Scott Walker - Bish Bosch (2012)

Rock / Avant-Garde
Label: 4AD

1. ‘See You Don’t Bump His Head’ (4:06)
  2. Corps de Blah (10:11)
  3. Phrasing (4:46)
  4. SDSS1416+13B (Zercon, a Flagpole Sitter) (21:42)
  5. Epizootics! (9:41)
  6. Dimple (6:47)
  7. Tar (5:39)
  8. Pilgrim (2:27)
  9. The Day the “Conducator” Died (7:45)
avatar van Don Cappuccino
Aan de songtitels te zien wordt dit ook niet echt een normaal album.

Ik lees net in het persbericht van dit album dat deze een stuk minder duister is. SDSS1416+13B (Zercon, a Flagpole Sitter) duurt 20 minuten.

avatar van Poles Apart
Eindelijk nieuw werk van de oude meester.

Een interessant stukje over de achtergronden van het album is te vinden op de website van the Guardian.

Dit wordt een alleraardigst schoencadeautje!

avatar van king_pin
De verwachtingen zijn hoog, ben heel benieuwd!

spit.tsvnami
Zal het duistere misschien wel missen, kende zijn vorig album nog niet zo lang maar dat is wel een enorm speciaal geval. Benieuwd!

avatar van Deranged
Ah kijk aan, daar zat ik op te wachten. Ziet er inderdaad toch weer redelijk leip uit allemaal. Ben deze dagen op een of andere manier niet meer zo geïnteresseerd in nieuwe uitgaves maar dit wordt absoluut een directe aanschaf.

'The Day the “Conducator” Died'

Wordt volgens mij weer een onheilspellend relaas over het sterven van een zekere dictator, op een manier zoals alleen Scott dat kan. Het duistere zal er denk ik dus toch niet helemaal uit zijn.

Erg benieuwd.

avatar van Manuel
Een Album trailer op zijn site die laat zien wat voor uiteenlopende instrumenten ze gebruiken, zoals toffe Les Pauls, meerdere gongs, een soort hoorn, een iPad, machetes, mis ik nog iets? Vast wel.

Moet eerlijk zeggen dat ik deze man nog niet ken, maar wordt hier wel nieuwsgierig van. Hoewel het avant-gardistische experimentele niet echt voor een gemakkelijke luisterervaring zorgt.. Sta altijd open voor nieuwe dingen en avant-garde is een genre waar ik volgens deze site nog veel te weinig van geproefd heb, dus welk album is een aanrader?

avatar van GrafGantz
Leuk, Scott komt met een eerbetoon aan de Biesbosch.

avatar van Deranged
Wat ik in die trailer hoor klinkt eigenlijk gewoon exact als het verlengde van The Drift.

Daar werd op stukken vlees gemept, hier worden grote messen geslepen.

Hij kan het ook niet laten.

avatar van Deranged
En de laatste zin die je in die trailer hoort.

'Down in a land of darkness'

Dan weet je het wel weer.

Toch erg veel zin in. Nieuw werk van de man is bij voorbaat al iets om zeer naar uit te kijken.

Al zal het mij benieuwen of dit op duur wederom iets zal worden om regelmatig te beluisteren.

Lijkt me toch een stukkie toegankelijker dan the Drift, neigt meer naar Tilt en dat is goed nieuws natuurlijk. The Drift heb ik ook maar draai ik nooit, gaat te ver. Ben erg benieuwd, bouwt wel lekker de spanning op zo met deze trailer. "the old man is back again" ff wachten met de jaarlijstjes jongens

avatar van Deranged
Denk dat deze in bepaalde opzichten zelfs nog verder gaat dan The Drift.

Zie vooral hier tegenop:

SDSS1416+13B (Zercon, a Flagpole Sitter) (21:42)

avatar van Deranged
Dat fragment wat ze laten horen van 'Dimple' had overigens zo van The Drift kunnen komen.

Die macabere manier van zingen.

Gepaard met de meest ijzingwekkende teksten ooit geschreven.

Nee, heb bepaald niet het idee dat dit toegankelijk(er) gaat worden.

avatar van Sater
GrafGantz schreef:
Leuk, Scott komt met een eerbetoon aan de Biesbosch.

Was ook mijn eerste gedachte.

Maar nee, hoewel de titel toch een eerbetoon aan ons landje is.

BISH (N. SL.), BITCH • BOSCH, HIERONYMOUS (C. 1450–1516), DUTCH PAINTER

BISH BOSH (SL.), JOB DONE, SORTED

avatar van Droombolus
spit.tsvnami schreef:

Ik kan The Drift maar met mate verdragen dus iets zonniger mag het wel van mij ..... daar is toch niet al veel voor nodig denk ik . Enniwees, ik heb 'm alvast voor het gaatje gezet op AmazonUK want sinds Climate Of Hunter is elk album van Scott een aparte belevenis .

We zullen zien Derranged, ga m wel blind kopen op vinyl, buiten het ongetwijfeld machtige geluid ben ik ook benieuwd naar het artwork. Mocht het een vrolijk album worden hebben we natuurlijk altijd nog de vrolijke noot van Michael Gira

Die track Epizootics! is alvast geniaal! Goede clip ook.
Nu maar hopen op meer moois.
Deze ga ik wel aanschaffen.

avatar van Don Cappuccino
Epizootics! en ‘See You Don’t Bump His Head zijn al te beluisteren op Spotify. Straks maar eens doen, ik ben benieuwd.

Edit: Op Spotify zijn ze alleen maar in Amerika te beluisteren.

avatar van Don Cappuccino
Epizootics! is heel goed, er zit een hele creepy en jazzy vibe aan. Het klinkt wel iets toegankelijker dan The Drift maar dat is dan ook wel heel apart. Het nummer gaat echt door verschillende fases heen. Zeer benieuwd naar de rest.

avatar van Deranged
'Epizootics' geluisterd en weet eigenlijk niet zo goed wat ik ervan moet denken. Misschien iets te geforceerd bizar en gooit een wirwar van thema's door elkaar die wellicht niet altijd even goed bij elkaar passen.

Maar beter wacht ik even met oordelen voor ik het hele album gehoord heb en alles even heb laten bezinken.

Ook erg benieuwd naar de teksten. Hij kan echt zeer goed tot briljant zoals op Climate of Hunter maar de teksten op The Drift vond ik over het algemeen niet zo heel sterk. Te bizar en willekeurig.

Dat trucje lijkt hij hier vooralsnog te gaan herhalen.

We zullen zien. Kijk ernaar uit het gehele album tot mij te nemen met het boekje bij de hand om toch iets van de teksten proberen te maken.

DeKoning.
Ben ik de enige die ''Epizootics!'' een nummer vind zonder opbouw en structuur? Ik hoor dat het chaotisch en enigszins krankzinnig klinkt, maar of ik er echt van kan genieten weet ik niet..

Moet dat dan? De muziek van Scott Walker is ook niet bedoeld om van te genieten.

Ik vind Epizootics het muzikale equivalent van een fictieve Bollywood-verfilming door David Lynch.

avatar van Don Cappuccino
Ik vind Epizootics! meer structuur hebben dan het materiaal op The Drift. Het nummer keert heel duidelijk terug naar bepaalde thema's die in het begin ook al voorbij kwamen. Ik krijg echt de rillingen over mijn rug in het midden van het nummer, zo onheilspellend! En die blazers zijn heerlijk, ik ben echt benieuwd naar dit album!

Ik ben altijd een groot liefhebber geweest van de oude Scott Walker albums en lange tijd durfde ik zijn werk vanaf Climate of Hunter niet echt aan. De man zorgt daar immers toch voor een behoorlijke stijlbreuk.
Het latere werk is niet gemakkelijk, akelig soms maar zeker wel boeiend.

Bish Bosch is van hetzelfde laken een pak: een hoop geluiden (slijpende messen bijvoorbeeld; als ik het goed begrepen heb samoerai zwaarden) en daaroverheen de zang van Walker die soms iets spookachtigs heeft. De stiltes in SDSS1416+13B (Zercon, a Flagpole Sitter) hebben zelfs iets naars, ik voel me daar niet prettig bij (en dan te bedenken dat dat nummer ruim 20 minuten duurt).

Is het mooi? Dat is een relatief begrip dus snel achterwege laten. Is het genieten? Lastig. Ik moet er erg veel moeite voor doen in elk geval maar dat is met al zijn latere albums het geval.
Wat me vooral opviel bij het beluisteren van Bish Bosch was de vraag die maar door mijn hoofd spookte: zou dit muziek zijn die Antony Hegarty op latere leeftijd zou kunnen maken? Ik hoor het hem zo doen namelijk. Qua stem hebben ze wel iets van elkaar weg in elk geval.

Bish Bosch is zware kost voor mij en ongetwijfeld voor vele anderen. Dan toch liever die crooner van zijn eerste albums. Spannend is het in elk geval zeer zeker maar net als de voorgangers niet iets waar ik laaiend enthousiast over kan worden.
Wie hoopte op lichtere kost zal bedrogen uitkomen. Dit album blijkt uit donkere, diepe krochten te komen.

En wie niet zo'n behoefte heeft aan de nieuwe kerst cd van Sufjan Stevens moet zich maar wagen aan The Day the “Conducator” Died (an Xmas Song); u krijgt de belletjes er gratis bij.

avatar van Don Cappuccino
Bish Bosch is inmiddels te beluisteren op de Luisterpaal!

avatar van Marco dB
Heerlijk uneasy listening weer. Scott Walker creëert een volstrekt eigen muzikaal universum. Mooi en genieten zijn woorden die hier niet op z'n plaats zijn. Beleving des te meer. Het ligt zo op het eerste gehoor inderdaad meer richting Tilt dan The Drift.

aERodynamIC schreef:
De stiltes in SDSS1416+13B (Zercon, a Flagpole Sitter) hebben zelfs iets naars, ik voel me daar niet prettig bij (en dan te bedenken dat dat nummer ruim 20 minuten duurt)..

Klinkt misschien raar, maar hier zou je eigenlijk spoilertags moeten zetten.

Ik twijfel nog of ik het album ook ga streamen of even wacht tot de cd in de winkels ligt.

avatar van Don Cappuccino
Ik ga hem dadelijk eens beluisteren. Mijn eerste impressie staat hier over anderhalf uur dus. Ineens een erg laag gemiddelde nu.

avatar van Deranged
Ik gok op een viertje van mijn kant. Zal ongetwijfeld weer een uitstekende plaat zijn maar waar ik de twee voorgangers nog van de volle vijf voorzag, is de verrassing er hier wel enigszins af en kennen we het bizarre gedoe onderhand eigenlijk wel.

Mijn waardering was waarschijnlijk groter geweest als hij deze keer als verrassing weer eens met een wat meer conventioneel album was gekomen. Iets waar ik eigenlijk ook op hoopte.

Snap niets van die beoordeling van een album dat vandaag op de luisterpaal staat en anderhalf nummer een paar weken eerder. Mensen als je iets wilt waarderen luister dan een paar keer en oordeel dan. En ja een hapklare brok krijg je niet van Scott, die tijd is nog van de Walker Brothers. Van mij mag ie trouwens diep gaan, als je al 6 geniale lps hebt gemaakt mag je doen wat je wilt wat mij betreft.
Zal 's de luisterpaal opzetten vanavond, heb m nog niet gehoord alleen de trailer.

Grootfaas schreef:

Het album is op een andere manier al langer te horen