Popol Vuh - Hosianna Mantra (1972)

West-Duitsland
Label: Pilz

1. Ah! (4:50)
  2. Kyrie (5:28)
  3. Hosianna Mantra (10:22)
  4. Abscheid (3:19)
  5. Segnung (6:13)
  6. Andacht (0:46)
  7. Nich Hoch Im Himmel (6:24)
  8. Andacht (0:44)
BobbieMarley
Een aantal keren goed beluisterd, kan mij zeer bekoren! De hoes minder, wat een kitsch! Ik heb trouwens een versie met een bonustrack. Hier en daar doet het gitaarwerk denken aan Vini Reilly van The Durutti Column.

avatar van niels94
De eerste paar luisterbeurten gleed deze zweverige muziek eigenlijk meteen van me af, maar na een paar luisterbeurten begint deze behoorlijk binnen te komen. Dromerig en zweverig ja, maar ook gewoon bijzonder mooi en sfeervol, je kunt er heerlijk in opgaan. Het is dan ook goed vertoeven met deze muziek. Ik laat het nog wat langer op me inwerken voor ik met een cijfer kom, maar het zal best weleens hoog kunnen zijn. Kyrie is op dit moment het hoogtepunt voor mij. Wat heb die Duitsers toch een hoop geweldige muziek gemaakt in de jaren zeventig

Sammael
Ik beluister dit nu voor het eerst, en het bevalt me erg goed. Het is misschien een beetje vreemde vergelijking, maar af en toe klinkt dit album voor mij als een spiritueel-getinte samenwerking tussen Harold Budd en Pink Floyd. Ik hou ook erg van dat oosterse, meditatieve en bijna mystieke sfeertje, dus dit gaat zeker een hoge score worden.

avatar van LucM
Naar aanleiding van dit topic enkele nummers beluisterd en het bevalt mij best, het is wel meer klassiek dan rock of pop.

Popol Vuh is een band die soms in de kraut muziek wordt geplaatst. De muziek is echter te divers. Gestart met elektronische muziek bij de eerste platen, hier is het hippiegehalte meer aanwezig. Met inheemse instrumenten komt er wonderlijk mooie muziek tevoorschijn. Dit is een van de betere werken. Spiritueel, er zouden nog een aantal platen verschijnen die dit laten horen. Florian Fricke was de man van Popol Vuh en de muziek paste wonderwel bij de soms vreemde films van Herzog. Later verandert de muziek weer wat en komen er zelfs samples in voor.
Maar op deze plaat is de muziek nog open en neemt je mee naar onbekende gebieden.

avatar van Benos
Inderdaad een mooi rock album

Misterfool
Krautrock inderdaad en absoluut erg mooi.

Gezien de opvallende gitaarpartijen in o.a. het titelnummer vind ik het label hier dus wel terecht, hoewel deze muziek -uiteraard- geen run of the mill rock & roll is. Wellicht zou men kunnen overwegen om het wereldlabel toe te voegen?

avatar van aerobag
Persoonlijke favoriet van mij deze, waarbij de waardering nog steeds groeit na elke luisterbeurt. Een majestueuze mix van stijlen. Zweverig, maar op alle juiste manieren.

Al eerder een kort bericht hierover geschreven, maar toen ik dit album weer eens beluisterde toch diep onder de indruk van deze klassieker. Want dat is het zonder meer.
Een prachtig album van Popol Vuh. Nadat de eerste twee albums van de Duitse Kraut groep bijzonder experimenteel waren met onder andere de moog synthesizer en Popol Vuh in het rijtje Tangerine Dream en Klsus Schulze leek te behoren, werd de muzikale koers met dit album flink bijgesteld.
Florian Fricke had zich bezig gehouden met zowel het hindoeïsme als christendom en dit album is daarvan het resultaat. De titel geeft dat al aan: het 'Hosianna' komt vanuit het christendom en de 'Mantra' uit de hindoeïstische traditie. Een kruisbestuiving goed hoorbaar op zeker kant 1 van de plaat.
Geen enkele syntehsizer nog te horen, totaal akoestisch (nog wel elektrische gitaar) , waarbij vooral de samenwerking tussen Florian Fricke (piano, cembalo) en Conny Veit (gitaar) belangrijk zijn. Daarnaast zorgt Klaus Wiese (tamboera) voor de oosterse invloed. Conny Veit heeft ook nog gespeeld met Gila, Amon Duül II en Guru Guru. De plaat begint met 'Ah !' waarbij Florian Fricke een prachtig pianospel laat horen, het lijkt wel een soort waterval. Een prachtige start van een legendarisch album.
Het tweede nummer 'Kyrië' is ook van een onbeschrijfelijke schoonheid. Djong Yun neemt de zang hier voor haar rekening en zeker het samenspel van Florian en Conny is erg goed.
Daarna het meer dan 10 minuten durende Hosianna Mantra , opnieuw zang van Djong Yun en ook hier weer het prachtige samenspel tussen Florian en Conny. Dat samenspel draagt de hele plaat en is van zeer hoog niveau. Daarnaast is er ook nog een hobo te horen en ook een viool. Een prachtig nummer.
Kant 2 heeft een andere titel het 5e boek van Mozes (dat is Deuteronomium) waarbij Mozes afscheid neemt van het volk. 5 nummers (Abschied-Segnung-Andacht-Nicht hoch im Himmel-Andacht).
'Abschied' is door de hobo een bijna neo klassiek aandoend nummer met daarin toch ook weer de oosterse elementen. Bij 'Segnung' en 'Nicht hoch im Himmel' heeft Djong Yun weer een rol, ze zingt daarbij door Martin Buber vertaalde teksten uit Deuteronomium. Dit wordt onderbroken door korte intermezzo's (Andacht).
Ook kant 2 is bijzonder mooi en opnieuw het samenspel van Florian en Conny draagt deze muziek.
De fans van het eerste uur van Popol Vuh moeten zich rot zijn geschrokken, toen ze dit voorgeschoteld kregen. Er zullen er veel zijn afgehaakt. Maar ook heeft Popol Vuh waarschijnlijk toen veel nieuwe fans gekregen, die deze spirituele koers bijzonder konden waarderen. De samensmelting van oost en west, het wat neo klassieke achtige.
Popl Vuh (Florian Fricke) is altijd zijn eigen weg gegaan. Na een aantal akoestische spirituele albums veranderde de muzikale koers weer net zo makkelijk. Toch wordt dit album wel als een van de hoogtepunten gezien van Popl Vuh. In de jaren 80 van de vorige eeuw ben ik speciaal naar Duitsland gegaan om in Köln platen van Popl Vuh aam te schaffen, aangezien ze in Nederland niet meer te verkrijgen waren.
Als je op dit moment ziet wat er wordt betaald voor die oorspronkelijke platen heb ik een kleine schatkamer in huis. Maar ik heb er teveel mooie herinneringen aan, om ze te verpatsen. Tussen Joy Division, the Sound en U2 vond ik het toen heerlijk om Popol Vuh te draaien. Wat hippieachtige muziek tussen de new wave.
Florian Fricke is overleden in 2001, er is een Nederlandse site Home - popolvuh.nl die bijzonder goed gedetailleerd is en ook alle uitgaven van Popol Vuh heeft beschreven. Want van ieder album is een veelheid van uitvoeringen, ook van dit album "Hosianna Mantra".