Het Goede Doel - Mooi en Onverslijtbaar (1986)

Label: Polydor

1. Liefde Schijnt Zo Mooi Te Zijn (4:36)
  2. Zwijgen (3:50)
  3. Franse Auto (3:37)
  4. Verliefd (3:23)
  5. Ik Zit Nergens Mee (5:00)
  6. Ik Dans, Dus Ik Besta (3:39)
  7. Atoombom (2:37)
  8. Net Zo Lief Gefortuneerd (3:09)
  9. Nooduitgang (3:50)
  10. Alles Geprobeerd (6:04)
avatar van lennon
De plaat doet weer eens een ronde hier. Toch een redelijk onderschat Nederlandstalig plaatje hoor. Het album luistert prettig weg, en bevat echt mooie composities.

Het beste werk van deze heren....

avatar van spoiler
Draai deze plaat ook met regelmaat.
Inderdaad zonder uitzondering allemaal goede nummers.
Luistert lekker weg en verveelt nergens.

avatar van spoiler
Vorige week de 12" van Ik Dans Dus Ik Besta gevonden. Wist niet eens dat deze bestond. Erg leuk

spoiler schreef:

Leuk, ik ook niet! Is ie ook werkelijk langer?

Ik vond 2 jaar terug een maxi van Brood en Spelen. Was ik ook erg door verrast!

avatar van gaucho
Huh, maxi's van Het Goede Doel? Ook nooit geweten...

Ik vond het altijd wel opmerkelijk dat lange nummers als Belgie, Hou van mij en Alles geprobeerd in hun volle lengte van rond de zes minuten op een 7" single werden gezet. Juist bij die nummers zou een 12 inch wel zin gehad hebben vanwege de betere geluidskwaliteit, maar bij mijn weten zijn die nooit geperst.

Ben ook benieuwd of die 12 inch van Ik dans dus ik besta daadwerkelijk een langere/andere mix bevat. Een nummer van 3'40 minuten op een maxi-single lijkt me een beetje overkill...

Overigens sluit ik me aan bij de lovende bewoordingen over dit album. Ik vond het altijd al een fijn plaatje, met heerlijk sarcastische teksten die actueel blijven. Muzikaal en productioneel hadden de heren het eveneens goed voor elkaar. Met terugwerkende kracht is dit inderdaad misschien wel een van de beste platen die de Nederpop ooit heeft opgeleverd. Ik heb 'm op LP, maar altijd verzuimd de CD aan te schaffen. Misschien als ik 'm nog eens tweedehands tegenkom...

avatar van vielip
Volgens Discogs de volgende informatie omtrent de 12" van Ik dans dus ik besta:

Het Goede Doel - Ik Dans, Dus Ik Besta (Vinyl) at Discogs

Wel degelijk een andere (langere) mix dus...

gaucho schreef:

Ruim 6 minuten zie ik, dus zeker extended.

Nederlandstalige maxis zijn een zeldzaamheid inderdaad. Maar ook Doe Maar heeft er één: Is dit alles, met als B-kant Situatie (beide langere versies)

avatar van gaucho
gaucho schreef:

Toeval bestaat niet: vanmorgen op de braderie in Dalfsen een puntgaaf exemplaar op de kop getikt voor vier euries. Da's nog minder dan de koffie met gebak die mijn vrouw en ik daarna bestelden om het te vieren...

lennon schreef:

Zeg dat wel. De enige Nederlandstalige 12" die ik heb, is In de disco van Noodweer, maar die was dan ook voornamelijk in die variant uitgebracht (al kwam er later ook nog een 7" singletje van uit). Verder niet, geloof ik.
Tja, bijna iedereen deed het, midden jaren tachtig, ook bij minder voor de hand liggende nummers. Maar Ik dans dus ik besta is zeker wel dansbaar - de titel zegt het al natuurlijk - dus ik kan me er nog wel iets bij voorstellen. Een remix van Rutger Kroese, die in die jaren veel Nederlandse dance en pop remixte voor langere versies, dus hij zal hier ook wel wat hebben gemaakt dat flink afwijkt van de originele versie. Leuk hebbeding, dat ik zeker zelf zal kopen als ik 'm voor niet al teveel geld tegenkom.

Had ook wel een leuke curiositeit geweest voor deze verzamelaar, maar helaas...

lennon schreef:

Ruim 6 minuten zie ik, dus zeker extended.

Deze versie van Ik Dans Dus Ik Besta duurt 6:42 minuten.
En het is een echte mix.

Ik koop niet veel maxi's, maar interessante exemplaren blijven altijd aan mijn vingers plakken.

Arbeidsdeskundige
Dit is een fraai album. Net Zo Lief Gefortuneerd en Alles Geprobeerd steken er bovenuit.

avatar van jordidj1
Enorm gevarieerd, strak geproduceerd albumpje. Bij vlagen super catchy en het bouwt mooi op naar het absolute hoogtepunt: Alles Geprobeerd ❤️

Nooit gedacht dat ik HGD zou gaan waarderen, omdat ik België altijd enorm kitsch vond (maar dat vind ik ondertussen ook een verademing tussen alle Top 2000 Hollandse meuk)

avatar van Simon Smith
Simon Smith (crew)
jordidj1 schreef:
Enorm gevarieerd, strak geproduceerd albumpje.

En hoeveel sterren geef je?

avatar van jordidj1
Simon Smith schreef:

En hoeveel sterren geef je?

4, met kans op verhoging.

avatar van Dibbel
5 hits maar liefst op dit nog steeds fris uit de speakers komend album welke ik voor de verandering op CD heb en niet op LP.
Net Zo Lief Gefortuneerd (tipparade en in 1984 al), Zwijgen, het maar doordenderende Alles Geprobeerd, Nooduitgang en Ik Dans, Dus Ik Besta (de grootste hit en nr. 12) waren dus de hits.
Hoewel Nooduitgang pas in de live-versie in 1987 de hit werd.
Niet zo goed als het debuut, maar fijne plaat toch, waar Westbroek weer heerlijk lijzig klinkt hier en daar.

avatar van Roxy6
Ook retrospectief bekeken is dit nog altijd een formidabel album van Het Goede Doel, die ik zelf ook altijd tot de betere Nederlandse groepen vind behoren.

Over de stem van Henk Westbroek is er veel opgemerkt in de loop der jaren, je houdt ervan of niet. Zelf vind ik hem zeker een oorspronkelijk zanger met een grote staat van dienst, die Naast zijn werk voor HGD ook diverse prachtige solo albums heeft gemaakt, met daarop een van de allermooiste nummers: zelfs je naam is mooi, waarvan ik vind dat hij het heel zuiver en goed zingt.
Stemmen zijn dus heel persoonlijk en kunnen aantrekken of afstoten, zelf heb ik altijd moet gehad met De Dijk, omdat ik de zangstem minder vind (en Huub overigens wel een heel aardige vent).

Terug naar het derde album van HGD, dit staat ook wat mij betreft nog fier overeind.
Met hierop een van de allermooiste nummers: Alles geprobeerd.

Eigenlijk vind ik dat ieder HGD album wel enkele briljante songes heeft en ook enkele die ik doorskip.
De opener vind ik hier ook heel aangenaam en natuurlijk Franse auto...
Kortom na al die vele jaren dus toch wel een tijdloos album.

avatar van Robje1968
Dit album jaren op een opgenomen cassettebandje gehad en pas veel later de CD voor een prikkie gekocht.

Vandaag weer eens beluisterd en zelfs na al die jaren blijft het een heerlijk album en heeft de tijd goed doorstaan. Ik vind het ook een meerwaarde hebben dat er twee zangers in de band aanwezig zijn, al heb ik een lichte voorkeur voor de stem van Temming.

Voor mij is dit album , samen met hun debuutalbum België het beste wat ze hebben gemaakt.