ZZ Top - Afterburner (1985)

Rock / Blues
Label: Warner Bros.

1. Sleeping Bag (4:06)
  2. Stages (3:35)
  3. Woke Up with Wood (3:49)
  4. Rough Boy (4:52)
  5. Can't Stop Rockin' (3:04)
  6. Planet of Women (4:07)
  7. I Got the Message (3:30)
  8. Velcro Fly (3:33)
  9. Dipping Low (In the Lap of Luxury) (3:15)
  10. Delirious (3:41)
shappy1010
Rough Boy vind ik echt één van de mooiste rockballads allertijden. Wat een gitaarsolo...ZZ Top word vaak vergeleken met b.v. Status Quo, een soort parodie op een rockband, maar dat niveau overstijgen ze met kop en staart. Tuurlijk, het is allemaal niet baanbrekend. ze zijn wat ze zijn, en het is geen led zeppelin material, maar wat ze doen, doen ze helemaal niet verkeerd. Het zijn een stel geweldige muzikanten.

Wat mij betreft het dieptepunt van ZZtop. Veel te veel 80ies-synth-pop geluid, niet de drive van een rock-shuffle meer te bespeuren. Gelukkig komt hierna Recycler (1990) en gaat het de goede kant op en ligt de synthpop in de container en zijn de stemmen heser en de gitaren weer gitaren. Rough Boy is het hit van het album geworden maar zal tegelijk voor de ZZ-top liefhebbers de meest wenkbrouwfrons hebben gegeven. De met koor effect vertroebelde gitaar die steeds verder naar de achtergrond gaat, de plat onnatuurlijk klinkende drums en de glasachtige klanken van een synth...

Het rare is dat live uitvoeringen van nummers van deze plaat veel beter gaan (denk maar eens aan de gevolgen voor een nummer als Can't Stop Rockin en Dipping Low). De plaat is ontdaan van kracht door studiogedoe.

Het enige leuke was vroeger de Rode Eliminator-Space Shuttle op het etiket van de LP die rondjes vloog rondom de spindle.

-Too much plastic around the metal
-Alleen beluisteren in combinatie met latere albums en eerdere liveopnamen en gauw opbergen.

avatar van Poeha
Volledig mee oneens!

Wat een lekker album hebben de heren weer afgeleverd!
Met pareltjes als Rough Boy, Stages, Delirious en Planet Of Women.

Lekkere recht toe recht aan rock met inderdaad een vleug synthpop. Hoor je op latere albums ook weer terug!

avatar van indana
Potje stevige recht op en neer rock waar ik bij tijd en wijlen niets op tegen heb. Zo'n band moet vooral niet buiten hun platgetreden paden gaan. Dat zulen ze waarsschijnlijk ook nooit doen en gelukkig maar. Heerlijk die vaste waardes in het leven
Je zou er een baard van krijgen...

cambal
Zonnebrillen en goede muziek kunnen best samengaan , blijkbaar zijn ze toch nog bezig , getuige de verschenen Live From Texas op DVD .

avatar van musician
Zie mijn schrijven bij Eliminator van ZZ top van 9-11-08 21:43

avatar van dazzler
AFTERBURNER 1985

Twee baarden, één Beard en een rode bolide.
ZZ Top continueert het succes van Eliminator op Afterburner.
Nog meer sequencers ... dansmuziek met ballen.

Sleeping Bag is ijzersterk.
Glitterbal en plateauzolen: ZZ Top nodigt uit ten dans.
Zoeken naar de juiste groove ... pas op voor die baard tussen de rits.

Stages rockt recht voor zich uit en heeft hitpotentie.
Lijkt op Huey Lewis & The news met iets meer stof en gruis.
ZZ Top begeeft zich op gewaagde mainstream paden.

Woke up with Wood zit dicht bij het songmateriaal op Eliminator.
Maar het nummer verrast niet echt meer ... déja entendu.
Het ontbreekt dit album aan meezingbare refreinen.

Rough Boy is de tweede winnaar (na Sleeping Bag).
Bijzonder subtiele ballad (zie ook I Need You Tonight op Eliminator).
Straatlantaarns reflecteren in de plassen op het beregende asfalt.

Can't Stop Rockin' staat onder hoogspanning: sequencers alom.
Dit nummer maakt de vuist die op de meeste andere tracks ontbreekt.
Ik zie Tina Turner al een beentje strekken op deze gladde rocker.

Planet of Women heeft opnieuw de betere riff.
Over het algemeen ligt het tempo op Afterburner hoger dan op Eliminator.
Dat resulteert in minder variatie en meer vervlakking.

I Got the Message begint als een synthpop hit.
Gitaarsplinters tussen een opgefunkte discobeat.
Eén van de beste nummers op Afterburner.

Velcro Fly slaat de bal mis.
Hier hoor ik alleen nog maar een dance beat.
Solerende gitaren trachten de afwezigheid van de song te maskeren.

Dipping Low (in the Lap of Luxury) probeert het broertje
van Gimme All Your Lovin' te zijn ... te goedkoop om te geloven.
Hier wankelt het album tussen 3 en 4 sterren.

Delirous grijpt terug naar de potente (hard)rock
van I Got the Six op Eliminator ... bijna een verademing.
Eén van de weinige nummers dat zich losmaakt van de discobeat.

Afterburner is een plaat voor in de auto.
Rustig cruisen door een betonnen landschap.
Een plaat om de avond mee te beginnen: brullend motoren.
Veel geblaat en weinig wol ... het is mooi geweest.

haveman
Tot nu toe was ik alleen bekend met The Greatest Hits, maar na het beluisteren van twee studio albums heb ik de smaak te pakken. Heerlijke, ongecompliceerde rockmuziek.

Planet Of Women is mijn favoriet , maar eigenlijk vind ik vooral tracks 1 t/m 6 erg sterk. Daarna wordt het minder.

Hier beginnen de experimenten met allerlei electronica, maar is dit album daarom minder goed ? Zeer zeker niet.
Dit is een meer dan behoorlijk ZZ Top-album. Niet alle nummers zijn even sterk, maar dat is bij ZZ Top altijd zo, vind ik.
5 vind ik echt super.
Gewoon een fijn album voor op de achtergrond tijdens de huishoudelijke klusjes.

avatar van dazzler
De experimenten met electronica begonnen al op dit album:
ZZ Top - El Loco (1981)

En werden geperfectioneerd op dit album:
ZZ Top - Eliminator (1983)

Inspiratiebron vormde dit album:
Orchestral Manoeuvres in the Dark - Orchestral Manoeuvres in the Dark (1980)

ZZ Top was een verblijf in de UK onder de indruk
van het debuut van deze synthesizer pioniers dat ze besloten
om zich ook eens te verdiepen in die nieuwe technieken.

Ze speelde de plaat te pletter in de tourbus en namen ze ook mee naar Texas.

Alleen echt grote bands verruimen hun horizon.

avatar van vielip
Wat op Eliminator begon wordt op dit album tot in de puntjes uitgewerkt. Bijna alle songs hadden als single uitgebracht kunnen worden. Ik vind het allemaal prima! Zowel deze ZZ Top als de oude kunnen mij prima bekoren. Gelukkig duurde deze synth fase ook niet te lang want dan was het niet leuk meer geweest. Nu blijft het interessant. Planet of woman, Stages, Rough boy en Sleeping bag zijn de absolute toppers wat mij betreft.

avatar van Stijn_Slayer
Pff, dit is wel erg gedateerd. Vooral die drums kunnen écht niet.

In principe is het de muziek zoals we gewend zijn van de meer commercieel ingeslagen ZZ Top, maar je kan het ook overdrijven.... Al die electronische 'experimenten' ontsieren de plaat, evenals de kille, lege productie. Tel daar de drums bij op en dan wordt het toch een redelijk teleurstellend album.

De meerstemmigheid in 'Dipping Low' is ook nog eens zelfplagiaat van 'Gimme All Your Lovin''.

avatar van iggy
Deel 2 van de vorige maar wel minder. ZZ Top dacht we hebben goud in onze handjes. Op zich wel te begrijpen maar niet bijster interessant. Ik had wel effe genoeg van zz top moet ik toegeven.

avatar van ricardo
Dit album klinkt wel erg glad en poppy, daar waar Eliminator nog wel iets van hun jaren 70 ruwheid in zich had ontbreekt dat volledig op dit album. Vooral de elecktronische grappen op het eerste nummer vind ik totaal niet passen bij een band als ZZ Top. Dit is gewoon radio vriendelijke popmuziek. Rough Boy is een aardig nummer nog, maar vind hem niet bij de top van hun repertoire behoren.

Het klinkt wel aardig voor op de achtergrond, maar om eerlijk te zijn vind ik dit ZZ Top niet echt meer.

Heb het idee dat ze tot en met Eliminator echt meer dan de moeite waard zijn, en daarna teveel zijn doorgeslagen.

Al kwamen ze een paar albums na deze geloof ik weer wat terug met hun oude en vertrouwde basic sound.

avatar van frolunda
Goed album met misschien iets te veel synthesizers maar de gitaren rocken als vanouds.Vooral op Planet of women en rough boy stijgen ze weer tot grote hoogten.Hun kenmerkende gitaar geluid blijft toch onovertroffen.

avatar van Rockfan
1,5
Hadden de Toppers met met zonder baard met Eliminator een doorbraak met het soort muziek waar ze zich eigenlijk helemaal niet mee bezig zouden moeten houden (Electronische zooi) sloegen ze op Afterburner helemaal door. Dit resulteerde in een album met erg middelmatige electro-rock (of hoe je dit ook noemen wilt). Dit is denk ik het zwakste album ZZ Top. Planet of women en Rough boy zijn nog redelijk De rest is niet aan mij besteed.

avatar van Dibbel
ZZ Top komt er gewoon mee weg natuurlijk, met die typische jaren '80 synthesizers en syndrums.
Denk dat Frank zonder Beard niet zo heel veel te doen had in de studio .
Wat een verschil in sound in vergelijking met de eerste albums of bijvoorbeeld de superzompige laatste La Futura.
Maar zoals gezegd, het maakt niet uit, want de songs zijn over het algemeen gewoon goed.
Rough Boy is zelfs heel goed. Prachtige ballad met schitterende gitaarsolo.
Dipping Low, Planet Of Women, Stages en Cant Stop Rockin' zijn heerlijke meestampers.
Sleeping Bag (het singeltje) heeft dan wel wat vreemde begingeluidjes, maar is alsnog een lekkere meezinger. De rest van de nummers kan er ook goed mee door.
ZZ Top deed het in 1985 gewoon: het volk aan het dansen brengen zowel in het hardrock-cafe als in de discotheek .
Op vinyl in nieuwstaat op Warner Bros, Duitse persing.

avatar van ricardo
Dibbel schreef:

Als je het zo bekijkt dan zijn ze inderdaad wel in hun missie geslaagd, want dit is het ZZ Top album wat voor het grootste publiek gemaakt is. Ik denk trouwens als ze dit album intergraal live zouden gaan spelen dat de nummers er veel beter uitkomen. Persoonlijk houd ik vooral niet van de gladde sound, maar voor de afwisseling wel een moedige poging om dit eens te proberen. Gelukkig werd het vanaf hun volgende album steeds weer iets beter, en keerden ze steeds meer terug naar hun vertrouwde 70s sound.

Zeker een vervolg op Eliminator, en ergens ook wel logisch, want dat was enorm succesvol. Dus waarom niet uit t zelfde vaatje tappen?

Dipping low is zelfs bijna een kopie van gimme or your loving in alleen aspecten.

Maar maakt dat dat dit album slecht is? Nee, ik vind het best een genietbaar plaat..het is alleen iets minder omdat je de voorganger kent.

Voorlopig 3 sterren, maar kan nog 3.5 worden. Meer zit er dan ook weer niet in.

Sinds lang weer eens gedraaid en wat valt het mij in 2019 eigenlijk reuze mee. Vond het altijd toch best aardig, maar inmiddels een goede jaren '80 plaat van ZZ Top met veel aardige tot goede songs in een voor mij nu lekkere retro sound.

avatar van Ataloona
west schreef:

Eens. Aan mijn gedateerde score lees je het niet af, maar ik draai deze eigenlijk nog het liefst van de mannen met baarden. Kon mij dan ook niet inhouden toen ik deze een paar maanden geleden in de 1 eurobak met cd's zag liggen. Vind 'm eigenlijk kwalitatief nergens onderdoen voor bijvoorbeeld een Eliminator. Humor, stoere riffs, pakkende songs en retro-fills. Heerlijk. Ik maak er ook een 4/5 van.

avatar van Edwynn
Rough Boy is wel een aardig nummer. Voor de rest gaat het mij het ene oor in en het andere weer uit.

Als je dan eerst luistert naar die verminking die Danzig van Rough Boy maakte en daarna naar het origineel, klinkt het al helemaal alsof er een engeltje in je oor piest. Eerst het bitter en daarna het zoet, zullen we maar zeggen.

avatar van gaucho
Laat ik het gemiddelde van dit album eens ietsje omhoog krikken. Natuurlijk, de vraag om je dit album kunt waarderen hangt nauw samen met het gegeven of je iets kunt met de dance-elektronica van midden jaren tachtig. Zo niet, dan houdt het al snel op, want dit album is ervan vergeven.

Ik kan er wel wat mee, ik vind het zelfs een heel geslaagde plaat, die per saldo een vrij uniek geluid heeft opgeleverd: potente, meezingbare bluesrock, vermengd met een fikse dot electronica. Afterburner is de natuurlijke evolutie van de weg die de band insloeg met Tejas en vooral de voorganger Eliminator. Het elektronische aspect van die albums is hier doorgevoerd tot in de perfectie, of zo je wilt in het extreme.

Neem nu alleen al dat intro van de opener Sleeping bag: een duizelingwekkende mix van elektronische drums en percussie die even aanhoudt voordat de gitaren invallen, en die meteen de toon zet voor het hele album. Ik snap dat veel mensen het gedateerd vinden, maar ik vind het echt te gek, nog steeds. Ik hoor ook hoe de band songtechnisch gezien leentjebuur speelt bij haar eigen repertoire. Want, zoals anderen hierboven ook al vaststelden, Dipping low is een schaamteloze kopie van Gimme all your lovin' en het gruizige, maar toch geperfectioneerde gitaargeluid doet in veel opzichten denken aan nummers van Eliminator.
Qua songwriting is dit dus een herhalingsoefening. Een zeer geslaagde overigens, want dat ben ik met vielip eens: vrijwel alle nummers hadden zo op single uitgebracht kunnen worden, wat in vier gevallen ook gebeurde: Sleeping bag, Stages, Rough boy en Velcro fly. Ik heb ze, naast LP en CD, bovendien alle vier nog op single.

Maar het is vooral het geluidsdecor dat ik adembenemend vind. Zoals gezegd: je houdt ervan of vindt het verschrikkelijk. En hoewel ik ook prima uit de voeten kan met het oudere ZZ Top-werk uit de jaren zeventig (maar minder met dat uit de jaren negentig en nul) bepaalt die aanpak voor mij de meerwaarde van deze Afterburner. Al was het verstandig dat ze het experiment niet verder doorvoerden en geleidelijk terugkeerden naar hun originele sound. Deze aanpak werkte namelijk alleen halverwege de jaren tachtig.

avatar van Duco van Deugen
gaucho

Volledig mee eens.
Ik kan mij voorstellen dat de ZZ Top-puriteinen dit een verschrikkelijk plaat vinden. Mij bevalt dit uitstapje naar de wat beter in het gehoor liggende popmuziek verrassend goed.
Beste nummer naar mijn smaak is het stampende "Stages".
De release van het album pakte ietwat ongelukkig uit door de ramp met de Space Shuttle Challenger vrij snel daarna.

Geluidskwaliteit is goed tot zeer goed. Toch wel een '4' voor dit album uit 1985.

avatar van Rockfan
1,5
Waar ik het gebruik van electronische werk in de (hard)rock in het begin verafschuwde (Somewhere in Time van Iron Maiden en Turbo van Judas Priest bv.) ben ik het jaren later wel gaan waarderen.

Dit geldt dus niet voor deze van ZZ Top. Op Eliminator kan het er nog mee door maar hier was het te veel van het goede. Deze weer eens geluisterd maar ik kan hier echt niks mee.