Leftfield - Leftism (1995)

Dance / Electronic
Label: Columbia

1. Release the Pressure (7:39)

met Earl Sixteen, Cheshire Cat en Papa Dee

2. Afro-Left (7:32)

3. Melt (5:21)
  4. Song of Life (6:55)
  5. Original (6:22)

met Toni Halliday

6. Black Flute (3:46)
  7. Space Shanty (7:41)
  8. Inspection (Check One) (6:30)
  9. Storm 3000 (5:44)
  10. Open Up (6:52)

met John Lydon

11. 21st Century Poem (5:42)

met Lem Sissay

12. Afro-Ride * (9:12)
  13. Release the Preasure [Release One] * (7:20)

met Earl Sixteen

14. Original [Live Dub] * (7:31)
  15. Filter Fish * (7:41)
  16. Afro-Central * (7:43)

met Djum Djum

17. Release the Pressure [Release Four] * (5:01)

met Earl Sixteen

18. Cut for Life * (7:07)
  19. Release the Pressure [Adrian Sherwood Mix] * (4:56)

met Earl Sixteen

20. Afro Left [Hodge & Peverelist Mix] * (6:20)

met Djum Djum

21. Melt [Quiet Village Mix] * (7:49)
  22. Song of Life [BodyJack Mix] * (8:51)
  23. Original [Adesse Versions Mix] * (7:03)

met Toni Halliday

24. Black Flute [Ben Simms Mix] * (8:19)
  25. Space Shanty [Voiski Mix] * (7:12)
  26. Inspection (Check One) [Maffi Mix] * (4:34)
  27. Storm 3000 [Dungeon Meat Mix] * (5:33)
  28. Open Up [Skream Mix] * (7:35)

met John Lydon

29. 21st Century Poem [Zomby Mix] * (4:52)

met Lem Sissay

totale tijdsduur: 1:10:04 (3:14:43)
avatar van dj maus
Storm 3000 is altijd mijn favoriet geweest.

Ik herinner me nog hun eerste concert ooit, in Paradiso nota bene. 't Was op een 13 april, mijn verjaardag. Jaartal zal wel '96 zijn.
Door allerlei technische mankementen begonnen ze pas om 2 uur, in plaats van 10 uur. Toen waren alle drugs uiteraard al op en uitgewerkt. Maar toen eenmaal de bas van Storm 3000 door de zaal joeg, was ik weer helemaal in trance...

Kadafi
Ik blijf er bij dat het rijtje Melt, Song of Life & Original de beste nummers zijn.

Melt kan je heerlijk bij wegdromen, het klinkt als een soort van eenzame belevenis, waarin je nieuwe ontdekkingen doet. Een nummer dat heerlijk klinkt bij verlaten, open landschappen of aan het water.

Song of Life is zo subtiel, netjes opgebouwd. In het midden, wanneer de dikke beat erbij komt is het dan eindelijk los, en swingt het rustig aan verder. Heerlijk nummer ook dus.

Original opent briljant, die flatline op het begin o.a. maakt het nummer veel donkerder dan dat het eigenlijk is. Het nummer is eigenlijk niet meer dan een simpele, aanstekelijke bassline met wat electronische drums, beats en bliepjes. Toch geeft het een relaxte ondertoon, op de treurig ingezongen vocalen (hoewel de tekst niet eens zo deprimerend is). Dat spanningsveld in dit nummer voel ik, en daarom is dit ook een steengoed nummer.

Melt is desalniettemin m'n favoriet.

avatar van FunkStarr
Daar ben ik het helemaal 100% mee eens. Melt is ook mijn absolute favoriet, en misschien dat ik het niet duidelijk verwoord heb vorige keer, maar ik heb nooit gezegd dat ik Open Up een minder nummer vind, ik heb alleen gezegd dat ik de "vocalen" gewoon dom vind. Achterlijk geschreeuw in de ruimte wat de muziek niet ten goede komt. Zonder die irritante schreeuw erdoorheen was het absoluut het beste nummer van het album geweest.
Voor Release the Pressure geldt hetzelfde, had een mooi nummer kunnen zijn als er geen (love)zang doorheen zat (ongelofelijk).
Ondanks die minpuntjes blijft dit toch 15 jaar na dato nog steeds één van de betere dance releases. Ik snap ook het commentaar van Onderhond niet helemaal wat betreft Melt (wat volgens hem een ripoff van Future Sound of London zou moeten zijn).
Waar ik mij soms nog wel in zijn uitlatingen kan vinden, snap ik niets van deze uitspraak. Maar goed ieder zijn mening, ik vind Melt 1 van de beste Leftfield tracks.

avatar van shimahero
goede sfeer. coherent geheel met genoeg variatie

4 sterren

avatar van wibro
Sinds lange tijd dit album weer eens beluisterd.
Het zijn de nummers Song of Life - verreweg het mooiste nummer -, Storm 3000 en Open Up met John Lydon die er voor mij toch duidelijk uitspringen. De rest vind ik niet slecht maar toch ook weer niet bijzonder.

avatar van dj maus
Jarenlang een van mijn favoriete (dance) albums geweest, niet in de laatste plaats omdat de spoeling in dit genre qua albums altijd erg dun is geweest.

Heb ook lang gedacht dat dit album tijdloos zou blijken te zijn.
Toch ben ik, 15 jaar later, de euforie kwijt.
Slecht is het zeker niet, maar ergens is de magie toch verloren gegaan.

Dat er na deze plaat weinig noemenswaardigs meer is verschenen (laten we Rhythm & Stealth gauw vergeten), kan natuurlijk een rol spelen.

avatar van FunkStarr
Inspection Check One behoort nu ook tot mijn favorieten. Niet te bevatten dat dat nummer altijd aan mijn aandacht is ontsnapt, werkelijk geniale sfeer en heerlijke beats. Dit album staat na 15 jaar nog steeds als een huis en dat terwijl ik het vroeger altijd maar een middelmatige plaat vond. Enige minpunten vind ik echt nog steeds de eerste twee nummers, daarna alleen maar goede tracks.

avatar van principal2000
1,0
Ik kan hier niet zo goed naar luisteren. Deze zal veel stof vangen in mijn kast.

avatar van FunkStarr
Het vreemde is dat het album bij mij ook jaren nodig had om te groeien. Ik kan me wel voorstellen dat mensen hier vandaag de dag niet meer naar willen luisteren. Het klinkt nu wel redelijk achterhaald, maar voor die tijd was het echt een goed album.

avatar van RogerV
Wat blijft dat Open up toch een geniaal nummer. Die vette vervormde gitaren. En die stem van Lydon gaat echt door merg en been.

"Burn, Hollywood Burn!"

Nergens hoor je zo goed frustratie en venijn in zang omgezet.

avatar van Hans Brouwer
FunkStarr schreef:
Laat 1 ding helder zijn: "Leftism (1995)" is alles behalve achterhaald en staat na 16 jaar nog als een huis. "Leftism (1995)" is een dijk van een album. Ik heb ergens eens gelezen dat dit album het voorbeeld was voor een band als Underworld of Massive Attack. Dat zegt een heleboel over de kwaliteit van "Leftism (1995)".

Dat lijkt me sterk, want beide bands kwamen voor Leftism al met platen die er niet om logen op de proppen. Of ze moeten geinspireerd zijn door de 12"s die Leftfield hiervoor uitbracht. Desalniettemin is het wel een superalbum. Toen en nog steeds.

avatar van GrafGantz
Wat betreft Massive Attack vind ik Mezzanine eerder bij dit album aansluiten dan bij eerdere Massive Attack albums dus wat dat betreft heeft Hans een goed punt.

Underworld kan ik wat minder volgen, Second Toughest verscheen weliswaar een jaar na deze plaat (of nog minder, weet de exacte verschijningsdata van beide albums niet) maar EP's / singles als Born Slippy en Pearl's Girl dateren eveneens uit 1995 (en hebben qua stijl ook niet zo heel veel van doen met Leftism).

avatar van Mjuman
herman schreef:

Idem hier: in 1994 kwam MA met Protection en het geluid daarop een aardige hint voor Mezzanine: dreiging, onderhuidse broeiing. MA heeft vanaf het allereerste album al reggae-elementen toegepast. Ook Leftfield maakt daarvan gebruik en via Lydon (track 10) is delink naar PIL snel gelegd.

De punch en de snelheid van dit album vind ik ook niet terug op Mezzanine; zou ik een album moeten noemen dat destijds op mij een vergelijkbare impact had, dan zou dat Reverence zijn van het inmiddels verguisde Faithless. Met Underworld heb ik nooit zoveel gehad.

Kortom, ik zie weinig links met MA - dat veel meer divergerende stijlelementen integreert en daarom als band veelmeer een blijver is dan dit Leftfield, dat alle schijn van een one trick pony heeft.

avatar van shimahero
Melt is een goed nummer. De rest vind ik minder geworden

FunkStarr schreef:

Het is een voldongen feit dat dit album enorm goed wordt gewaardeerd door menig muziekliefhebber en zelfs wordt gerekend tot één van de beste (dance) albums allertijden. Zijn houding en mentaliteit ten opzichte van de mainstream dansmuziek kan worden gezien als een equivalent van hoe punkers zich in de jaren '80 afzetten tegen de gevestigde orde.

Nogal kort door de bocht, aangezien Onderhond ook een liefhebber is van veel mainstream dansmuziek.

herman schreef:

Ik quote: "Passieloze muziek, plat(commerciële) sounds, af en toe de meest vreselijke en misplaatste zanglijnen, hopeloos verouderd en soms gewoon amateuristisch."

Dat Onderhond het niet kan waarderen omdat het hem nogal gelikt in de oren klinkt kan ik prima bevatten, maar met deze recalcitrante uitspraak ontken je eigenlijk dat dit album een flinke steen heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van dancemuziek en voor vele luisteraars een openbaring is geweest, net zoals 'Music for The Jilted Generation' van The Prodigy dat was voor veel mensen.

Het komt op mij in ieder geval over als zijnde een geforceerde, provocerende houding aannemen en is wellicht alleen bedoeld om een reactie te ontlokken. Oftewel: een ordinaire troll-bericht.

Onderhond heeft nu eenmaal een mening die soms wat afwijkt en onderbouwt die prima. Als je de honderden recensies die hij hier heeft neergezet (ook van compleet onbekende electronica-artiesten) gelezen had zou je wel beter weten. Beetje respectloos om iemand zo in de hoek te zetten omdat zijn smaak toevallig niet rijmt met de jouwe.

Ponty Mython
Ik vind het respectloos om een band die enorm hoog wordt gewaardeerd door zowel danceliefhebbers als professionele critici af te doen als passieloos en amateuristisch gepruts voor bejaarde luisteraars. Daarmee beledig je niet alleen de band maar ook de mensen die wel kunnen genieten van dit album.

avatar van Mjuman
Na dit verbale getennis, ben ik de 'mening' van Onderhond maar eens gaan lezen. Eerlijk gezegd kon ik er wel om lachen; bij sommige electronic topics kom ik hem wel eens tegen en hij is altijd heel duidelijk over zijn voorkeuren (o.a. hardcore), maar sommige dingen delen we.

Vraag me af of de tijd die je in deze con-posts hebt gekozen niet effectiever had kunnen steken in een eigen 'mening' - die van Onderhond is op dit moment de enige bij dit album. En in zo'n post kan je wel degelijk tegengas geven.

Mij zal het eerlijk gezegd jeuken hoe iemand over een van mijn faves denkt, zo lang als ie eea onderbouwt. En tenslotte kan je altijd nog proberen met jouw inzichten iemand van zij ongelijk proberen te overtuigen.

Er zijn idd aardig wat mensen die dit een goed album vinden, maar dat hoeft nog niet te betekenen dat je er geen kritiek op mag leveren. Ga anders eens kijken bij de laatste Coldplay - alhoewel als je je daar negatief uitlaat, je waarschijnlijk de hele Coldplay-horde over je heen krijgt.

Ik heb liever dat iemand gewoon zijn (ongezouten) mening geeft dan braaf 'ja en amen' knikt omdat een artiest hooggewaardeerd wordt. Ik voel me verder geenszins beledigd door die opmerkingen over bejaarden in ieder geval. Als je je daar al door aangesproken voelt kun je wel bezig blijven in het dagelijkse leven... Geef liever eens je eigen mening, hebben we meer aan.

Mee opgegroeid. Een absolute klassieker, al zijn niet alle nummers luistermuziek voor thuis. Release the pressure is zo'n geweldige opener die opbouwt en je het album in sleurt, episch. Melt vind ik een van de mooiste instrumentale elektronische nummers, daar zit veel gevoel in.

avatar van Ernie
Heerlijke schijf. In het begin vond ik het maar wat monotoon gebeuk maar de zang bij sommige nummers en de verborgen melodieëen hebben mij overtuigd! Space Shanty & Inspection (Check One) zijn dikke favorieten hier

avatar van Weirdo Wizzy
Leftism is een veelgeprezen album die me lange tijd niet heeft weten te boeien. Bij de eerste luisterbeurten had ik zoiets van 'best leuke 90's dance'. Meer was het ook niet. Maar hoe vaker ik hem draai hoe beter die wordt. Dat is omdat ik steeds meer variatie in dit album hoor, want Leftfield combineert dance met dub en wereldmuziek wat origineel en vooral erg lekker klinkt. Veel afwisseling ook dus. Zo is Melt een erg mooi, ingetogen - en haast euforisch - nummertje. Open Up komt juist weer steviger uit de hoek. Mijn uitgesproken favoriet ook van het album met een geweldige bijdrage van John Lydon. Maar zo hebben eigenlijk alle nummers wel iets eigens en valt er geen eentje uit de toon. Ik zit te broeden op een woord die de sfeer van het album goed zou samenvatten. Gelukzalig, euforisch, warm...ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat ik hem verhoog van 3,5 naar 4,5 ster!

Burn Hollywood burn
Take down Tinsel Town
Burn down to the ground
Down... into the ground

Nanananaa

Storm 3000 catapuleert me altijd terug naar eind jaren 90. Dit nummer lijkt immers ontsnapt uit de soundtrack van Unreal Tournament, ik heb dat spel toen echt de vernieling in gespeeld

avatar van Frenz
Bij Inspection (Check One) bleef het maar zeuren, waar o waar ken ik dit van.......Prodigy natuurlijk: Poison

Ponty Mython
5 mei 2017 verschijnt deze klassieker in geremasterde vorm, met een bonus-cd met 11 nieuwe remixes.

avatar van E-Clect-Eddy
Leftism 22 is uit.