Al eerder een kort bericht hierover geschreven, maar toen ik dit album weer eens beluisterde toch diep onder de indruk van deze klassieker. Want dat is het zonder meer.
Een prachtig album van Popol Vuh. Nadat de eerste twee albums van de Duitse Kraut groep bijzonder experimenteel waren met onder andere de moog synthesizer en Popol Vuh in het rijtje Tangerine Dream en Klsus Schulze leek te behoren, werd de muzikale koers met dit album flink bijgesteld.
Florian Fricke had zich bezig gehouden met zowel het hindoeïsme als christendom en dit album is daarvan het resultaat. De titel geeft dat al aan: het 'Hosianna' komt vanuit het christendom en de 'Mantra' uit de hindoeïstische traditie. Een kruisbestuiving goed hoorbaar op zeker kant 1 van de plaat.
Geen enkele syntehsizer nog te horen, totaal akoestisch (nog wel elektrische gitaar) , waarbij vooral de samenwerking tussen Florian Fricke (piano, cembalo) en Conny Veit (gitaar) belangrijk zijn. Daarnaast zorgt Klaus Wiese (tamboera) voor de oosterse invloed. Conny Veit heeft ook nog gespeeld met Gila, Amon Duül II en Guru Guru. De plaat begint met 'Ah !' waarbij Florian Fricke een prachtig pianospel laat horen, het lijkt wel een soort waterval. Een prachtige start van een legendarisch album.
Het tweede nummer 'Kyrië' is ook van een onbeschrijfelijke schoonheid. Djong Yun neemt de zang hier voor haar rekening en zeker het samenspel van Florian en Conny is erg goed.
Daarna het meer dan 10 minuten durende Hosianna Mantra , opnieuw zang van Djong Yun en ook hier weer het prachtige samenspel tussen Florian en Conny. Dat samenspel draagt de hele plaat en is van zeer hoog niveau. Daarnaast is er ook nog een hobo te horen en ook een viool. Een prachtig nummer.
Kant 2 heeft een andere titel het 5e boek van Mozes (dat is Deuteronomium) waarbij Mozes afscheid neemt van het volk. 5 nummers (Abschied-Segnung-Andacht-Nicht hoch im Himmel-Andacht).
'Abschied' is door de hobo een bijna neo klassiek aandoend nummer met daarin toch ook weer de oosterse elementen. Bij 'Segnung' en 'Nicht hoch im Himmel' heeft Djong Yun weer een rol, ze zingt daarbij door Martin Buber vertaalde teksten uit Deuteronomium. Dit wordt onderbroken door korte intermezzo's (Andacht).
Ook kant 2 is bijzonder mooi en opnieuw het samenspel van Florian en Conny draagt deze muziek.
De fans van het eerste uur van Popol Vuh moeten zich rot zijn geschrokken, toen ze dit voorgeschoteld kregen. Er zullen er veel zijn afgehaakt. Maar ook heeft Popol Vuh waarschijnlijk toen veel nieuwe fans gekregen, die deze spirituele koers bijzonder konden waarderen. De samensmelting van oost en west, het wat neo klassieke achtige.
Popl Vuh (Florian Fricke) is altijd zijn eigen weg gegaan. Na een aantal akoestische spirituele albums veranderde de muzikale koers weer net zo makkelijk. Toch wordt dit album wel als een van de hoogtepunten gezien van Popl Vuh. In de jaren 80 van de vorige eeuw ben ik speciaal naar Duitsland gegaan om in Köln platen van Popl Vuh aam te schaffen, aangezien ze in Nederland niet meer te verkrijgen waren.
Als je op dit moment ziet wat er wordt betaald voor die oorspronkelijke platen heb ik een kleine schatkamer in huis. Maar ik heb er teveel mooie herinneringen aan, om ze te verpatsen. Tussen Joy Division, the Sound en U2 vond ik het toen heerlijk om Popol Vuh te draaien. Wat hippieachtige muziek tussen de new wave.
Florian Fricke is overleden in 2001, er is een Nederlandse site
Home - popolvuh.nl die bijzonder goed gedetailleerd is en ook alle uitgaven van Popol Vuh heeft beschreven. Want van ieder album is een veelheid van uitvoeringen, ook van dit album "Hosianna Mantra".