Scott Walker - Bish Bosch (2012)

Rock / Avant-Garde
Label: 4AD

1. ‘See You Don’t Bump His Head’ (4:06)
  2. Corps de Blah (10:11)
  3. Phrasing (4:46)
  4. SDSS1416+13B (Zercon, a Flagpole Sitter) (21:42)
  5. Epizootics! (9:41)
  6. Dimple (6:47)
  7. Tar (5:39)
  8. Pilgrim (2:27)
  9. The Day the “Conducator” Died (7:45)
avatar van Ducoz
Hij is in de jaren '70 en begin jaren '90 goed depressief geweest, mede door het floppen van de albums in de '70s. Wellicht dat daar een donkere draai uit is ontstaan.

avatar van Droombolus
Hij begint al op Lines ( de 2e Brothers 70s ruïne LP ) met behoorlijk weirde songs zoals The Electrician. Zijn 2 solo platen daarvoor waren behoorlijk MOR, dus daar werd ik ook al niet echt vrolijk van

avatar van Deranged
Daar begon inderdaad de gekte famously een beetje door te komen.

The Electrician vind ik trouwens wel een prachtig nummer ook. Zoals die strijkers dan ineens invallen. Machtig.

avatar van Deranged
Mijn meest geluisterde nummer van 2018 zo ondervind ik nu was Dimple van deze machtige plaat.

Dat verbaast me dan weer niet, inderdaad aardig grijs gedraaid. Dat stuk van 'Jutland hvining', het bleef maar lekker landen op de leipste wijze. Zag mezelf al helemaal nachtelijk diep over straat gaan in Scandinavië.

Apart om van mezelf terug te lezen hoe deze albums echt hun tijd nodig hadden, zeg maar gerust jaren om echt goed in te dalen. Schaam me dan ook diep dat ik bij die uitzinnig buitenaardse space groove van Epizootics! zo op het eerste gehoor niet echt heel enthousiast was.

Een lied dat inmiddels zo'n beetje dagelijks onder mijn kussen ligt voor het absolute geval dat.

Inmiddels beschouw ik Tilt tot en met deze dan ook als een monumentaal machtige trilogie met de laatste Walker Brothers uitspattingen en Climate of Hunter als smaakvolle inleiding en Soused als lekker toetje op het voornaamste artistieke statement dat deze hogepriester van het gitzwarte met een hoopvol randje het aardse uiteindelijk heeft nagelaten.

Krijgt het toch nog van mij wat je verdient.

Vraag me wel af of er meer mensen zijn met een nummer uit een van deze laatste Walker uitingen aantoonbaar als hun meest beluisterde in een jaar.

Misschien ben ik dan toch niet helemaal normaal.

Geef het wat tijd en je hebt gewoon een lekker luisterplaatje.

avatar van Deranged
Epizootics! voor deze wat The Escape is voor The Drift.

Manhattan op Tilt.

Meesterlijke centerpiece.

Uitermate serious muziek.

Makkelijk een van de mooiste songs allertijden.

Nogmaals, ik schaam mij diep dat ik niet gelijk enthousiast was.

Geen idee waar ik naar op zoek was in die dagen.

Een invulling voor de magere jaren.

avatar van Poles Apart
Zeldzaam en interessant interview t.t.v. de release van dit album:

Cracking Up: Scott Walker Interviewed.

avatar van Juul1998B
Is dit album opgenomen in de biesbosch? Nooit geweten