Leftfield - Leftism (1995)

Dance / Electronic
Label: Columbia

1. Release the Pressure (7:39)

met Earl Sixteen, Cheshire Cat en Papa Dee

2. Afro-Left (7:32)

3. Melt (5:21)
  4. Song of Life (6:55)
  5. Original (6:22)

met Toni Halliday

6. Black Flute (3:46)
  7. Space Shanty (7:41)
  8. Inspection (Check One) (6:30)
  9. Storm 3000 (5:44)
  10. Open Up (6:52)

met John Lydon

11. 21st Century Poem (5:42)

met Lem Sissay

12. Afro-Ride * (9:12)
  13. Release the Preasure [Release One] * (7:20)

met Earl Sixteen

14. Original [Live Dub] * (7:31)
  15. Filter Fish * (7:41)
  16. Afro-Central * (7:43)

met Djum Djum

17. Release the Pressure [Release Four] * (5:01)

met Earl Sixteen

18. Cut for Life * (7:07)
  19. Release the Pressure [Adrian Sherwood Mix] * (4:56)

met Earl Sixteen

20. Afro Left [Hodge & Peverelist Mix] * (6:20)

met Djum Djum

21. Melt [Quiet Village Mix] * (7:49)
  22. Song of Life [BodyJack Mix] * (8:51)
  23. Original [Adesse Versions Mix] * (7:03)

met Toni Halliday

24. Black Flute [Ben Simms Mix] * (8:19)
  25. Space Shanty [Voiski Mix] * (7:12)
  26. Inspection (Check One) [Maffi Mix] * (4:34)
  27. Storm 3000 [Dungeon Meat Mix] * (5:33)
  28. Open Up [Skream Mix] * (7:35)

met John Lydon

29. 21st Century Poem [Zomby Mix] * (4:52)

met Lem Sissay

totale tijdsduur: 1:10:04 (3:14:43)
avatar van HammerHead
Geweldige dance, beter dan de prodigy.

Nouja, Music For The Jilted Generation mag er anders ook best wezen... Maar ik vind beide bands niet echt vergelijkbaar, eigenlijk. Desalniettemin is Leftism wel een formidabele plaat.

avatar van HammerHead
Ik houd eigenlijk helemaal niet zo van dance. De prodigy en Leftfield zijn twee van de weinige groepen die mij kunnen boeien, vandaar dat ik ze met elkaar vergelijk. Ik zeg dus ook helemaal niet dat ik de Prodigy niet goed vind (naja, behalve het eerste album dan).

Ben ook geen echte dance kenner: maar ik denk dat ik dit wel mijn favoriete dance-album durf te noemen. Geweldig !

Aiaiaiai, wat een geweldig album zeg! Alleen al vanwege Space Shanty, vanwege de fantastische opbouw en die prachtige laatste minuut. Kippenvel...

Andere favorieten: Song of Life (het moment dat de beat er in komt... wauw), Original (even chillen) en Open Up (met Johnny Lydon die het geheel naar hogere sferen zingt).

ElMeroMero
Een tijdje geleden heb ik dit album gebruikt als ontwaakplaat. Weet niet waarom, maar ik was elke morgen om stipt 7:00 klaarwakker, en dat wil wel wat zeggen bij mij.

Ook 1 van de gaafste live-acts die ik ooit heb mogen meemaken (Beachrock 2000 in Zeebrugge).

0,5
Eén van die enorm bekende albums waaraan ik steeds voorbij gegaan ben. Na de Chris Cunningham DVD aangeschaft te hebben (met clip van Leftfield) en na enkele berichten om MuM dan toch maar eens achter dit album gegaan.

"Release The Pressure" begint in ieder geval best goed. Lekker chille wave, dromerig melodietje. Totdat er zo'n kerel begint te zingen ... ik heb dit nummer al aan enkele personen laten horen. De reacties varieerden van "what the fuck?" expressies tot mensen die de volgende twee minuten niet meer bijkwamen. Bij mij was het een mengeling van de twee als ik mij goed herinner. De rest van het nummer heeft veel weg van een ongeïnspireerde Orbital rip-off. Uitermate traag en flauw. Ook "Afro-Left" is niet veel soeps, met als opmerkelijkste dieptepunt die vier bassjes op -3:52. "Melt" doet me wat terugdenken aan FSOL, maar verbleekt naast voorgenoemde. "Song Of Life" is waarschijnlijk de track waar ik me het minst aan stoor, maar blijft hangen in flauwe melodieën en zielloze, trage ritmes.

En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar de kritiek is steeds hetzelfde. Passieloze muziek, plat(commerciële) sounds, af en toe de meest vreselijke en misplaatste zanglijnen, hopeloos verouderd en soms gewoon amateuristisch. Sorry, maar dit is dance voor bejaarden. 0.5*

avatar van Kos
Kos
right.

....uhmmmm...

avatar van HammerHead
Als ik naar Onderhonds top 10 kijk verbaasd het me niks, alleen maar vage avant-garde shit. Dan moet je Leftfield en andere commerciele dance natuurlijk wel kut vinden, anders kan je je niet meer bij de elite vertonen.

0,5
Tuurlijk, vandaar dat ook Airwave - Believe en Dune - Expedicion respectievelijk 4.5* en 4* krijgen.

Zielige insinuatie alweer.

Zielige insinuatie alweer?
Dance voor bejaarden, volgens jou?
Ik vind het een erg lekker album, dus ik ben dan maar bejaard?
Sorry hoor, ik weet dat iedereen recht heeft op een eigen smaak en mening, maar ik ga echt niet snappen waarom jij zo'n album als dit zo respectloos de grond in kunt trappen.
Een 0,5....
Een score die voor mij moeilijk serieus te nemen is.

p.s. Die vergelijking met Orbital slaat nergens op.

0,5
Een score die voor mij moeilijk serieus te nemen is.

Welcome to my world.

En die vergelijking tussen Orbital gaat voor het tweede deel van Release The Pressure zeker op. Leg een Belfast er maar eens naast. Alleen is er een enorm kwaliteitsverschil.

avatar van Dielie
da album is waarschijnlijk al 30 jaar uit en heb hem nu nog niet volledig gehoord, kzal mijn censkes tesamen rapen en hem kopen, hij is toch spotgoedkoop te vinden

Al zou er een vergelijking zijn met Orbital, dan vind ik dat Orbital (met name het brown en green album (waar Belfast op staat)) eerder gedateerd, al dan niet 'hopeloos verouderd' klinkt.

Ik vind dit ook geen geweldig album (laten we zeggen een krappe 3*) maar een 0,5* is inderdaad een beetje ongeloofwaardig, vooral voor iemand (sorry, ik zeg het maar weer ) die voor diverse happy hardcore cd's 3,5* geeft. Het laatste stukje van de recensie past beter bij die serie dunkt mij;

'...de kritiek is steeds hetzelfde. Passieloze muziek, plat(commerciële) sounds, af en toe de meest vreselijke en misplaatste zanglijnen, hopeloos verouderd en soms gewoon amateuristisch.'

Maar meningen verschillen nu eenmaal

0,5
Orbital gedateerder dan dit ? Kan ik moeilijk geloven.

Dat ik die Happy Hardcore CDs 3.5* geeft heeft meer te maken met een retrowaarde, plus een blije, domme naieviteit die ik nog steeds kan waarderen.

Dat zijn ook CDs die ik moeiteloos kan uitzitten, bij deze CD zat ik na het eerste nummer al te huilen van armoe. Ik zie echt geen vergelijk tussen dit geplop en Happy Hardcore CDs, dus geen idee waar die ongeloofwaardigheid in zit.

Is jouw lage stem bij The Prodigy ook ongeloofwaardig omdat je frut als Spinvis een hoge stem toebedeelt ?

avatar van Zachary Glass
PsychoBoyJack schreef:

....frut als spinvis.....???

Ik ga hier niet in Onderhond's plaats antwoorden - maar ik vermoed dat hij bedoelt dat het muzikaal niet veel voorstelt

En dat is ook zo ... vermoed ik: een Robert Wyatt of een Guided By Voices stellen muzikaal ook niet bijster veel voor - je luistert eerder naar een attitude (al dan niet ingegeven door de tijdsgeest) dan naar muziek wanneer je jezelf onderdompelt in het pop-universum.

Tevens liet (laat?) ik me leiden door imago (en aan imago heeft Onderhond een broertje dood, vermoed ik - al die vermoedens vandaag, de gesjeesde criminoloog in mij komt alweer naar boven ): daarvan is deze "Leftism" een prachtig voorbeeld. Wat wist ik van Leftfield voor ik deze ging luisteren in '96:

- Ik had "Original" al een paar gehoord. Je bent 15, je kent geen jota van electronica (je hebt drie (!) min of meer electronica cd's: The Chemical Brothers/Underworld/The Sabres of Paradise) - het klinkt aardig ...

- Plotseling hoor je dat John Lyndon meezingt op "Open Up" - je redeneert dan zal het wel de moeite wezen ... terwijl je nog geen noot gehoord hebt - Je begint al met premissen te maken in je hoofd.

- Vervolgens lees je een interview met die kerels in de krant waar ze ouwehoeren over de erfenis van Joy Division - hoog opgeven over een aantal groepjes die ook jij fantastisch vindt - meteen word je (on?)bewust meegesleurd in dat ons kent ons-sfeertje ...

Et voilà - je staat daar in de platenwinkel met die Leftfield cd.

Toch maar 'ns opnieuw luisteren

PsychoBoyJack schreef:

....frut als spinvis.....???

Ik bedoel niet meer of niet minder dan dat "wat goed is" zoals steeds uitermate subjectief is. Happy Hardcore CDs bij deze release betrekken om mijn stem in twijfel te trekken is nogal laag.

Onderhond schreef:

Ik had die cd's er inderdaad niet bij hoeven betrekken. Je recensie zegt eigenlijk al genoeg: 'dance voor bejaarden...amateuristisch' etc. en dan een dikke 0,5* erachteraan. Als ik zulke dingen lees komt het op mij niet geloofwaardig over, maar dat kan aan mij liggen.
't Geeft mij eerlijk gezegd de indruk dat je af en toe gewoon even een cd helemaal af wilt zeiken en vervolgens graag (bij voorkeur tegen de rest in) het laagst mogelijke cijfer erachteraan gooit.

0,5
Zoals ik al zei, als ik amper door één track heenkom dan verdient dat voor mij geen sterren. Ik vond (of herinner me) dit trage, lome, passieloze, zielloze muziek die weinig of niks te maken had met wat ik zoek in (electronische) muziek.

Als je menselijk contact wil ben je ook niet tevreden met een lijk, toch ? Om maar te zeggen dat het er op lijkt, maar verre van hetzelfde is.

Ik vind het allemaal prima hoor het enige dat ik zei was dat ik je beoordeling een beetje ongeloofwaardig vond.

avatar van ravenstein
Ik ben totaal niet into trance of dance of trip hop (ik ken er de ballen van), noem het wat je wil, maar dit kon ik zeker smaken.
Klinkt ondertussen gedateerd, maar kan mij nog charmeren.

1 van de beste elektronische schijven aller tijden, voor zover ik er iets van ken

avatar van VanDeGriend
Ik zie hier vergelijkingen tussen Orbital en Leftfield opgetekend staan. Ahwel, dat ene schijfje van Orbital waar ik ooit, tot mijn spijt, geld aan uit heb gegeven, heb ik opgeslagen in de derde divisie doos op zolder om hem bij de eerst volgende verhuis, samen met cd's van The Simpsons, EMF, Celine Dion, Toto, de soundtrack van Bambi en andere troep te storten daar waar ie hoort. De milieustraat.

Deze schijf however, is buitengewoon opwindend en werd destijds, geheel terecht, juichend ontvangen door serieus te nemen recensisten alwaar ik er natuurlijk een van ben

avatar van starbright boy
VanDeGriend schreef:

Laat dat nu ook gelden voor Orbital

Maar als we die (onterechte) vergelijking doortrekken. Ik ben, hoewel ik dit altijd een erg goed album vond, het niet helemaal oneens met Onderhond. Orbital (behalve The Alltogether dan) draai ik nog regelmatig en boeit (en raakt en ontroert) me nog steeds, terwijl dit album toen ik het laatst weer eens hoorde al niet veel verder meer kwam dan jeugdsentiment en me onverwacht gedateerd in de oren klonk. Bepaalde albums blijven een leven lang favoriet, voor mij hoort deze daar niet bij, ook al was dit een van de eerste danceplaten waar ik van gehouden heb.

avatar van Castle
Na al die jaren nog steeds tijdloos en fris!!
Het neemt me nog steeds na al die jaren (terwijl meeste albums toch gedateerd klinken of al met remake het alsnog fris maken) nog mee op een reis.

Ik denk niet veel dance albums na zoveel tijd nog staan als een huis(zo ja zeg het me).

avatar van Djarune
komt ie......Beste electronische album ooit!!

avatar van RogerV
Mn favoriete album

Boeiend en afwisselend van begin tot eind

Stil sterk muziek! Tijdlang favoriet danceplaat, maar toen ontdekte ik orbital, autechr, aphex en nog meer. Maar is nog steeds een van de betere dingen op die gebied.