Goulding - I Need Your Love - Bonus Track
19. Ellie Goulding - Stay Awake - Ft. Madeon
20. Ellie Goulding - Under Control
21. Ellie Goulding - Flashlight
22. Ellie Goulding - How Long Will I Love You - Bonus Track

en 'burn' is een megahit.

ellie goulding maakt de meest platte plaat nog aangenaam. haar stem is dan ook commercieel goud waard. zeer karakteristiek, ze klinkt zo lief.

avatar van Pinsnider
Gôh, dat was exact mijn gedachte. Burn is verre van een meesterwerk (die eer gaat naar Lights en Figure 8 naar mijn bescheiden mening), maar ze weet er toch nog iets heel moois van te maken!!

*edit: wel klote dat ze telkens nieuwe nummers op een heruitgave zet....*

avatar van Shelter
vette cd met trance dingetjes en bijna triphop achtig maar toch ook weer niet.
Ze heeft een mooie aparte stem, de teksten zijn niet heel slecht maar ook niet fantastisch.
Beats zijn goed, samples lekker vaag, een beetje zoals Lorde maar dan meer trance achtig.
Lana del Rey is ook vergelijkbaar naar mijn mening maar die is wat grauwer en donkerder.
Ik ben een triphop liefhebber, trance vind ik soms wel ok en pop doet me meestal helemaal niks...de 3 vallen nu wel goed samen. verrassend!

ellie goulding is met enige vertraging een echte popster geworden

avatar van stoepkrijt
Ellie Goulding is een popster van formaat. Halcyon staat dan ook bomvol ijzersterke popliedjes, allemaal even aanstekelijk en met een hoop hitpotentie. Figure 8 en Anything Could Happen zijn daar de meest geslaagde voorbeelden van. Daarnaast is er ook ruimte voor een paar mooie ballads (waaronder Explosions en I Know You Care). Dat kan Ellie dus ook. Halcyon is daardoor veel meer dan een verzameling commerciële dancesongs. Sterker nog, het is een goed uitgebalanceerd album geworden.

De deluxe versie van Halcyon Days bevat maar liefst 28 songs en dat is wel erg veel van het goede. Daarom vind ik het lastig om dit als één album te beschouwen. Feit is dat haar sterkste en succesvolste nummers (Burn en I Need Your Love voorop) pas op Halcyon Days of bij de bonustracks te vinden zijn. Ook Goodness Gracious, You My Everything en Stay Awake zijn ijzersterke liedjes. Halcyon Days is in dat opzicht dus nog wat beter dan de originele uitgave.

Van de andere kant is Halcyon met zijn twaalf nummers een zeer geslaagd en compact album. Een goed album bovendien, waarbij ik 'goed' niet alleen afmeet aan commercieel succes of hitpotentie. De meeste nummers bevatten voldoende boeiende melodielijnen en zijn goed en slim geproduceerd. Bovendien heeft Ellie een mooie stem. Hoge noten weet ze goed te raken en haar licht hese stemgeluid geeft de muziek iets extra’s. Met name in de rustigere nummers komt haar stem goed tot haar recht.
Dat bijna alle nummers doorspekt zijn met dikke dancebeats wil niet zeggen dat dit album puur gericht is op de commercie en alleen de moeite waard is voor Top 40-luisteraars. Ik luister bijna alleen maar alternatieve muziek, maar voor de muziek van Ellie Goulding heb ik een zwak. Deze verzameling nummers bevat gewoon ontzettend veel moois en interessants.

Het compacte Halcyon is simpelweg een erg goed album. De hele collectie van songs uit het Halcyon-tijdperk laat bovendien zien dat Ellie Goulding (samen met haar co-schrijvers) genoeg talent en inspiratie heeft om ijzersterke liedjes uit haar mouw te blijven schudden. Ik kijk nu al uit naar de opvolger.

Ozric Spacefolk
Per toeval op gestuit, maar ik ben bang dat ik er niet echt veel mee kan.
Ik vind haar stem gewoon niet leuk, daarbij komt het totale gebrek aan degelijk songmateriaal.

Er zijn ook veel te veel producers en schrijvers op deze plaat. Ik mis eenheid en consistentie. Het is daarmee wel echt een echte pop-plaat, maar wel té mainstream voor mij.
Het mist kracht, spanning, goede songs en een eigen geluid.

avatar van Shelter
ik vind het nu juist wel eenheid en consistentie hebben maar eens dat het her en der wat aan kracht/spanning ontbreekt.

Ozric Spacefolk
Vaak bij solo-artiesten ontbreekt er een band-geluid.

Sommige solo-artiesten (Phil Collins, Kate Bush, Sting etc.) die hebben wel een consistent geluid, omdat ze eigenlijk gewoon een vaste band hebben, of vaste gastartiesten en producers.

Veel andere solo artiesten (Pink, Madonna, etc.) en ook deze Goulding hebben legers aan producers en muzikanten waardoor er voor mij een stuk coherentie mist. Ik hoor duidelijk dat het een studio-project is waar veel te veel over is nagedacht.
De muzikanten van deze plaat zijn sessie-muzikanten die ook niet gaan mee-touren. En ik houd daar toch wel een beetje van.

avatar van Pinsnider
nââââh, kom op Ozric, niet zo sjacherijnig, dit is toch gewoon een verzameling puike liedjes??? Overal is over nagedacht.....

Ozric Spacefolk
Ik bedoelde het niet sjagrijnig.

Ik was op Spotify aan het zoeken naar muziek, via vergelijkbare artiesten. Ik startte vanaf Chvrches en Phantogram en kwam op Ellie Goulding. Maar het was niet waarnaar ik op zoek was.
Ik mis toch duidelijk iets in deze muziek.
Ik vind het jammer hoor, want ik houd van goede muziek. Hoe meer, hoe beter...

avatar van Pinsnider
Robyn al eens geprobeerd..??

Ozric Spacefolk
Wel veel over gehoord, maar niks van gehoord. Schijnt wel in mijn straatje te liggen. Thanks!

*kuch* Dancing On My Own *uche*

avatar van Kronos
Iets teveel op de jeugd toegespitst misschien, maar zeker een genietbaar album. Muziek lijkt een kruising tussen die van Adele, Florence + the Machine en Susanne Sundfør.