Clap Your Hands Say Yeah - Clap Your Hands Say Yeah (2005)

Label: Wichita

1. Clap Your Hands! (1:48)
  2. Let the Cool Goddess Rust Away (3:25)
  3. Over and over Again (Lost and Found) (3:09)
  4. Sunshine and Clouds (And Everything Proud) (1:02)
  5. Details of the War (3:30)
  6. The Skin of My Yellow Country Teeth (5:44)
  7. Is This Love? (3:12)
  8. Heavy Metal (4:01)
  9. Blue Turning Gray (1:17)
  10. In This Home on Ice (3:59)
  11. Gimme Some Salt (3:03)
  12. Upon This Tidal Wave of Young Blood (4:34)
avatar van Jochempie
Wat een afschuwelijk album zeg! Ik heb het zo'n 30 keer geprobeerd en pas na de 20ste kwam ik voorbij de eerste 2 nummers. Ik heb em daarna 2 keer helemaal afgeluisterd en vond de instrumenten niet eens zo slecht ofzo maar die stem! Die vreselijk stem.

In Maart 2005 ofzo stuurde iemand dit naar mij toe en zei dat het de volgende hype zou worden. Ik dacht dat het een grapje was, mijn broertje en ik lagen helemaal dubbel om die stuk en dachten dat het een parodie op iets was.
Nog steeds kan ik niets anders dan lachen om deze cd, neem verdomme een andere zanger.

avatar van levenvergeten
Alec Ounsworth; lijkt me toch een typisch geval van hate it, or love it
Ik hou ervan, maar in mijn top10 zijn dan ook weinig artiesten te vinden zonder apart stemgeluid.

avatar van Pellie
Toen ik het album voor het eerst hoorden moest ik denken aan de stem van Thom Yorke. Dat nam ik na de tweede keer luisteren terug

Prachtig album. De stem is juist wat het album zo mooi maakt. Vooral bij het nummer "Over and Over Again" is dit goed te horen.

avatar van gemaster
Ja, de stem van de zanger is zeurderig en niet iedereen houdt daarvan.

Zo dan hebben we dat achter de rug. Op naar de echte recensie dus.

Bij de eerste klanken van dit titelloze debuut heb je het gevoel op een kermis te staan waar vrolijke omroepers roepen dat ‘op de kermis je euro een daalder waard is en je toch vooral maar in je handjes moet klappen en heel hard ‘Jeej!’ moet roepen’. Nu word ik altijd heel erg vrolijk van deze plaat vol met aanstekelijke melodieën, dus met dat klappen en roepen zit het wel goed. De tussenstukjes passen ook erg goed bij de algehele sfeer van het album, een beetje vreemd, maar daardoor juist zo ontzettend fris en fruitig. Dat kinderlijke glockenspiel riedeltje wat voorafgaat aan ‘Details of the War’, dat is toch heerlijk? Overigens is ‘Details of the War’ zelf ook erg goed, vooral als die mondharmonica wordt ingezet. Het nummer wat daarna komt behoort ook tot mijn favorieten. Vooral het lekkere electro achtergronddeuntje zorgt ervoor dit een toppertje van de eerste categorie is. Na een mooie vloeiende overgang gaan we verder met ‘Is This Love?’. Een nummer wat zo een wereldhit had kunnen zijn, ware het niet dat de stem van de zanger daar blijkbaar niet tot uitnodigt. Verdomme, heb ik het toch weer over die stem. Het zal niet meer gebeuren.

We gaan verder met ‘Heavy Metal’ een nummer dat zijn naam totaal geen eer aandoet. Hier geen beukende riffs met lyrics over de duivel en zijn vele gedaantes, maar wederom een aanstekelijk nummer met een mondharmonica waar Clown Bassie trots op zou zijn. Na de zware metalen is het tijd voor een kort tussenstukje dat zo op ‘Led Zeppelin III’ had kunnen staan, erg goed voor de broodnodige variatie. ‘In This Home On Ice’ heeft gelukkig niets te maken met schaatsende derde rangs sterretjes(wat heeft die Jody Bernal nou eigenlijk nog gepresteerd na dat teringhitje met die gejatte drums van ‘The Good Men’?), maar des te meer met catchy poprock met melodielijnen om van te watertanden. ‘Gimme Some Salt’ is voor de verandering een wat donkerder nummer over mensen die hun eten blijkbaar wat flauwtjes vinden. Gelukkig eindigt het album weer met een opzwepend vrolijk nummer zodat het allemaal wel gezellig blijft.

Concluderend kunnen we dus met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid zeggen dat iedereen die wel houdt van zeurende stemmen en mondharmonica’s helemaal goed zit met dit album.

Oh wacht, ik zou het niet meer hebben over die stem….

avatar van HiLL
Hahaha ja Bassie zou zeker trots zijn Ik vind deze plaat ook nog steeds erg lekker! Juist die stem doet het erg goed onder begeleiding van aanstekelijke, puike muziek!

avatar van Jeanneman
Ik luister hem vandaag weer eens. Heerlijk album, zo lekker luchtig, zulke goeie muziek. Gaat naar een 4,5!

*Laura*
Yeey, ik ga naar hun optreden in de AB op 7 februari!

avatar van Maver
Op hun site kun je 2 tracks van hun nieuwe album "Some Loud Thunder" downloaden. Klinkt wel aardig, vooral 'Underwater (you and me)' is catchy. Aan de pianoballad 'Love song no.7' moet ik wennen.

ja Underwater draai ik echt plat, geweldig dat bas-loopje

Ik ben het best wel eens met Jochempie, de zang is afschuwelijk. Maar toch zet ik het vaak aan . Dubieus.
3.0

avatar van Reint
Die zang is geweldig, nog valser dan David Byrne. 4,5 sterren.

avatar van unmudded lake
Nu nog maar pas eens beluisterd dit, klinkt erg matuur toch moet ik zeggen. Dit is zo'n album die je in een adem helemaal beluistert. Heel mooi dit debuut.

avatar van Omsk
The Skin of My Yellow Country Teeth . Heerlijk nummer, die laatste vocale uithaal is geweldig. Rest van de plaat doet me (heel) veel minder, toch 3 sterren.

avatar van moedermaria91
Dit klopt gewoon helemaal, echt helemaal..
M'n nieuwe nummer 1, maar twijfel nog zwaar tussen Burn the maps en dit..

avatar van otherfool
Het enige probleem met deze plaat is dat hij pas *echt* begint bij Details of the War, maar daarna is het dan ook full speed ahead. Nieuwe favoriet is Upon This Tidal Wave Of Young Blood.

Child Stars!

avatar van TaraB
Ik kan dus echt niet wennen aan die stem, en dat ga ik ook niet meer proberen, pfff wat een gejank.

BPDD
Wat een k%$stem, vreemd dat ik me er niet aan erger..........

avatar van Yamato
Die stem is juist wat dit tot zo'n bijzondere plaat maakt, maarja als je je er aan ergert dan erger je je eraan. Ik kan hem echter heel goed hebben en ik vind dit een uitermate geslaagd plaatje.

elrayo
Fantastisch album, lekker vrolijk en de verschrikkelijk valse zeik stem van de zanger is natuurlijk geweldig! Alleen jammer van de eerste twee nummers (vooral het eerste nummer is echt verschrikkelijk).

Electro_ schreef:
Niet de mooiste hoes dit. The Skin Of My Yellow Country Teeth is best wel leuk, al houd ik niet van de rest van de muziek. (In This Home On Ice is zelfs vreselijk.) Misschien dat de klik nog moet komen.

Dat vind in nu net het beste nummer op het album, samen met Is This Love?

avatar van KampF
Laatst opgezet en nam me weer helemaal terug naar 2005, toen ik met wat VWO maatjes naar het concert van CYHSY ging. Prachtig album met In This Home on Ice en Heavy Metal als hoogepunten. Muziek onder het Bush regime was zo slecht nog niet.

avatar van nognooit
Een geweldig debuut album.
Fijne deuntjes en fantastische intermezzo's (track vier en acht).
Ik was hier helemaal wild van in 2005.

Jammer dat het tweede album en de solo carrière van de zanger van een stuk mindere kwaliteit zijn.
Hopelijk komt de band ooit nog eens bij elkaar om een goed derde album te maken.

BPDD
BPDD schreef:
Wat een k%$stem,.

Heb ik dit ooit gezegd? Schaamte is op zijn plaats.
Na een jaar kan ik toch zeggen dat er een zeker gevoel van genegenheid voor Ounsworth's stem is ontstaan.
De laatste maanden schalt deze plaat dan ook regelmatig boxen -tot grote vreugde van de buren , verhoging naar 4* is wel op zijn plaats.

avatar van Fabje
Alec Ounsworth; fantastische vent!
Laatst zat ik iets te kijken (al weet ik niet meer waar) waar hij uitlegde hoe hij ter werk gaat bij het maken van nummers. Hij bedenkt eerst de nummers en bij de teksten neuriet hij melodieën. Pas bij het opnameproces verzint hij er teksten bij, gewoon omdat het moet. Zijn stem is geweldig en is voor mij het voorbeeld dat programmas als idols en xfactor onzin zijn. Het gaat niet om perfect zingen, maar om het gevoel en de muzikaliteit.
Dat alles komt op dit album goed uit de verf. Het is jammer dat je maar 3 favouriete tracks kan aanstippelen bij dit album, want het liefste had ik ze allemaal aangekruist. Hoogtepunt blijft toch wel drieluik 6-7-8. Ook de tussenstukjes die ik vroeger liever oversloeg luister ik met alle plezier.
Geniaaaaale plaat!

avatar van wisselstroom
Ik snap goed dat mensen niet naar de stem van de zanger kunnen luisteren en dat de sound van CYHSY niet iedereen raakt. Dat vind ik wel sneu voor die mensen, want voor mij zijn de nummers op een of andere manier heel simpel maar toch doeltreffend, alsof elke noot raak is. In sommige liedjes zit voor mij echt iets tijdloos, vooral #5, 6 en 10. Genieten!

I could dance all night, I could dance all night...

avatar van BoyOnHeavenHill
Indertijd aangeprezen als een groep die door veel mensen werd vergeleken met de (vroege) Talking Heads. Qua stem hoor ik er soms ook wel wat David Thomas (Pere Ubu) in. Maar de stem willen loszien van de muziek (zoals veel Ounsworth-haters schijnen te willen) lijkt mij net zoiets als een fan van Captain Beefheart zijn terwijl je niet van diens stem houdt. Eigenzinnige, sterke, speelse plaat.

avatar van Mindshifter
Leuk, gezellig album met zo te horen een stom dronken Thom Yorke aan het roer. *3,5.

avatar van popstranger
Wat kan vals zingen toch heerlijk klinken . Als ik de beoordelingen op MuMe hier zo kan volgen hebben ze met deze hun beste plaat gemaakt ofwel was het bij dit album dat de hype machine zijn werk heeft gedaan waarna de andere albums geruisloos onder de radar bleven. Feit is dat ik alleen maar kan verder gaan op het enige album van hen dat ik ken en deze is wel degelijk een zalig, manisch klinkend album! Zanger klinkt bij mij als een David Byrne die op een cocktail van sterke drank en prozac staat te zingen terwijl de medische staf van de psychiatrie-afdeling alvast enkele verplegers hebben gestuurd om hem te interneren en aan de rand van het podium ongeduldig staan te wachten met de dwangbuis.
Om maar te zeggen dat dit verrekte goed klinkt

avatar van BoyOnHeavenHill
popstranger schreef:

DeKoning.
Onmogelijk serieus te nemen plaat.

Tip: draai hem eens na een lange nacht zuipen. Dan kots je het laatste restje gal nóg makkelijker uit.

(die vreselijke jengelstem, ...inderdaad)

avatar van galleryplay
Inderdaad, die stem moet je tegen kunnen maar als dat het geval is dan haal je hiermee een uitstekende indie plaat in huis. David Byrne stem, The Cure basloopjes, Jangle pop, dat zijn zo'n beetje de referenties.

Er staat nagenoeg geen filler op, helaas kun je dat niet bepaald zeggen van de latere albums van CYHSY.