Starsailor - Love Is Here (2001)

Label: Capitol

1. Tie Up My Hands (5:46)
  2. Poor Misguided Fool (3:51)
  3. Alcoholic (2:56)
  4. Lullaby (4:13)
  5. Way to Fall (4:29)
  6. Fever (4:03)
  7. She Just Wept (4:12)
  8. Talk Her Down (4:11)
  9. Love Is Here (4:41)
  10. Good Souls (4:53)
  11. Coming Down / Coming Down [Alternate] (14:30)
titan (crew)
Voortreffelijk debuut, Starsailor is een absolute aanwinst voor de muziekwereld. 4,5*

moviefreak#1
Absoluut, wij willen meer !

avatar van Sjoerd
Vast een hele geweldige band, maar ik vind de stem van die zanger MATELOOS irritant. Jammer, dat heb ik bij Suede ook... daarom nu 2,5*

titan (crew)
Tsjonge, weer zo iemand die over een stem valt......zucht...

Moeten alle stemmen dan doorsnee klinken? Zolang het niet vals is heb ik er in ieder geval geen probleem mee.

Tja, ik heb hetzelfde bij Radiohead. Ik erger me ook ontzettend aan zijn geblèr. Bij Muse heb ik dat niet. Hoe dat komt mag Joost weten maar eromheen kan ik niet.

titan schreef:

Tsjonge, weer zo iemand die over een stem valt......zucht...

Ik zeg toch niet dat alle stemmen 'doorsnee' moeten klinken, whatever that may be... Maar zijn stem zorgt er gewoon voor dat ik niet geloof wat hij zingt ofzo. Ik knap er in ieder geval enorm op af (net als bij Suede), maar Tom Yorke om Matthew Bellamy kan ik weer prima aanhoren. Don't ask me why, maar het is zo.

titan (crew)
Ik zeg ook niet dat het niet moet, maar het valt me op dat veel mensen afknappen wanneer een zanger of zangeres een afwijkende stem heeft. Ik vind het een raar argument om lage beoordelingen te geven.

avatar van Sjoerd
Tuurlijk niet... die stem is toch onderdeel van de muziek. Hij verpest voor mij de muziek. Of luister jij altijd alleen maar naar de instrumenten en niet naar stem en teksten?

titan (crew)
Ik let op alles, maar zolang er niet vals gezongen wordt zal ik me niet gauw ergeren aan de stem.

Erw... ieder heeft zen eigen smaak in stemmen
Dus sommige mensen denken er gewoon anders over als ze zo'n stem horen.
Als je je aan een stem irriteert ken je moeilijk er naar luisteren en genieten.

Terug naar de muziek...
Poor Misguided Fool is een nummer met wereldklasse! Net als tie up my hands en lullaby...

JonnieBrasco
Waarom stem ik een 3,0 i.p.v. een 4,0 op dit album? De muziek is toch echt wel goed en de stem is ook niet slecht maar misschien wel een beetje zeurderig.
Misschien confronteert dit album me te veel met de begrippen 'plaats' en 'tijd'. Het gevoelsmatige idee dat sommige nummers langdraderig zijn (met dus juist geen tijdsbesef) en over de verkeerde plek gaan wordt versterkt door de plaats- en tijdmotieven in de nummers: Love is Here en dus niet daar. Het mooiste nummer (Coming Down), geeft me net als Way To Fall en Talk Her Down het gevoel dat ik juist naar boven wil, en niet zozeer naar beneden of terug zoals ook het (bewust zo?) afgrijselijke en afgezaagde Alcoholic mij wil hebben. Terwijl als ik naar de albumcover kijk ik ook geen zin heb om een stuk te reizen maar om gewoon hier te zijn, wherever that is. Allemaal nogal irritant in een bepaalde zin. Ik hou wel van 'depri' muziek, maar niet zo via deze methode. Omdat het op zich wel weer (bedoeld of onbedoeld) kunstig is: 3,0*.

Wow wat kan jij muziek ingewikkeld maken . Maar das het leuke aan muziek.

avatar van deek
Goed album, kan ik kort in zijn. 3,5 sterretje.
Bij benadering geef ik toch een 4. Ik weet niet waarom maar er staan toch wel een paar hele mooie nummers op, en eigenlijk niet 1 slechte.

josbanaan
Wat een gezeur. Het is een prachtalbum en die stem past er goed bij.

Prachtig album! Kan er nix anders van maken.

*****

Vergelijken met Saybia moet je ook niet doen. Ik vind dat sowieso het gevaar binnen dit "genre". Toen Coldplay net uitkwam met hun debuut was het een rip-off van Radiohead: dat hoor je niet meer, nu is alles weer een rip-off van Coldplay en ga zo maar door. Natuurlijk stralen deze bands eenzelfde sfeer uit (een sfeer waar ik maar geen genoeg van krijg), maar vergelijken is niet altijd terecht.
Dit is een prachtig album op zichzelf.

titan (crew)
Ik vind Starsailor ook niet echt vergelijkbaar met Saybia, Travis, Coldplay, Thirteen senses, Keane etc..

Nee, dat vind ik dus ook. Ik begrijp die vergelijking nooit echt. Natuurlijk zijn er wel raakvlakken, maar ik vind Starsailor toch een apart geval. Het weet me ook niet zo te raken als de meeste van die andere bandjes.

avatar van otherfool
Er zijn zo van die dingen, zonder al te pathetisch te willen klinken, op deze aardbol die een ieder gezien *moet* hebben. Die je van je leven niet meer zult vergeten. Die je intens gelukkig kunnen maken. Die je nodig hebt om op terug te kunnen kijken op minder blije dagen.

Een van die plaatsen, of eigenlijk is het een hele route, ligt tussen Los Angeles en Las Vegas. Precies 1 weg gaat door het schier ondoordringbare gebied, het leidt je honderden, zelfs duizenden meters de hoogte in en knalt je vervolgens weer net zo hard omlaag. Je komt vlak langs death valley, het heetste plekje van de VS. Prachtige rotspartijen links en rechts, een adembenemend uitzicht, 5 uur lang heb ik geen adem kunnen halen door de brok in mijn keel.

Stel je dan voor dat je geliefde tegen je aan in slaap is gevallen in een oude Greyhound bus, de zon juist onder gaat en heel de aarde rood lijkt te gloeien. Zet vervolgens op je discman Way To Fall op, en je hebt prijs. Zo hard heb ik sinds die dag, nu zo'n 2 jaar geleden, niet meer gehuild. En misschien die 23 jaar daarvoor ook wel niet.

Oh, I've got something in my throat
I need to be alone
While I suffer

Zo'n top 3 aller tijden dag zeg maar, en m'n toekomstige kinderen moeten wel verdraaide schattig worden om met hun geboortedag deze er nog uit te krijgen. Ik krijg het gewoon weer te kwaad. Zo mooi, zo perfect, zo intens. Ja, op momenten dat je twijfelt, weet Way to Fall je weer haarfijn op alle schoonheid in deze wereld te wijzen. Zonder al te pathetisch te willen klinken, natuurlijk.

Verder? Prachtige stem. Prachtige songs. Prachtige plaat. 4,5*.

Dit is echt zo een kippenvel plaat die je aan iedereen moet/wilt laten horen. Als je zo een nummer als Poor Misguided Fool uit je pen kunt laten rollen, ja dan..ben je..?

[quote]Bas666 schreef:
heb 'em nou een weekje in huis. Goede CD, maar ik Saybia zo veel meer waarderen. Voorlopig 3,5 sterren.[/quote
heb nu dus lang genoeg in huis voor een goed oordeel. Inmiddels redelijk veel gedraaid. Goeie CD met als beste nummer Love is here en daarna she just wept. Aanrader. ]

Heb de cd nu één keer geluisterd en hij is vrij goed.
Ik mis alleen een beetje de afwisseling van de nummers.
Het zijn allemaal goede nummers maar het komt wel steeds een beetje op hetzlefde neer. Ik ben het met Bas666 eens dat ik -net zoals hij- Saybia ook hoger waardeer. Misschien heeft deze cd wel tijd nodig. Zal over een week nog wel een keer op terug komen.

titan schreef:

Ik sluit me in alle volledigheid bij jou aan titan!

avatar van Olivia
Ik heb ze ook een 4,5 gegeven. Nog steeds de beste van de drie albums die ze nu hebben uitgebracht.
Uitschieters zijn voor mij: Love is Here, Fever, Tie up My Hands, Good Souls, Alcoholic en Lullaby.
Maar de rest vind ik bijna net zo goed!

De stem van de zanger spreekt mij persoonlijk weer heel erg aan. Het is dat schelle, soms over de top, maar wel weer naar de strot grijpende. Dat kan aan de andere kant ook weer heel zeurderig en klagerig overkomen, en je moet gewoon van zijn stemgeluid houden, anders is 't inderdaad niks voor je.

Saybia, daar heb ik een paar nummers van gehoord, en ik vind 't mooi, maar 't pakt me net niet helemaal in. Hetzelfde weer een beetje met Coldplay. Vind het mooie muziek, mooie stem, maar ik heb nooit echt de moeite genomen om er echt naar te luisteren...misschien wel doen, daar niet van
Starsailor is het gewoon weer wel voor mij, de sound en zijn stem zijn gewoon heel apart samen, ga het zelf steeds meer waarderen.

Olivia schreef:

James heeft een echt goeie soulstem. Als Starsailor er ooit mee ophoud, zie ik hem echte goeie soulmuziek maken!

avatar van c-moon
Mijn kennismaking met STARSAILOR was op Rock Werchter 2004.. was danig onder de indruk van hun optreden... en toen meteen de week nadien de CD "Silence Is Easy" gekocht... een juweeltje..

Ik heb te lang gewacht met de aanschaf van dit PRACHTIGE DEBUUT !!!!!! De meeste nummers kende ik al, dus ik wist al dat het album heel goed mocht zijn.. en kijk, sinds vandaag heb ik het kleinood eindelijk in huis!!!! WOWOWOWOWW...

WAT EEN PLAAT ZEG !!!!!! Yihaaa!

avatar van Reijersen
Wat een prachtige cd is dit zeg. Prachtig mooie plaat. Geniten geblazen. 4,5 ster.

avatar van Rayaccos
beetje slap en over de top, zang komt niet echt geloofwaardig over maar lijkt meer op een flauwe Jeff Buckley imitatie. Om nog iets positiefs te zeggen: Lullaby en Fever zijn wel erg leuke liedjes en zijn meteen ook de enige die ik regelmatig luister.